Rusalka v Innsbrucku a mnoho dalšího v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 12. do 18. září 2016. Operní kukátko (59). Nový operní Hamlet v Theater an der Wien. Dvořákova Rusalka poprvé v Innsbrucku. Co nového v českých operních divadlech. Opera ve filmu: pěvkyně nájemní vražedkyní. Nový životopis wagnerovské hvězdy Fridy Leider. Nová nahrávka Aidy s Andreou Bocellim. Hudební úsměv: Casella kontra Wagner.

Operní kukátko
Nový operní Hamlet v Theater an der Wien
Shakespearovské výročí přivedlo na jeviště ve Vídni i novou operní verzi dramatikova nejznámějšího díla – jeho tragédii Hamlet. Stejnojmennou novou operu ve světové premiéře uvedlo objednávající Theater an der Wien 14. září 2016. Operní zákazku na zhudebnění této dramatické látky přijal renomovaný německý skladatel Anno Schreier (narozen 1979), tvůrce několika oper na pohádkové nebo závažné současné literární náměty. K dispozici měl realizační tým v čele s dirigentem Michaelem Boderem a předním světovým režisérem Christofem Loyem (který režíruje na scéně svého velmi častého spolupracovníka – scénografa Johannese Leiackera) a několik velmi známých pěvců. V prvé řadě skvělou zpívající herečku nebo zpívající tragédku Marlis Petersen, tentokráte ne jako Ophélii, kterou ztělesnila v operní inscenaci podle téže látky od Ambroise Thomase (Hamlet, 1868) na scéně Metropolitní opery, ale v roli Hamletovy matky Gertrud. Jako Hamlet vystupuje mladý, ale velmi ceněný barytonista Andrè Schuen, Bo Skovhus zpívá Claudia, Theresa Kronthaler pak mezzosopránovou Ophelii a dva umělci, proslulí nejen pěveckými výkony, ale i skvělými činoherními schopnosti, vytvoří menší role Pastora a Mrtvého Hamleta. Jako Pastor vystupuje tenorista Kurt Streit a v druhé roli (která je převážně deklamační) vystupuje „první kontratenorista Východního bloku“ Jochen Kowalski.

Anno Schreier: Hamlet - Theresa Kronthaler (Ophelia), Andrè Schuen (Hamlet), Jochen Kowalski (Der tote Hamlet), Marlis Petersen (Gertrud), Bo Skovhus (Claudius) - Theater an der Wien 2016 (foto © Monika Rittershaus)
Anno Schreier: Hamlet – Theresa Kronthaler (Ophelia), Andrè Schuen (Hamlet), Jochen Kowalski (Der tote Hamlet), Marlis Petersen (Gertrud), Bo Skovhus (Claudius) – Theater an der Wien 2016 (foto © Monika Rittershaus)

Převážně jde tedy o umělce, kteří již vícekrát a velmi úspěšně na scéně Theater an der Wien vystoupili v různorodých rolích, které jim poskytla objevná dramaturgie tohoto divadla. Dílo v německém jazyce na libreto Thomase Jonigka zazní v sérii pěti zářijových představení a z posledního představení 23. září Opera Plus přinese obsáhlejší recenzi. Zářijový operní Hamlet je tak další položkou oslav Shakespearova výročí, po níž v říjnu v tomto divadle následuje Salieriho Falstaff a v listopadu Verdiho Macbeth ve dvojím obsazení titulního vražednického páru (mimo jiné Plácido Domingo nebo Roberto Frontali jako Macbeth). Zdá se, že první recenze operní novinky signalizují, že letošní objev z festivalu v Bregenzi, Facciův Amleto (1865) – recenzi jsme přinesli zde, by mohl mít vážnou konkurenci i ve zhudebnění z jednadvacátého století.


Rusalka poprvé v Innsbrucku
Dvořákova nejúspěšnější opera bude uvedena poprvé v rakouském Innsbrucku na scéně Tiroler Landestheater. Premiéru 24. září 2016 zajistí italský dirigent Francesco Angelico, šéfdirigent místního operního souboru Tiroler Symphonieorchester Innsbruck, a režisér Thilo Reinhardt ve spolupráci se scénografem Paulem Zollerem a výtvarnicí kostýmů Ulrike Schlemm.

Antonín Dvořák: Rusalka - Tiroler Landestheater Innsbruck 2016 (foto FB Tiroler Landestheater Innsbruck)
Antonín Dvořák: Rusalka – Tiroler Landestheater Innsbruck 2016 (foto FB Tiroler Landestheater Innsbruck)

Titulní roli bude zpívat jako host Anna-Maria Kalesidis, která vystudovala konzervatoř v Sankt Petěrburgu. Sopranistka zpívá velmi rozdílný repertoár – Monteverdiho Poppeu, Čajkovského Taťánu z Evžena Oněgina, Abigaille z Verdiho Nabucca a také nešťastnou Annu Maurrant z Weillovy opery Street Scene. V roce 2016 zpívala především v operním domě v Pforzheimu. Jako vodní víla bude na innsbruckém jevišti debutovat. Partnerem bude Dominik Sutowicz jako Princ, který stejně jako Anna-Maria Kalesidis zde debutuje též jako hostující zpěvák. Dirigent Francesco Angelico tu nedávno uvedl s velkým úspěchem i Janáčkovu Věc Makropulos. Inscenace Rusalky má do konce roku 2016 naplánováno celkem patnáct představení.


Co nového v českých operních divadlech
Po slavnostních koncertech na úvod sezony v Plzni, Ostravě a v Praze (naši recenzi z Prahy najdete zde) se 21. září 2016 bude konat Zahajovací koncert sezony 2016/17 operního souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Ve středu 21. září 2016 v Domě kultury Metropol zazní společný koncert dvou těles – Jihočeské filharmonie a Orchestru opery Jihočeského divadla pod řízením dirigentů Jana Talicha a Maria De Rose. Na programu s názvem My Sweet Home nalezneme symfonii Z Nového světa Antonína Dvořáka a ve druhé části pak ukázky z oper Giacoma Pucciniho (Bohéma, Tosca a Manon Lescaut) a Giuseppe Verdiho (předehra ze Sicilských nešpor). Liberecký soubor dokončuje nastudování Nicolaiovy opery Veselé paničky windsorské, která bude mít premiéru již 30. září 2016 v nastudování dirigenta Františka Babického a v režii Stana Slováka. Moravské divadlo Olomouc vstoupilo do nové sezony slavnostním galavečerem, spojeným s předáním cen za nejlepší umělecké výkony sezony předchozí. V neděli 11. září 2016 předali tyto ceny umělečtí šéfové jednotlivých souborů, ředitel Moravského divadla Pavel Hekela i olomoucký primátor Antonín Staněk.

Galavečer spojený s předáním cen za nejlepší umělecké výkony sezony předchozí - Petr Kubes, primátor Antonín Staněk - Moravské divadlo Oloumouc 11.9.2016 (foto FB Moravské divadlo Olomouc)
Galavečer spojený s předáním cen za nejlepší umělecké výkony předchozí sezony – Petr Kubes, primátor Antonín Staněk – Moravské divadlo Oloumouc 11. 9. 2016 (foto FB Moravské divadlo Olomouc)

28. září 2016 zazní Bizetova Carmen v historickém prostředí hradu Špilberku v Brně. Pro jediné exkluzivní představení sem bude přenesena inscenace Tomáše Pilaře. Ohlášený dirigent Ondrej Olos a sólisté Jana Hrochová (Carmen), Luciano Mastro (Don José), Jana Šrejma Kačírková (Micaela) a Jiří Sulženko (Escamillo) předvedou nesmrtelný příběh jako open-air představení od 16 hodin.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář