Prodanka a Káťa v zahraničí. Nejen to v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 6. do 12. června 2016. Operní kukátko (45). Plácido Domingo znovu jako Nabucco v Covent Garden. Barrie Kosky inscenoval „novou“ Carmen ve Frankfurtu nad Mohanem. Skladatel Petr Iljič Čajkovskij jako postava Pikové dámy v Amsterdamu. Růžový kavalír režiséra Harryho Kupfera boduje i v Miláně. Prodaná nevěsta v Aachenu. Káťa Kabanová v Mönchengladbachu. Joyce DiDonato odřekla svojí účast v Salcburku. Peter Shaffer zemřel. Portugalská barokní opera v světové nahrávací premiéře. Kniha Alexeje Parina o modelech ruské opery. Operní úsměv – Enrico Caruso a lékař.

Operní kukátko
Plácido Domingo znovu jako Nabucco v Covent Garden
Plácido Domingo opět nadchl londýnské publikum v titulní roli Verdiho opery Nabucco. Umělec ve věku pětasedmdesáti let ukazuje nejen obrovskou zkušenost, ale také dostatek vokálních sil na ztvárnění této nelehké partie, kterou poprvé na scéně Covent Garden interpretoval před třemi roky.

Giuseppe Verdi: Nabucco - Plácido Domingo (Nabucco) - ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)
Giuseppe Verdi: Nabucco – Plácido Domingo (Nabucco) – ROH 2016 (foto © ROH/Catherine Ashmore)

Hlavní hvězdou představení se ale podle většiny kritik stala ukrajinská sopranistka Liudmyla Monastyrska, která dramatickou silou a vokálním výrazem na sebe v roli Abigaille strhla pozornost obecenstva i kritiků. Vlažněji je hodnocena režie inscenace Daniela Abbada s využitím četných projekcí na zadní stranu jeviště. V měsíci červnu nabízí londýnská scéna devět představení ve dvou obsazeních. V titulní roli v druhé půlce měsíce bude vystupovat žádaný řecký barytonista Dimitri Platanias a ve dvou představeních vystoupí jako Abigaille další ukrajinská dramatická sopranistka Tatiana Melnychenko, která zpívá v posledních letech převážně jen dva verdiovské party – Lady Macbeth a právě Nabuccovu domnělou dceru Abigaille. Až na poslední červnové představení produkci diriguje italský dirigent, zkušený verdiovský interpret, Maurizio Benini.


Carmen Barrieho Koskyho
Velký zájem budí „nová“ verze Bizetovy operní trvalky Carmen, kterou uvedla operní scéna ve Frankfurtu nad Mohanem. Dirigent Constantinos Carydis a známý režisér (i operní intendant) Barrie Kosky předložili divákům zvukově odlišnou verzi s vylehčeným zvukem bez nánosů pozdějších veristických naturalismů a efektů. Navíc posílili v opeře výrazně pantomimické (již během předehry) a baletní scény, inspirováni tradičním tvarem francouzské baletní opery. Také zbavili vizuální podobu společně s výtvarnicí scény (Katrin Lea Tag) laciného a kýčovitého nánosu hispanismu, který tento operní titul na sebe nabral během více než století a půl. V premiéře 5. června 2016 zpívala titulní roli velmi přesvědčivá irská mezzosopranistka Paula Murrihy, která zde jako členka frankfurtského souboru vytvořila řadu rolí hlavních a vedlejších v širokém časovém rozsahu – od Purcellovy Dido a Cavalliho Orontei až po Octaviána. Spolehlivým partnerem jí byl maltský tenorista Joseph Calleja. Inscenace určitě bude bodovat v soutěži o nejlepší operní inscenaci roku.


Skladatel Petr Iljič Čajkovskij jako postava Pikové dámy
Norský operní režisér Stefan Herheim (narozen 1970), tvůrce velmi promyšlených režijních konceptů, jako byly například režie Dona Giovanniho v Essenu (2007), Parsifala v Bayreuthu 2009 nebo Růžového kavalíra ve Stuttgartu v roce 2010, za které obdržel již třikrát Cenu za nejlepší operní režii prestižního oborového časopisu Opernwelt, ve svém posledním režisérském počinu velmi zdařile propojuje postavu samotného skladatele Petra Iljiče Čajkovského s dějem jeho opery Piková dáma podle Puškinovy stejnojmenné novely.

Petr Iljič Čajkovskij: Pique Dame - Dutch National Opera Amsterdam 2016 (foto Dutch National Opera)
Petr Iljič Čajkovskij: Pique Dame – Dutch National Opera Amsterdam 2016 (foto Dutch National Opera)

Postava slavného skladatele, jeho osudy i sexuální orientace se staly organickou součástí příběhu. Skladatel je představován němou postavou, ale zároveň tento představitel (Vladimir Stoyanov) zpívá Knížete Jeleckého. Režisér tak navázal na svoji úspěšnou amsterdamskou režii Evžena Oněgina z roku 2011 právě zde v Amsterdamu. Obsazení díla je takřka výhradně v rukou ruských a ukrajinských zpěváků: Svetlana Aksenova (Líza), Misha Didyk (Heřman), Alexej Markov (Tomskij) a další. Za dirigentským pultem stojí Mariss Jansons, od roku 2015 hudební ředitel Concertgebouw Orchestra. Premiéra 9. června 2016 a do konce měsíce dalších sedm repríz.

 

Růžový kavalír Harryho Kupfera v Miláně
Krásnou a poetickou inscenaci Straussova Růžového kavalíra, kterou vytvořil klasik operní režie Harry Kupfer pro salcburský festival (naposledy v loňském roce) je v červnu na repertoáru v Teatro alla Scala (celkem osm repríz). Dirigentem představení je Zubin Mehta. Obsazení je takřka totožné jako na loňském festivalovém programu: Krassimira Stoyanova jako nepřekonatelná Maršálka, Sophie Koch jako Oktavián (role se kterou je již několik let pevně spjata na mnoha scénách světa) a v roli Ochse vystupuje Günther Groissböck, který dokázal dát partu zcela nové kontury a představitelské nuance. I v menších rolích zůstali prověření pěvci jako Adrian Eröd (Faninal) nebo Silvia Dussmann (Annina). Pouze v roli Sophie místo Goldy Schultz vystupuje jiná vynikající lyricko-koloraturní sopranistka – Němka Christiane Karg. Inscenace, stejně jako výkony i práce s orchestrem sklízí znovu zasloužený obdiv.


Prodaná nevěsta v Aachenu
Theater Aachen (Cáchy) uvedlo novou inscenaci opery Bedřicha Smetany Prodaná nevěsta s premiérou 5. června 2016. Opera je uváděna tradičně v německém překladu s jednou pauzou. Justus Thorau, od roku 2014 první dirigent místního operního souboru, operu hudebně nastudoval a mladá francouzská režisérka Béatrice Lachaussée dílo zcela oprostila od krojované tradice a umístila ho do indiferentního dřevěného prostoru jakési stodoly z prken (scénografie Dominique Wiesbauer). I kostýmy (Nelle Ellegiers) neobsahují ani etnografické stopy z původní předlohy, ale jsou směsí civilních oděvů z poloviny minulého století s některými retrodetaily. Hlavní role ztvárňují francouzská sopranistka Camille Schnoor (Marie = Mařenka), která je s cášskou scénou již několik let spojena jako stipendistka a hostující zpěvačka, a kanadský tenor Chris Lysack (Jenik), který je druhou sezonu členem místního souboru. Několik let je členem cášské opery i korejský basista Woong-Jo Choi, který zpívá Kecala. Včetně premiéry bude mít Smetanova opera až do konce sezony celkem deset repríz.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Reakcí (2) “Prodanka a Káťa v zahraničí. Nejen to v Operním kukátku

Napsat komentář