Souboj titánů: Netrebko a spol. v drážďanském Lohengrinovi

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Na první pohled se to může jevit jako jistý paradox. Šefdirigent drážďanské Staatskapelle Christian Thielemann, považovaný už řadu let za jednoho z nejpovolanějších wagnerovských dirigentů na planetě, se v Semperově opeře svému oblíbenému skladateli zatím příliš nevěnoval. Od sezony 2012/2013, kdy svůj post zastává, ho bylo možné zastihnout s taktovkou v ruce především nad partiturami jeho dalšího oblíbence Richarda Strausse (Arabella, Elektra, Růžový kavalír, Capriccio), ale i Carla Marii von Webera (Čarostřelec), a dokonce i Giuseppe Verdiho (Simon Boccanegra) a Giacoma Pucciniho (Manon Lescaut). Proč vlastně všichni jmenovaní dostali před Richardem Wagnerem – mimochodem jedním z Thielemannových „kapelnických“ předchůdců u téhož orchestru – přednost? Možná, že by odpovědí na tuto otázku mohl být pověstný dirigentův perfekcionismus a nemalé nároky, které je zvyklý klást na všechny, se kterými na svých projektech spolupracuje… Zkrátka jen dokonalý Wagner se zdál být pro nekompromisního dirigenta dost dobrý a teprve po čtyřech letech šéfování u Staatskapelle nastal čas to dokázat.

Pokud je tato spekulace pravdivá, pak už únorové znovuuvedení Valkýry v patnáct let staré inscenaci Williho Deckera (naši recenzi jsme uveřejnili zde) splnilo veškerá očekávání vrchovatou měrou. Kombinace elitního pěveckého týmu (Nina Stemme, Petra Lang, Christopher Ventris, Markus Marquardt) a Thielemannova velkolepého hudebního nastudování nejenže prokázala další životaschopnost této letité produkce, ale nastolila i kvaliativní měřítka, jaká lze do budoucna od wagnerovských kreací v Semperoper očekávat. Krátce řečeno – ta nejvyšší. Rej valkýr z počátku roku měl být totiž jen předehrou pro nepoměrně očekávanější událost, na níž konečně došlo ve čtvrtek 19. května 2016. Toho dne ve slavnostní sérii představení Lohengrina v ještě o něco archivnější inscenaci režisérky Christine Mielitz debutovali v rolích Elsy a titulního labutího rytíře Anna Netrebko a Piotr Beczala, doprovázení v dalších úlohách Evelyn Herlitzius, Tomaszem Koniecznym, Georgem Zeppenfeldem a Derekem Weltonem. Zapomněl jsem na něco? Pokud nemusím dodávat autora hudebního nastudování, tak snad nikoliv…

R. Wagner: Lohengrin - Piotr Beczala (Lohengrin), Anna Netrebko (Elsa von Brabant) - Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)
R. Wagner: Lohengrin – Piotr Beczala (Lohengrin), Anna Netrebko (Elsa von Brabant) – Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)

Zbývá tedy odpovědět na otázku, zda se avizovaný triumf skutečně dostavil. Pokud by se měl výsledek odvíjet jen od faktu, že všechna představení byla už dlouho dopředu beznadějně vyprodána, že premiéra byla velkou společenskou událostí a že se po každém ze tří dějství odehrávala na jevišti nadšeně aplaudovaná děkovačka všech protagonistů, nemohlo by být o kladné odpovědi pochyb. Z pohledu subjektivního účastníka téměř čtyř a půl hodinového večera však mohu především konstatovat, že se jednalo o neobyčejně vzrušující hudebně divadelní dobrodružství.

Už jen prvotní setkání s inscenací, která, jak už bylo řečeno, nepatří na jevišti Semperovy opery k nejmladším, pokládám za velmi inspirativní. Světlo světa spatřila roku 1983 (takže byla do divadla, otevřeného po poválečné rekonstrukci až v roce 1985, přenesena z prozatimní scény) a spolu s podobně věkovitou Bohémou a Fideliem patří k jakémusi rodinnému stříbru drážďanského operního domu. Teprve nyní jsem měl možnost přesvědčit se, co všechny tyto produkce režisérky Christine Mileitz spojuje. Nadčasově pojatý kriminál ve Fideliovi, impresionisticky rozmáchlá Bohéma i tento na první pohled tradiční Lohengrin slouží především jako prostor pro precizně a přehledně vybudované vztahy mezi jednajícími postavami. A to rozhodně není málo; díky uvedené premise fungují takto zaranžovaná představení i po letech jak s představiteli, kteří se předepsaných pravidel úzkostlivě drží, tak s těmi, kteří jsou schopni své postavy zajímavě herecky posunout či ozvláštnit.

R. Wagner: Lohengrin - Anna Netrebko (Elsa von Brabant), Piotr Beczala (Lohengrin) - Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)
R. Wagner: Lohengrin – Anna Netrebko (Elsa von Brabant), Piotr Beczala (Lohengrin) – Semperoper Dresden 2016 (foto © Daniel Koch)

Před diváky drážďanského Lohengrina se odvíjí příběh, který se zpočátku zdá být snad až příliš závislý na Wagnerově romanticko-pohádkovém půdorysu. V neogotické síni sedí brabantští šlechtici, důstojníci a další více či méně urozený lid v barvitých kostýmech různých historických stylů, mezi nimiž se nápadně vyjímají muži v uniformách napoleonského střihu (scéna a kostýmy Peter Heilein). Zatímco přítomný král Jindřich Ptáčník velí do boje pro uherským vojskům, Friedrich z Telramundu obviňuje ušlechtilou Elsu z vraždy vlastního bratra Gottfrieda, aby ji tak lstí oloupil o vévodský titul. Dívčinu čest nato zachrání záhadný rytíř, jenž po otevření zadního prospektu připluje na scénu na obří blyštivé labuti. Telramunda snadno odzbrojí i holýma rukama, takže jemu i Else na konci prvního aktu nadšený lid provolá slávu… To vše je však jen ouvertura k velmi uvěřitelnému dramatu, které se odehraje po přestávce. Meilitz zde plastickým, téměř filmovým způsobem rozehrává psychologickou bitvu, zuřící mezi poníženým Friedrichem a jeho rafinovanou manželkou Ortrudou na jedné straně a zranitelnou Elsou a záhadným cizincem na druhé.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Wagner: Lohengrin (Semperoper Drážďany)

[Total: 10    Average: 3.9/5]

Související články


Napsat komentář