Skončil 7. ročník soutěže Stonavská Barborka

7. ročníku Mezinárodní soutěže ve zpěvu komorních ansámblů Stonavská Barborka se zaměřením na klasickou hudbu a lidovou píseň má již své vítěze. Do soutěže se přihlásilo šedesát dva ansámblů hlavně z celé České republiky, dále ze Slovenska, Polska a jeden ansámbl z Finska. Jejich dovednost posuzovaly dvě tříčlenné poroty: jedna pro základní umělecké školy, druhá pro střední a vyšší umělecké školy a vysoké umělecké školy nebo fakulty. Letos poprvé byla vyhlášená i kategorie amatérská – pokud kroutíte hlavou nad tím, zda to nebyl ze strany organizátorů omyl, tak vězte, že nebyl, neboť i amatérské ansámbly dosahovaly vysokých uměleckých kvalit. Obě poroty to měly při svém rozhodování převelice svízelné, neboť úroveň zúčastněných, až na pár z nich, byla vysoká, což svědčí rovněž o současném věhlasu Stonavské Barborky.

Vedle základních hodnocení – k nimž náleží i čestná uznání, pokud ansámbly nedosáhly na některé z předních míst – bylo uděleno i několik Zvláštních cen, ze kterých je nutno zdůraznit zejména Cenu Stonavská Barborka, kterou získal ansámbl Veronika Holbová, Marjolein De Roos a Michal Bárta (Ostravská univerzita) a Cenu Malá Stonavská Barborka pro tercetto Natálie Bordácsová, Johana Juríková a Alena Drozdíková (ZUŠ Bedřicha Smetany v Karviné). Zde proti případným námitkám podotýkám, že – ač to tak může vypadat – výsledky nebyly ovlivněny regionální náklonností, neboť členové obou porot byli z končin rozličných, i hodně vzdálených Ostravsku.Porotci se samozřejmě nezaměřili pouze na samotný zpěv, čemuž odpovídá výčet dalších hodnocení. Byly uděleny Zvláštní ceny například za dramaturgii, za kultivovaný projev, za výbornou intonaci a frázování nebo za mimořádnou muzikalitu. Chieko Okabe-Silvasti, členku poroty z Finska, někteří z interpretů zaujali natolik, že se na místě – aniž s něčím takovým předem počítala – rozhodla pozvat Ondřeje Potůčka (Gymnázium a Hudební škola hl. města Prahy, člen dueta ZUŠ do 16 let) na Mezinárodní pěveckou soutěž do Savonlinny a dále ocenila Davida a Dominika Krayzlovy (Základní umělecká škola E. Marhuly, Ostrava – Mariánské Hory, dueto ZUŠ do 19 let) za upřímný a přirozený pěvecký projev překrásných dětských hlasů. 

Pro četnost ansámblů se soutěž konala dva dny, ve středu a ve čtvrtek 4. a 5. prosince. Letos poprvé se kromě tříhodinového Koncertu vítězů konal i Slavnostní koncert (v neděli 8. prosince), ze kterého TV Noe v Ostravě pořídila záznam, který byl jen s nepatrnými režijními střihy vysílán ještě téhož večera.

Kromě pěvecké soutěže proběhl i 2. ročník Skladatelské soutěže. Tu hodnotila zvláštní porota. V kategorii Komorní píseň zvítězil Mikoláš Troup z Netolic se skladbou Emanuel a zvířata. V kategorii Hudebně dramatická tvorba pro děti a mládež 1. cena udělena nebyla; o 2. místo se rozdělili Olga Ježková z Prahy za Dialog Malého prince – Princ a had a totéž literární dílo inspirovalo Jana Bernátka z Olomouce pro zkomponování skladby Scény z Malého prince.

Večerní setkání soutěžících i hostů ve čtvrtek 5. prosince zahájila sopranistka Ivana Olejáková s písněmi Leona Juřici na slova lidového básníka Lva Kazika Karvinského; basbarytonista Klemens Słowioczek (patřičně kostýmovaný v předvečer svátku sv. Mikuláše, patrona dětí, sládků i námořníků) v odlehčené náladě komentoval právě skončený ročník Stonavské Barborky a zazpíval další z Juřicových skladeb napsanou na text téhož poety. Oba pánové stáli u zrodu soutěže, takže toto neokázalé připomenutí jejich zásluh bylo na místě. Abychom jen nechválili, přiznejme, že omylem bylo pozvání japonského pianisty Hironariho Wady na čtvrteční koncert po vystoupení Ivany Olejákové. Jeho klavírní hra (Beethoven, Chopin, Liszt) se vůbec neshodovala s věhlasem, který předběhl jeho osobní přítomnost a na nějž pořadatelé Stonavské Barborky bezelstně vsadili.

Rozpaky z Wadova vystoupení se zcela rozplynuly při účinkování swingového orchestru Dolbend z Dolního Benešova. Kvality patnáctičlenného orchestru byly náležitě oceněny, což od desítek přítomných profesionálních muzikantů a studentů hudebních škol všech typů jistě nebylo jen formální přikyvování.

Atmosféru soutěže dozajista dotvářelo i prostředí rekonstruovaného sálu kulturního domu ve Stonavě, kde se konala soutěž starších studentů i oba koncerty; architektonickou kvalitu sálu zdůraznila i výzdoba připravená speciálně pro tuto událost. Interiér školního sálu, kde zpívaly ansámbly ZUŠ, byl rovněž zpříjemněn výzdobou. Detailně propracovaná příprava organizačního výboru a péče zástupců obce o všechny soutěžící a o obě poroty i hosty dodaly setkání ve Stonavě neotřelý lesk. Toto rádi přiznali i čestní hosté: generální konzulka Generálního konzulátu Polské republiky v Ostravě Anna Olszewská, poslanec Evropského parlamentu Evžen Tošenovský a zástupce agentury Slovak Music Bridge Miloš Betko.

O všech vítězích letošního ročníku Stonavské Barborky se můžete dočíst na stránkách soutěže zde

Foto Stonavská Barborka 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat