Právě dnes přijíždí po třista letech Král Artuš

S neuvěřitelným, více než třísetletým odkladem se právě dnes uskuteční ve Znojmě česká premiéra opery jednoho z nejvýznamnějších anglických skladatelů Henryho Purcella (1658/1659-1695) King Arthur, or The British Worthy – tedy Král Artur aneb Britská čest. Toto provedení se má stát jedním z pilířů letošního již šestého ročníku Hudebního festivalu Znojmo.

Ano, je to tak, Král Artur, dílo odehrávající se v bájném raném středověku, s prologem, pěti akty a epilogem, které spatřilo světlo světa pravděpodobně počátkem roku 1691 v londýnském divadle Dorsen Garden, u nás dosud nikdy nebylo provedeno.

 

Autor libreta, básník a dramatik John Dryden (1631-1700) nazývá Krále Artura, či chcete-li Artuše „dramatickou operou“, což vystihuje praxi anglické opery 17.století, kdy se velká část díla skládá z mluveného textu a její hlavní protagonisté jsou proto herci. Purcellova hudba, na níž jsou velmi dobře patrny vlivy francouzských tanců, však v Králi Arturovi dosahuje nového, lyrického rozměru.

 

 

Král Artur tedy není operou v pravém slova smyslu, tu Purcell vlastně napsal jedinou – Dido and Aeneas. Ve více než čtyřech desítkách Purcellových jevištních děl však hudba dosahuje takového účinku, že se pro především některé z nich vžilo označení „semi-opera“, tedy spojení činohry a opery, dnes bychom mohli říci něco na způsob muzikálu.

Dva sokové, britonský král Artur a a saský král Oswald, soupeří o ruku sličné, leč slepé Emmeliny, dcery vévody z Cornwallu. Vše má rozhodnout bitva. Mezi vojsky se strhne zuřivý boj, oba rivalové využívají nadpřirozených sil a duchů. Oswald je nakonec poražen, Artur však odolává pokušení a daruje mu život. Emmelina, která mezitím díky kouzlům opět získala zrak, si vítěze bere za manžela. Kouzelník Merlin požehná alianci Britů a Sasů a z moře nechá vynořit britské ostrovy, aby jim král Artur mohl spravedlivě vládnout.

 

 

V naší době proslavila Krále Artura především skvostná inscenace německého režiséra Jürgena Flimma a slavného rakouského dirigenta Nikolause Harrnoncourta se souborem Concentus Musicus Wien, v salcburské festivalové Felsenreitschule před šesti lety. Právě z ní jsou naše ukázky. V této produkci doslova zazářila především americká sopranistka Barbara Bonney.

Pro dnešní českou premiéru tohoto velkého výpravného díla Henryho Purcella pořídil české libreto Vladimír Chytil, kdy překlad doslovný byl posléze transformován k částečnému blankversu, tedy nápodobě rytmické struktury Drydenova textu. Hudební části díla zůstávají v anglickém originále. V přípravné fázi znojemské inscenace byla oslovena více než stovka našich i zahraničních umělců, z nichž bylo nakonec vybráno deset herců a pět zpěváků. Sbor čítá dvacet členů, v orchestru usedne osmadvacet hráčů, Purcellova hudba přitom zazní v autentické interpretaci na dobové nástroje.


Dirigent Roman Válek zahájil korepetice se sólisty v květnu, společné zkoušky pod vedením režisérky Jany Janěkové se ve Znojmě rozeběhly od července. Inscenace byla nastudována jak pro provedení na otevřené scéně (nádvoří Jihomoravského muzea), tak i v interiéru (jízdárna Louckého kláštera). Po dnešní premiéře jsou ohlášeny ještě tři reprízy, a to hned v první tři dny příštího týdne.


Aktualizováno v sobotu 17.7. ve večerních hodinách:

Kvůli nepřízni počasí bylo sobotní představení nejprve přesunuto z nádvoří Jihomoravského muzea do jízdárny Louckého kláštera. Následně ale došlo k jejímu vyplavení, a proto byla premiéra přeložena na zítřek, tj. neděli 18.7.2010.

Henry Purcell:
King Arthur, or The British Worthy
(Král Artuš)
Překlad libreta Vladimír Chytil
Dirigent: Roman Válek
Režie: Jana Janěková
Scéna a kostýmy: Jaroslav Milfajt
Choreografie: Jana Litterová
Choreografie šermířských scén: Libor Olšan
Sbormistr: Tereza Válková
The Czech Ensemble Baroque Orchestra & Choir
Koncertní mistr: Peter Zajíček
Cembalo: Monika Knoblochová
Česká premiéra 17.července 2010 ve Znojmě
(Hudební festival Znojmo 2010)

Král Artur – Filip Čapka
Merlin – Miloslav Mejzlík
Osmond – Radovan Král
Oswald – Michal Čapka
Conon – Ivan Palúch
Grimbald – Erik Pardus
Emelina – Petra Hřebíčková
Matylda – Kristýna Frejová
Phillidel – Michaela Horká
Aurelius – Tomáš Novotný
pěvecké role:
Tenor – Jaroslav Březina
Baryton – Roman Janál
Soprán 1 – Michaela Šrůmová
Soprán 2 – Lívia Obručnik Vénosová
Kontratenor – Jakub Burzynski

www.hudbaznojmo.cz/festival

 

Související články


8 responses to “Právě dnes přijíždí po třista letech Král Artuš

  1. Festival je sice pro většinu trochu z ruky, ale město Znojmo mu dodává výbornou atmosféru. Koncerty probíhají na různých krásných místech tohoto města a se sklenkou vína jde vnímání vážné hudby úžasně ;-). Líbí se mi, že pořadatelé to dělají opravdu poctivě a pouští se i do vlastního nastudování oper – loni Il Modno della Luna, letos King Arthur.

Napsat komentář