Ptali jste se: Karel Audy

Sólista Baletu Národního divadla v Praze odpovídá na dotazy čtenářů Opery Plus


Dobrý den, jaké role si nejvíce vážíte? Máte nějakou vysněnou? (Jana) 

Dobrý den. Vážím si každé role, která mě tanečně i lidsky posouvá kupředu anebo mě něčím obohacuje. Každému procesu vytváření nového představení předchází šance a důvěra choreografa nebo baletního mistra, který mi novou roli svěří. A já se snažím tuto jejich důvěru jim oplatit. Jednou mi jeden moudrý člověk (bývalý sólista Národního divadla) dal radu, kterou se snažím v rámci možností řídit: „Tanečník by měl být trochu egoista a nejen divákům dávat, ale také si představení užít pro svoji radost a potěšení.“ V souboru baletu Národního divadla Brno mezi mé oblíbené patřily třeba D. M. J. (choreografie Petr Zuska), Amor v baletu Sylvia (choreografie Bronislav Roznos) nebo Spartakus (choreografie Jan Kyselák). V Národním divadle v Praze určitě Basil v Donu Quijotovi (choreografie Jaroslav Slavický), Solor v baletu La Bayadère (choreografie Javier Torres) a Rooster (choreografie Christopher Bruce) nebo Polní mše (choreografie Jiří Kylián).

Pěkný den, s kým nejraději tančíte? 🙂 (Hanka)

Dobrý den. Je velmi obtížné jmenovat pouze jednu taneční partnerku. Musím říct, že jsem měl dosud velké štěstí a mnoho mých tanečních partnerek bylo skvělými profesionálkami a také úžasnými osobnostmi. V Brně jsem rád tančil s Andreou Smejkalovou, Janou Kosíkovou-Přibylovou a v Praze s Andreou Kramešovou, Miho Ogimoto či Rebekou King. Partnerkou, se kterou jsme byli asi nejvíce tanečně svázáni, je Edita Raušerová (v současné době Principal dancer Finnish National Ballet), se kterou jsme již od dob studií na Taneční konzervatoři v Brně tančili a donedávna vystupovali na mnoha soutěžích a představeních.

Dobrý den, moc jste se mě líbil v Bajadéře, rozhodně víc než váš alternant. 🙂 Tančil jste tu roli prvně? A jak hodně je obtížná? Přeju vám hodně dalších úspěchů! (baletomanka)

Dobrý den, děkuji mnohokrát, velice si vážím vaší přízně. Myslím si však, že obě obsazení jsou velmi kvalitní a originální ve svém pojetí. S touto rolí jsem se setkal již při konci svého angažmá v Národním divadle v Brně. Měl jsem možnost roli Solora tančit jako své poslední představení na turné na Sardinii před odchodem do Národního divadla v Praze. Pražská verze je v porovnání s brněnskou o něco těžší, protože jsou do ní přidány další taneční party a duety.

Na které představení v Národním divadle z těch, co jste tančil, vzpomínáte nejraději? A jak jste si v Praze zvykal po příchodu z Brna? Přeji vám do nového roku hodně dalších úspěchů. 🙂 (AČ)

Dobrý den, děkuji vám za přání. 🙂 V souboru Národního divadla jsem si zvykl docela rychle, myslím, i z toho důvodu, že mnoho kolegů jsem již dříve znal. Ale samozřejmě jsem si musel zvyknout na jiný charakter souboru. A také časový systém práce je v obou souborech jiný. Rád vzpomínám na balet Othello (choreografie: Youri Vàmos), kde jsem ztvárnil roli Jaga, který byl pro mě velice zajímavou psychologickou postavou.

Copak jste dostal k Vánocům? :-))) (Honza)

Dobrý den, Vánoce mám nejraději hlavně z důvodu jejich atmosféry, nejenom kvůli dárkům. 🙂 Letos mě ale potěšil krásný batoh, který jsem dostal od přítelkyně, a dále třeba pánev, jelikož občas rád vařím. 🙂

Dobrý den, Karle, chtěla jsem se zeptat, jestli jste někdy litoval svého odchodu z Brna a prosím o upřímnou odpověď. (Alena Zilová)

Dobrý den, svého rozhodnutí nelituji. Myslím, že přišlo ve správnou chvíli. Již při studiu na Taneční konzervatoři ale bylo mým snem tančit na jevišti v Brně, kde jsem sledoval představení, nejen balety, skoro denně. Čas strávený v souboru Národního divadla v Brně jsem si rozhodně užil a rád na tuto dobu vzpomínám. Snažím se nezapomenout, odkud pocházím, a za toto období jsem opravdu vděčný.

Dobrý den, jak jste se dostal k baletu? Tančí někdo z rodiny, jste umělecky založená rodina? (Honza)

Dobrý den. Z umělecké rodiny nepocházím a nikdo u nás netančí. Na přijímací zkoušky na Taneční konzervatoř jsem přišel na základě výběru na základní škole, kde hledali tanečně nadané děti. Přiznám se, že jsem skoro vůbec netušil, do čeho jdu a proč usoudili, že bych se na tanec hodil, protože mé předchozí koníčky tomu zcela neodpovídaly. 🙂

Jaké jsou vaše koníčky mimo divadlo? Čtete rád? Cestujete? Chodíte i na operu a činohru? 🙂 (Alča)

Dobrý den. Koníčky by se našly, ale bohužel toho času moc není… Rád si pustím nějaký hezký film, zajdu do divadla na operu i činohru nebo rád navštěvuji zajímavá místa s pěknou přírodou nebo architekturou u nás i po celém světě. 🙂

V kolika letech jste s tancováním začal a jak jste vůbec k němu přišel? Jste z umělecky zaměřené rodiny? (Sandra L., Praha)

Dobrý den. Na Taneční konzervatoř jsem nastoupil v jedenácti letech po přijímacích zkouškách a tančit jsem začal asi až kolem třináctého, čtrnáctého roku, kdy jsem si teprve uvědomil, že jsem na škole plné baleťáků. 🙂 Přiznám se, že první ročníky mě to moc nebavilo.

Lákalo vás někdy tančit v zahraničním angažmá? (Helga)

Dobrý den. Určitě lákalo. Jelikož jsem ale nedávno dokončil studium na JAMU v oboru taneční pedagogika, zatím jsem vážně o této možnosti neuvažoval. Navíc zde v Praze jsem spokojený a mám možnost se souborem, nebo sám na pozvání, vycestovat do různých zemí všude po světě.

Dobrý den, velmi jste nás zaujal jako Modrý pták v Šípkové Růžence. Jak se vám jako tanečníkům v takovém veselém představení vystupuje? Užijete hodně legrace? (Dita S., Praha)

Dobrý den. Modrý pták je krásná role, avšak jen líčení a příprava mi zabere kolem hodiny a následný výstup trvá pouze něco přes minutu. Určitě je pro celý soubor příjemné tančit toto představení, které má v mnoha ohledech hodně odlehčený charakter. Bohužel to však neplatí úplně stoprocentně. Vizuálně možná představení vypadá lehce, ale pro celý soubor je velice náročné, jak pro sbor, tak pro sólisty. Následná odezva však je vždy milá a vděčná.

Dobrý den, je na vás vidět, že vás balet baví, ostatně jinak byste ho nedělal, a navíc tak pěkně. Ale tlumočím dotaz svého syna, který moc nechápe, „jak prý se kluci mohou dát dobrovolně na balet“. Tak jak to bylo u vás? A jak se cítí kluk mezi ostatními kamarády, když řekne, že chodí do baletu? A jaké jsou reakce? Děkuji za odpověď a přeju vám i nám, abyste u baletu vydržel co nejdéle a přinášel nám báječné zážitky. (Fidlmanová)

Dobrý den a děkuji! 🙂 Jak jsem již psal, zprvu jsem opravdu moc nevěděl, co vše balet obnáší. Později jsem se však do této profese, dá se říct „zamiloval“. Je pravda, že občas jsem se na začátku mezi svými vrstevníky setkával s nepochopením a výsměchem, ale postupem času přišlo naopak uznání a obdiv.

Neměl byste ambici a chuť zařadit v Národním divadle do svého repertoáru Prince v Labutím jezeře? Myslím, že byste byl skvělý! Tančil jste ho už někdy? Hodně štěstí v novém roce! (MD)

Děkuji i vám přeji vše nej do nového roku! 🙂 Tuto roli jsem ještě nikdy netančil. Chuť by byla, ale posouzení je na jiných, zdali mé schopnosti a charakter by byly vhodné pro tuto roli…

Jste výborný v roli Solora v La Bayadère. Jak se vám tancuje s Miho Ogimoto? Myslím, že tvoříte velmi dobrý pár. Jinak jsem vás obdivoval, když vás 3. prosince dali do dvojice s Nikolou Márovou, za ty zvedačky zasloužíte zvláštní ocenění… (Petr Kubík)

Dobrý den, děkuji! Tuto roli mám opravdu hodně rád a splnil se mi vlastně můj další sen. Miho je výborná tanečnice, skvělý člověk a profesionál a mnohé jsem se také od ní mohl přiučit. Myslím, že i s Alinou Nanu máme štěstí, že můžeme tančit v jednom obsazení. Jinak jsem přesvědčen, že nejvhodnějším partnerem pro Nikolu Márovou je Michal Štípa. A nejen v tomto, ale i v ostatních představeních spolu tvoří dokonalý pár. Nikola je úžasná tanečnice, a tak nakonec představení, které jsme spolu odtančili, dopadlo lépe, než jsme očekávali, a dokonce si myslím, že jsme si ho užili a bylo svým způsobem pro nás nezapomenutelné. 🙂

Za čtenáře Opery Plus děkujeme za odpovědi.


Vizitka:
Karel Audy (1984) se narodil v Brně. Odborné a taneční vzdělání získal na taneční konzervatoři ve svém rodném městě (1996–2004), na kterou nastoupil v jedenácti letech. Již během studia vystupoval v představeních brněnského Národního divadla.

Po ukončení konzervatoře se od sezony 2004–2005 stal členem souboru baletu Národního divadla v Brně. Již v prvním roce angažmá dostal několik sólových příležitostí, jako je Zlatý bůžek v Bajadéře, Ali, Lankedem v Korzárovi. V roce 2006 byl jmenován demisólistou a hned o rok později sólistou. Během těchto let tančil v mnoha klasických inscenacích, převážně v hlavních rolích v baletu Louskáček (Princ), Korzár (Konrád), Romeo a Julie (Merkucio), Spartakus (Spartakus), Labutí jezero (Přítel prince, Pas de trois), Raymonda (Abdérachman), ale i v moderních titulech Sylvia (Amor), Tango, Příběh vojáka (Alter Ego), Svěcení jara (Muž), Frida (Smrt), Mariin sen, Sonáta. Své angažmá v brněnském Národním divadle ukončil na turné na Sardínii rolí Solora v baletu Bajadéra v divadle Teatro Lirico di Cagliari.

Od sezony 2008–2009 nastoupil do souboru Baletu Národního divadla v Praze jako demisólista. Již během první sezony v Národním divadle dostal příležitost tančit v sólových rolích, jako je Gennaro v Napoli, Princ v Louskáčkovi, Otrok v Korzárovi v rámci představení Baletománie nebo Benno v Labutím jezeře. Diváci ho dále viděli jako Jaga v Othellovi, v choreografiích Petra Zusky Déja vu, A Little Extreme, A Little Touch Of The Last Extreme nebo Brel – Vysockij – Kryl / Sólo pro tři. Od sezony 2011-2012 získal sólovou smlouvu. Mezi jeho nejnovější role patří mimo jiné Modrý pták v Šípkové Růžence a Solor v Bajadéře v choreografii Javiera Torrese a Lorenzo v Zuskově zpracování Prokofjevova Romea a Julie. 

Zúčastnil několika tanečních soutěží (Mezinárodní baletní soutěž St. Poelten 2002, čestné uznání s prémií na první Mezinárodní taneční soutěži Brno 2003, finalista Mezinárodní soutěže Vídeň 2004, první místo na druhé Mezinárodní taneční soutěži Brno 2006). V roce 2007 se zúčastnil mezinárodní soutěže ve Vídni a stal se finalistou mezinárodní soutěže v Itálii – Premio Roma 2007, kde se setkal s předsedkyní poroty Majou Plisetskou.

Je také autorem choreografie k tanečním číslům The Rythm (druhá Mezinárodní taneční soutěž Brno 2006) a The Vision of Soul (choreografický Ateliér Brno 2008 – je také spoluautorem hudby). Za rok 2008 byl nominován na Cenu Thálie za roli Abdérachmana v inscenaci Národního Divadla Brno Raymonda.

(Zdroj: ND Praha)

www.audykarel.cz
www.narodni-divadlo.cz

Foto ND Praha /Anna Rasmussen, Roman Sejkot, Martin Divíšek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat