Proč platí Královská opera v Londýně svým šéfům tak vysoké platy?

Vysoké platy Kaspera Holtena a Antonia Pappana jsou ve srovnání s jinými uměleckými institucemi a dokonce i s platem premiéra přehnané, myslí si Rupert Christiansen

(The Telegraph – 3. července 2015 – Rupert Christiansen)

V posledních letech jsem každým rokem věnoval menší částky uměleckým organizacím, které mě obzvlášť potěšily. Na prvním místě mého seznamu byla vždy londýnská Královská opera, místo, které jsem poslední půlstoletí miloval a prožil v něm několik nejšťastnějších hodin svého života.

Letos jsem se rozhodl, že svých pár drobných pošlu jinam.Nesouvisí to s fiaskem, které vyvolala nešťastná scéna se znásilněním v nové inscenaci Rossiniho opery Vilém Tell, ani s uměleckou kvalitou nebo dokonce se špatným managementem. Zdá se, že výkonný ředitel Alex Beard odvádí i v těžkých podmínkách velmi dobrou práci. Poslední účetní výsledky svědčí o značném zvýšení příjmů z prodeje vstupenek, nárůstu návštěvnosti stejně jako o rozpočtovém přebytku. Srovnáme-li výsledky v podstatě s kteroukoliv jinou operou na světě, je Královská opera řízena hospodárně a rozumně.

Až na jednu výjimku. To, co mě popuzuje a zlobí, je výše platů hudebního ředitele Sira Antonia Pappana a operního ředitele Kaspera Holtena. Z výroční zprávy se dozvídáme, že Pappano obdržel 104.000 liber (v přepočtu 3.952.000 Kč) a 435.000 liber (16.530.000 Kč) za dirigování šestadvaceti představení v sezoně 2013-14, celkově tedy 539.000 liber (20.482.000 Kč). Kasper Holten inkasoval za práci ředitele opery 228.000 liber (8.664.000 Kč) a 58.000 liber (2.204.000 Kč) za režii dvou produkcí v Královské opeře, celkově 287.000 liber (10.906.000 Kč). Díky smlouvě, která jim umožňuje dlouhá období nepřítomnosti, pracují oba muži navíc často i mimo Královskou operu.

Nejdříve několik srovnání. Roční plat Alexe Bearda činí 250.000 liber (9.500.000 Kč), což mi přijde za celoroční řízení vysoce komplexní organizace s více než tisícem zaměstnanců a obratem 125 milionů liber přiměřené. Kevin O’Hare stálý ředitel Královského baletu dostává za řízení baletního souboru, jež do společné pokladny přivádí vyšší zisky než Královská opera, pouhých 175.000 liber (6.650.000 Kč). Roční plat Rufuse Norrise, stálého uměleckého ředitele londýnského Národního divadla dosahuje 185.000 liber (7.030.000 Kč), bez dalších příplatků za jeho produkce nebo jejich přenos na jiná pódia. Je známo, že roční platy ředitele Tate Gallery Sira Nicholase Seroty a ředitele Britského muzea Neila MacGregora držitele Řádu za zásluhy nepřesahují 200.000 liber (7.600.000 Kč). Roční plat Davida Camerona činí 143.000 liber (5.434.000 Kč).

Nechci Pappana kritizovat. Během třinácti let odvedl v Covent Garden vynikající práci. Dirigoval širokou škálu děl operního repertoáru ve výjimečně vysoké kvalitě, s nadšením propagoval Královskou operu a díky rozhlasovým a televizním přenosům i operu obecně.Někdo by mohl namítnout, že částka přesahující půl milionu liber je běžná sazba a že správné srovnání by bylo s Jamesem Levinem z Metropolitní opery nebo Danielem Barenboimem, šéfdirigentem berlínské Státní opery, kteří mají dokonce ještě vyšší příjmy za méně práce. Ale to podle mě není přesvědčivé. Dosáhli vysokých platů díky ostré vyjednávací taktice svých agentů.

Pappanovy povinnosti ve funkci hudebního ředitel nejsou ani příliš náročné. Zapojuje se do diskuzí, hraje roli šéfa a sám rozhoduje o tom, co bude dirigovat. Největší kus práce odvádějí při sestavování plánu Holten a Peter Katona, který má na starost obsazení. Vídeňská Státní opera se obejde bez hudebního ředitele. Edward Gardner z Anglické národní opery odvádí stejně dobrou práci, ovšem, jak se domnívám, za čtvrtinu toho, co dostává Pappano. Zajímalo by mě, kolik bude požadovat Mark Elder nebo Semjon Byčkov, o nichž se říká, že jsou nejpravděpodobnější Pappanovi nástupci a hudebníci srovnatelného formátu.

Také plat Kaspera Holtena se zdá být přemrštěný. Holten působí jako příjemný mladý muž, překypuje nápady, energií a nadšením, ale výsledky jeho vedení nebyly podle mého názoru doposud příliš přesvědčivé. Nové produkce, které dosud vznikly pod jeho vedením, byly mizerné (větší naděje vkládám do sezony 2015-16). Jeho vlastní inscenace oper L’Ormindo a Král Roger byly přijaty příznivě, Don Giovanni a Evžen Oněgin už méně. Rozsáhlý program nových oper na scéně Linbury studia, který z velké části připravuje Holtenův zástupce John Fulljames, měl velmi malý ohlas. Pokud to shrnu, myslím si, že Holten musí teprve prokázat, že jeho úsudek a talent odpovídá jeho příjmům.Platy Pappana a Holtena jsou částečně financovány i z privátních darů, tyto peníze by bylo ovšem lépe použít na zvýšení platů zaměstnanců Královské opery s nejnižšími příjmy, tedy jevištních techniků, sboristů a členů baletu, kteří představují páteř operního domu. Dohoda z tohoto týdne zaručuje zaměstnancům s nejnižšími příjmy londýnské životní minimum ve výši 9,15 liber za hodinu, což představuje roční příjem 16.500 liber (627.000 Kč). Dalších komentářů není třeba.

Žijeme v době stálého uskromňování. Královská opera je do jisté míry veřejná instituce s roční dotací ve výši 25 milionů liber z peněz daňových poplatníků. Nevidím žádné ospravedlnění pro rozmařilost v době, kdy naše země, stejně jako operní provoz obecně  – bojuje o vyrovnaný rozpočet.

Pokud tedy Královská opera hodlá poskytovat tak nehorázně vysoké spropitné těmto dvěma mužům, může to dělat, ovšem bez mého přispění. Nemám tuto operu rád o nic méně než dřív, ale existuje spousta jiných operních domů, hodných mé pozornosti, a tak právě vypisuji šek pro některé z nich.
Přeložil Ondřej Lábr
Foto Sim Canetty-Clarke

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments