Pražské jaro přijde o hlavního sponzora. Spořitelna odchází k České filharmonii

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro přijde po čtrnácti letech o generálního partnera. Letošní 70. ročník festivalu, který začne 12. května, bude zatím jako v minulosti sponzorovat Česká spořitelna. Od září ale přejde bankovní dům k České filharmonii. Poprvé v novodobé historii se tak stane jejím generálním partnerem a příští rok podporu festivalu zmenší.Česká spořitelna sponzoruje největší festival klasické hudby v Česku od roku 2001. „Od příštího roku již generálním partnerem skutečně nebudeme. Rozhodnutí utlumit vzájemnou spolupráci jsme našim partnerům z Pražského jara oznámili v takovém předstihu, aby měli dostatek času na hledání nového partnera,“ řekla Pavla Kozáková z tiskového oddělení České spořitelny.

Že Česká spořitelna v roce 2016 omezí hudební přehlídce příspěvek, potvrdil mluvčí festivalu Pavel Trojan. Jak bude vypadat spolupráce v dalších letech, se prý ještě neví. „Program letošního jubilejního 70. ročníku touto informací není nijak ovlivněn, rovněž v plánovaném programu Pražského jara 2016 nedochází k žádným změnám,“ dodal Trojan.

Rozpočet festivalu se v posledních letech pohyboval mezi 75 až 80 miliony korun. Peníze získává od sponzorů, pražského magistrátu, ministerstva kultury, z prodeje vstupenek a nově také drobně od mecenášů. Jak přesně vysoký je sponzorský dar, banka nezveřejnila. Například ale před třemi lety činil příspěvek od dvou hlavních partnerů více než 23 milionů korun.

Před lety ředitel festivalu Roman Bělor na otázku, jaká by byla ideální částka rozpočtu s ohledem na význam a uměleckou úroveň, která je od Pražského jara očekávána, odpověděl, že by mohla být 100 milionů korun. S přihlédnutím k těmto skutečnostem se tak podle některých názorů může podíl státního příspěvku, zhruba 21 procent, jevit jako příliš malý.Česká filharmonie podle svého ředitele Davida Marečka jednala s bankou zhruba rok a půl, zájem mají o dlouhodobé partnerství. Jedině to má podle Marečka smysl pro obě strany, aby se výrazně propojily obě značky. Na aktivitách filharmonie se bude Česká spořitelna podílet od letošního září. „Jako generální partner bude viditelná během celé sezony a v celé šíři našich aktivit od abonentních koncertů po edukační programy,“ uvedl Mareček.

Generálního partnera získal Mareček tři roky po svém nástupu do funkce. Připustil, že hledání bylo náročné. Nejdříve se prý musel orchestr dostat do takové formy, aby byl pro partnery atraktivní. To se podařilo po nástupu šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka, poznamenal šéf filharmonie. Další čas si prý vyžádala příprava jednání a sladění vzájemných očekávání.Jméno České spořitelny je podle její mluvčí Kozákové s nejznámějším českým orchestrem spjato od devatenáctého století. „V roce 1875 jsme totiž u příležitosti 50. výročí založení České spořitelny postavili Rudolfinum, dnešní sídlo filharmonie, a věnovali ho národu,“ dodala. Banku a filharmonii letos spojují kulatá výročí – Česká filharmonie začne 120. sezonu a spořitelna slaví 190 let od založení. Společné akce ale zatím Mareček prozrazovat nechce.

Foto PJ/Zdeněk Chrapek, ČF

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat