Šéf SND Ondrej Šoth nejen o dnešní premiéře Giselle

  1. 1
  2. 2

Právě dnes má v bratislavském Slovenském národním divadle premiéru jeden z pilířů klasického baletního repertoáru, Adamova Giselle. Autoři libreta Gautier a Saint-Georges se nechali inspirovat slovanskou pověstí o dívkách, které zemřely před svatbou a jako bludičky utancovávaly kolemjdoucí k smrti. Hudbu k baletu, kterou obdivoval například Petr Iljič Čajkovskij, zkomponoval Adolphe Charles Adam během pouhých několika dnů. Vedle choreografa Jeana Coralliho byl pod původní premiérou v červnu 1841 v pařížské Opeře podepsán i Jules Perrot, který balet stavěl především pro svoji ženu Carlotu Grisi. Hned první uvedení Giselle mělo obrovský úspěch a titul se prakticky okamžitě začal hrát po celém světě. Giselle záhy neušla pozornosti choreografa Maria Petipy (jeho definitivní verze pochází z roku 1887), z novodobé historie stojí za zmínku alespoň její nové verze, pod kterými jsou podepsání Heinz Spoerli (Basilej 1976), Pierre Lacotte (Mülhausen 1978) či John Neumeier (Hamburk 1983, resp. 2000).

R. J. Kolodziej (Giselle) a S. Iegorov (Albrecht)(SND Bratislava 2010)

R. J. Kolodziej (Giselle), I. Kačiaková (Bathilde)(SND Bratislava – 2010)

 

Pod novou bratislavskou inscenací Adamovy Giselle, které předcházelo nastudování v Košicích, jsou jako choreografové podepsáni Ondrej Šoth, Juraj Kubánka, Natália Horečná, Mikhailo Novikov a Liudmila Zhytnikova, režie je spoločným dílem Ondreja Šotha a Juraja Kubánku, dramaturgem je Zuzana Mistríková, autorem scény Juraj Fábry a kostýmů Andriy Sukhanov. V hlavních rolích se představí Chikako Akiyama, Marina Častková, Romina Kolodziej, Barbora Kubátová, Silvia Nádejná, Eva Jenčíková-Sklyarová, Oliver Jahelka, Sergej Jegorov, Maxim Sklyar, Andrej Szabo a Peter Dedinský.
 
M. Kupcová (Berthe), S. Iegorov (Albrecht)(SND Bratislava 2010)


Těsně před dnešní premiérou nové Giselle, v době závěrečných zkoušek si pro Operu Plus udělal čas jeden z hlavních tvůrců nové bratislavské Giselle, choreograf a v neposlední řadě také generální ředitel Slovenského národního divadla Ondrej Šoth.


Jaká bude vaše nová bratislavská Giselle? Bude hodně odlišná od nejčastěji hrané klasické choreografie?

Naša bratislavská Giselle bude skutočne iná. S rovnakým tvorivým tímom som tento romantický balet pripravil už v Košiciach v roku 2007 a v Bratislave na túto inscenáciu nadväzujeme. Inscenácii predchádzalo štúdium pôvodných materiálov – od libreta, za ktorým sme objavili inšpiráciu slovanskou legendou, cez hudbu, z ktorej sme našli časti, vypustené inscenačnou tradíciou, až po informácie o pôvodnej choreografii ešte pred Petipovou úpravou. Mnohé z toho nás prekvapilo, zistili sme, že pôvodne bola Giselle nesmierne divadelná. A o to nám šlo predovšetkým – tak trochu „vrátiť“ Giselle divadlu. Prehĺbili sme kontrast medzi prvým a druhým dejstvom – výtvarne i choreograficky a posilnili príbeh. Myslím, že znalci tradičnej Giselle budú príjemne prekvapení potenciálom tohto baletu.

Na jaké úrovni podle vás je současný baletní soubor SND? Jste s jeho prací na chystané premiéře spokojený?

Súbor trochu dopláca na personálnu a repertoárovú politiku predchádzajúceho vedenia. Je v ňom však potenciál, ktorý sa dal vysledovať dokonca aj v priebehu tohto jedného študijného obdobia. Moja skúsenosť zo súborov, ktoré som mal možnosť formovať, je – že podstatná je vôľa. Počet kvalitných tanečníkov je limitovaný – nie len na Slovensku, preto je dôležité nie len ich vychovávať či vyhľadávať, ale predovšetkým dať im dostatok príležitostí a zázemie. Nebude tomu inak ani v prípade SND.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adam: Giselle (SND Bratislava)

 

Související články


43 responses to “Šéf SND Ondrej Šoth nejen o dnešní premiéře Giselle

  1. Giselle je v současnosti na velmi dobré úrovni v ostravském Národním divadle.

    Recenze:
    Dramaturgie Národního divadla moravskoslezského v Ostravě uvádí od minulé sezóny jedno z nejpůvabnějších klasických baletních děl, které chce mít ve svém repertoiru každý ambiciózní světový baletní soubor. Jedná se o dílo vrcholného romantismu Adolpha Charlese Adama s názvem Giselle. Dojímavý příběh o lásce a smrti v podání Olgy Borisové – Pračikové, primabaleríny s vynikající taneční technikou a jedinečnými výrazovými prostředky plnými expresivity, se stává velkým zážitkem. Borisová dovede být svěží, naivní, hravá, když tancuje jako venkovské děvčátko, stejně jako bezmocná a zoufalá, nebo se dovede převtělit do éterické víly, jež na rozdíl od ostatních nebaží po pomstě. Křehkost jejího zjevu a stylová čistota pohybového projevu nabývají až magické účinnosti. Jejím baletním partnerem se stává Lukáš Lepold, představitel vévody Albrechta, třetím aktérem je Rodion Zelenkov, nyslivecký mládenec. Zatímco Lepold sugeruje svýn zjevem a vysokými skoky vznešenost, sebevědomí a suverénnost, Zelenkov v roli Hilariona upoutá svou plnokrevností a emoční opravdovostí. Stává se rovnoceným partnerem suverénní taneční dvojice Giselle a Albrechta, protože vnáší do děje vnitřní tenzi. Ostravské nastudování se vrátilo k původnímu libretu a začleňuje " Svatební pas de deux", v němž se zparvidla prezentuje taneční zdatnost účinkujících. Tady, ale také i jinde, dovedli suverénně zaplnit prostor Yuriko Kitamura, Vladimír Vašků. Mezi vílami, předčasně zemřelými dívkami s nenaplněnou touhou, upoutá pozornost stále se zlepšující Markéta Pospíšilová. Její Myrtha tančí doslova s kamenným výrazem. Ostravský balet úspěšně doprovází operetní orchestr pod taktovkou výborného Karola Kevického.

  2. Tiez poznam Giselle od pana Sotha a hlavne prve dejstvo vobec v koncepcii pana generalneho nekoresponduje s hudebnou predlohou. Neviem a nechapem preco to uvadzaju v BA, ale asi je pan Harapes povdacny panu Sothovi za "vse" a tak skace ako pan Soth piska. Trochu smutne konstatovanie na prvu slovensku scenu. Jana

  3. Byli jsme se s manželem podívat na generálce, cestovali jsme kvůli tomu z Brna, ale po prvním jednání jsme zděšeni odjeli…. škoda peněz a času. Je to asi mimo můj rozum pochopit, jak někdo může tak necitlivě zacházet s hudbou. Režisér a choreograf Šoth by měl vrátit všechny tituly a ceny a vrátit se do školy a znova studovat. Nemám nic proti dynamickému slovenskému folklóru – naopak se mi více líbí než ten náš moravský, ale musí to být v kontextu s hudební předlohou což nebylo. Myslím, že jsme nebyli sami, kteří v hledišti mlčky a s absolutně negativním překvapením sledovali co se děje na scéně. Doufáme, že se tímto směrem nebude dále ubírat i činohra a opera první slovenské scény kam jsme v minulosti tak rádi a často cestovali

  4. Ked Giselle prerobit tak ako M.EK.!!!! Prekrásna inscenacia. Vdaka, ze ju tu take kusok dali na videu. Klobuk dole… To je adaptace par exelance a nie ten ludovy paskvil v SND – Harapes sa asi docista pominul ked daco take dopustil, ale asi plati to – ci chleba jes toho piesen spievaj….Chceli sme ist na konkurs do SND ale to co tam pozerame nas dost odradza.

  5. Dnes som bol na premiére, strata času. Ľutujem tanečníkov, haním autorov tejto prerábky klenotu baletov, toto hádam ani nie je Giselle! Toto je nevydarená opacha! Nikdy viac. Pán generálny experimentujte si vo vlastnom divadle. My chceme klasický balet, chceme aj modernu, nechceme to čo ste dnes predviedli. Dúfam, že ´´búú´´ bolo počuť až na javisko.

  6. Boli sme zdesení, čo sa dá z prekrásneho titulu urobiť!! Nemám nič proti folklóru, ale predsa zdravý človek nemôže zakomponovať folklór do tak výrazne klasickej hudby. Bolo to vrcholne necitlivé! A tie nekultúrne pazvuky, jačanie a ujúkanie! Po Ďurovčíkovej inscenácii Popolvára je to ďalší titul, kde sa vrieska a piští, a to nielen v prvom, akože folklórnom obraze, ale i v druhom dejstve, ktoré je už z veľkej časti v klasickom štýle. Romantická atmosféra však bola anulovaná vstupom dedinských opilcov. Éterické víly ich následne vyšľahali kvetmi (a zasa vrešťali), čo bolo fackou romantickému baletu!!! Sólisti žiaľ prišli v tomto titule o šancu, aby si kultivovane zatancovali. Hlavná predstaviteľka robila síce všetko, čo jej bolo zadané, ale v rámci danej koncepcie pána Šotha pôsobila ako „šialená Viktorka“! A to si o nej myslím, že je to mimoriadne talentovaná a všestranná tanečnica! Škoda zahodenej príležitosti.

  7. som veľmi rada ,že nie som sama ktorá si myslí len to najhoršie o tejto verzii Giselle….dufam ,že daľšie takéto hrozné predstavenia sa už nedostanú na scénu SND!!! pohyb nekorešpondoval vôbec s hudbou a keby len to … taktiež som ľutovala tanečníkov že musia robiť takéto nepodarené koláže! Kto takéto niečo dopustil???? nepatrí na svoje miesto!

  8. Pravda 5.11.2010
    Začiatkom minulého roku naštudoval Ondrej Šoth Giselle v Štátnom divadle Košice. Bratislavskú verziu považuje za inú. "Zmenil sa film, ktorý sa premieta v zadnom pláne. V druhom dejstve som doplnil Variácie. Máme scénografiu, na ktorú nebol v Košiciach priestor. Predstavenie má väčšie obsadenie a prítomný je orchester," dodal režisér.

    a já dodávám, že je to ještě horší než v Košicích – proboha co dela takovej človek v takové funkci a ty výkony jeho "kamaradů" z Košic fakt děsné. Hrozné je na tom to, že si Šoth s Harapesem myslí jak jsou světoví a to nás ještě čeká další hrůza v podobě Oněgina, kterého, jak jsem se dočetl dělá "kamarád" Harapese – pan Medvedev – jestli to je ta verze co šla před několika lety v Praze tak nás zachraň Bůh

  9. Pán generálny riaditeľ SND asi nie celkom pochopil pojem slov "kvalitná a zodpovedná" čo sa týka tvorby v divadle. A musím s poľutovaním konštatovať, že ako znalkyňa tradičnej "Giselle" som vôbec nezostala milo prekvapená potencionálom tohto baletu, práve naopak, moje sklamanie bolo tak veľké, že sa to nedá ani opísať. Takúto verziu mohol na scénu SND uviesť len diletant umenia.

  10. Tak koukám že se tu rozpoutala divoká debata, která pranýřuje novou inscenaci Baletu SND Giselle:-) nevím, já to neviděla – pouze znám tvorbu pana Šotha a asi nejlepši jeho představení bylo Verdiho Requiem. Jeho instalace do funkce řiditele SND byla pro mě také překvapením a že z pana Harapese udělal šéfa baletu bylo asi „logické“ … potřeboval ve funkci někoho, kdo ho bude bezmezně poslouchat tak, jako kdyby pan Šoth šéfoval Baletu SND sám. – on totiž pan Harapes už neměl co dělat a dost zahořkle opustil funkci šéfa baletu ND – resp. byl odejit a hluboce to zasáhlo jeho ego…, pak hrál v pofidérních představení. Jeho činoherní vlohy jsou na úrovni jeho pěveckého talentu. Je tedy jasné, že ve své současné funkci dělá vše, aby se zavděčil svému chlebodárci a pokuď pan Šoth řekne že je tráva bílá tak Harepes souhlasí. Divím se, že taková osobnost – jakou pan Harepes bezesporu je, se takto chová, ale jak se říká složenky je třeba platit. Proto třeba souhlasil s uvedením Giselle v koncepci Šoth-Mistríková. Jak to tady tak čtu tak je to asi dost nepodařená inscenace. Ale i tak přeji Baletu SND hodně tvůrčích úspěchů. Jana Pokorná – Ozimá

  11. Jsem zděšen z reakci na Giselle. Je mi baletu ND velmi líto. Jen se bojím, aby tak nedopadal i opera.Proč zrušil p. Dvorský Manon Lescaut. Moc jsem se na ni těšil a chtěl jsem dojet z Prahy. Že by i o opeře rozhodoval p. Šoth ane p. Dvorský? Moc mne zklamal. Jako zpěváka jsem si ho vážil

  12. Mysliac si,že idem na premiéru bratislavskej Giselle dobre pripravená(vedela som o krojoch v 1.dejstve),nečakala som až taký slovenský paškvil.Príšerná scéna,kostými o nemožnom folklórnom tanci s ujúchaním na klasickú hudbu Ch.Adama nehovoriac.2.dejstvo sa malo už tváriť ako klasické,no nástupom opitých junákov,výkrikmi víl a končiac kotúľmi a cifrovaním Hilariona som sa smiechu už nezdržala a jedine úcta k tanečníkom mi zabránila kričať fuj.

  13. Paging Leonora 3 – Help! Au Secours!

    Mam taky dojem ze vetsinu tychto komentarov tu vyraba jeden anonymny somar. Preco?

    Ked uz to nekto povedal, ja som tiez cizinec, hned dva raza, ale takto neomalene sa nikdy nevyjadrujem. Chcete li sa vybit, dajte si box nekde v arene, na OP na to nie miesto.

    Dakujem za pochopenie a hezky tyzden vsetkym!

  14. Je to vecou vskusu. Ja osobne sa tiež radšej prikláňam ku klasike, ale hodnotiť Šothovu verziu len negatívne je veľmi nespravodlivé. Pamätám si, že keď ju uviedol v Košiciach, napísali aj vážení odborníci pozitívne hodnotenia. Napríklad pani Hubová a jej recenzia. Keď to zrazu spraví v SND, už to vidíte len negatívne. Nie je to ale potom o niečom inom? Žeby o závisti?

  15. Giselle v Bratislavě jsem neviděla, ale jedno vím jistě: Některé komentáře potvrzují, že lidé u nás stále neumějí věcně a bez urážek debatovat. V prostředí internetu tomu zabránit prakticky nejde, je navíc skvělé, že takovýto web existuje. Tvůrci inscenace to určitě pochopí. Ale je to přesně tak, jak to naznačil předchozí komentář: Taky v tom cítím nenávist či něco podobného.

  16. Nemůžeme se raději vrátit k samotné bratislavské Giselle a napsat konkrétní pozitiva a negativa celé inscenace? Jak se Vám (anonym 8.11. – 15:55) např.líbila/nelíbila hlavní představitelka, nebo jak hodnotíte její výrazové a technické předpoklad pro nesmírně náročnou roli vesnické dívky, převtělené do víly. A jak hodnotíte Prince Alberta?

  17. Leonora3:
    @vtslajer: Giselle v SND som nevidela (zato si dodnes pamatam ako tancila Giselle Carla Fracci v Atenach – to je rokov!) a tak sa samozrejme nemozem vyjadrit k predstaveniu. Ale i mna niekedy sokuje slovnik ludi, ktori chodia do divadla, opery a na klasicke balety. Automaticky predpokladam, ze ludia vyhladavajuci krasu v divadle, su tym nejakym sposobom zasiahnuti a ze to zuslachtuje jak ich samych, tak aj ich slovnik. Pokial nie, mali by zapnut nejaku autocenzuru a nepouzivat slovnik kocisa od koni!
    Iste, nie vsetko, co vidim, sa mi paci (po nedavnej navsteve troch berlinskych opernych domov by som o tom mohla rozpravat) ale nemusim hned hodnotit tak urazlivym sposobom, ako sa tu niekedy deje.

    P.S. Mimochodom, mne sa fotografie prilozene k rozhovoru pacili ( co samozrejme by nemuselo platit pre cely balet), a k vykonom? Iste balet mozu tancit len ti, co su divadle. Pokial by sef baletu mal honorar na etericku Nataliu Ossipovovu, iste by ju do role Giselle obsadil.

Napsat komentář