Plzeň hostila pěvecké talenty z Kanady

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Nový šéfdirigent operního orchestru v Plzni Norbert Baxa přivedl do Plzně pěvecké talenty Operního studia University Britské Columbie v rámci jejich turné. Během let spolupráce s tímto Operním studiem nastudoval Norbert Baxa vícero titulů, které byly zastoupeny na zajímavém koncertu v historické budově Velkého divadla v Plzni. Koncert se uskutečnil pod záštitou kanadské ambasády a je součástí zajímavého rozsáhlého turné Operního studia Univerzity Britské Kolumbie. Dnes následuje koncert v Karlových Varech a poté v německém Norimberku. Připomenu, že důvodem tak rozsáhlého turné, zahrnujícího rovněž Čínu, je výročí sta let od založení University Britské Kolumbie ve Vancouveru. Operní studio je její součástí. V komplexu vysoce prestižní kanadské univerzity studuje a pracuje zhruba pětapadesát tisíc lidí.

Péče o mladé operní adepty je kdekoliv na světě velmi důležitá a zároveň obtížná. Není vůbec snadné vychovat pěvecký talent tak, aby obstál na náročném operním trhu. Laický svět mnohdy netuší, jak malé procento z veliké základny mnoha konzervatoří a vysokých hudebních škol se propracuje k sólistické praxi profesionálních operních divadel. Pěvecké školy se navíc často dopouštějí v praxi dvou zcela zásadně mylných protipólných postupů. Jedna nutí i za cenu forze hlas do praxí požadovaného tónového objemu, jenomže jejich žáci se poté obtížně dostávají do vysoké kvarty hlasového rozsahu a nikdy v ní pevně nezakotví. Druhá skupina zase hlas „kultivuje“ tak dlouho, až se z něho stane nenosný, prostorově nepoužitelný hlas. Absolventi těchto snaživců se mnohdy ke konkurzům do divadel ani nedostanou, pokud ano, tak po mnohaleté píli s lítostí zjišťují, že buď nejsou v prostoru přes clonu orchestru slyšitelní, nebo naopak slyšitelní jsou, leč chybí jim pevný hlasový rozsah. Obé je pro operní praxi divadel nepoužitelné, proto se mnoho absolventů v oboru neuplatní.

Pokud má operní adept velké štěstí na rovnováhu dobré pěvecké metodiky od začátku, nemusí měnit metody postupů, nemá ještě zcela vyhráno. Musí být přirozeně muzikální, výrazově tvárný a jevištně zajímavý. Měl by se dostat postupně k přiměřeným úkolům, jimiž se jeho hlas rozvine. Nikoliv jej zmáhat předčasně oborově nevhodnými  úkoly. V tomto všem, sečteno a podtrženo, a ve zjednodušeném souhrnu řečeno, tkví veliká míra obtížnosti operní interpretace. Zejména u takzvaných prvních oborů. Talent umělecký potřebuje nutně navíc také talent podpůrný, bez podpory se talent sám neprosadí. Jakákoliv světová zkušenost s přípravou operního dorostu je tudíž nesmírně cenná a měla by zajímat operní šéfy a dirigenty. Ti jsou pro adepta pěveckého kumštu vedle pedagogů zpěvu zcela zásadně důležití. Narazí-li mladý, dobře vyškolený pěvec na výborného, pro pěvce navíc vnímavého a pedagogicky nadaného dirigenta, je to jeho obrovské štěstí.

Koncert Operního studia University Britské Kolumbie - Elena Razlog, Philippe Castanger, Jason Klippenstein, Nicole Brooks (foto Pavel Křivánek)
Koncert Operního studia University Britské Kolumbie – Elena Razlog, Philippe Castanger, Jason Klippenstein, Nicole Brooks (foto Pavel Křivánek)

Koncert v Plzni se nesl dramaturgií velmi populárních árií, duetů a scén ze světa velmi známých operních děl. Kráčel rychle takříkajíc k věci, nehodlal se jakkoliv zdržovat ouverturami či operními intermezzy, neb adeptů na seberealizaci bylo v daném večeru mnoho. Ve slavné a rozsahově velmi náročné cavatině Figara z Rossiniho Lazebníka sevillského se představil úspěšně barytonista znělého, průbojného hlasu s pevnými géčky nahoře i dobrým výrazem Geoffrey Schellenberg.

Koncert Operního studia University Britské Kolumbie - Norbert Baxa, Geoffrey Schellenberg (foto Pavel Křivánek)
Koncert Operního studia University Britské Kolumbie – Norbert Baxa, Geoffrey Schellenberg (foto Pavel Křivánek)

Jeho vyspělý pěvecký projev se na úderný vstup velmi hodil. Vystřídalo ho již pro mne dramaturgicky ne tak logické trio z posledního dějství téže opery Zitti zitti, piano piano. Měl jsem v něm trochu problém rozpoznat v zabarvení mužských aktérů, kdo z nich je vlastně tenor a kdo baryton. Zněli totiž podobně světle tenorálním témbrem. Rossiniho Lazebník sevillský sám o sobě nabízí přepestrou mozaiku mnoha jistě zajímavějších výstupů. Studentský charakter měla i árie Belcora z Donizettiho Nápoje lásky. Zajisté jevištně sympatický Alireza Mojibian házel květiny do prvních řad a věrohodně uměl zakrýt kiks na závěrovém tónu, který překryla ona extrovertně vržená květinka do publika.

Koncert Operního studia University Britské Kolumbie - Alireza Mojibian, Norbert Baxa (foto Pavel Křivánek)
Koncert Operního studia University Britské Kolumbie – Alireza Mojibian, Norbert Baxa (foto Pavel Křivánek)

Kiksů bylo za večer vícero, plynuly ze zřetelné snahy o hlasový objem ve středních polohách, což se ale snadno vrací jako bumerang ve zdolávání vysokých poloh. Toho se ale uměl dobře vyvarovat zkušený, zjevně již odrostlý student či absolvent – tenorista krásně znělého, nosného fondu Philippe Castagner.

Koncert Operního studia University Britské Kolumbie - Norbert Baxa, Philippe Castagner (foto Pavel Křivánek)
Koncert Operního studia University Britské Kolumbie – Norbert Baxa, Philippe Castagner (foto Pavel Křivánek)

Uvedl se v obtížném kvartetu z čtvrtého dějství Verdiho opery Rigoletto, kde právě poloha partu Vévody z Mantovy je obávaná. V průběhu večera to byl právě tento tenorista, který imponoval ve všech sólových vstupech. Na velkých jevištích světa se již osvědčil v oborech buffo (Beppe Komediantů dokonce v Met), v lyrickém oboru (Mozartův Ferrando i Tamino) a v klasických operetách jako Danilo ve Veselé vdově v Irsku a rovněž Alfred v Netopýru. Připravuje pro Vancouver roli des Grieux  Massenetovy opery Manon, kterou prezentoval v Plzni zdařile velkou árií. Rovněž duetem s velice půvabnou a kulatostí tónů příjemně elegantní Kallií Clayton jako Manon. Tenorista Philippe Castagner je pěvcem, který může pomýšlet dobře i na spinto tenorové partie, pevné a zářivě znělé výšky mu daný obor umožňují. Jistě by zvládl dobře i typ spinto tenorové partie Macduffa pro brzká představení Verdiho Macbetha v Plzni.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Koncert Operního studia University Britské Kolumbie (Plzeň 16.2.2016)

[Total: 10    Average: 3/5]

Související články


Napsat komentář