Ředitel vídeňského Burgtheatru odvolán

Ministru kultury Josefu Ostermayerovi došla trpělivost a odvolal ředitele Burgtheatru Matthiase Hartmanna. Přinášíme komentář listu Der Kurier.
***
Existuje hořký bonmot, že na vídeňské kulturní scéně není krásnějšího sportu než sestřelování ředitelů Burgtheatru. Tím podivuhodnější je, že ve skutečnosti je Matthias Hartmann prvním šéfem tohoto divadla, který byl vyhnán z funkce v období platné smlouvy. Hartmann tím vejde do dějin – a zcela jinak, než si představoval, neboť do divadelní historie chtěl vejít určitě; ješitnost nikdy neskrýval.

Už v létě 2009, před jeho první sezonou, se ukázalo, že jeho éra bude provázena komplikacemi. Své ředitelské období chtěl otevřít s pokud možno co největším efektem, Goetheho Faustem. A ukázat přitom, co umí: předvést Fausta i v klasické podobě, a Fausta II moderně. Také chtěl nabídnout neobvyklou konstelaci: divadelní hvězdu Gerta Vosse jako Mefista a televizní hvězdu Tobiase Morettiho jako Fausta. Jenže Voss s Morettim nijak dobře nevycházeli a Voss se kvůli tomu s Hartmannem střetl. Při premiéře Moretti tlak neustál a Voss ho s rozkoší přitlačil ke zdi. Ozývaly se protesty z publika a kritiky pak představení buď chválily, nebo totálně ztrhaly.

Autor těchto řádků zažil při prvních interview ředitele, který si nedůvěru nepřipouštěl. I když na něj fejetonisté nasazovali, stále tvrdil, že dělá divadlo pro publikum a ne pro odborný časopis Theater heute. Během měsíců, když se ukázalo, že se publikum do Burgtheater hrne, Hartmann viditelně roztál. Stal se z něj šarmantní, vtipný partner v rozhovoru, mile přímý. Ale také se nerozpakoval ukázat svou převahu a bouchnout do stolu. Ješitnost? Sebeironie? Nebo obojí?

Někteří herci ho popisují jako chladného, arogantního autoritáře. Pak mu začala některá média vyčítat rodinkaření, neboť jeho sestra a švagr vedou ve Vídni divadlo pro děti. Výtky byly neoprávněné, neboť Hartmann neobstaral náhle svým příbuzným místa, nýbrž už dávno otevřeně říkal, kdo by k jeho týmu měl náležet, kdyby byl povolán do Vídně (a nadto je program Kindertheater-Schiene znám svou vynikající činností).Mnozí kritikové označovali Hartmannovy inscenace jako formálně krásnou bezduchost. Jiní, a mezi nimi i autor těchto řádek, je shledávali působivými a bez ideologického pozadí, což považovali za klad. Jako skutečně hvězdná hodina pak určitě zůstane v paměti inscenace Vojny a míru, paradoxně uvedená v divadle Kasino, s nejjednoduššími prostředky, čerpající pouze z účinnosti textu. Minulé léto na sebe Hartmann upozornil křiklavě pestrou a poněkud divokou inscenací Nestroyova Lumpacivagabundus a právem byl vyzdvihován jeho projekt k uctění obětí šoa Poslední svědkové. Zda se uskuteční Hartmannova ohlášená produkce 6. dubna Falešný film, na jehož textu se podílel spolu s herci, je nyní otázka.

Bude prý dál dělat divadlo, „v nejhorším případě v nějaké garáži“, nechal se automobilový fanoušek Hartmann slyšet. Pokud má někdo k dispozici vhodnou garáž, Hartmann by byl volný. Garážové divadlo – a to je poklona, nikoli posměch – určitě umí výtečně.

(Zdroj: Der Kurier – 12. 3. 2014 – Guido Tartarotti)

Komentář listu Der Kurier (kráceno)
Opoziční strany po rozhodnutí ministra Josefa Ostermeyera o odvolání ředitele Burgtheater Matthiase Hartmanna zpochybňují existenci Holdingu Spolkových divadel. Holding je zastřešující organizací Staatsoper, Volksoper a Burgtheater a tím „zodpovědný za směrnice kontroly a dozoru nad obchodním vedením.“ Na rozdíl od Ostermayera opozice pochybuje, zda jsou tyto úlohy dostatečně plněny.

Ostermayer sice sklidil chválu za „rychlé a prozíravé jednání“, holding však nepracoval dobře. Šéf holdingu Georg Singer složil funkci v dozorčí radě. Nyní je třeba znovu nastartovat: „Oddělení funkcí šéfa holdingu a dozorčí rady je první krok v řadě nutných opatření. Holding, který nic neslyší, nevidí a neví, je pouze nákladový faktor.“ Ústup Georga Springera z dozorčí rady prý však není přesvědčivý: „Springer se stáhne z dozorčí rady, kde nic nevydělává, ale jako šéf holdingu chce zůstat? Holding je třeba zrušit a spolková divadla podřídit ministerstvu kultury.“ A ještě jeden hlas: „Srazit hlavu podezřelému je účinná metoda, zda však také nejlepší, o tom se dá pochybovat.“ Ostermayerův mluvčí oznámil, že přeměna holdingu není v tuto chvíli předmětem jednání.

Přeložila a připravila Vlasta Reittererová
Foto H. Riemer, Herbert Pfarrhofer

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat