Puccini neznámý nejen na okraji Prahy

V leckteré pražské městské části se odehrávají různé kulturní události, a některé jistě určené nejen pro „domácí“ občany. Vinoř má štěstí, že tu žije Robert Rytina: grafik a hlavně operní fanda. A dále že tu působí vstřícný, hudbymilovný farář, p. Pavel Jančík. A tak tu před několika lety ve farním kostele Povýšení svatého Kříže bylo k vidění první jednání Pucciniho Tosky. A nyní přišli vinořští s projektem ještě ambicióznějším: s písněmi Giacoma Pucciniho, některými uvedenými dokonce v české premiéře!

Robert Rytina programem též prováděl: s viditelnou znalostí věci i zaujetím, s elegancí a citem pro míru. Žádná sebeprezentace, ale chuť podělit se o zajímavé informace – pár slov o Puccinim, ale hlavně postřehy k písním, v nichž milovníci opery jistě zaznamenali melodie známé z Bohémy či Vlaštovky, ale i odkazy k dalším Pucciniho operám. Na úvod tři církevní písně – dvě s doprovodem varhan, a pak už písně pro hlas a klavír z let 1875 – 1917. Zazpívaly je dámy Jana Sibera a Markéta Dvořáková a pánové Petr Matuszek a Václav Sibera za doprovodu Pavla Voráčka, který si s Petrem Macečkem zahrál též dvě Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle. Na pěveckém projevu Petra Matuszka byla asi nejvíce znát zkušenost s písňovou tvorbou, svým hlasem večer asi nejvíce rozzářila Jana Sibera – kritika interpretace jednotlivých písní tu podle mě není tak zcela na místě. Důležitý je dojem z celého večera, na kterém se podíleli všichni interpreti, neb pro všechny platí totéž jako pro průvodce večerem: bylo znát, že si prostě přišli zazpívat (zahrát), užít si krásné pucciniovské melodie: někde trochu nostalgické, jinde hravé.

Kostel Povýšení svatého Kříže byl plný, na opravu místních varhan se vybralo téměř deset tisíc korun, v „hledišti“ usedl nejen vinořský starosta, ale i další zastupitelé z Vinoře a okolí. Mezi diváky byli ale i milovníci Pucciniho z různých koutů republiky, několik pěvců Národního divadla a další známé osobnosti včetně jedné hvězdy populární hudby. Co více si přát?

Neznámý Puccini
Jana Sibera (soprán)
Markéta Dvořáková (mezzosoprán)
Václav Sibera (tenor)
Petr Matuszek (baryton)
Pavel Voráček (varhany & klavír)
Petr Maceček (housle)
11.října 2012 Kostel Povýšení svatého Kříže Praha-Vinoř

program:
I. Prolog: církevní písně s doprovodem klavíru a varhan
Vexilla (Regis prodeunt) a due Voci
– Václav Sibera, Petr Matuszek
Salve Regina
– Markéta Dvořáková
Beata vícera
– Jana Sibera, Markéta Dvořáková

II. Mladý Puccini: písně s doprovodem klavíru
A té
– Markéta Dvořáková
Ad una morta
– Petr Matuszek
Mentia l’avviso
– Jana Sibera

III. Na prahu slávy: písně s doprovodem klavíru
Storella d’amore
– Jana Sibera
Sole e amore
– Václav Sibera
Avanti Urania!
– Jana Sibera
Inno a Diana
– Václav Sibera

IV. Intermezzo: Pucciniho árie v úpravě pro klavír a housle
Senza mamma, Nessun dorma
– Pavel Voráček, Petr Maceček

V. Na vrcholu: písně s doprovodem klavíru
E l’uccelino
– Markéta Dvořáková
Terra e mare
– Petr Matuszek
Canto d’ anime
– Jana Sibera

VI. Epilog: písně s doprovodem klavíru
Piccolo tango (skladba pro klavír)
– Pavel Voráček
Sogno d’ Or
– Markéta Dvořáková
La Primavera
– Petr Matuszek
Ave Maria Leopolda
– Markéta Dvořáková
Morire?
– Jana Sibera

Foto Stanislav Lichtenberg

Hodnocení

Vaše hodnocení - Neznámý Puccini (11.10.2012 Praha-Vinoř)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


Reakcí (9) “Puccini neznámý nejen na okraji Prahy

  1. Chtěl bych tímto poděkovat za momořádně krásný večer ve vinořském kostele Povýšení sv. Kříže, který připravil Robert Rytina /a celá jeho rodina/ vinořské kulturní veřejnosti. Umím si představit, kolik úsilí a systematické práce muselo tomuto koncertu předcházet!
    Bylo to moc a moc milé! V průběhu koncertu mě sepnulo, že toto je vlastně realizace té občanské společnosti budované zespodu, tak jak o ní často mluvil president Havel. To bylo přesně ono: cítit se někde doma….Ještě jednou dík, Roberte a Magdaleno! Lehkost večera a melodika Pucciniho písní nám prozářila následující dny…
    Petr a Stáňa Ettlerovi

  2. Pro paní Helenu: Bohužel se mýlíte, pokud se domníváte, že jsem ve vinořské inscenaci 1. dějství Toscy před čtyřmi lety měl tu drzost vystoupit v roli Kostelníka. To už je přeci jen úkol pro mistra pěvce, v tomto případě Milana Burgera. Já jsem tehdy skutečným zpěvákům pouze sekundoval v roli Spoletty, který je v prvním dějství téměř němý. Respektive – v mém podání byl němý úplně, protože mě vedle Oldřicha Kříže coby Scarpii nebylo ani vidět, natož slyšet… Všem, kdo napsali hezké komentáře ke koncertu Pucciniho písní ve Vinoři, srdečně děkuji!

Napsat komentář