Rock se pere s baletním klišé. Queen – The show must go on!

  1. 1
  2. 2
Freddie Mercury (vlastním jménem Farrokh Bulsara) prožil fenomenální úspěchy, ocitl se v samém nebi uznání a bohatství. Stal se se svými hudebníky absolutní superstar na vrcholných žebříčcích ohodnocení svých nezapomenutelných písniček. Postrčil vpřed velmi výrazně vývoj rocku, i když ne vždy se vše podařilo. "Queeni" projezdili celý svět a ten se jim klaněl. V osobním životě však Freddie nebyl zcela šťastný, dlouho hledal svou orientaci, žil s ženami i gayi. Neustálý stres a koncerty byly podmíněné i mnoha závislostmi, především na drogách. O jeho nemoci - byl napadem virem HIV - věděli jen jeho nejbližší přátelé. Zemřel v roce 1991 ve svých čtyřiceti pěti letech.

Hudba a barevná show táhne představení
Baletní soubor Moravského divadla v Olomouci pod vedením šéfchoreografa, Roberta Balogha, uvádí ve své jarní premiéře představení o slavné rockové skupině Queen – The show must go on!

R.Balogh: Queen -The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)

Robert Balogh přizval k vytvoření libreta Petera Freestonea, osobního asistenta, spolupracovníka a přítele Freddie Mercuryho. Libreto se drží pevně životopisných dat a faktů, životních i leckdy velmi složitých a smutných situací legendární rockové hvězdy. Peter Freestone s Freddiem zažil více jak deset let života, dělal pro něho úplně vše a byl při něm, když zemřel v roce 1991. Před několika lety o něm napsal a vydal knihu Freddie Mercury.

Nejlepším zázemím, jaké mohli pro vznik nové inscenace režisér a choreograf Robert Balogh a tanečníci souboru mít, bylo to, že dostali příležitost se osobně s Peterem Freestonem radit.

Olomoucká show – protože show to je – imituje výpravné oslnivě světelně i tanečně rozhýbané rockové koncerty včetně všech členů formace Queen (Brian May, Roger Taylor, John Deacon a Freddie Mercury), samozřejmě že dojde i na velké sborové tance. Místy jsou „citovány “ přesně tak, jak byly nastudovány do zářivých podívaných, megalomanských koncertů a známých videoklipů. „Queeni“ stáli u zrodu videoklipu jako samostatného hudebního žánru. To je přirozeně akceptováno v licenci použitého díla. A od diváků zcela očekáváno.

R.Balogh: Queen-The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)

Vše plyne po povrchu, šablonovitě a hlavně kýčovitě. Za každou cenu se má divák bavit, od detailů „předváděných“ svalů, mimiky i imitace zpěvu. Celou inscenaci drží pohromadě výborný sólista baletu, Ivo Jambor, kterému bude „Olomouc ležet u nohou…“

Protože do divadla jdou fanoušci a fanynky rockové hudby, tleskají a skandují po každé písničce či efektu. To, že jsme v klasickém tradičním divadelním prostoru, vůbec nevadí. Fanynky Freddieho jsou nesmrtelné. Ivo Jambor, nutno podotknout, je jedinečným interpretem v ztvárnění i imitaci Freddieho, a to ve všech aspektech. Jeho výkon je neobyčejný, strhující. Herecky, mimicky a pohybově má Freddieho absolutně hmatatelně „pod kůží“. Stal se Freddiem v nejdetailnějších gestech, ztotožnil se s ním. Musel strávit velmi soustředěný čas nad studiem této báječné role, se všemi pozitivy i negativy legendární osobnosti, které hořela svíčka naplno a neustále „ze dvou stran“! Je to určitě Jamborova životní role. Vypracované tělo sólisty se vymyká baletním standardům, fyzickému prodloužení a protažení svalstva. Namakané tělo spíš zdůrazňuje atletickou zdatnost i svéráznou fyzičnost možná až přespříliš. Kostýmy a maska jsou skvělé.

R.Balogh: Queen -The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)


Rock se pere s baletním klišé
Problém ovšem je, že zde i přes snažení všech tanečníků něco nesedí. Baletní soubor má na repertoáru dost často klasické tituly a dle toho jsou tanečníci do souboru vybíráni. Přestože oslnivé kostýmy a přesné masky, scéna i světla pomáhají maximálně dotvořit prostředí pro dokonalou podívanou v balení zábavné taneční produkce, jen toto samo o sobě nestačí.

R.Balogh: Queen-The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)

Tanečnice mají boty na podpatku a to jim v jistém smyslu vadí při různých krokových variacích, skocích i převalech. Nejsou na to zvyklé do té míry, aby byly suverénní. Členové olomouckého souboru nejsou dostatečně vyškoleni na jazzovou – rockovou techniku. Leze z toho „baletní manýra“, za kterou svým způsobem nemohou. Jsou to repertoároví tanečníci, ale bohužel tyto nedostatky nahrazují jistou „machou“ a to nestačí, pokud by imitace i původnost produkce měla být dokonalá. Někteří pánové baletu jsou pomalí a těžkopádní. To jsou vždy podmínky i u velkých muzikálů, aby tanečníci, interpreti odpovídali původnímu zadání. V dějové i choreografické rovině Freddieho osobního života, kdy střídal vztahy se ženami a posléze i muži, se ocitáme ve světě Baloghova zažitého rukopisu. Duety s Mary Austinovou, první partnerkou Freddieho (Dita Salayová), či Barbary Valentinové (Yui Kyotani) jsou postaveny na Baloghově neoklasice. Následuje hluboký vztah s Jimem Huttonem v interpretci Paula Olivera.

R.Balogh: Queen-The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)

Ještě více klasičtější taneční pojetí je setkání a duet s operní Divou, Monserrat Cabalé (Jelena Iliina), pro kterou napsal Freddie několik písní a zbožňoval ji. Režisér ji postaví do roviny primabaleriny i s variacemi na špičkách. Caballé vypadá ve svém kostýmu více jako Šeherezáda…

V úvodu představení, kdy se narodí na Zanzibaru rodičům Bomi a Jer Bulsarovým malý Farrokh (později Freddie Mercury – již umělecké jméno), režisér Balogh nechá sólistu téměř nahého, takže scéna vypadá jako z pohádky o Tarzanovi.

Naopak v tragickém finále Freddieho životní pouti se objevuje černý tanečník Damani Campbell Williams, který ztvárňuje Smrt. Jeho maska je černobílá, efektně vypracovaný bílý trikot vypadá na velkém mužském těle kýčovitě. Ještě k tomu personál přiveze nemocniční postel s kapačkami, takže realismus spojený s pohádkovou bytostí vyznívá dost komicky. Bohužel na úkor nešťastného a marného boje se zákeřnou nemocí. Pakliže by alespoň v závěru představení mohlo zaznít nějaké podobenství či poselství, tak se opět inscenátoři nechali svést trapnými symboly.

R.Balogh: Queen-The show must go on! - MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
R. Balogh: Queen – The show must go on! – MD Olomouc 2016 (foto MD Olomouc)
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - R.Balogh: Queen-The show must go on! (Moravské divadlo Olomouc)

[Total: 16    Average: 3.6/5]

Související články


Napsat komentář