Studenti Pražské konzervatoře se pustili do Mozartovy Zaide

V koncertním sále Pražské konzervatoře provedli Mozartovu nedokončenou operu Zaide. Premiéra tohoto nastudování byla 17. září na zámku Stvolínky u České Lípy a na internetu ji popsali jako „poloscénické provedení studentů a absolventů Pražské konzervatoře a Hudební fakulty Akademie múzických umění, hudební nastudování Václav Dlask“. Další reprízy ohlásili na 21. září a 4. října v koncertním sále Pražské konzervatoře a 1. prosince na zámku ve Vinařicích, a to jako poctu k 260. výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta a zároveň ke 150. jubileu premiéry této opery.

Iniciátor akce Václav Dlask je studentem Pražské konzervatoře v oboru dirigování a zpěv, další posluchači konzervatoře vystoupili jen v minirolích tří Otroků a v mluvené roli Zarama, kapitána stráže. Produkce Mozartovy opery Zaide se ujala Suzanne Vohnoutová. Pražská konzervatoř poskytla účinkujícím pouze svůj koncertní sál, pedagogický sbor se na koncertním uvedení opery Zaide nijak nepodílel. Pěvecké oddělení Pražské konzervatoře bude letos reprízovat Lehárovu Veselou vdovu a připravuje Offenbachova Orfea v podsvětí a Lullyho Psyché.

Samozřejmě, že si studenti a absolventi škol ukousli velké sousto, když si vybrali Mozartovu operu, avšak velmi si vážím jejich iniciativy. Kdybych jako posluchačka konzervatoře měla před sebou pro nadcházející školní rok pouze dvě operety a Lullyho Psyché, určitě bych se k nim ráda přidala. Orchestr studentů Pražské konzervatoře, jak se dalo čekat, nemohl podat excelentní výkon už proto, že jeho komorní obsazení učinilo z jednotlivých instrumentalistů v podstatě sólisty. Dirigent Václav Dlask řídil dílo s přehledem, jeho kontakt se zpěváky byl mimořádný.  V obtížné roli Zaidy, která mimo jiné vyžaduje značný hlasový rozsah, vystoupila na velmi dobré úrovni sopranistka Soňa Godarská, která podala kultivovaný, technicky vyspělý výkon. Jako její milý, otrok Gomatz, se představil tenorista Jakub Turek, který zaujal zejména v přesně cítěných melodramatických pasážích (český překlad Karla Kubíčková). Podobně přesvědčivě vytvořil roli prostinkého Sultána Solimana po stránce mluvené i zpívané Jakub Dolejš. Allazima zpíval Jan Líkař a jeho výkon se během večera zlepšoval. Osminem byl pěvecky i herecky tvárný basista Josef Kovačič. Jestliže na zámku Stvolínky označili produkci Zaide jako poloscénickou, příliš bych s nimi nesouhlasila. Někteří pěvci však přece jenom vytvářeli na pódiu alespoň zřetelné mimické vztahy mezi jednotlivými postavami a i to bylo přínosem v interpretaci Mozartovy opery.

Mladí umělci po svém oslavili skladatele Wolfganga Amadaea Mozarta i jeho Zaide, která končí druhým jednáním a má tedy otevřený konec. Jejich úsilí je však jednoznačně kladné, získají nové zkušenosti a setkají se s hudbou, která je obohatí.

 

Hodnocení autorky recenze: 70%

Wolfgang Amadeus Mozart:
Zaide
(poloscénické provedení)
Hudební nastudování a dirigent: Václav Dlask
Koncertní mistr: Vojtěch Jakl
Korepetice: Lenka Navrátilová
Produkce: Suzanne Vohnoutová
Orchestr studentů Pražské konzervatoře
Premiéra 17. září 2016 zámek Stvolínky u České Lípy
(psáno z koncertu 21. 9. 2016)

Zaide – Soňa Godarská
Gomatz – Jakub Turek
Allazim – Jakub Líkař
Sultan Soliman – Jakub Dolejš
Osmin – Josef Kovačič
Zaram – David Blaha
Otroci – Jan Hájek, Vladimír John, David Ullrich

www.prgcons.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart: Zaide (studenti Pražské konzervatoře)

[Total: 11    Average: 4.3/5]

Související články


Komentáře “Studenti Pražské konzervatoře se pustili do Mozartovy Zaide

  1. Na zámku ve Stvolínkách 17. 9. bylo provedení Zaide opravdu poloscénické, dělo se na rozdíl od konzervatoře ve stylových kostýmech, s hereckými náznaky a početné publikum jej vřele přijalo. Oceňuji, že paní recenzentka projekt postřehla a kladně ocenila. Věřím, že tento zajímavý studentský počin se bude s dalšími reprízami ještě interpretačně zdokonalovat. V jednání jsou již další uvedení v libercké Krajské vědecké knihovně a v Krkonošském muzeu na jilemnickém zámku. JBS

Napsat komentář