Sál bez akustiky jsou vyhozené peníze, míní Magdalena Kožená

Při budování nového koncertního sálu v Brně je podle pěvkyně Magdaleny Kožené nejdůležitější akustika. Postavit sál bez akustiky jsou vyhozené peníze, řekla dnes Kožená novinářům při prohlídce staveniště mezi Veselou a Besední ulicí v centru Brna. Zatím tam stavbaři vyhloubili jámu pro podzemní garáže. Nad nimi by jednou měl vzniknout sál téměř za 1,3 miliardy korun.

patronka nového koncertního sálu Magdalenu Koženou (zdroj FB Sál pro Brno)
Patronka nového koncertního sálu v Brně Magdalena Kožená (zdroj FB Sál pro Brno)

„Na akustice by se nemělo šetřit,“ zdůraznila Kožená, která se o stavbu sálu v Brně zasazuje řadu let. Město začátkem května vypsalo výběrové řízení na projektanta stavby, tedy na tým, který navrhne dispoziční řešení vnitřku budovy a především samotný koncertní sál – jeho tvar, velikost a odhlučnění. Na základě žádosti několika zájemců o účast v soutěži město minulý týden prodloužilo lhůtu pro odevzdání přihlášek do 1. srpna.
Město očekává, že týmy projektantů, architektů a akustiků budou mezinárodní. „A právě komunikace a domluva s partnery v zahraničí je důvod, proč nás někteří požádali o prodloužení lhůty,“ uvedl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Přihlašovat se mohou jen zkušení profesionálové, kteří se už podíleli na podobných stavbách.

patronka nového koncertního sálu Magdalenu Koženou a primátor města Brna Petr Vokřál (zdroj FB Sál pro Brno)
Patronka nového koncertního sálu v Brně Magdalena Kožená a primátor města Brna Petr Vokřál (zdroj FB Sál pro Brno)

Cílem města je zahájit stavbu sálu s kapacitou dvanácti set padesáti míst na začátku roku 2018, tedy tak, aby plynule navázala na budování podzemních garáží pro dvě stě aut. Podpora sálu je zakotvena i v koaliční smlouvě pěti stran, které zasedají v brněnské městské radě. O financování jedná město se státem i krajem.

Filharmonie Brno, která sídlí v kapacitně i akusticky nedostačujícím Besedním domě, už přemýšlí nad hudbou pro první sezony nového sálu i pro zahajovací festival. Měla by zaznít třeba Glagolská mše Leoše Janáčka. „V Brně ji ještě nikdy nikdo neslyšel tak, jak má být – to znamená s varhanami a na velkém pódiu,“ řekla ředitelka Marie Kučerová.

Kožená slíbila, že pokud jí to dovolí časové možnosti, tak při slavnostním otevření sálu zazní i její oceňovaný mezzosoprán.

Související články


Napsat komentář