Předvečer Lepagova Ringu v Met se blíží

  1. 1
  2. 2

Do zahájení další sezóny přímých satelitních přenosů Met: Live in HD zbývá necelý měsíc. A zahájení to bude vskutku velkolepé. V sobotu 9. října 2010 totiž bude do kin vysílána nová inscenace Wagnerova Zlata Rýna z dílny kanadského režiséra Roberta Lepage. Inscenace bude mít premiéru teprve 27. září, tedy jen několik dní před přímým přenosem do kin. Už nyní je však společně s dalšími částmi tetralogie, kterou Lepage pro Met už několik let připravuje, předmětem vášnivých debat mezi operními fanoušky po celém světě, předmětem nejrůznějších spekulací i předmětem nejrůznějších provolání, která jsou plna superlativů jako například: nejambicióznější projekt v dějinách Met, technicky nejnáročnější inscenace v historii Metropolitní opery, nejdražší inscenace produkovaná Met, Ring tisíciletí a podobně. Debata o novém Ringu v Met proběhla už i na webovém portále Opera Plus, přečíst si ji můžete zde.

Pokrok nezastavíš
Lepagovy nové inscenace kompletní tetralogie nahradí čtvrtstoletí starý a notorický známý Ring režiséra Otto Schenka, který byl v loňské sezóně v Met derniérován. Minimálně do premiéry Zlata Rýna tedy zůstává otázkou, zdali konzervativnější část publika Metropolitní opery opět s nelibostí neponese stažení dlouholetého populárního repertoárového držáku a jeho nahrazení novou inscenací experimentující s moderními technologiemi. Jak se stalo například v případě loňské Tosky, kdy stažení posvátné hyperrealistické inscenace ikonického Franca Zeffirelliho zadělalo na docela slušný skandál hned na začátku sezóny. Bostonská wagnerovská společnost se už nechala slyšet, že míra Eurotrashe (pozn. Eurotrash = hanlivé označení, které konzervativní americké publikum používá pro evropské režiséristické experimenty při inscenování klasických operních děl) v Lepagově nové inscenaci je stále velkým otazníkem, avšak rekordní prodeje vstupenek, o kterých Opera Plus již referovala, dávají spíše tušit enormní divácký zájem a potenciál opravdu mimořádné události a to je cena vstupenky na premiéru Zlata Rýna neuvěřitelných 1400 dolarů. (tolik peněz jen za dvouhodinovou předehru?)

Das Rheingold – technická zkouška

45 tun scénických dekorací
Enfant terrible operní režie Robert Lepage rozhodně není žádný troškař. Celou tetralogii sice hodlá inscenovat v jedné byť velmi flexibilní scénické dekoraci, ta však váží plných 45 tun. V Metropolitní opeře kvůli tomu museli v létě podepřít jeviště speciální ocelovou konstrukcí, aby se dekorace nepropadla. Základem dekorace jsou dvě osmimetrové věže držící osu, která se díky hydraulickému zařízení může pohybovat nahoru a dolů. Na ose je umístěno 28 rozměrných desek, které, když se nepohybují, tak vytvářejí rozsáhlou platformu. Zároveň se však desky mohou otáčet o 360 stupňů okolo osy mezi věžemi a to buď všechny dohromady nebo nezávisle na sobě, čímž vytvářejí množství nejrozmanitějších tvarů evokujících například rýnské proudy, obří ruce Fasolta a Fafnera, Walhallu a další. Tato jevištní konstrukce, kterou zahraniční tisk nazývá „Walhalla Machine“ slouží zároveň jako obrovské plátno pro interaktivní videoprojekce.

19 počítačů ovládá 9 projektorů, zvuková čidla, infračervené kamery
Jedna i když 45 tunová dekorace by však přece jen byla málo na celých 18 hodin Wagnerova výkladu dějin světa na základě ságy. Proto Robert Lepage svou inscenaci dotváří dekorací virtuální – oněmi výše zmíněnými interaktivními projekcemi. Ty opět nemohou být pojaty jinak než velmi velkoryse. Sofistikovaný jevištní systém se skládá z 19 počítačů zapojených do sítě, které na základě impulzů ze zvukových čidel a infračervených kamer ovládají devět jevištních projektorů. Zvuková čidla reagují na dynamiku pěvců a orchestru. Infračervené kamery zachycují pohyb pěvců a scénické dekorace. Projekce pak na základě tohoto systému interaktivně reagují na dění na jevišti. Hlasy pěvců se tedy vynořují z tajemné mlhy digitálních obrazů a vizuálních efektů.

Hlavní zůstává hudba a příběh
Takto sofistikované systémy v sobě skrývají nebezpečí, že se stanou technologiemi pro technologie. Toho si je Lepage velmi dobře vědom a sám říká, že se všemi efekty zachází velmi delikátně a že velmi dbá na to, aby efekty nebyly středem pozornosti, když nemají. Umělecký ředitel Met James Levine se přiznal, že se ze začátku obával, že nové technologie nebudou Wagnerovu příběhu a ani Wagnerově hudbě dobře sloužit. V průběhu zkouškového procesu se však jeho obavy postupně vytratily a dnes říká, že se mu nová inscenace Zlata Rýna velice zamlouvá a že je nadšený z faktu, že se Robert Lepage snaží využít všechnu svou představivost i všechny technologie, co má k dispozici, k tomu, aby opravdu vyprávěl mýtický příběh wagnerovských bohů. Jak to opravdu dopadne, se bude možné přesvědčit už 9. října v 28 českých a moravských kinosálech na prvním Met: Live in HD přenosu v sezóně 2010/11.

Program přenosové sezóny 2010/11

9. října 2010
R. Wagner: DAS RHEINGOLD
Levine / Lepage / Harmer, Blythe, Bardon, Terfel, Croft, Siegel, Owens

23. října 2010
M. P. Musorgskij: BORIS GODUNOV
Gergijev / Wadsworth / Semenčuk, Balašov, Pape, Antoněnko

13. listopadu 2010
G. Donizetti: DON PASQUALE
Levine / Schenk / Netrebko, Kwiecien, Del Carlo, Polenzani

11. prosince 2010
G. Verdi: DON CARLO
Nézet-Sebuin / Hytner / Poplavskaja, Alagna, Keenlyside, Smirnova

8. ledna 2011
G. Puccini: LA FANCIULLA DEL WEST
Luisotti / del Monaco / Voigt, Giordani, Uusitalo

12. února 2011
J. Adams: NIXON IN CHINA
Adams / Sellars / Kim, Kelly, Brubaker, Braun

26. února 2011
Ch. W. Gluck: IPHIGÉNIE EN TAURIDE
Summers / Wadsworth / Graham, Domingo, Groves, Hawkins

19. března 2011
G. Donizetti: LUCIA DI LAMMERMOOR
Summers / Zimmerman / Dessay, Calleja, Tézier, Youn

9. dubna 2011
G. Rossini: LE COMTE ORY
Benini / Sher / Damrau, DiDonato, Flórez, Resmark

23. dubna 2011
R. Strauss: CAPRICCIO
Davis / Cox / Fleming, Connolly, Kaiser, Braun

30. dubna 2011
G. Verdi: IL TROVATORE
Levine / McVicar / Zajick, Álvarez, Hvorostovsky, Kocán, Radvanovsky

  1. 1
  2. 2

Související články


Reakcí (9) “Předvečer Lepagova Ringu v Met se blíží

  1. Bude to jiste operni udalost roku, na udalost stoleti je jeste brzo…

    Prispevek verne priblizuje ceskym navstevnikum kin, co mohou za par tydnu ocekavat.

    Rober Lepage momentalne v Met asi i spi, jak prozrazuje exkluzivni rozhovor s nim pro montrealske noviny La Presse z minule soboty 18.9. Pokud umite francouzsky:

    http://www.cyberpresse.ca/arts/musique/201009/17/01-4316667-robert-lepage-lart-total-du-ring.php?utm_categorieinterne=trafficdrivers&utm_contenuinterne=cyberpresse_B13b_musique-classique_486_section_POS3

    Cena $1,400 neni prumerna, ale nejvyssi, stale jeste maji listky za "pouhych" $375 (alespon v tento moment online).

    Enfent terrible se pise s "a" – enfant, ale to je detail.

    Hezky zacatek sezony z Met!

  2. Hvorovstovsky je v Trubadurovi potvrzeny.

    Jinak komentar Fejenora je zajimavy take tim, ze pouziva ceskou transkripci Hvorovstovskeho jmena (alespon to Ch na zacatku). Tohle pri praci na propagacnich materialech prenosu z Met letos docela resime. Nejde jenom o prepis z azbuky ale i z cinstiny a to v pripade nekterych postav z opery Nixon v Cine. Pozadavek korektora je mit vse sjednocene, coz vsak prakticky neni uplne mozne. Cinska jmena prepisujeme podle ceskych pravidel, ale u jmen pevcu je nekdy potreba pouzit transkripci anglickou. Poznal by nekdo, o koho se jedna, kdyby na plakate bylo Dimitrij Chvorovstovskij:))

    m. (autor)

Napsat komentář