Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Hlavní strana
  • Naše tipy
  • Odkazy web
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • English
    • Archive
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Přečetli jsme
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Peter Dvorský a Vlastimil Harapes do vedení SND
    21.5.2010 12:25 Redakce

Dnes dopoledne ohlásilo bratislavské Slovenské národní divadlo zásadní personální změny. Nový generální ředitel divadla Ondrej Šoth dnes rozhodl o odvolání dosavadního ředitele Opery Pavla Smolíka i ředitele Baletu Mária Radačovského. Na jejich místa byli jmenováni šéfové noví: Bratislavskou Operu bude řídit Peter Dvorský, Balet pak Vlastimil Harapes. K výměně ředitele došlo i u souboru činoherního. Přesné důvody personální obměny v tiskové zprávě bratislavského SND uvedeny nejsou.
Ondrej Šoth se stal novým generálním ředitelem Slovenského národního divadla poté, co se koncem letošního března stal favoritem výběrové komise (naší podrobnější zprávu k tomu najdete zde).


Související články

  • Mário Radačovský: Nebojte se Baletu Bratislava!
  • Vím, že mám štěstí, přiznává Mário Radačovský
  • Na křeslo ředitele SND je osm adeptů, rozhodnuto by mohlo být ještě v květnu


Komentáře: 24

  1. Anonymous dne 22.5.2010 v 05:50

    Dvorsky sa dockal, opera SND pada este hlbsie! Nechceli ho za sefa v Prahe, v Brne, do SND sa za Hroncovej uz najmenej dvakrat strkal, teraz mu polozili cerveny koberec. Jeho prve vyhlasenia v denniku SME su typicke – odstranit zaujimavejsie tituly, vratit sa do rezii ake vladli v casoch jeho kratkej slavy (pred 25 romi), stavat na domacom subore… nech si pozrie kolkych ma domacich tenorov na prvy odbor! az dvoch! (zrejme pribudne treti, ktoreho si z Kosic bratcek prinesie….) Ach, ach…. zo vsetkych zlych rieseni je tu to najhorsie, s velmi zlymi vysledkami z Kosic – narodny umelec PETER DVORSKY. A kuriozita navyse, poradca generalneho riaditela STANISLAV BACHLEDA!!!! To uz ozaj bez komentara. Potvrdili sa obavy mnohych, ze volba Ondreja Sotha za GR bola NESPRAVNA. To si vsak musi spytovat svedomie ta vacsina porotcov, co mu dali hlasy. Jeden z nich vlastne odmeneny funkciou riaditela baletu, dalsi(a) nepriamo… a mnozno aj dalsi, ze sa zbavil nemohoceho sefa opery, no a skusme patrat dalej. Fafner

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. VD dne 22.5.2010 v 07:27

    Košickou operu a její úroveň sice neznám a chápu to, co Fafnere píšete. Ale na druhou stranu není třeba výhodou Petera Dvorského to, že má přece jen ještě nějaké kontakty po světě? Že dokáže do Bratislavy přivést aspoň trochu schopné umělce ze zahraničí? VD

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Anonymous dne 22.5.2010 v 08:01

    Mily VD, Na hostovanie kazdeho znamejsieho umelca su potrebne velke financie. Neviem, odkial ich pan Dvorsky bude mat, ak doteraz chybali. A jeho kontakty su z vekovej kategorie Mirella Freni, Jelena Obrazcova a pod., takze… pase. Ale asi najhorsie zo vsetkeho je jeho extremne konzervativne zalozenie a totalny nesulad s hudobnym divadlo, ake sa dnes robi vo svete.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. VD dne 22.5.2010 v 08:15

    To máte asi pravdu, že půjde o kontakty na jména převážně starší generace… Bratislava má z hlediska srovnání s cizinou navíc tu "smůlu", že prakticky za rohem je Vídeň, kde je k vidění čím dál víc inscenací, hodných dnešní doby. – Mimochodem: ještě markantnější obrat myslím příjde v baletu pod vedením V.Harapese…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 22.5.2010 v 08:21

    Takze, mame sa naco tesit :-) …
    FF

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. rastislav dne 22.5.2010 v 09:03

    Teraz som pocul ich vyhlasenie(Dvorsky,Harapes,Strnisko)o ich cieloch v jednotlivych suboroch…no ako keby davali spravy spred 30 rokov.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Anonymous dne 22.5.2010 v 17:17

    Ani bych se nedivil, kdyby se Radačovský objevil u Zusky…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 22.5.2010 v 17:18

    Zajímavá diskuze zde: http://kultura.sme.sk/diskusie/1681091/1/V-SND-vymenili-troch-riaditelov.html

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. Unia dne 22.5.2010 v 17:56

    Len niekoľko faktov na opravu. Pán Bachleda nie je poradcom generálného riaditeľa SND. Bude pracovať v Opere SND pravdepodobne ako dramaturg. Do tejto pozície ho prijal bývalý riaditeľ Opery SND p.Pavol SMolík (teda nie Dvorský) a veľmi "rýchlo" sa mu v zápätí "poďakoval", keď mal Šoth nastúpiť do funkcie GR SND, lebo vedel, že sa na riaditeľskej stoličke v Opere neudrží a bude sa musieť presunúť na tú dramaturgickú. Je pochopiteľné, že nový riaditeľ, či už Dvorský, alebo iný by si asi ťažko vedel predstaviť korektnú spoluprácu s človekom, ktorý bol 3v1, t.j. dramaturgom+riaditeľom Opery+generálnym riaditeľom SND a hľadá ľudí, ktorým on dôveruje. Pre niekoho bohužiaľ je týmto človekom Bachleda, fakt ale je to, že na Slovensku si medzi operenými dramaturgami človek veľmi nenavyberá.
    Čo sa týka interných sólistov, myslím, že aj pán Dvorský vie koľko tenorov a akých má Opera SND a vie aj to, že spinto tenora ani jedného. Nemyslím si však, že práve Dvorský bude "trpieť" v opere spevácku nekvalitu, možno budeme(te) veľmi prekvapení…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonymous dne 22.5.2010 v 18:37

    No, zatial som len prekvapeny, ze antikomunista Soth bude trpiet ako dramaturgia estebaka. O dalsie prekvapenia sa urcite nove vedenie postara.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Anonymous dne 22.5.2010 v 20:40

    Leonora3:
    Na tomto blogu sa dost casto riesia personalne veci v umeleckych suboroch a nepamatam sa, ze by sa niekto pacil vsetkym.
    Dost casto su to mena, o ktorych som pocula malo alebo aj vobec, ale na tomto blogu sa obvykle dozviem, kde dotycny bol uz predtym riaditelom alebo sefom (obvykle neuspesnym). Pravda, ak je niekto uspesny, zmenu nevyhladava.

    Nastastie Peter Dvorsky ma za sebou aj medzinarodne uspesnu karieru ako umelec. Tvrdenie, ze v svojej dobe patril k piatim najkrajsim tenorom doby, nie je prehnane. Moc dobre si ho pamatam z tych par vystupeni v SND, bohuzial potom sa z jeho zpevu tesili uz len inde. A ze ma kontakty v generacii Mirella Freni, Jelena Obrazcova je len dobre. A kde maju kontakty ti, o ktorych tu tak casto pisete a citatelia diskutuju? Moj dojem je, ze len na ministerstvach, a medzi sebou.

    Nijak som nesledovala sefovsku drahu Petra Dvorskeho v Kosiciach. Ale pocula som. napr. o koncerte ziakov Jeleny Obrazcovovej v Kosiciach, boli tam vraj aj krasne hlasy! (J.Obrazcova sama spievala Grofku z Pikovej damy, co by som si moc rada vypocula, pretoze som ju v tej roli videla, ked bola este mladica!)

    Nevolali sme nahodu tu na tomto blogu potom, aby divadla vyhladavali mladych a talentovanych ( a nie tak drahych), ktorych hviezdna kariera len caka? (Tusim ako vzor sa uvadzala Deutsche Oper Berlin). Pokial viem, jak Jelena Obrazcova, tak Mirella Freni su uspesne profesorky spevu, tak taketo kontakty mozu byt len k prospechu.

    Citala som prehlasenie Petra Dvorskeho a myslim, ze to co povedal, je zodpovedne a vychadza z reality. ND nie je miestom pre experimenty a je dobre a zodpovedne, hladat spravnu rovnovahu medzi modernou a klasickym (mozno niekto povie konzervativnym).

    Na zaver: nie je to jednoduche byt sefom v opernom divadle hodinu cesty autom od Viedne, kde mate hned tri operne domy so Staatsoper, patriacu do stvorice domov najprestiznich. Preto mu dajte trochu casu a hodnotte neskor.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Anonymous dne 22.5.2010 v 21:10

    klm.007: Dovolím si s jednou věcí u Leonory3 a panem Dvorským nesouhlasit. Národní divadlo (jakékoliv) je na jednu stranu nositelem (tradičních) hodnot, ale také by mělo ukazovat nové směry – tedy i experimentovat. Privátní divadlo nebude peníze investovat do experimentu, zbývá to tedy na ty státní. Jediný problém vidím v tom, že pokud se experiment nepodaří, tak to nikdo nechce přiznat a hraje se dál pro prázdné divadlo, místo toho, aby se propadák ihned stáhnul. Ale to je věc druhá

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Khail dne 23.5.2010 v 08:22

    Já si dovolím nesouhlasit s celou řadou názorů paní Leonory.

    Dnes ale bez polemiky, jen malá poznámka k Leonoře: Nevím o nikom, kdo by tady na tomhle portále řešil personálne otázky, jak píšete. Portál o změnách pouze informuje, nebo je glosuje. To je vše. Ostatní jsou jenom polemiky nás čtenářů tohoto serveru. A ty mají asi takovou schopnost něco změnit, jako když napíšu ke zprávě o počasí na iDnes, že chci aby už bylo pěkné počasí…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonymous dne 23.5.2010 v 11:25

    Leonora3:
    Khaile, samozrejme mate pravdu. Nevyjadrila som sa spravne. Ale na podstate to nic nemeni, i ked portal o zmenach, alebo vymenach na postoch len informuje a citatelia dodavaju a polemizuju, kto bol kedy a s kym, a dohady, preco doslo k tej vymene. Dost casto do toho zasiahnu anonymne i samotni akteri, aspon ja to tak vnimam. Umelecke otazky sa mi pri tych vymenach zdaju dost vedlajsie. Povazujem to obvykle za dost smutne citanie. Alebo to vnimam len ja tak tragicky?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. Anonymous dne 23.5.2010 v 11:45

    klm.007 Vlastně ti pánové v té Bratislavě mohou jen příjemně překvapit. To je jistě výhodnější, než kdyby nenaplnili očekávání.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Khail dne 23.5.2010 v 14:52

    pro Leonoru: Taky mi je z toho někdy smutno. Ale nejvíc asi z toho, že mám jakési iluze o tom, že lidé, kteří třeba hrají na hudební nástroj v orchestru, jsou na úrovni. A často z reakcí některých hudebníků tady (zvláště členů orchestrů) zjišťuji, že tomu tak není. Urážejí a přitom svoje stanovisko nebo názor nedokáží vyjádřit. Říkám si, že to snad není většina, že většina jich má svou práci ráda. Ale je mi z toho smutno.
    Na druhou stranu lidé ve vedení jsou na očích, každý od nich něco očekává, jak jste psala. Mají to proto těžké. A každý se rád strefí do sportovců, politiků a lidí, kteří vedou instituce a jsou ostatním na očích. To platí i pro divadla. Takže mě negativní reakce lidí (pokud jsou věcné) nepřekvapují.
    Ano, máte pravdu při výměnách jsou umělecké otázky asi to nejposlednější, co se řeší. Třeba právě výměna ředitele ČF o budoucím směřování tohoto tělesa ani nemohla být, neboť dotyčný byl dosazený a žádnou koncepci nikomu nepředložil. To mě přijde opravdu smutné.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonymous dne 23.5.2010 v 22:15

    Leonora3:
    klm.007 (taktiez dnes prosim bez polemiky) – neviem ako vy, ale ja citim uz len v slove "experiment" prilis velke riziko, ktore by slusalo mensim (a nie tak nakladnym) scenam ako je ND. Mozno prave preto, ze je statne a naviac narodne, zodpovednost je o to vacsia. Rozhodne nie som zastancom toho, comu sa hovori "z cudzieho krv netecie!" i ked asi dnes si to ani mensie operne sceny dovolit nemozu. Uviest dve nove operne premiery v sezone tam, kde sa v minulosti uvadzalo 4-5, a pritom experimentovat a pocitat s tym, ze ked to nevyjde, tak to rychle stiahneme, by skutocne mohol len sef- sebevrah!

    Naviac, slova o hladani rovnovahy medzi modernym a klasickym som citila i v prehlaseni Petra Dvorskeho.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Anonymous dne 24.5.2010 v 07:11

    ad Leonora3. PD je konzervativec "ako Brno". Navyse o jeho organizacnych (ne)schopnostiach by vedeli rozpravat ti co ho dobre poznaju. A jeho IQ je kapitola sama o sebe. Dat operu SND do jeho ruk je samovrazda.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Roman dne 25.5.2010 v 14:48

    Až do Bratislavy vraj bolo počuť ten rachot, to padol zo srdca kameň všetkým sólistom a hudobníkom z Košického divadla, keď P.Dvorský odišiel šéfovať do Bratislavy. Snáď dostane šancu spievať v Košiciach aj iný tenor ako Dvorský Jaro. Určite sa stane prvým tenoristom v Bratislave. Chem vidieť, ako vzmení Dvorský svoje poľovačky a recepcie a bude večer chodiť na predstavenia kontrolovať kvalitu. šoth zdôvodňoval rýchlu výmenu šéfov (ešte pre koncom sezóny) tým, že musí stavať budúcu sezónu. Chcem vidiť, ako to Dvorský urobí sezónu za 3 týždne. Určite to dopadne ako s Beňačkovou. Bude zmena zmenenej zmeny. Už dnes večer je jedna z nich. Režírovať bude Troška, Hlinková a podobné režisérske osobnosti. Spievať budú Blahovej žiaci a návštevníci Dvorského speváckych kurzov. Mylím, že aj šoth má o Dvorskom pochybnosti, inak by nevymenoval za svojho poradcu dirigenta Feranca, ako tieňového riaditeľa Opery. Takže dvaja kohúti na jednom smetisku, dva platy namiesto jedného a kšefty sa budú točiť ďalej. Hlavne, že Šoth sľuboval profesionalitu a koniec kamarátskym kšeftom.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Anonymous dne 25.5.2010 v 15:38

    Obavy sú na mieste. Myslím, že Dvorských si Bratislava užije (Miro je o.k, len aby nerodriekaval prestavenia ako na bežiacom páse, vždy keď je na plagáte nespieva) ale ten Jaro, to sa nedá počúvať. Iste sa Peter D. bude snažiť ho zobrať do angažmá. Ja mám tiež obavy, či to zvládne organizačne, pochybujem, že vie napísať vôbec mail. Bolo by poyitívne, ak by sa mu podarilo "prilákať" späť O.Lenárda. Ktovie, či príde, keď sa dozvie, že "poradcom" pre hudbu je Feranec.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Anonymous dne 25.5.2010 v 20:17

    Presne vystihnute – Roman aj anonym. Este bude v snd "veselo", ale skusme pocitat, uz po kolky krat? No a aby som nezabudol, s Ferancom pride aj Bozka (Ferancova), konecne kvalitny "dramaticky" sopran. Spomenme si, aka bol jej Giorgetta v Plasti! Brrrrrr!!!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Anonymous dne 26.5.2010 v 07:26

    Leonora3:
    I ked v Bratislave bude "veselo" povazujem (spolu s Khailom a asi aj ostatnymi) taketo citanie za velmi smutne. Asi osobne veci a vztahy zohravali rolu vzdy a vsade (sme len ludia), ale umelecke zalezitosti by nemali byt posledne. Dufam, ze vase chmurne predpovede sa nenaplnia.

    Citala som obsiahly zivotopis Joan Sutherland (A Prima Donna's Progress) a v akom teame JS pracovala s manzelom R.Bonyngom.
    Zo zaciatku pomahal on jej, a potom ona spievala tam, kde jej manzel mohol dirigovat. Ale ten vysledok – iste sa zapise do dejin interpretacneho umenia.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Jan dne 27.5.2010 v 09:53

    V sekci Přečetli jsem je přetištěný rozhovor M. Radacovského k SK médiím. Mám po jeho přečtení husí kůži. Kamrádšofty, protekcionismu. Hnus!

    Stejně nechutné jako Riedlbauch a jeho kamarádi…

    Všem, kteří si myslí, že špína, hloupost a lobbismus je jen v politice doporučuju tenhle rozhovor si na tu sekci kliknout a přečíst.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Anonymous dne 3.6.2010 v 07:57

    http://kultura.sme.sk/c/5404144/novy-riaditel-par-ludi-si-zo-snd-spravilo-tunel.html

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:

Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


pátek 25.5.2012

Výročí

25. května 1917 se narodil italský tenorista Franco BONISOLLI (+30.10.2003)

Nejnovější komentáře
  • J. Charypar: Útěk novinářských posluchačů už před skladbou je prostě ostuda. Pochybuji, že většina z nich projevila...
  • mlady posluchac: Já bych sílu médií, které spoluutváří obecné povědomí rozhodně nepodceňoval. Před Mahlerem, který si...
  • vittorio: Pana Přibyla jsme slyšeli v Daliborovi živě několikrát,byl úžasný takový spinto tenor se dnes tady živě už...
  • Martin Kovar: „vážná hudba, balet a opera jsou žánry označované za snobské, menšinové“ Klasická hudba...
  • erwin: Jen pro přesnost, neboť se obávám jisté dezinterpretace mnou zmíněného – Moji barbaři nebyli míněni...
  • Viktor: A to jsem ještě zapomněl na tu diskutovanou sekeru. Škoda, že se Rocc nenechal inspirovat jedním ze slavných...
  • Viktor: Tohle já beru. Problém je v tom, že když někdo prohlásí něco, co neodpovídá skutečnosti, výsledek je sice...
  • Boris Klepal: Mně skutečně nevadí, že si někdo myslí něco jiného, ale měl by argumentovat a ne překrucovat fakta, pro...
  • Tom: Je zvláštní, jak hodně funguje u prostého čtení textu projekce vlastního očekávání a vkládání významů, které v...
  • Tom: Víte co, já myslím, že p. Klepal to nenapsal zle, prostě že by to stálo za podrobnější rozbor, možná trochu...
Přečetli jsme
  • Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Otevřený dopis panu Bohuslavu Svobodovi, primátorovi hlavního města Prahy  Vážený pane primátore, s obavami...

     
    Více
  • Edita Gruberová znovu na Pražském jaru

  • Jiří Bělohlávek převzal Řád britského impéria

  • Ke změnám na Ministerstvu kultury

  • Přijde nová neřízená střela?


                Další články >

Nejčtenější články
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (74)

  • Nekonečné ovace pro Gruberovou

  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí



Soutěže
Bach: Braniborské koncerty - Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)

Bach: Braniborské koncerty – Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)


Pavel Haas Quartet - 18.6.2012 - Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2x2 vstupenky)

Pavel Haas Quartet – 18.6.2012 – Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2×2 vstupenky)


Výherci soutěží

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Získat aplikaci Adobe Flash Player


Opera Plus in your language

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to podle stanovených pravidel.
Návštěvní kniha
Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registraci platí stejná pravidla jako pro diskuzi.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromé zdroje.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.
Market eshop for XML feed dropshipping eshop for XML feed dropshipping