Sonya Yoncheva místo Anny Netrebko. Nejen o tom v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 2. do 8. května 2016. Operní kukátko (40). Nová Norma pro Londýn – Sonya Yoncheva. Lipská opera dokončila nastudování Wagnerovy tetralogie. Cavalliho raritní opera o „amazonkách“ na festivalu ve Schwetzingenu. Úspěšná operní fraška o opeře v Linci. Bendova operní verze Romea a Julie na francouzském jevišti. Kingovo Osvícení jako opera. Operní sezona 2016/2017 v Norimberku. Nahrávka Lehárovy Giuditty s wagnerovskými pěvci.

Operní kukátko
Sonya Yoncheva bude londýnskou Normou
Bulharská sopranistka Sonya Yoncheva (narozena 1981) zastoupí Annu Netrebko v roli Normy v podzimní produkci Belliniho opery v londýnské Covent Garden. Dirigent Antonio Pappano oznámil minulý týden jméno nové hlavní představitelky druidské kněžky. Partnery jí zůstávají maltský tenorista Joseph Calleja jako nevěrný Pollione a jako Adalgisa vystoupí italská mezzosopranistka Sonia Ganassi, která tuto roli ztvárnila již v řadě inscenací. Sonya Yoncheva bude v této roli debutovat a její rozhodnutí je jasným příklonem k dramatičtějším partům.

Sonya Yoncheva (foto Gregor Hohenberg /SonyClassical)
Sonya Yoncheva (foto Gregor Hohenberg/SonyClassical)

Ještě na začátku této dekády Sonya Yoncheva střídala role z barokního repertoáru (Monteverdi, Vivaldi, Händel) s lyricko-koloraturními party (Leila z Bizetových Lovců perel) nebo lyrickou Mimi z Pucciniho Bohémy. Zařazení dramatičtějšího partu Violetty Valéry ve Verdiho La traviatě na podzim roku 2012 bylo prvním signálem zájmu o jiný než lyrický hlasový obor. Sonyu Yonchevu jsme poznali na pražském koncertu v Obecním domě v červnu 2015, kde nabídla jednak ukázky z nově vydaného alba francouzských árií, a jednak árie pucciniovských hrdinek (naši recenzi najdete zde).

Odstoupení Anny Netrebko vyvolalo takzvaný dominový efekt v obsazení dalších inscenací. Anna Netrebko je teď volná pro roli Tosky pro produkci Metropolitní opery v sezoně 2017/2018, kdy by se o hlavní roli měla dělit s Kristīne Opolais. Sonya Yoncheva byla „vykoupena“ z pěti newyorských představení Bohémy, kde zpívá Mimi, které se kříží s produkcí londýnské Normy. Jako Pucciniho tuberkulózní hrdinka vystoupí místo ní americká sopranistka Ailyn Pérez (narozena 1979), která zase zrušila své vystoupení v roli Taťány v Čajkovského Evženu Oněginovi, v kterém měla zahájit příští sezonu v dallaské opeře. A Sondra Radvanovsky, současná donizettiovská trojnásobná královna, zřejmě nahradí Annu Netrebko v plánované nové produkci právě Belliniho Normy v Metropolitní opeře pro sezonu 2017/2018. Tuto prestižní produkci má nastudovat významný britský režisér David McVicar a další hlavní postavy ztvární Joyce DiDonato jako Adalgisa a Joseph Calleja, který zopakuje svého Polliona, kterého má zpívat i v Londýně letos na podzim. Nejasnosti se zatím týkají obsazení role Leonory ve Verdiho Trubadúrovi v inscenacích Wiener Staatsoper a Metropolitní opery, ve kterých možná také dojde k prohození sopranistek, kterými jsou zase Anna Netrebko a Sondra Radvanovsky. Navíc Metropolitní opera uvažuje a zařazení revivalu Verdiho Trubadúra i na sezonu 2017/2018 s Annou Netrebko jako hlavní pěveckou star.


Lipská opera dokončila nastudování Wagnerova Prstenu Niebelungova
Pod taktovkou Ulfa Schirmera, který požívá na této operní scéně titulu Generalmusikdirektor, zazněla ve dnech 5. až 8. května 2016 kompletní Wagnerova tetralogie. To se podařilo v Lipsku, které je Wagnerovým rodištěm, až teprve po čtyřech dekádách, kdy v sedmdesátých letech byla úspěšně připravena legendární inscenace celého cyklu režiséra Joachima Herze. V současnosti dílo nastudovala režisérka Rosamund Gilmore, která uvedla první díl tetralogie Zlato Rýna v květnu roku 2013. Kritiky posledního, čtvrtého dílu připomínají především výjimečné pěvecké výkony. V první řadě pak debut sopranistky Christiane Libor v roli Brünnhildy a tenoristy Thomase Mohra v roli Siegfrieda. Vysoce je oceňováno i hudební nastudování, režie je hodnocena jako spíše tradiční.


Barokní rarita na festivalu ve Schwetzingenu
Zcela neznámá opera Francesca Cavalliho Veremonda, l’amazzone di Aragona (Veremonda, Amazonka Aragonská) byla uvedena v Benátkách roku 1652. Tříaktová opera s prologem má poněkud kuriózní děj z doby bojů Španělů s Maury ve třináctém století a samozřejmě nechybí vícenásobná milostná zápletka a převleky i intriky na královském dvoře. Hudebně dílo nastudoval se souborem Concerto Köln poučený specialista Gabriel Garrido, soustředící se především na italskou hudbu sedmnáctého století a také na barokní hudbu oblasti Latinské Ameriky. Mimo jiné také nahrál s velkým úspěchem Monteverdiho operní trilogii i jeho další vokální díla. Partitura je velmi barvitá a skýtá znamenité vokální možnosti. Hvězdami představení jsou italská koloraturní sopranistka Netta Or – jako titulní odvážná hrdinka Veremonda (bývalá amazonka a nyní manželka krále) a americký kontratenorista Lawrence Zazzo (generál Delio).

Francesco Cavalli: Veremonda, l'amazzone di Aragona - Schwetzinger SWR Festspiele 2016 (foto Martina Pipprich)
Francesco Cavalli: Veremonda, l’amazzone di Aragona – Schwetzinger SWR Festspiele 2016 (foto Martina Pipprich)

Děj je režisérkou Amélií Niemeyer přenesen do současnosti, a je především zdůrazněno téma jinakosti a cizího náboženství, tedy téma velmi aktuální. Představení bude dokumentováno zvukovým i obrazovým záznamem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “Sonya Yoncheva místo Anny Netrebko. Nejen o tom v Operním kukátku

Napsat komentář