První premiéra příští sezony ND: Orffovy aktovky Chytračka a Měsíc

Orffovy opery na jevišti historické budovy nastuduje tandem Zbyněk Müller–Jiří Nekvasil, na scéně Daniela Dvořáka. Známé jsou také další plány po uzavření pražské Státní opery. Do Hudebního divadla Karlín se budou stěhovat Jeníček a Mařenka, Troškova inscenace Rusalky, Traviata, Trubadúr, Rigoletto, Nabucco a také Netopýr. Zlatá kaplička přebere ze Státní opery do svého programu Bohému, novou Butterfly a Aidu.

Operní soubor první české scény se začátkem února rozšiřuje předprodej již na deset měsíců dopředu, a tak se společně s podzimním programem objevila na webových stránkách divadla v závěru tohoto týdne i první novinka příští sezony, a to ještě před oficiálním zveřejněním kompletního přehledu nových premiér. První operní premiérou sezony 2016–2017 se stanou aktovky Carla Orffa Chytračka a Měsíc, které Opera Národního divadla uvede na scéně historické budovy.

Carl Orff (foto archiv)
Carl Orff (foto archiv)

Původní premiéry Orffových oper se uskutečnily v roce 1939 v mnichovském Národním divadle (Měsíc), resp. o čtyři roky později ve Frankfurtu (Chytračka). Zatímco Orffův Měsíc nebyl v Národním divadle dosud nastudován, od jediné pražské inscenace Orffovy Chytračky uplyne letos již pětatřicet let.

C.Orff: Chytračka - Marta Cihelníková (Chytračka), Jaroslav Souček (Král) - ND 1981 (foto archiv ND)
C. Orff: Chytračka – Marta Cihelníková (Chytračka), Jaroslav Souček (Král) – ND 1981 (foto archiv ND)

Dvě pohádky bratří Grimmů vypráví o chytrém selském děvčeti, které vyzraje na podvodníky a získá si lásku krále, a o Měsíci, který si pošetilí lidé navzájem kradou, aby ho nakonec svatý Petr pověsil na oblohu mimo dosah jejich všetečných rukou. Hudebním nastudováním obou aktovek je pověřen Zbyněk Müller, režií pak ředitel ostravského Národního divadla moravskoslezského Jiří Nekvasil, společně se scénografem Danielem Dvořákem a kostýmní výtvarnicí Simonou Rybákovou. Do hlavních rolí byli mimo jiné obsazeni Kateřina Kněžíková, Lenka Máčiková, Roman Janál a Svatopluk Sem (kompletní obsazení zveřejňujeme na závěr), premiéra je na scéně Národního divadla naplánována na 20. října 2016.

Z nově zveřejněného herního plánu souboru Opery v souvislosti se zavedením desetiměsíčního předprodeje vyplývají pro podzimní měsíce také přesuny některých inscenací na jiná jeviště.

Hudební divadlo Karlín (foto archiv)
Hudební divadlo Karlín (foto archiv)

Po uzavření budovy Státní opery kvůli její rekonstrukci se část tamního repertoáru stěhuje do Hudebního divadla Karlín – konkrétně Humperdinckova operní pohádka Jeníček a Mařenka, Straussův Netopýr, Troškova inscenace Dvořákovy Rusalky a také verdiovské inscenace souboru Státní opery – Traviata, Trubadúr, Rigoletto a Nabucco. Právě repríza Nabucca se 13. září 2016 stane prvním představením, které Národní divadlo v Karlíně odehraje, ceny vstupenek jsou srovnatelné se současnými cenami ve Státní opeře.

Hudební divadlo Karlín (foto archiv)
Hudební divadlo Karlín (foto archiv)

Balet na karlínskou scénu v nové sezoně přenese Zuskova Romea a Julii, naopak na jeviště Národního divadla se ze Státní opery přestěhují Verdiho Aida, Pucciniho Bohéma a Madama Butterfly v novém nastudování Jiřího Heřmana.

Carl Orff:
Chytračka
(Die Kluge)
Měsíc
(Der Mond)
Hudební nastudování: Zbyněk Müller
Režie: Jiří Nekvasil
Scéna: Daniel Dvořák
Kostýmy: Simona Rybáková
Sbormistr: Pavel Vaněk
Orchestr a sbor Národního divadla
Premiéra 20. října Národní divadlo Praha

Chytračka
Král – Roman Janál / Svatopluk Sem
Sedlák – Zdeněk Plech / Pavel Švingr
Chytračka – Kateřina Kněžíková / Lenka Máčiková
Žalářník – Lukáš Hynek-Krämer / Jiří Sulženko
Oslař – Jaroslav Březina / Ondrej Šaling
Mezkař – Jiří Rajniš / Boris Prýgl
První pobuda – Michal Bragagnolo / Josef Moravec
Druhý pobuda – Daniel Matoušek / Jiří Hájek
Třetí pobuda v František Zahradníček / Josef Škarka

Měsíc
Sedlák – Roman Janál / Svatopluk Sem
Petr – Zdeněk Plech / Pavel Švingr
Vypravěč – Jaroslav Březina / Ondrej Šaling
První kluk – Daniel Matoušek / Jiří Hájek
Druhý kluk – Jiří Rajniš / Boris Prýgl
Třetí kluk – Michal Bragagnolo / Josef Moravec
Čtvrtý kluk – František Zahradníček / Josef Škarka

www.narodni-divadlo.cz

Související články


Reakcí (3) “První premiéra příští sezony ND: Orffovy aktovky Chytračka a Měsíc

  1. Orffovy aktovky – to je tedy zvláštní výběr. Kam na to Opera ND chodí? Ty aktovky jsou zajímavé a pěkné, ale přijde mi, že tak na koncertní provedení nebo na nahrávku, ale kdo na to proboha bude chodit, kolikrát se to asi tak bude hrát? To jsem tedy zvědavý na další novinky příští sezony. Proč raději ND neuvede třeba Dalibora nebo Fibichovu Šárku a jiné nehrané české opery? Našlo by se jich dost… Nebo konečně nějakého Brittena, nemluvě o Wagnerovi – opět není žádný v repertoáru, Tannhäuser se asi už nevrátí. A dočkáme se někdy hraní v blocích a ukončení toho nesmyslu dvou premiér, z nichž ta druhá bývá většinou obsazena lépe než ta první (viz naposledy Popelka)?

  2. Mě osobně přijde naopak nápad s Orffovými aktovkami z dramaturgického hlediska poměrně zajímavý. Hlavně proto, že jde o pohádkové náměty, tak by mohly přitáhnout zájem mladých posluchačů (rodiny s dětmi). A protože mám 3 děti, které se snažím vést k zájmu o vážnou hudbu včetně opery, tak za mě určitě palec nahoru…..Ovšem hodně bude záležet na cenové politice ND. Bojím se aby to dopadlo jako u Jeníčka a Mařenky, kde jsou třeba ceny za odpolední představení stejné, jako na jakékoliv jiné odpolední představení (včetně Madame Butterfly), což fakt považuju za hodně absurdní. Pořád jde totiž o cenu dost vysokou na to, aby si běžná rodina mohla dovolit koupit třeba 4 lístky do přízemí či na 1. balkon (a zaplatili cca 2 500 -3 000Kč). Furt nedokážu pochopit, proč ND nemůže u tohoto typu představení zavést nějakou „rodinnou vstupenku“ nebo výrazně zvýhodněnou cenu pro děti. 20% sleva na dětskou vstupenku je fakt málo. Když i třeba v nejmenovaném lyžařském areálu mají nastavený systém, kdy při koupi rodinného skipasu (1+1, 2+1, 1+2) se uplatňuje komplet sleva 25% (nejen z dětské vstupenky, ale i za dospělé), tak nechápu, proč to nejde v ND, které na rozdíl od komerčního skiareálu pobírá dotace ze státního rozpočtu. Ten trend více oper přístupných pro děti, které zavedlo současné vedení ND, je určitě dobrá cesta. Vychovávat si operního diváka už od dětství, je podle mě ta nejlepší cesta, jak zabránit do budoucna tomu, aby se navštěvování oper za 20-30 let nestalo jen záležitostí pro seniory. Ovšem pokud k tomu a) (vhodný repertoár) nepřibude b) (dobře nastavená cenová politika), pak se obávám, že opravdu dojde k tomu, že zájemců o tyhle typy oper nebude dostatek pro to, aby se mohly udržet na programu po vícero sezón a efekt tak bude jen omezený. Stačí se podívat kolik je dnes zájemců o dopolední představení Jeníčka a Mařenky, co mají být v dubnu a květnu……

Napsat komentář