Ptali jste se: Adam Zvonař

Sólista Baletu Národního divadla odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus

Soudobá kultura a pojetí divadla je svým způsobem soubojem mezi klasickým a moderním pojetí studovaných kusů. Zajímalo by mě do jaké míry a zda vůbec jsi ochoten přistoupit na nastudování klasických baletů v moderním hávu s případným posunutím dějové linky do dnešní doby, jakým způsobem nazíráš na nově vznikající balety a zda sám cítíš ambice nějaký balet vymyslet či režijně nastudovat. Děkuji (Kamil Rodan)

Je to dosti obsáhlá otázka… Ale musím se kupodivu přiznat, že jsem spíše na klasiku :-). Ale ve smyslu slova hezká a stravitelná klasika… Nemám rád, když se něco nuceně předkládá divákovi a říká se, že to je klasické a tak to má být. Mám moc rád, když se v klasických baletech objeví něco neobjeveného, to je velice těžké, ale dává to baletu život. Je to stejné jako s tanečníkem, každý do klasické variace přinese něco svého… A to dělá ten balet zajímavým. Podotýkám, že je to můj vlastní názor… A jsem rád, když choreograf připraví klasický titul v novém kabátě… Balet není nic zkostnatělého, a zaslouží si to! Ovšem někdy se to povede, někdy ne… Když se časová linka děje citelně a vkusně posune, je to jen dobře, hlavně aby se to divákovi líbilo, protože představení se dělají hlavně pro diváky! A na to by se nemělo v žádném případě zapomínat. Mám velkou radost, že vznikají nové balety, například Alenka v říši divů z Royal Ballet v Londýně je důkazem, že se skvělým způsobem dá vytvořit klasický balet s nádechem současného stylu. Mimochodem: toto představení bych přál českému publiku! Nejen, že se divák pobaví, ale skvěle se vychovává pro současný klasický balet. Já osobně se moc těším, až budu moci vytvořit nějaký balet, ale nyní chci spíše poznávat to, co se děje v zahraničí a nasbírat zkušenosti. A pak vytvořit něco, co si český divák zaslouží!

Does the Baletu ND only perform in Praha, or is there any chance that we may see you dance with the Baletu ND in the Netherlands someday soon? (Peter Wouters)

Balet ND v nejbližší době odjíždí na turné do Jižní Ameriky, kde také vystupuji. Bohužel o žádném dalším plánovaném hostování nevím.  ro informace se můžete obrátit na správu baletu Národního divadla. Pokud bych někdy v Nizozemsku vystupoval, dám vědět :-).

Pěkný den Adame, tak nás přece jen nakonec opouštíte, jak jsem se dočetla. Je mi to líto, budete nám tu moc chybět. Přeji Vám moc štěstí v zahraničí, budete nám dělat jenom čest :-). Vaše partnerka Radka jde s Vámi? (Janka)

Děkuji moc za tak krásná slova. Je to opravdu tak, odcházíme společně s Radkou Příhodovou do Maďarského národního baletu v Budapešti. Budu moc rád, když se povede jakékoli hostování v České republice. A o tom se můžete dozvědět na www.adamzvonar.cz.

Dobrý den, co říkáte na nový spot o tlustém baleťákovi? Děkuji (D.N.)

Beru to z více stran… Buďme rádi, že se alespoň nějaká video reklama na balet Národního divadla udělala. Reklama je cílená spíše na věrnější diváky baletu, kteří se v tom spotu trochu vidí a vše je takzvaně přibarveno, aby to zaujalo. Velice mě mrzí, že se doposud neudělala reprezentativní video reklama, kterou by si balet Národního divadla zasloužil. Ale nemusíme být prý zklamaní, protože se v příští sezoně baletního spotu dočkáme :-).

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak bylo pro Vás těžké vyrovnat se s moderní taneční technikou, která se objevuje v představeních Národního divadla? Děkuji a srdečně zdravím! (Eva)

Jsem moc rád, že jsem si mohl zatančit modernu od Jana Kodeta, v představení Čarodějův učeň. Neříkám, že je to pro mě jednoduché, ze všech těch top klasických rolí dělat moderní techniku. Ale změna je důležitá!

Stala se Vám někdy na jevišti nějaká nehoda? (Lucie B.)

A těch bylo 🙂 🙂 :-). Říkají, že jsem na to expert… Ale kupodivu to divák nikdy moc nepoznal. Z posledních si například živě vybavuji, jak jsem si v Šípkové Růžence v zákulisí rozepnul kostým na jezdící zip po variaci ve 3. jednání. A pak jsem hledal, hledal, zapínal… Ale nenašel, nezapnul. A na codu jsem vběhl na jeviště s rozepnutým kostýmem, který jsem si přidržoval, aby mi nespadl :-). Vtipné na tom bylo, že si tanečníci mysleli, že mi je špatně, protože jsem se držel za břicho :-).

Dobrý den, moc jste se mně líbil jako Princ v Labutím jezeře ještě s Editou Raušerovou i v Amerikáně s Nikolou Márovou. Zdá se mně, že máte raději klasiku, než modernu. Mýlím se? Taky se Vám zdá, že by klasiky mohlo být v Praze víc? Děkuji (baletomanka)

Děkuji, za hezká slova v začátku :-). Máte pravdu, klasika je moje nejoblíbenější. Myslím si, že je v Praze klasiky dost. Určitě tuto sezonu je v Národním divadle převážně více klasických titulů. A z toho mám radost!

Dobrý den, zajímalo by mě, jak funguje vztah dvou lidí od baletu. Nelezete si s Vaší Radkou někdy na nervy? Bavíte se taky o něčem jiném, než jen o baletu? Jak dlouho se vůbec znáte? A dítě plánujete? (Marta)

Jsem přesvědčen, že náš vztah funguje skvěle :-). Jak doma, tak i na jevišti. Moc rád s Radkou tancuji, protože se dobře známe a vyhovujeme si… Jasně, že se někdy neshodneme, ale je tu kompromis, který je někdy velmi důležitý. Společně se bavíme o všem, nejen o baletu :-). Známe se již od konzervatoře. A dítě plánujeme…

Dobrý den přeji, máte nějaké vzory? Myslím nejen v zahraničí, ale třeba i v souboru Národního divadla… (Jiří K.)

Ze světových tanečníků mám za vzor Roberta Bolleho, Friedemanna Vogela (na kterého se moc těším 15. a 17. 5. 2013 v představení baletu Národního divadla Giselle spolu s jeho partnerkou Svetlanou Zacharovou) a v poslední době sleduji Vladimira Vasilieva, podle kterého se učím Plameny Paříže na zájezd Národního divadla do Jižní Ameriky. Ze souboru to jsou první sólisté Alexandre Katsapov a Michal Štípa, kteří zúročují všechny své zkušenosti, a to je moc zajímavé sledovat. Ale jsou zde i další, například Francesco Scarpato , který skvěle pracuje na tréninku a je to můj takový nevědomý trenér, který mi vždy řekne pravdu o mém výkonu :-). Jsou zde ale i výborné baletky, od kterých také čerpám zkušenosti. Vcelku jsem moc rád, že mám hodně vzorů, protože ty pomáhají ke zlepšení sebe samého.Zvlášť v poslední době, kdy je docela dost baletu ze zahraničí k vidění v televizi i v kině, mám pocit, že baletu u nás něco chybí. Nemyslíte? Moc Vás pozdravuji a držím palce! (Katka Mašková)

Na první moment mě napadl důvod velký, a to jsou finance! Bohužel, to je ten největší problém… Snad se to brzy změní! Pro mě samotného jsou záznamy baletu skvělé. Nejen záznamy, ale veškerá propagace baletu v jakékoli jiné formě, se mi líbí a rád ji sleduji. Děkuji za podporu :-).

Dobrý den, co nového Vás čeká? (Marek)

V nejbližší době se moc těším na výše zmíněnou Giselle. 19. 5. odlétáme se sólisty baletu ND na turné po Jižní Americe s klasickým galakoncertem. A závěr sezony ukončím mým oblíbeným Labutím jezerem v Národním divadle, a to 19. a 20. 6. 2013.

Ahoj, jaký největší drb jsi o sobě slyšel? A jaká je Tvoje nejhorší vlastnost? Držím Ti palce, jsi bezva! (Simona)

Těžká otázka… 🙂

Říká se o mě, že drby vytvářím já… Ale lidé si to vykládají špatně, já říkám to, co si myslím a oni z toho udělají drb, prý to říkám tak věrohodně :-). Přemýšlím o drbech o mně, ale vůbec nic mě nenapadá… Musím si na nějaký tedy počkat a pak napíši :-).

Nejhorší vlastnost? Nemohu si žádnou vybavit… Ale kdybyste se zeptala mého bližšího okolí, myslím, že by se jich našlo dost :-).

Aaaa, Radka mi napověděla :-). Jsem prý známý tím, že zapomínám některé věci na sále v Annenském areálu, například klíče, mobil, peněženku, tepláky atd… A když někdo něco někde náhodou zapomene, občas prohlásí: Já už jsem jak ten Zvonař! Takže v tom nejsem sám :-). Chacha…

Ahoj, jak vypadá Tvůj pracovní den? Nevadí Ti, že u baletu není skoro na nic jiného čas? (Dana)

Můj pracovní den začíná v 10:00 tréninkem, který trvá hodinu a čtvrt. Pak máme patnáctiminutovou pauzu a hurá na zkoušky repertoáru, které končí nejpozději v 18:00. V průběhu dne máme pauzu na oběd :-). V den představení končíme max. v 14:00 a já si jdu před představením odpočinout. Nástup do divadla máme hodinu před začátkem představení, abychom vše stihli, nalíčili se, převlékli, rozcvičili atd.

Volný čas si musíte dobře naplánovat, a pak stihnete spoustu věcí :-). Je to sice ve spojení s baletem trochu náročnější … ale dá se to zvládnout.

Jste soutěživý typ? Jezdíte na baletní soutěže rád? Nemáte tam trému? (PV)

Myslím si, že každý tanečník musí být soutěživý tip a to nejen na soutěžích, ale i mimo nich. Soutěživost je takový motor k lepším výkonům. Baletní soutěže mám již za sebou… Ale nikdy neříkejte nikdy :-). Věkově do soutěžní kategorie ještě spadám. Mám před sebou ještě cca tři roky, ve kterých se soutěží můžu zúčastnit. Na soutěžích mám rád přípravu, která je velice intenzivní a jedině ku prospěchu. Takže mám soutěže v podstatě rád, ale nyní mám raději vystupování v celovečerních baletech. A samozřejmě zdravá tréma je na soutěžích nezbytná. Poprvé si role prohodím již 11. května 2013 na soutěži baletních škol Hradecká Odetta v Hradci Králové, kde se ze mě stane předseda umělecké poroty :-). Doufám, že se tam tréma nedostaví a všichni si to užijeme!

Za všechny čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi!


Vizitka:
Narodil se v Plzni. Již od čtyř let navštěvoval baletní školu při divadle J.K.Tyla v Plzni pod vedením Bohumily Mejcharové a v jedenácti letech nastoupil na Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Mezi jeho pedagogy patřili Jaroslav Slavický, Kateřina Slavická, Miroslav Hajn, Alena Drapalíková, Jurij Slipič, Zdena Nemcová, Ljubov Dančenko a řada dalších. Již na škole tančil převážně sólové role např. Prince v Šípkové Růžence v choreografii Jaroslava Slavického. V době studií se zúčastnil i několika baletních soutěžích např. Brno 2006 (3. cena v kategorii Junior), Prix Carpeux Valencien ve Francii (2. cena v kategorii Pas de deux a 3. cena v kategorii Professional). V roce 2008 získal stáž ve Washingtonu D.C. u paní Suzanne Farrell. Taneční konzervatoř ukončil Absolventským koncertem 2009 v roli Frondose v baletu Laurencia a Písněmi potulného tovaryše od Jiřího Kyliána. V sezoně 2009/2010 se stal členem baletu Národního divadla v Praze a o rok později byl jmenován demisólistou. Diváci ho mohli vidět jako Konráda v Korzárovi v rámci představení Baletománie nebo jako Prince Siegfrieda v Labutím jezeře. V průběhu své první divadelní sezony se připravoval se svojí partnerkou Radkou Příhodovou na letní baletní soutěž do Istanbulu, kde postoupili do semifinále a na baletní soutěž v Olomouci, kde získali hlavní cenu Grand Prix Olomouc 2010. Na soutěž je připravovali: Michaela Černá, Nikola Márová, Alexandre Katsapov a Zuzana Šimáková, která pro ně vytvořila moderní choreografii I´m Waiting, za kterou získali Prémii za vynikající individuální interpretační výkon na II. Mezinárodní choreografické soutěži Plzeň 2010. Se souborem baletu ND hostoval v Barceloně, Cagliari, Bonnu, Madridu a ve španělské Terase. V sezoně 2011/2012 dostal mnoho tanečních příležitostí, např. v duetu Empty Title, který si zatančil s partnerkou Rebeccou King, v Louskáčkovi kde získal hlavní roli Louskáčka s partnerkou Jade Clayton (Klárka). Dále si pak zatančil v Čajkovském Pas de deux – v rámci představení Baletománie a roli Jiříka získal v baletu Zlatovláska v choreografii Jana Kodeta. Se svou partnerkou Radkou Příhodovou v choreografii Zuzany Šimákové vystoupili s velkým úspěchem v představení Miniatury 2012. V březnu 2012 se publiku ND-Praha představil jako Princ Desiré v premiéře Šípkové Růženky v choreografii Javiera Torrese. V sezoně 2012/2013 byl jmenován sólistou baletu ND. Ve stejné sezoně se představil v premiéře baletu Amerikana III ve které tančí Themes and Variations od choreografa Georga Balanchina s první sólistkou Nikolou Márovou. Na Mezinárodní baletní soutěži v Praze 2012 získal prémii za partnerskou spolupráci.

www.adamzvonar.cz 

Foto Serghei Gherciu, Pavel Hejný, Diana Zehetner, Martin Divíšek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat