Plácido Domingo slavil půlstoletí od svého debutu ve Vídeňské státní opeře

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (94). Týden od 15. do 21. května 2017. V dnešním vydání najdete: Plácido Domingo slavil ve Wiener Staatsoper. Magdalena Kožená jako Berliozova a Goethova Markétka. Dirigent Tomáš Hanus diriguje představení Welsh National Opera. Christopher Maltman se nedá rušit při koncertním výkonu. Giovanna Casolla pokračuje ve své kariéře. Film týdne Červená. Kniha týdne: Herbert Blomstedt, antioperní dirigent. Operní humor – když trpí zpěvák i posluchač…


Plácido Domingo slavil ve Wiener Staatsoper
Tenorista Plácido Domingo v pátek oslavil na scéně Wiener Staatsoper padesáté výročí svého debutu. 19. května roku 1967 zde zpíval svoji prvou roli z mnoha postav, které zde ztvárnil. Byla to role nešťastného korunního prince z Verdiho Dona Carlose v italské verzi. Na galavečeru o půlstoletí později jsme mohli slyšet tři jednotlivá dějství oper, ve kterých slavil zpěvák velké úspěchy, byť také v tenorových rolích.

Koncert k 50. výročí debutu Plácida Dominga ve Vídeňské státní opeře (zdroj FB P. Dominga / foto Gabi Gawala Neuhofen)

Celý večer zněla hudba Giuseppe Verdiho a program zahájil dirigent Marco Armiliato předehrou k Nabuccovi. V prvé části večera (se dvěma pauzami) zazněl třetí akt opery Maškarní ples, ve kterém oslavenec poprvé zpíval barytonovou roli Hraběte Reného Anckröstroma (Renata). Plácido Domingo samozřejmě oslnil v árii Eri tu. Partnery mu byli Ramón Vargas jako Gustavo, Ana María Martínez jako Amelia a Maria Nazarova jako páže Oscar.

Po přestávce byl zařazen druhý akt La traviaty, v němž Plácido Domingo ztvárnil otce Germonta. Violettou mu byla Sonia Yoncheva a Dmitry Korchak se stal jeho synem Alfredem. Za vrchol večera ale kritici označují provedení třetího aktu Simona Boccanegry v poslední části galakoncertu. V titulní a další barytonové roli si slavný zpěvák získal publikum velkorysostí tónu i vokálně-hereckým výrazem bilancujícího a umírajícího dóžete. Na jeviště se v dalších rolích vrátili Ramón Vargas jako Gabriele Adorno a Ana María Martínez jako Amelia Grimaldi, soubor pak doplnili Kwangchul Youn jako Fiesco a Marco Caria jako Paolo.

Bouřlivě aplaudující publikum nechtělo Plácida Dominga pustit z jeviště. Přizvané pěvkyně, tedy Ana María Martínez i Sonia Yoncheva, byly vítězkami proslulé mezinárodní soutěže a pedagogického programu Operalia, který vznikl z iniciativy právě Plácida Dominga. Vedle této nenápadné pocty jeho pedagogické a organizační činnosti pronesl také současný ředitel Wiener Staatsoper Dominique Meyer oslavnou zdravici hned v úvodu večera.

Koncert k 50. výročí debutu Plácida Dominga ve Vídeňské státní opeře – Plácido Domingo, Dominique Meyer (zdroj FB P. Dominga / foto Gabi Gawala Neuhofen)


Magdalena Kožená jako Berliozova a Goethova Markétka
Magdalena Kožená v těchto dnech intenzivně zkouší roli Markétky z Berliozova díla Fausta prokletí (v češtině je používána i novější, méně rytmická forma titulu Faustovo prokletí). Tedy v oratorním díle, které od roku 1893, kdy pro scénické potřeby přepracoval tento opus Raoul Gunsbourg (pro uvedení v Opéra de Monte-Carlo), žije svůj život jak v koncertních síních, tak na operních jevištích. Nové scénické nastudování bude mít premiéru 27. května 2017 a do 11. června ještě následují čtyři reprízy.

Hector Berlioz: La damnation de Faust (záběr ze zkoušky) – Magdalena Kožená (Marguerite) – Staatsoper Berlin 2017 (zdroj FB M. Kožené)

Dirigentem představení bude Sir Simon Rattle a partnery české mezzosopranistky budou tenorista Charles Castronovo jako Faust a basbarytonista Florian Boesch jako Mefistofeles. Anglický dirigent se tak vrací k obsazení koncertního provedení tohoto Berliozova díla v Berlíně 11. dubna 2015 s Berlínskými filharmoniky, kde účinkovali jako Charles Castronovo, tak Florian Boesch. Markétkou tehdy ale byla Joyce DiDonato. V současném provedení také vystupuje jako Brander český (respektive moravský) basista Jan Martiník, člen operního souboru berlínské Staatsoper Unter den Linden. Vzhledem k rekonstrukci stálé scény bude toto scénické dílo uvedeno v Schiller Theater.

Dalším trumfem inscenace je pak režie Terryho Gilliama, kterého většina diváků zná spíše jako člena legendární skupiny Monty Python a filmového režiséra zajímavých multižánrových snímků (Brazil, Dvanáct opic, Král rybář a další), jehož ale doprovází značná filmová smůla – několik jeho snímků prostě nemohlo být z různých objektivních příčin dokončeno v různých stádiích natáčení. Operní režii se věnuje jen příležitostně a berlínská režie Berliozova díla je upravenou verzí jeho výkladu Fausta prokletí pro English National Opera z roku 2011 (šlo o vůbec jeho první pokus na tomto poli). Hlavní inspirací pro tuto režii se pro Gilliama stal román Thomase Manna Doktor Faustus a ve vizuálně bohatém spojení se pak v inscenaci potkávají události z německé historie prvé poloviny dvacátého století v mnoha výtvarných klíčích od německého malířského romantismu přes německý expresionismus až k filmové estetice prominentní dokumentaristky nacismu Leni Riefenstahl.

Terry Gilliam, který má stále rozpracováno několik projektů najednou, se k operní režii vrátil pouze jednou, a to režií jiného scénického díla Hectora Berlioze, opery Benvenuto Cellini. Tato opulentní, groteskní a bizarní vize vznikla v roce 2014 také pro English National Opera. Obě režie sklidily značný ohlas u kritiky i diváků. Inscenace Fausta prokletí pak byla uvedena v Gentu a Antverpách roku 2012.


Dirigent Tomáš Hanus debutuje u Welsh National Opera
Český dirigent Tomáš Hanus diriguje představení dvou „vídeňských“ titulů se souborem Welsh National Opera na konci měsíce června a během července 2017. Jedná se o jeho debut u tohoto operního souboru.

Johann Strauss: Die Fledermaus (záběr ze zkoušky) – Tomáš Hanus – Welsh National Opera 2017 (zdroj FB T. Hanuse)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (2) “Plácido Domingo slavil půlstoletí od svého debutu ve Vídeňské státní opeře

Napsat komentář

Reklama