První ostravské uvedení opery Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie

V dlouhodobé dramaturgické řadě souboru opery – Operní hity dvacátého století – představí Národní divadlo moravskoslezské (pouze v sedmi uvedeních!) dílo jednoho z největších britských hudebních skladatelů Benjamina Brittena Zneuctění Lukrécie.

Benjamin Britten (1913–1976) se jako jeden z mála britských skladatelů neodmyslitelně zapsal do operních dějin dvacátého století. Výjimečnost tohoto autora spočívá mimo jiné v neotřelé kompozici s vlivy hudby starších slohových období, v osobité instrumentaci a nepopiratelném citu pro práci s dětskými hlasy. „Brittenovy opery i instrumentální hudba jsou nedílnou součástí světového operního i orchestrálního repertoáru a nastudováním této opery částečně splácíme dluh, který stále česká operní dramaturgie vůči tomuto mimořádnému skladateli má,“ uvádí režisér Jiří Nekvasil.

Zneuctění Lukrécie (The Rape of Lucretia, 1946) je první Brittenovou lyrickou komorní operou. Byla napsána na libreto Ronalda Duncana podle francouzské hry Andrého Obeyho Le Viol de Lucrèce. „Námětem této dvouaktové opery se stal antický příběh Lukrécie, která byla znásilněna synem posledního etruského vladaře Sextem Tarquiniem a po tomto činu spáchala sebevraždu. Tento hrůzný čin a jeho následky se staly legendou spjatou se zakládáním římského státu (509 př. n. l.),“ přibližuje námět opery dramaturgyně Eva Mikulášková. Příběh popsaný již u Livia a Ovidia zhodnotilo ve svých dílech mnoho umělců – z těch nejvýznamnějších Händel (kantáta Lucrezia), výtvarně Rembrandt, Boticelli, Cranach, Dürer, Tizian i literárně Machiavelli, Geoffrey Chaucer (The Legend of good Woman) a William Shakespeare (The Rape of Lucretia). Benjamin Britten se obrátil k tématu Zneuctění Lukrécie bezprostředně po druhé světové válce, jež roztříštila původní vztahy, morální hodnoty i samotnou víru v lidstvo. Do antického námětu nechal zakořenit významný apel na křesťanské principy, které po mnoho staletí stmelovaly evropskou kulturu.

Pod taktovkou Ondřeje Vrabce (dirigent-asistent České filharmonie) se diváci mohou těšit na skvělé výkony špičkového mezinárodního obsazení čtyř hlavních rolí: Eva Dřízgová-Jirušová, Jorge Garza (New York), Thomas Weinhappel (Vídeň) a Anna Nitrová / Janja Vuletic (Berlín), která v roce 2008 vyhrála prestižní soutěž TV Mezzo za ztvárnění role Lukrécie: „Lukrécie je věrná žena bez jakékoliv poskvrny ve své minulosti v milostném i rodinném životě,“ říká Janja Vuletic.

Nyní exkluzivně v sedmi uvedeních přinášíme dílo, které na pozadí známého antického příběhu odkrývá věčné morální poselství nejen pro poválečnou Evropu (1946), a to v osobité instrumentaci pro sedmnáct nástrojů (zejména koncertní mistři a vedoucí skupin orchestru opery Národního divadla moravskoslezského, klavírní sólo Michal Bárta).

Premiéry opery Zneuctění Lukrécie se konají 16. a 18. února v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Inscenaci uvedeme pouze sedmkrát, proto s nákupem vstupenek neváhejte!

Opera je nastudována v anglickém originále s českými titulky.

Národní divadlo moravskoslezské děkuje za finanční dar, který na podporu realizace této inscenace laskavě poskytl pan Michael Trask.

Chcete-li se dozvědět více o skladateli této opery, přijďte na debatu s názvem Křehce drsný svět oper Benjamina Brittena, která se koná 14. února v 18 hodin v Antikvariátu a klubu Fiducia. U příležitosti premiéry opery budou debatovat muzikolog doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D., a ředitel Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]