Opera PLUS - váš informační portál o opeře, baletu a vážné hudbě

  • Hlavní strana
  • Naše tipy
  • Odkazy web
    • Lidé – zpěváci
    • Lidé – opera a hudba ostatní
    • Lidé – balet
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – ČR
    • Divadla, orchestry, festivaly atd – zahraničí
    • Instituce a školy – opera a hudba
    • Instituce a školy – balet
    • Nadace, sdružení, fan kluby
    • Historie
    • Debatní fóra, blogy
    • Ostatní
  • English
    • Archive
  • Archiv
    • Datum – téma
    • Autoři článků
    • Divadla – soubory – orchestry – festivaly
    • Jmenný rejstřík
    • Seriály + rozhovory
    • Díla
    • Přečetli jsme
Získat aplikaci Adobe Flash Player
 
Straussova Salome v Národním s Evou Urbanovou
    13.11.2009 01:00 Vít Dvořák

Psát o téhle Salome není věru jednoduché. Není proto, že ji hrají všude kolem, od Vídně přes Mnichov po Drážďany, všude zpravidla v provedení, o němž se nám může leda tak zdát. Není to jednoduché také proto, že k dispozici je celá řada starších i úplně nových vesměs špičkových záznamů na DVD, o nahrávkách na CD ani nemluvě. A tak člověk chtě nechtě srovnávání nevyhne.

S touto Salome v
pražském Národním navíc byla spojena řada očekávání. Snad úplně všichni byli předně zvědavi na to, jak si s tak superobtížnou rolí poradí Eva Urbanová. Jedni zvědavi proto, že patří k jejím skalním fanouškům, druzí zase kvůli svému přesvědčení, že nejlepší léta má paní Urbanová už za sebou. A nelze zapomenout ani na zvědavost, jak se s těžkým úkolem vypořádá pod vedením nového šéfdirigenta Tomáše Netopila orchestr první scény, který podobným úkolům snad už skoro odvykl. (O inscenacích Salome v pražském ND jsme psali před pár dny, celý článek najdete zde.)


Začněme orchestrem: Tomáš Netopil z něj dostal nejspíš skutečně maximum možného. Na nejednom místě bylo sice poznat, že Richarda Strausse hráči prostě neznají, ale třeba oproti běžným reprízám staršího repertoáru bylo velký kus Netopilovy práce slyšet, hlavně ve škále barev té neobyčejně mnohovrstevnaté partitury, ale třeba i ve vyváženosti jednotlivých nástrojových skupin. Jedno bych ale Netopilovi za zlé měl: A totiž že nedokázal sílu orchestru dostatečně přizpůsobit hlasům, tak aby je mnohdy zcela nepřekrýval, rozhodně víc, než bylo nezbytné. (A ještě si neodpustím vzkaz pánům z bicí sekce, hned na kraji poslední řady: Pokud máte potřebu si spolu během Straussovy hudby povídat, pak v orchestru Národního divadla nemáte co dělat.)


Také Eva Urbanová odvedla výkon na hranici svých možností, hlavně ke konci bylo poznat, že sáhla až na dno svých sil – ostatně jak by také ne. Koncertní provedení však bylo (nejen k ní) docela nemilosrdné, protože při regulérní inscenaci se řada drobnějších chyb přece jen snáze přehlédne. Na dvou třech vypjatějších místech mě zarazilo ní zarazilo docela silné vibrato, jinde zase její překvapivě méně znělá spodní poloha, kdy jsem měl dojem spíše deklamování, než zpěvu.


Stejně tak si nejsem jist, do jaké míry se Eva Urbanová trefila do oné hříšné plohy titulní hrdinky. Pochopitelně, k tak skvostné Salome Nadji Michael či Evelyn Herlitzius (abychom se pohybovali v současnosti) má Eva Urbanová hodně daleko. Ale jinou, lepší u nás v Česku už delší dobu nejspíš skutečně nenajdeme.
Na Jochanaana si Národní divadlo pozvalo Američana Marka Delavana. Ač není nejstarší, osobně jsem měl z jeho zpěvu především pocit, že tentokrát jde o proroka blížícího se důchodovému věku. Prostě žádné hutně syté hřímání se tentokrát nekonalo. Člověk si ani nemusel vzpomenout na takového Bryna Terfela, stačilo na někdejšího pražského Jochanaana skvělého Antonína Švorce.
Docela příjemně překvapen jsem naopak byl z Herodias Yvony Škvárové. Tahle nelehká role jí sedla jako ulitá. Její mohutný mezzosoprán se zdá být pořád ještě dobře zvládaný, třeba při jejím chechotu před smrtí proroka mně šel až mráz po zádech. Právě v případě Škvárové jsem nejvíc litoval, že tato Salome je provedená jen koncertně.
Jan Vacík zpíval Heroda v ohlášené indispozici, která ale zas až tak znát nebyla. Oceňoval jsem hlavně jeho neuvěřitelně propracovanou hlasovou mimiku, která se pohybovala až na hranici karikatury.
V dalších rolích zaujala Kateřina Jalovcová coby Páže Herodiady a hlavně Aleš Briscein. Byť si myslím, že Narraboth není pro jeho typ hlasu zrovna ideální role, dokázal se s ní vypořádat se ctí a zdárně svůj part vyklenout nad mohutný orchestr.


Po posledních tónech této zdaleka ne v hledišti plné Salome v pražském Národním nechyběly výkřiky bravo. Já jsem si ale spíš povzdechl: Kdy budeme mít už konečně v Praze skutečně regulérní inscenaci některé ze skvotných Straussových oper? V aspoň trochu lepším provedení? To by pak teprve byl křik.

Richard Strauss:
Salome
koncertní provedení

Praha Národní divadlo 12.11.2009

Dirigent: Tomáš Netopil
Salome: Eva Urbanová
Jochanaan: Mark Delavan
Herodias: Yvona Škvárová
Herodes: Jan Vacík
Narraboth: Aleš Briscein
Páže Herodiady: Kateřina Jalovcová
První žid: Jaroslav Březina
Druhý žid: Václav Lemberk
Třetí žid: Vladimír Doležal
Čtvrtý žid: Jan Markvart
Pátý žid: František Zahradníček
První Nazaretský: Zdeněk Plech
Druhý Nazaretský: Václav Hajduch
První voják: Zdeněk Plech
Druhý voják: František Zahradníček
Kapadočan: Pavel Novák
Otrokyně: Kateřina Jalovcová
Orchestr Národního divadla
 
www.narodni-divadlo.cz

Související články

  • Glosa: Straussova Salome pro šest diváků
  • Od antikrista k terorismu aneb Opery a veřejné mínění
  • Historické nahrávky: Straussova Salome Fritze Reinera


Komentáře: 28

  1. Pepa dne 13.11.2009 v 06:58

    Děkuji za velmi trefnou recenzi, s většinou uvedenéno naprosto souhlasím.

    Eva Urbanová ze sebe vydala skutečné maximum, ale nebylo to dost. Hlavně zpočátku zněl její hlas velmi štíhle, a to zejména ve střední poloze, která je u Urbanové bohužel dost nevýrazná a postrádající barvu (ještě hůře to bylo patrné na její Amneris v ND). Vysokým tónům na druhé straně chyběla potřebná jiskra a živelnost, která by dokázala ilustrovat emoční vypjatost zpívaného partu.

    Hlas paní Škvárové zněl zpočátku velmi ostře a rušivě, alespoň pro mě, postupem času se prohřál a byl na svém místě.

    Jinak naprostý souhlas s výše uvedeným.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  2. postscriptum dne 13.11.2009 v 08:24

    Bylo to dobré provedení. Na naše poměry ano. Je dobré, že alespoň koncertně můžeme po dlouhé době doma nějakého Strausse slyšet. A bylo popravdu skoro z třetiny prázdno. To svědčí o tom, že naši posluchači nemají ke Straussovi blízko a že ani premiérové VIP publikum divadlo nezaplní.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  3. Kateřina dne 13.11.2009 v 09:03

    Mě se včerejší koncertní provedení Salome moc líbilo a paní Eva Urbanová byla skvělá! Ostatní byli také výborní, jen Johaanan mě nijak nezaujal.
    Je mi líto, že hlediště nebylo plné, zejména ve spodních patrech, na galerii bylo plno :)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  4. bianca dne 13.11.2009 v 09:29

    Moje dojmy ze včerejší Salome jsou v podstatě shodné s dojmy autora recenze. Hlavní problém pro mě představoval orchestr, který nejen že často svou intenzitou přehlušil pěvce, ale neúměrně hlasitá hra zejména dechové sekce na mě po celé představení působila neuvěřitelně rušivě. Pěvecké výkony jsem neočekávala závratné, paní Urbanová už skutečně není to, co bývala před lety, bylo znát, že se pohybuje na hranici svých možností. Nadšené ovace po skončení opery mi připadaly poněkud přehnané.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  5. Anonymous dne 13.11.2009 v 11:08

    VIP hosté nemohli hlediště v přízemí úplně zaplnit, protože značná část z nich byla na premiéře Kupce benátského ve Stavovském divadle.
    Já osobně – a nejsem VIP :-) – se chystám na Salome v pondělí, tak doufám, že se uskuteční, že všichni budou schopni zpívat a že DPP nebude stávkovat. :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  6. Anonymous dne 13.11.2009 v 11:23

    tak to mají v ND špatně sestavený program, když dávají premiéru činohry a operního koncertního provedení v jeden večer. Protože ČR tolik VIP hostů asi nemá :-)))))

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  7. Anonymous dne 13.11.2009 v 12:02

    Salome je sice velmi narocna kompozice,ale nejvetsi problem s ni nemel orchestr,nybrz sam pan dirigent.V jeho veku a s jeho dosavadni praxi..Zkratka bylo toho na nej trochu moc,nez aby mohl tuto partituru dokonale pochopit.Orchestr mel na celou Salome pouhych devet zkousek a pan dirigent vetsinou jenom "prehraval",nektera mista se opravdu nedala vubec stihnout.Myslim,ze orchestr dirigenta podrzel a zaslouzi si opravdu pochvalu!Byl to neuveritelny vykon,navic hraci museli behem zousek odehrat spoustu dalsich tezkych predstaveni.Myslite,ze nejaky orchestr by to v techto podminkach mohl zahrat lepe?A za 15 tisic mesicne?Kde to zijete..(Vzkaz pro pana Dvoraka: Co takhle si vsimnout v nektere jiste "odborne" recenzi treba krasnych bezchybnych sol koncertniho mistra?)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  8. Anonymous dne 13.11.2009 v 13:09

    Vzkaz pro Anonymní:

    Pro hodnocení výkonu orchestru nejsou vámi popisované "okolnosti" vůbec důležité. Hráči mají platy nízké, mají je nízké i sboristé, sólisté, činoherci, kulisáci, dramaturgové, garderobiérky,…. Jistě by si všichni zasloužili ohodnotit lépe. To je realita. Pokud se na jevišti utrhne a spadne kulisa, také nebude možné to omlouvat nízkým platem kulisáků. Umělecké výkony se odjakživa hodnotí na základě kvality, tak jako sportovní výkony na základě výsledků. Nikdo si nemyslí, že by Roman Šebrle snad měl vetší šanci vyhrát Mistrovství světa, kdyby mu slíbenou odměnu zdvojnásobili. Takže je fajn, že jste tu anonymně nastínil(a) malý počet zkoušek a velkou pracovní vytíženost orchestru včetně ubohých platů, ale celkový dojem z díla to nezmění.

    Osobně znám mnoho hudebníků, zpěváků a jiných kumštýřů, kteří koncertují a zpívají zadarmo a pokud se jim něco nepovede neprohlásí jednoduše: "Měl jsem málo času a nedostal jsme za to ani korunu". Profesionální výkon je věcí osobní cti každého z nás.

    V hledišti ND sedávám často a často vidím, že členové orchestru odcházejí kouřit, baví se polohlasem, vracejí se pozdě a hekticky vržou židlemi. Pokud někdo má potřebu odejít na cigaretu v průběhu hraní byť to je jen na dvě minuty nebo se musí bavit s kolegou polohlasem, asi by to dělal i kdyby dostal za odehranou hodinu 100 000.

    Takže i můj celkový dojem z představení byl ovlivněný tím, že pánové z orchestru rušili, odcházeli a vrzali židlemi a tím dávali najevo, jak moc jim záleží na tom, aby dojem z celého díla byl lepší, než bylo možné dosáhnout malým počtem zkoušek a jak píšete neznalostí díla panem dirigentem. Navíc debaty členů orchestru po představení, kteří jsou na refíži tramvaje mnohdy rychleji než divák zkraje řady, který nemusí projít přes šatnu, jež jsem mnohorát nechtěně vyslechl, mě jenom utvrzují v tom, že svou práci nehodnotí o mnoho lépe ani mezi sebou. Odkroucená šichta!

    Jaromír Ježdinský

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  9. postscriptum dne 13.11.2009 v 13:39

    Jasně, že to tak je. Vždyť, když jdete do kina a najednou se na obrazovce objeví disk full a všechno se zastaví, taky není možné se vymlouvat na to, že málo zaplacený promítač měl málo času na to disk vymazat nebo že promítač v Plzni si před zahájením přenosu nezkontroloval, jestli někdo nepohnul parabolou nasměrovanou na transpodér signálu MET in HD a proto poslali všechny domů. Jsou to stejně blbá vysvětlení, jako když fakt, že bicí se mezi sebou baví, omlouváte tím,že mají málo času se vykecat při zkouškách. Protože jich bylo jen devět a tak si to nestihli všechno říct a museli to doříct při představení mezi třískáním činelami o sebe. A to asi taky nestihli, protože Salome je hodně úderná a buší se tam do bicích hodně :-) Tak snad to dopovídají při druhé Salome.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  10. Anonymous dne 13.11.2009 v 13:51

    Bylo to nadprůměrné představení. Eva Urbanová, ač jsem byl skeptický, překvapila příjemně. Škvárová byla dobrá. Orchestr byl přehlušený jak píše recenzent i bianca, protože Strausse nehraje a neumí hrát.

    KoDa

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  11. Jan dne 13.11.2009 v 14:25

    Jedno velmi pravdivé přísloví praví: Potrefená husa nejvíc kejhá…

    Recenze mimo jiné poukázala na "kuří oko" naší kapličky, kterým je orchestr už celá desetiletí. Vztah členů orchestru k práci, ochota studovat nové věci, standard hraní běžných repríz… U těch, kteří mají k opeře ND blízko se lehce můžete přesvědčit, co je mnohdy třeba učinit, aby bylo možné s tímto tělesem vůbec pracovat nebo třeba aby s konkrétním nástrojovým obsazením, se kterým dirigent začal zkoušet, druhý den mohl také pokračovat. Často jsou jednotliví členové jen na jedné dvou, zkouškách, protože honí své kšefty jinde. A tak výsledek je i pro renomované dirigenty většinou nejistý. Protože zkoušet každý den s jiným personálním nástrojovým obsazením znamená ve výsledku, že každý člen orchestru má podle představ dirigenta nastudovaný jen kus díla. Historka o tom, jak jeden z minulých členů vedení ND musel jít při orchestrálních zkouškách koupit tužky, aby si vzdorovití členové orchestru zapsali do not poznámky, jak danou pasáž hrát, které po nich dirigent požadoval a oni to odmítali s oddůvodněním, že nemají na tužky, je známá i mimo kruhy blízké opeře. Takže přátelé, nečiňme si iluze.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  12. Violin dne 13.11.2009 v 15:00

    Bylo to celkem obstojné hudební provedení, v ND hrají standardně daleko hůř. Ale i mě ruší, když sedím třeba na druhém balkoně a vidím i slyším, ja se někteří členové orchestru baví mezi sebou nebo odcházejí. Copak odejít na pár minut a pak se pracně prodírat zpět stojí za to? Hraji na housle a když hrajeme skladbu, tak se musím koncentrovat po celou dobu a vnímat i předchozí část, aby nástup mé nástrojové skupiny byl plynulý a v požadovaném tempu.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  13. Anonymous dne 13.11.2009 v 20:39

    pro Jan
    Ano,potrefená husa nejvíc kejchá,soudím podle Vašeho agresivního příspěvku.Trochu mi připadáte jako neúspěšný dirigent,který nemá autoritu ani talent na to,aby vzbudil u hráčů aspoň minimální respekt tolik potřebný k dobrému výsledku.Dobrý dirigent si samozřejmě stejné nástrojové obsazení vždy zařídil,aspoň v posledních letech určitě.Rozumný člověk si navíc uvědomí,že bez jiné práce u nás muzikant zkrátka rodinu neuživí,což je sice smutné,ale je to fakt,na kterém se stále nic nemění.A klidně si pište o "honění kšeftů".

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  14. Anonymous dne 14.11.2009 v 11:04

    Pane Dvořáku a další kritici z této diskuze,není pravda,že orchestr ND nezná Stausse a proto ho hraje špatně.Vzpomínám na Elektru a Růžového kavalíra s fantastickým panem dirigentem Koutem.Ve chvíli,kdy je orchestr veden skutečnou osobností,práce je stoprocentní a hráči zapomínají na ostudné ohodnocení jejich snažení.Můžu připomenout i pana dirigenta Fioreho a samozřejmě Bělohlávka.Perfektní práce s orchestrem,profesionální i lidská.Takové dirigenty si zasloužíme.Výsledek je pak hodný skvělé kritiky,kterou jsme si od Vás,pane Dvořáku,rádi přečetli.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  15. bianca dne 14.11.2009 v 12:57

    Ano, to je pravda, když dirigoval Pan Fiore a Bělohlávek, tak jsem měla pocit, že slyším naprosto jiný orchestr…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  16. Anonymous dne 15.11.2009 v 17:33

    Že orchestr ND zná Strausse z Elektry a Růžového kavalíra?? Vždyť už to je 14, resp. 13 let!!! To je přece zatraceně málo…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  17. Anonymous dne 15.11.2009 v 23:18

    Souhlasím s článkem, sama jsem si těch dvou bavících se hráčů z bicí sekce taky všimla. Ale ono se to netýká jen orchestru v ND, např. loni po operním festivalu, kde jsem se namlsala zápalem mimopražských scén, jsem šla do ND na Její pastorkyni a když byla děkovačka, tak zatímco se sólisté s dirigentem vepředu děkovali, tak sboristé v basu se vesele bavili s kolegyněmi, otáčeli se k publiku zády a potlesk lidí brali jako .. "no, dobrý, dobrý, klidně si tleskejte, nás to nezajímá". Připadalo mi to po tom, co úplně zvrzali nástupy v prvním jednání, jako dost troufalé.
    Zpět k Salome, vidím to dost podobně, jdu znovu zítra a snad budu příjemně překvapena.
    A mimochodem, slyšela jsem také rozhovor dvou hráčů orchestru – byl to rok 2005 a v ND Fiore dirigoval Ring – "hele, hraješ v tom?" "Ne, přece si nebudu za těch pár šupů pět hodin dřít hubu…"
    Co dodat, snad že to byli podle všeho asi hráči dechové sekce :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  18. Anonymous dne 16.11.2009 v 09:30

    Tohle představení by bylo všude jinde v Německu vybučeno. Sólisté si vytvořili vlastní němčinu. Nádechy se nedělají uprostřed slova. A orchestr a sólisté by měli být sehrani a neutíkat si navzájem o celé takty dřív nebo později.Ještě že jsou nahrávky, třeba Georg Solti. Kdo si pamatuje na Salome z Lipska s Jiřím Koutem musel naříkat.Hodně naříkat.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  19. Opera Plus dne 16.11.2009 v 16:02

    Pro všechny ty, kteří se na Salome chystají dnes, v pondělí 16.11.: Vedení opery ND odpoledne oznámilo, že dnešní uvedení je z důvodů onemocnění hlavních představitelů zrušeno.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  20. Tantris1978 dne 16.11.2009 v 20:17

    Tímto děkuji tomuto blogu za to, že mi ušetřil 2 hodiny času – těsně, než jsem vyrazil z domu, tak jsem se sem podíval…

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  21. Karin dne 17.11.2009 v 20:35

    Takže jedno jediné provedení a asi máme po ptákách. Nebo snad myslíte, že až se uzdraví představitelé, že ji mezi repertoár někam vklíní ještě jednou? Já na to teda nespoléhám.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  22. Jarda dne 18.11.2009 v 15:16

    Eva Urbanová se po jednom dni už uzdravila! Dnešní koncert s Karlem Gottem v Karlových Varech se normálně uskuteční! Pokud jste přišli o Salome, zajeďte si aspoň tam :-)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  23. Dana Šimková dne 19.11.2009 v 16:51

    To je zvláštní, jak se paní Urbanové podaří být indisponovaná jen na jeden den… Já, když jsem indisponovaná, nemluvím a nezpívám aspoň týden. Zvláštní, něco podobného nám předvedla, když nepřijela na Zahajovací koncert sezóny brněnského Národního divadla kvůli indispozici a druhý den v Praze na Zahajovacím koncertě zpívala údajně úplně zdravá… Mohu se tedy právem cítit uražená? Nemám od toho dost daleko!

    Jen poznámka k úrovni orchestru, pěvců… Tohle má být vizitka české opery? Není to spíš ostuda? Přijeďte se podívat k nám do Brna a uvidíte úplně jinou úroveň. Ano, někteří členové orchestru (jen na těch opravdu nejkrajnějších místech) výjimečně odcházejí, ale jsou potichu, nevržou židlemi, nebaví se a, jelikož jsem byla už několikrát po skončení představení u vchodu pro zaměstnance, slyšela jsem, jak se mezi sebou bavili – nikdy to nebylo stylem – konečně to máme za sebou… ale Zítra se zase uvidíme, dobrou noc, ahoj…

    Jak se může v takové atmosféře, jako je v Praze, vytvořit něco krásného?

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  24. Tantris1978 dne 19.11.2009 v 21:01

    Na ja, to je halt Brno…
    K Salome: prý se plánuje znovuuvedení v březnu (a já dodávám: pokud nebude mít Madame rýmičku)

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  25. Anonymous dne 20.11.2009 v 10:24

    Poznámka pro Danu: Jsem asi ten poslední člověk, který by měl potřebu se Evy Urbanové nějak zastávat, ale v případě Zahajovacího kncertu si myslím, že je fér tak učinit, jelikož zpěvačka opravdu "údajně úplně zdravá" nebyla.

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  26. Anonymous dne 26.11.2009 v 13:28

    Vzkaz pro všechny, kteří litují neuskutečněného představení Salome v ND: Zajeďte si do Plzně. 15 a 18. prosince uvidíte v titulní roli Salome Ivanu Šakovou. Až na poslední, nesmírně náročný výstup se závoji, kde jí realizátoři a kostýmní výtvarnice opravdu nepomohli, je to skvělý výkon.Pokud ovšem bude dirigovat Ivan Pařík. Jako rozený Pražák mohu klidně prohlásit, že cesta do Plzně stojí ta to!

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  27. Anonymous dne 26.11.2009 v 17:31

    Dobrý den, všem kritikům Evy Urbanové. Ona nebyla jediná, která byla 16.11. v indispozici. A v Karlových Varech na koncertě s Karlem Gottem zpívala v ohlášené indispozici. Rozdíl je jen v tom, že zpívala na mikrofon, kde mistr zvukař hodně ovlivní. Osobně jsem zažila stejný koncert v Plzni 2.11., kde naopak pan Gott měl velkou indispozici, skoro nemohl mluvit, ale koncert jakžtakž odzpíval, v rámci popu uspokojivě. Podle mého názoru se ale opravdu nedá těžká role Salome zpívat byť jen s lehkou indispozicí. To by tady bylo kritiky…..jak na to paní Urbanová nemá, jak si sáhla na dno atd….. Už to slyším. Zdravím Kateřina

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.
  28. Opera Plus dne 6.1.2010 v 14:45

    Náhradní představení Salome ohlásilo Národní divadlo na 24.4.2010

    Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Pro přidání komentáře musíte být přihlášeni:



Před prvním přidáním svého komentáře se musíte zaregistrovat:

Heslo vám bude automaticky zasláno emailem.

Váš email nebude zveřejněn.

V případě dotazů nás prosím kontaktujte na adrese info@operaplus.cz


pátek 25.5.2012

Výročí

25. května 1917 se narodil italský tenorista Franco BONISOLLI (+30.10.2003)

Nejnovější komentáře
  • J. Charypar: Útěk novinářských posluchačů už před skladbou je prostě ostuda. Pochybuji, že většina z nich projevila...
  • mlady posluchac: Já bych sílu médií, které spoluutváří obecné povědomí rozhodně nepodceňoval. Před Mahlerem, který si...
  • vittorio: Pana Přibyla jsme slyšeli v Daliborovi živě několikrát,byl úžasný takový spinto tenor se dnes tady živě už...
  • Martin Kovar: „vážná hudba, balet a opera jsou žánry označované za snobské, menšinové“ Klasická hudba...
  • erwin: Jen pro přesnost, neboť se obávám jisté dezinterpretace mnou zmíněného – Moji barbaři nebyli míněni...
  • Viktor: A to jsem ještě zapomněl na tu diskutovanou sekeru. Škoda, že se Rocc nenechal inspirovat jedním ze slavných...
  • Viktor: Tohle já beru. Problém je v tom, že když někdo prohlásí něco, co neodpovídá skutečnosti, výsledek je sice...
  • Boris Klepal: Mně skutečně nevadí, že si někdo myslí něco jiného, ale měl by argumentovat a ne překrucovat fakta, pro...
  • Tom: Je zvláštní, jak hodně funguje u prostého čtení textu projekce vlastního očekávání a vkládání významů, které v...
  • Tom: Víte co, já myslím, že p. Klepal to nenapsal zle, prostě že by to stálo za podrobnější rozbor, možná trochu...
Přečetli jsme
  • Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Kauza FOK: Otevřený dopis primátorovi Svobodovi

    Otevřený dopis panu Bohuslavu Svobodovi, primátorovi hlavního města Prahy  Vážený pane primátore, s obavami...

     
    Více
  • Edita Gruberová znovu na Pražském jaru

  • Jiří Bělohlávek převzal Řád britského impéria

  • Ke změnám na Ministerstvu kultury

  • Přijde nová neřízená střela?


                Další články >

Nejčtenější články
  • Operní panorama Heleny Havlíkové (74)

  • Nekonečné ovace pro Gruberovou

  • Náměstek Radek Zdráhal na Ministerstvu kultury končí



Soutěže
Bach: Braniborské koncerty - Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)

Bach: Braniborské koncerty – Musica Florea 31.5.2012 Praha České muzeum hudby (2 vstupenky)


Pavel Haas Quartet - 18.6.2012 - Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2x2 vstupenky)

Pavel Haas Quartet – 18.6.2012 – Praha Rudolfova galerie Pražského hradu (2×2 vstupenky)


Výherci soutěží

Získat aplikaci Adobe Flash Player

Získat aplikaci Adobe Flash Player


Opera Plus in your language

Impressum
Veškerá práva vyhrazena. Publikování, šíření a jakékoli další užití obsahu Opery Plus je možné jen s výslovným písemným souhlasem redakce. Kontakt: info@operaplus.cz
Mapa stránek
Aktuální přehled stránek
Pravidla diskuze
Komentáře čtenářů nevyjadřují stanovisko autorů článků ani redakce. Do diskuze čtenářů smějí příspívat jen registrovaní uživatelé Opery Plus, a to podle stanovených pravidel.
Návštěvní kniha
Své vzkazy ostatním čtenářům i redakci a také nekomerční soukromé inzeráty můžete po zaregistrování psát zde. Pro jejich vkládání i registraci platí stejná pravidla jako pro diskuzi.
Spolupracujte s námi
V případě zájmu o autorskou, mediální či jakoukoli jinou formu spolupráce s námi, stejně jako o inzerci na Opeře Plus nás neváhejte kontaktovat.
Partneři
Děkujeme za spolupráci, důvěru a podporu.
Podpořte nás
Internetový portál Opera Plus je projektem neziskovým. Při zajišťování jeho provozu proto musíme spoléhat výhradně na soukromé zdroje.
Počet návštěv
Prohlášení o soukromí | Užívání služeb
Copyright 2009-2010-2011-2012 - OperaPlus. Všechna práva vyhrazena.
Market eshop for XML feed dropshipping eshop for XML feed dropshipping