Plzeňský balet v Týdnu s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Pravidla pro klasického Louskáčka podle americké kritiky
Lépe řečeno podle jednoho z nejznámějších a také nejobávanějších amerických tanečních kritiků z listu New York Times, Alastaira Macaulayho. Ten v prosinci na svém twitterovém účtu https://twitter.com/AMacaulayNYT napsal sedm „základních pravidel pro tradičního Louskáčka“ tak, aby respektoval tradici jeho uvádění ve Spojených státech. Ne každá inscenace jeho požadavkům dokáže vyhovět:

1/ Drosselmayer se objevuje pouze v prvním jednání, Cukrová víla pouze ve druhém.
2/ Klára a Louskáček musí být hráni dětmi a tančí jen na oslavě.
3/ Pouze Klára a Louskáček putují do království sněhu a sladkostí a nepřidávají se tam k tančícím.
4/ Matka Gigogne je mimující postava v naddimenzovaném kostýmu, zpod jejíž krinolíny vybíhá 6/8 dětí. (Mère Gigogne je postava vycházející z francouzské loutkářské tradice marionet a její výstup je součástí původního libreta. V Balanchinově verzi, kterou Američané přijali jako vzor, je na rozdíl od některých pozdějších ruských verzí zachována, a v baletu také tančí mnoho dětí.)
5/ Strom musí vyrůst do obrovské velikosti – jak řekl Balanchine, je balerínou prvního jednání.
6/ Na krásnou hudbu, kterou se přechází od scény bitvy do sněhového království, se nesmí tančit.
7/ V království sladkostí žijí v pospolitosti lidé různých ras a národností.

Louskáčků z americké produkce se dá celá řada najít na YouTube i v celovečerní verzi. Nabízíme San Francisco Ballet:

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář