Přenos Korzára na YouTube zahájil živé internetové vysílání baletů z Velkého divadla v Moskvě

Minulou neděli, tedy 11. března tohoto roku měli uživatelé internetu možnost zhlédnout živý přenos baletního představení z Velkého divadla v Moskvě poprvé na internetu. Přenášel ho portál YouTube. K vidění byl Korzár, velký romantický dobrodružný příběh s hudbou Adolpha Charlese Adama, v původní choreografii Maria Petipy z roku 1899, jejíhož obnovení se ujal Jurij Burlaka, specialista na rekonstrukce baletů, společně s předním ruským choreografem současné generace Alexejem Ratmanským.Až dosud byla možnost sledovat baletní představení z Velkého divadla v Moskvě pouze v kinosálech, a to od roku 2010. V Rusku se k tomuto projektu ovšem nepřipojilo jediné kino, a tak průkopníky byla v začátcích hlavně kina francouzská. Záhy se ale přenosy rozšířily do dvaadvaceti zemí a tří stovek kin, v současnosti to ovšem už je více než tisícovka dalších kin po celém světě. Počet diváků se za dva roky tak více než zdesetinásobil. 

Kromě již prezentovaného Korzára z minulé neděle zveřejnilo v těchto dnech Velké divadlo seznam svých dalších baletních představení, které se chystá on-line vysílat na YouTube příští sezónu. Už ale letos na jaře se živě na internetu objeví Šostakovičův předválečný balet Světlý pramen v choreografii Alexeje Ratmanského, na začátek letošního léta je naplánována Glazunovova Raymonda, v choreografii Jurije Grigoroviče podle Maria Petipy. Na podzim se budou vysílat Ztracené iluze choreografa Alexeje Ratmanského, balet s hudbou současného ruského skladatele Leonida Desjatnikova na motivy románu Honoré de Balzaca, který měl premiéru teprve před rokem. Sezónu ukončí historické pompézní baletní drama Dcera faraona s hudbou Cesara Pugniho a v choreografii Maria Petipy. Z dalších plánů moskevského Velkého divadla na přenosy přes YouTube a do kin jsou pro příští rok známy tři tituly – Minkusova La Bayadere a Stravinského Svěcení jara, dále pak Prokofjevův Romeo a Julie.Portál YouTube – jako největší a nejznámější světový server pro hosting videa, vlastněný společností Google – byl vybrán právě pro svoji všeobecnou známost uživatelům internetu po celém světě. Moskevské Velké divadlo se přitom již před přímým přenosem Korzára stalo jediným akademickým divadlem, jehož kanál na Youtube se dostal do první stovky kanálů těchto internetových stránek.Náměstek generálního ředitele Velkého divadla v Moskvě Anton Getman ke společnému projektu Google a Velkého divadla řekl: “Snažíme se rozšířit své publikum a využíváme k tomu prostředky moderní komunikace. On-line vysílání do kin zhlédne 70x více diváků, než je míst v sále určených pro diváky jednoho baletního představení. Před zahájením projektu vysílání do kin se mě novináři ptali, zda se nebojím, že lidé přestanou kupovat lístky do divadla. A já se přiznám, že na tuhle otázku jsem tenkrát nedokázal odpovědět. Po dvou letech jsem zjistil, že je tomu právě naopak. Poté, co jsme živě odvysílali Plameny Paříže, jsme s nimi jeli na turné po Francii a všechny vstupenky byly za pár dní vyprodané.“Proč Bolshoi podle Antona Getmana, jednoho ze svých šéfů, zvolil formu živého vysílání přes internet? „Například v Sao Paulu milovníci baletu přijít do kina v osm hodin ráno, aby mohli sledovat řekněme Louskáčka v přímém přenosu z Moskvy. Vždy jsme se snažili vysílat své balety v neděli, kdy většina lidí nemusí do práce, ale internet jim umožní sledovat nejen přímý přenos třeba ještě z postele, ale také si záznam prohlédnout následně ve kteroukoliv jinou vhodnou denní dobu, kdy mají zrovna chuť. A to kdekoliv na světě, třeba v internetové kavárně.“  

Bel Air Media – francouzská společnost, která vlastní výhradní práva k vysílání baletů z Velkého divadla v Moskvě a která je již před deseti lety začala vydávat na DVD – dělá vše pro to, aby divákům na internetu i v kinech vytvořila iluzi, že se ocitli přímo v hledišti Velkého divadla. Před představením i během něho ukazuje záběry nejen na jeviště ale i do sálu hlediště, stejně jako to, co se děje během přestávek v zákulisí.Otázkou zůstává, zda přímé přenosy po internetu nebudou mít za následek pokles zájmu o placené přenosy v kinech. Alespoň v Česku bych si tipnul, že ano. Vždyť co je zadarmo, to se počítá, že…

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments