Protest před ministerstvem a otevřený dopis SOP

V bouřlivé atmosféře dnes zaměstnanci Státní opery Praha na ministerstvu kultury v Praze předali otevřený dopis ministru Jiřímu Besserovi (TOP 09), ve kterém vyjadřují svůj nesouhlas s chystanou reformou pražské operní scény. Ohrazují se proti koncepci připravované náměstkem ministra Radkem Zdráhalem. Zároveň v dopise upozorňují na koncepci svého pověřeného ředitele Radima Dolanského, který navrhuje zachovat i nadále samostatnou existenci opery. Besser Dolanského kritizoval.

Ministr prohlásil, že Dolanský neplní úkoly státního úředníka, protože “jestliže je někdo pověřen řízením, tak má řídit” a nemá být v čele jakékoliv stávky nebo demonstrace. Dočkal se za to pískotu a hlasitých protestů zhruba dvou stovek přítomných zaměstnanců opery. Dolanského přivítal mohutný potlesk.

 


Cílem reformy Státní opery a Národního divadla, které má také operní soubor, má být podle ministerstva úspornější provoz a zkvalitnění produkce, nikoliv zrušení provozů. Ministerstvo vidí v české metropoli prostor pouze pro jeden operní a baletní soubor. Budova Státní opery je prý k tomuto účelu předurčena. Momentálně má baletní a operní soubor nejen Státní opera Praha, ale i Národní divadlo.

Besser odmítl argument, že Dolanský dnešní akci neřídil. Dopis na ministerstvo za zaměstnance odevzdal Petr Pergl. “Pan Dolanský je jen pověřený ředitel. Bude vypsáno výběrové řízení, otázkou je, na co bude vypsáno. Zda na ředitele Státní opery, nebo na ředitele transformované příspěvkové organizace ministerstva kultury,” uvedl Besser.

Hlasy o likvidaci Státní opery označil ministr za “naprosto liché”. “Pokud k nějaké změně dojde, bude to transformace dvou příspěvkových organizací,” zdůraznil. Stále je ještě možná varianta, že vše zůstane v nynějším stavu, dodal.

Na začátku února vznikla komise, která má projednat budoucnost obou scén. Své návrhy na reformu opery a ND k 1. lednu 2012 předali 15. února ředitelé obou scén Dolanský a Ondřej Černý náměstku Zdráhalovi. Dolanský navrhuje zachovat i nadále samostatnou existenci SOP.

“Trochu mě zaráží, že do dnešního dne jsem se nedočkal ze strany ministerstva žádné reakce. Můj návrh na stole je a mělo by se o něm diskutovat,” řekl Dolanský. Dodal, že mu vadí, že nebyly stanoveny cíle operní reformy. Sloučením divadel se podle něj vyšší kvality produkce nedosáhne.

Námitkám, že SOP nemá uměleckou vizi a osobnosti, které by ji vedly, chce ve svém návrhu Dolanský čelit angažováním uznávaného Jana Lathama-Koeniga, který je připraven přijmout neobsazený post šéfdirigenta. Ke spolupráci Dolanský také přizval německého dirigenta Gerda Albrechta, bývalého šéfdirigenta České filharmonie, a oslovil ředitelku londýnské Covent Garden Elainu Padmoreovou. Padmoreová by působila v SOP jako umělecká konzultantka. Jelikož však letos v Covent Garden končí, mohla by podle Dolanského případně vykonávat i funkci šéfky souboru.

Ředitel Státní opery také navázal spolupráci s pražským magistrátem. S primátorem Bohuslavem Svobodou se mu prý podařilo najít možný způsob spolufinancování, které by pokrylo náklady na nové premiéry Státní opery již v roce 2012. Primátor podporuje existenci dvou samostatných operních domů v Praze, řekl Dolanský.

Černého návrh se týká umělecké vize a organizační struktury. Nepředložil ekonomický plán. Ujistil o tom, že Stavovské divadlo bude fungovat v dosavadních intencích.

Další postup podle Bessera stanoví odborná komise. Do dvou měsíců by se navíc mělo dokončit posouzení technického stavu budovy SOP. Řešení situace pražských operních scén vidí Besser na dva až tři měsíce “O práci se mohou bát pouze ti, kteří nestačí,” prohlásil.

Změny v chodu obou scén se mají týkat i Stavovského divadla. Besser již dříve prohlásil, že činohra z pražského Stavovského divadla nezmizí. Toho se obávali herci Národního divadla, kteří proti uvažovaným změnám protestovali.

Dokument:
Otevřený dopis ministru kultury ČR, MUDr. Jiřímu Besserovi

Vážený pane ministře,

V naší novodobé historii jste prvním ministrem kultury, který se rozhodl vážně zabývat problematikou Národního divadla (ND) a Státní opery Praha (SOP). Vyjádřil jste veřejně snahu zeefektivnit provoz obou těchto předních scén a zlepšit podmínky pro uměleckou tvorbu – to jsou nepochybně velmi podnětné a žádoucí cíle. Proto nás znepokojuje, že jejich splnění vystavujete riziku tím, že jste přípravou pověřil svého náměstka, pana Radka Zdráhala. Jeho nekompetentní a často protichůdná prohlášení vzbuzují oprávněné pochyby a obavy profesionálů v daném oboru a vrhají negativní světlo především na Vás a Vaši snahu stávající situaci předních divadelních scén vyřešit. Pan náměstek Zdráhal je člověk zcela odtržený od reality denního divadelního provozu. Jeho autorita se neodvíjí od znalosti problematiky operních divadel, ale pouze a jen od jeho politické mocenské pozice. Během několika měsíců chce bez jakýchkoli analýz transformovat dvě nejvýznamnější příspěvkové organizace Ministerstva kultury s vrcholně citlivými vazbami na tradici. Jako samozvaný odborník je směšný, jako suverénní vládce nad osudy dvou operních domů v Praze nebezpečný pro celou kulturu České republiky.

Pane ministře, jako profesionální politik si jistě umíte představit, jak neprofesionálně jeho různými prohlášeními Ministerstvo kultury působí. Váš náměstek, pan Zdráhal, totiž nejedná za sebe, v dané chvíli reprezentuje názor Ministerstva kultury a v podstatě mluví za Vás. Máte veškeré pádné argumenty pro jediné východisko: odvolání pana Zdráhala z funkce svého náměstka dříve, než způsobí nenahraditelné škody s fatálními a nevratnými následky na divadelní kultuře budované desítky let.

Pouze pro ilustraci uvádíme jen několik příkladů jeho protichůdných prohlášení.

1. Náměstek Zdráhal nejprve vyhlásil havarijní stav SOP s tím, že do této budovy nebyla v posledních 37 let provedena žádná investice, a to i přesto, že rozsáhlá rekonstrukce historické i provozní budovy v hodnotě 200 milionů Kč, prováděná v letech 1998–2010, je objektivně doložitelný fakt.

2. Náměstek Zdráhal mění názor na stav budovy – již není v až tak havarijním stavu, aby bylo nutné ji uzavřít, a rekonstrukci lze realizovat za plného provozu. Toto prohlásil 2. 2. 2011 veřejně v SOP a vyzval SOP, aby připravila sezonu 2011/2012 bez jakéhokoliv omezení.

3. Za dalších několik dní oznamuje, že zahájení rekonstrukce bude mít za následek zkrácení sezony, a to o 2-3 měsíce (přesněji, sezona by měla končit v březnu/dubnu 2012).

A tak bychom mohli pokračovat dále a dál přes jeho vize o rozpuštění stávajících souborů a formování jednoho nového subjektu, o jehož efektivnosti lze oprávněně pochybovat, až ke sloučení SOP s ND. Nehledě k tomu, že z jeho úst dosud nezazněl jediný ekonomický ukazatel, jediná cílová hodnota, které se má dosáhnout při plánovaném sloučení. Náměstek Zdráhal hovoří o zvyšování uměleckých úrovní představení, na opakované dotazy na upřesnění, jak má umělecká úroveň vypadat, však nikdy nedokázal odpovědět. Složení jím jmenované pracovní skupiny vyvolalo u odborné veřejnosti úsměv i zděšení. A i o něm lhal: na setkání v SOP 2. 2. 2011 uklidnil zaměstnance SOP a ND prohlášením, že minimálně jeden fundovaný odborník, dr. Jiří Srstka, v komisi je. Ještě ten den však vyšlo najevo, že dr. Srstka v té době osloven nebyl.

Co je vlastně důvodem snahy urychleně spojit SOP s ND? Není to tak, že náměstek Zdráhal už dávno uzavřel dohodu s ředitelem ND Ondřejem Černým na anektování budovy SOP? Jak jinak si vysvětlit slova ředitele Černého na tiskové konferenci v ND 17. 2., že “ND trpí určitou frustrací od okamžiku, kdy pan ředitel Vocelka zřídil baletní soubor ve SOP.” Vzápětí ovšem dodal: “To je problém, o kterém jsem přesvědčen, že je třeba řešit. A kvůli tomu nemusíme slučovat ND se Státní operou.” Tak to už není jen záměrné mlžení, ale pravý chaos.

Dne 15. 2. 2011 odevzdali Ondřej Černý, ředitel ND, a Radim Dolanský, pověřen zastupováním ve funkci ředitele SOP, panu náměstkovi Zdráhalovi jím 25. 1. 2011 vyžádaný Operační plán majetkového spojení SOP s ND. Radim Dolanský předložil Návrh řešení pro SOP. Uběhly dva týdny a pan Zdráhal na Návrh řešení pana Dolanského dosud nereagoval, jakoby vůbec neexistoval.

Pane ministře, dosadil jste do čela své příspěvkové organizace, SOP, člověka velmi schopného, vybaveného zásadními odbornými znalostmi divadelního provozu a fundovaného i v otázkách ekonomiky a práva. Navíc člověka čestného s racionálním uvažováním. Za necelé tři měsíce ve funkci Radim Dolanský přesně zformuloval a pojmenoval návrh na řešení budoucnosti SOP jako samostatné instituce. Oslovil dvě velké mezinárodní firmy jako potencionální sponzory SOP, za necelé tři měsíce je smlouva s jednou firmou prakticky podepsána, s druhou jednání úspěšně pokračují. Navíc pan primátor MUDr. Bohuslav Svoboda, který podporuje existenci dvou samostatných operních domů v Praze, nalezl možný způsob spolufinancování SOP, které by pokrylo náklady na nové premiéry SOP již v roce 2012.

Pane ministře, dejte Radimu Dolanskému šanci, aby v následujících sezonách dokázal, že je schopen své vize uskutečnit a SOP přeměnit v kvalitní špičkovou operní a baletní instituci. Jeho Návrh řešení pro SOP připojujeme jako samostatnou přílohu.

Z analýz hospodaření Státní opery Praha vyplývá jasně, že SOP dokáže zajišťovat svůj provoz s podstatně menšími provozními náklady než Národní divadlo. Jeho administrativní a umělecko-technický aparát je nesrovnatelně menší, efektivnost práce nesrovnatelně vyšší, což SOP opakovaně veřejně dokazuje konkrétními příklady. Umělecká úroveň i vize SOP mohou být nejpozději od začátku sezony 2011/2012 zajištěny dvěma osobnostmi skutečně mezinárodního formátu, renomovaným britským dirigentem Janem Lathamem-Koenigem na místě šéfdirigenta a ředitelkou Královské opery Covent Garden v Londýně Elaine Padmore v pozici poradkyně. Spolupráce s těmito dvěma osobnostmi je naprosto zásadní pro přeměnu SOP v kvalitní instituci s jasně vyprofilovanými uměleckými cíli, která si v této podobě získá další nezbytné sponzory a díky kontaktům paní Padmore bude moci navázat koprodukční spolupráci s významnými evropskými operními domy.

Pane ministře, pokud toto spojení SOP s takovými světovými osobnostmi umožníte, dáte tím SOP pod vedením pana Radima Dolanského reálnou šanci dostat se mezi špičkové evropské operní a baletní instituce. A to je přece to, co je společným cílem Vás, Ministerstva kultury i hl. m. Prahy jako výjimečného kulturního města.

S pozdravem široce zastoupený kolektiv zaměstnanců Státní opery Praha všech složek SOP. Za orchestr, sbor, operní sólisty, baletní soubor a pracovníky uměleckého, umělecko-technického a jevištního provozu

V Praze dne 28.2.2011

 

Zdroj: ČTK a Státní opera Praha

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
60 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments