Sledujte s námi soutěž Pražského jara – obor klavír (2)

Korejsko-české mistrovství na černobílých klávesách začíná

Od začátku hrají přesilovou hru mladí Korejci, kteří mají tým plný mladých hráčů, kteří se prezentují  na hudebních hřištích Evropy i Ameriky v neuvěřitelném počtu. Najdeme je společně s dalšími zástupci asijských zemí na všech soutěžích, na přijímacích zkouškách vysokých hudebních škol i na mistrovských kurzech. Jejich píle, zaujetí i touha po úspěchu je mimořádná. Technika je vybroušená se strojovou přesností, schopnost napodobit různé interpretační styly, hru a nuance předních interpretů je neuvěřitelná. Všichni jsou jakoby posedlí soutěžit. Emoce jdou stranou a soustředění je obrovské. Podpora týmu jako celku ze strany sponzorů, aerolinií a státních institucí drtí konkurenci. Na startovním poli je 28 korejských reprezentantů.

Český tým má na startovním poli jedenáct reprezentantů. Píle a soustředění jsou rovněž samozřejmostí, podpora a nadšení jejich pedagogů je nedocenitelná. Hudební tradice, přirozená muzikalita i tým rozhodčích jsou na jejich straně. Podpora ze strany institucí nebo sponzorů, třeba formou možnosti obehrát si finálový koncert na soustředění, nebo zkoušet na kvalitních nástrojích, neexistuje. Startovní pole je však pro všechny stejné a je v rukách kvalitní poroty.

Konkurenci doplňují tři zástupci z Ruské federace, dva z Rumunska a po jednom z Izraele, Bulharska, Slovenska, Japonska, Francie a Kanady. Na tiskové konferenci tento malý zájem i o výběrové kolo byl zmíněn. Důvodem však není současně probíhající Soutěž královny Alžběty v Bruselu (mezi čtyřiadvaceti semifinalisty je Lukáš Vondráček), ale zřejmě malý počet lákavých koncertních příležitostí pro laureáty a vítěze. Pouze regionální pódia a orchestry zřejmě nestačí. Tato skutečnost soutěž bohužel diskvalifikuje. Lákavá, ale i prazvláštní nabídka možnosti účasti pro vítěze soutěží (Chopin, Leeds, Paloma O´Shea, Rubinstein, Queen Elisabeth, Van Cliburn, Hamamatsu) také nikoho neoslovila. Byl by takový účastník jistým vítězem předem?  A tak porota neměla práci s výběrem a zřejmě ani nemusela poslouchat zaslané nahrávky. Z původně přihlášených 70, kteří byli přijati do soutěže, se jich registrovalo pouze jednapadesát.

Příště vážněji o soutěžích, zkušenostech vítězů, posuzování a statistikách. Soutěž začíná.

Sál Martinů - HAMU Praha (foto archiv autora)
Sál Martinů – HAMU Praha (foto archiv autora)

www.festival.cz/cz/mezinarodni_soutez
www.facebook.com/PragueSpringCompetition/?fref=ts

Související články


Komentáře “Sledujte s námi soutěž Pražského jara – obor klavír (2)

  1. Zaujala mě informace v článku: „…tým rozhodčích jsou na jejich straně.“ Pokud tomu tak skutečně je, autor článku psal svůj příspěvek s vědomím co píše, management soutěže ví o zaujatosti rozhodčích, pak by měl zasáhnout a tým rozhodčích vyměnit v opačném případě hrozí přece hrozí zrušení soutěže. A nebo se nejedná o regulérní soutěž a jen přehlídku, resp. komedii a v tom případě by se měli sponzoři distancovat od názvu „Soutěž“.

Napsat komentář