Rusalka, Bystrouška, ale i Waltraud Meier v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
Týden od 18. do 24. dubna 2016. Operní kukátko (38). Premiéry českých oper: Rusalka v Saarbrückenu a Liška Bystrouška ve Frankfurtu nad Mohanem. Cena Richarda Wagnera 2016 pro Waltraud Meier. Charles Workman zpívá Paula v Mrtvém městě. Únos ze serailu jako moderní vztahové drama v Grazu. Marlis Petersen září i jako koncertní pěvkyně. Golem – moderní hudební divadlo v Mannheimu. Malířský velikán „jiného modernismu“ Balthus a jeho Così fan tutte. Madoniny šperky v nahrávce z Bratislavy s Friedrichem Haiderem. Beniamino Gigli a snobský milionář.

Operní kukátko
Rusalka v Saarbrückenu
Sobotního večera 23. dubna 2016 měla premiéru Rusalka Antonína Dvořáka v Theater Saarbrücken. Inscenační tým tvoří dirigent Christopher Ward, režisér David Hermann a scénografka Magdalena Gut. Obsazení je mezinárodní, z větší části členy domácího souboru: Paul O’Neill (Princ), Susanne Braunsteffer (Rusalka) a Jane Irwin (Cizí kněžna), v roli Vodníka se střídají Hiroshi Matsui a Markus Jaursch.

A.Dvořák: Rusalka - Saarbrücken 2016 (foto Bjoern Hickmann)
A.Dvořák: Rusalka – Saarbrücken 2016 (foto Bjoern Hickmann)


Liška Bystrouška ve Frankfurtu nad Mohanem
V nové inscenaci Janáčkovy opery ve frankfurtské opeře režisérka Ute M. Engelhardt propojuje svět zvířat se životem a pocity dnešních mladých lidí.

Leoš Janáček: Das schlaue Füchslein - Jenny Carlstedt (Fuchs) Louise Alder (Füchsin Schlaukopf), Statisterie der Oper Frankfurt - Oper Frankfurt 2016 (foto © Barbara Aumüller)
Leoš Janáček: Das schlaue Füchslein – Jenny Carlstedt (Fuchs) Louise Alder (Füchsin Schlaukopf), Statisterie der Oper Frankfurt – Oper Frankfurt 2016 (foto © Barbara Aumüller)

Opera je uváděna v češtině s německými titulky. Dirigent Johannes Debus je odpovědný za hudební nastudování. V hlavní roli se střídají sopranistky Louise Alder z Velké Británie a Elisabeth Reiter z USA. Finsko-švédská mezzosopranistka Jenny Carlstedt zpívá Lišáka. Premiéra — 24. dubna 2016, do konce sezony se titul bude hrát ještě v sedmi reprízách.


Cena Richarda Wagnera 2016 pro Waltraud Meier

Waltraud Meier (foto Nomi Baumgartl)
Waltraud Meier (foto Nomi Baumgartl)

Německá mezzosopranistka Waltraud Meier obdržela Cenu Richarda Wagnera pro rok 2016. Cena je dotovaná částkou 10.000 eur. Umělkyně byla oceněna za celoživotní interpretaci a propagaci operního díla Richarda Wagnera. Cena jí bude předána 22. května 2016 na slavnostním aktu při příležitosti skladatelových oslav, takzvaných Richard-Wagner-Festtagen v lipské opeře. Cenu pro mladou naději ve wagnerovském oboru obdržel mladý řecký basbarytonista Alexandros Stavrakakis (cena je dotována 5.000 eury).


Charles Workman v jiném oboru
Světově úspěšný americký tenorista, který se takřka tři dekády etabloval v oboru staré hudby a mozartovských partií, hostuje v Staatstheater Kassel v hlavní roli v Korngoldově opeře Die tote Stadt (Mrtvé město).

Erich Wolfgang Korngold: Die tote Stadt - Charles Workman (Paul) - Staatstheater Kassel 2016 (foto N. Kinger)
Erich Wolfgang Korngold: Die tote Stadt – Charles Workman (Paul) – Staatstheater Kassel 2016 (foto N. Kinger)

Jeho kultivovaný projev a nedostižné frázování jsme mohli poznat při hostování v titulní roli Mozartova Idomenea v pražském Stavovském divadle v inscenaci týmu Netopil/Oida roku 2011. Umělec střídá několik posledních let právě barokní a klasicistní party s úlohami z děl vzniklých ve dvacátém století. Nechybí mezi nimi třeba ani Laco v Její pastorkyni (Brusel 2014) nebo Alwa v Bergově Lulu. V létě ho také čeká světová premiéra na Salcburském festivalu s novou operou The Exterminating Angel (Anděl zkázy) podle Buñuelova stejnojmenného filmu, která bude v roce 2017 přenesena i na scénu londýnské Covent Garden. Part Paula v Korngoldově opeře je již dosti vypjatý (a rozsáhlý), ale podobný vokální styl i dekadentní zápletku si tenorista vyzkoušel i jako Trpaslík v Zemlinského opeře Der Zwerg (Paříž 2013), nebo nedávno jako fyzicky a psychicky deformovaný Alviano v Schreckerově opeře Die Gezeichneten (Poznamenaní; Lyon 2015). Workmanovou partnerkou ve frankfurtské inscenaci je irská sopranistka Celine Byrne jako Marietta.


Únos ze serailu jako moderní vztahové drama v Grazu
Pozornost vzbudila premiéra Mozartovy opery Únos ze serailu v Grazu. Německá režisérka Eva-Maria Höckmayr, která byla v několika posledních letech vícekrát oceněna významnými německými divadelními cenami, inscenovala tuto Mozartovu „tureckou“ operu jako krizové drama mladého manželského páru, který je vystaven nebezpečí narušení dosavadního vztahu oboustrannou nevěrou.

Wolfgang Amadeus Mozart - Die Entführung aus dem Serail - Oper Graz 2016 (foto © Werner Kmetitsch)
Wolfgang Amadeus Mozart – Die Entführung aus dem Serail – Oper Graz 2016 (foto © Werner Kmetitsch)

Inscenace se odehrává v naší současnosti. Hudebního nastudování se ujal Dirk Kaftan, šéfdirigent grazské opery. Hlavní role Konstance a Belmonteho vytvářejí Sophia Brommer (členka souboru od začátku této sezony) a lyrický tenorista Mirko Roschkowski, který s touto rolí v Grazu debutuje. V roli Selima vystupuje český tanečník a choreograf Martin Dvořák.


Koncertní nadšení pro Marlis Petersen
Německá sopranistka Marlis Petersen, úřadující nejlepší zpěvačka za rok 2015 podle ankety prestižního časopisu Opernwelt, nadchla diváky i kritiky svým písňovým recitálem ve frankfurtské opeře 19. dubna 2016. Program se sestával z výběru písní Roberta Schumanna, Richarda Strausse a Wolfganga Rihma. Program započal Schumannovým cyklem Frauenliebe und –leben (Láska a život ženy), a tak předznamenal základní téma pečlivě vybraného programu, kterým byl ženský pohled na ženský osud a vnitřní prožitky ženy ztvárněné uměleckými prostředky. Vrcholem straussovské části byl bezesporu třídílný písňový cyklus Liedern der Ophelia (Oféliiny písně) a výběr písní s náměty květin jako symboly citových vztahů. Současný skladatel Wolfgang Rihm byl zastoupen cyklem šesti písní Das Rot (Červená) na text Karoliny von Günderrode z roku 1990, ty napsal skladatel alternativně pro soprán nebo tenor. Němečtí kritikové se předhánějí ve chvále skvělé výslovnosti, unikátního výrazu pro každý zařazený opus a skvělé hlasové prostředky pěvkyně, která je v současnosti jednou z největších osobností světové opery. Na klavír ji doprovázel Stephan-Matthias Lademann.

Marlis Petersen, Stephan-Matthias Lademann - Frankfurt nad Mohanem 19.4.2016 (foto Barbara Aumüller/FB M. Petersen)
Marlis Petersen, Stephan-Matthias Lademann – Frankfurt nad Mohanem 19. 4. 2016 (foto Barbara Aumüller/FB M. Petersen)

Škoda, že na českém koncertním pódiu většinou chybí komponované písňové večery, které by byly postaveny na promyšlených tématech.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář