Pohyb v Ostravě

Ač se letošní Ostravské dny 2013 chýlí ke svému konci, na programech jednotlivých dní žádný úbytek dechu není cítit ani v nejmenším. Doslova potvrzujícím je i páteční program opět otáčející dramaturgický kurz, tentokrát směrem ke třem zcela různým definicím pohybu (autorské pochopení). Nezištně otevřená atmosféra, jíž si festival kolem sebe tvoří, opět zaplnila centrum města Ostravy.

Prvým bola pohybovo-hudobná kompozícia Uniwalse to witness od Daniela Squire v Divadle Jiřího Myrona. Hudbu od Johna Cage, t.j. simultánne prevedenie troch skladieb Concert for Orchestra, Aria a Fontana Mix, dirigoval Petr Kotík gestom ručičkových hodín. Ostravská banda podala opäť vynikajúci výkon. Kamala Sankaram spievajúca Ariu rozhodne nezaostávala. Reproduktory sa postarali o konkrétne zvuky vo Fontane Mix. Táto trojica kompozícií je časom preverená, takže prejdime radšej k pohybu. Jej autor bol členom mimo iného aj Merce Cunningham Dance Company a bolo to značne vidieť. Práca s pohybom pripomínala až príliš prácu Cunninghama a teda nedá sa povedať, že by bola ohurujúca. Ešte aj najstarší tanečník z členov baletního souboru Národního divadla moravskoslezského pripomínal samotného Merce Cunninghama. Predstavenie, ale vyznelo príjemne a rozhodne pridalo nový rozmer celému festivalu. Treba hlavne vyzdvihnúť prístup tanečníkov, ktorý vyzerali, že si to poriadne užívajú a že veria tomu čo robia. To je vždy základ úspechu.
Hneď sme sa presunuli cez ulicu naproti do Katedrály Božského spasitele. Tam sa odohrávala prvá časť performance, Three Places Ostrava. Je nutné poznamenať, že sa skôr jednalo a formu happeningu, vzhľadom na presuny z miesta na miesto. Priestor katedrály ponúkol príjemné akustické prostredie, s ktorým sa samotná “performance” pohráva. Nasledovala MM centrum, kde počas ináč jemnej skladby postavenej na držaných tónoch, hučali chladiace boxy. Krásny prvok. Posledným miestom bolo Foyer bývalej Union banky. Autor, Peter Ablinger, vymyslel zaujímavý nápad, však podľa môjho názoru nebol jeho potenciál zďaleka naplnený. Z priestorom sa hralo minimálne (pritom možnosti boli obrovské) a síce je pravda, že samotné kompozície boli odvodené od merania z priestorov, však autoportrét som v tom necítil. Varianta chôdze medzi miestami je príjemná, človek sa prejde po čerstvom vzduchu a vykonáva nejakú aktivitu.
Orchestr Ostravské bandy a části zpěváků S.E.M. Ensemble se začíná vkrádat do tmy jemným sciarrinovským zvoněním, cinkavé plochy křehce vykreslují snovou náladu, do níž zapadá každý okamžik a každý jeden jediný zvuk vycházející z úst ústřední hrdinky večera Marianne Pousseur.

Závěrečná část páteční cesty je situována do Divadla Antonína Dvořáka. Všechno ostatní jsou informace zcela navíc. Místo i čas. Pro jednou je opět těžké vysvětlovat sny nebo lépe řečeno sen, jímž je opera Lohengrin Salvatore Sciarriniho. Výkon Marianne Pousser je od samého počátku excelentní. Pohyb ve známých vodách je zde evidentní. Podmanivost a notná dávka doslova šílené roztomilosti unáší všechno daleko pryč. Ať už jde o často užívané zvukové prvky jako mlaskání či houkání či s dětskou prostostí zazpívaná finální písňová melodie, nic se nikam nežene a s podivným klidem zůstává na jednom místě. Celý „rozhovor,“ jenž je veden napříč zápletkou je s lehkostí naservírovaný až do morku kostí. Na jediné scéně s mramorovým soklem, brněním a otáčejícím se schodištěm neustále upozorňujícím na fakt, že se po nich stoupá pouze vzhůru. Do tmy klesající Elsa je až mrazivým posledním záchvěvem Sciarriniho snové alegorie. Bravo a nezbývá se než těšit na příští rok a další New Opera Days Ostrava.

Hodnocení autorů recenze:
85 %

Ostravské dny 2013
New Theatre: Dance-Opera-Performance
(ve spolupráci s Národním divadlem moravskoslezským)

Univalse to witness
Kamala Sankaram, soprán (New York)
Daniel Squire, tanec / choreografie (New York)
Balet Národního divadla moravskoslezského
Ostravská banda
Petr Kotík, dirigent (Ostrava/New York)

30. srpna. 2013 18 hod. Divadlo Jiřího Myrona

program:
Univalse to witness
Choreografie: Daniel Squire
Hudba: John Cage

***

Site Specific Performace
Členové Ostravské bandy
30. srpna 2013
18:45 Katedrála Božského Spasitele, MM Centrum, Foyer bývalé Union Banky

program:
Peter Ablinger: Three Places Ostrava (2013)

***

Salvatore Sciarrino:
Lohengrin (1984)
Marianne Pousseur, soprán (Brusel)
Ostravská banda
Roland Kluttig, dirigent (Berlín)
Jiří Nekvasil, David Bazika, scénická realizace (Ostrava)
30. srpna 2013
21 hod. Divadlo Antonína Dvořáka Ostrava

www.newmusicostrava.cz

Foto Ostravské dny 2013 – Martin Popelář

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Cage: univalse to witness (Ostravské dny 2013)

[yasr_visitor_votes postid="69672" size="small"]

Vaše hodnocení - Site Specific Performace (Ostravské dny 2013)

[yasr_visitor_votes postid="69674" size="small"]

Vaše hodnocení - Sciarrino: Lohengrin (Ostravské dny 2013)

[yasr_visitor_votes postid="69676" size="small"]

Mohlo by vás zajímat