Taneční týdeník tentokrát o Ponci, Altě a Alfredu, ale i o baletní soutěži v Lausanne

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden s tancem (5) - od 30. ledna do 5. února 2017. Jaký bude rok 2017 pro současný tanec v Praze? Ponec, Alta a Alfred v plánech svých manažerů. Ze světa baletu: Začíná Prix de Lausanne.

Ponec, Alta, Alfred v plánech svých manažerů

Rok 2017 vstupuje do druhého měsíce. První byl trochu oddychový, ale taneční události už opět nabírají na intenzitě. Co připravují na zbytek sezony a potažmo celý tento rok tři pražské scény, které jsou bytostně spjaté s nezávislou taneční scénou, na to jsme se zeptali jejich vedení. Doufáme, že to zajímá i vás.

Ponec – divadlo pro tanec
Yvonna Kreuzmannová (zakladatelka a ředitelka Tance Praha)

Yvonna Kreuzmannová (foto ©Gregory Batardon)

Ponec je už delší čas součástí projektu Be SpectACTive! Jaké s ním máte zkušenosti? Co se osvědčilo, je české publikum skutečně „activ“ní? Co je čeká letos?

Velkým přínosem tohoto evropského projektu je podpora tvůrčího procesu, kterou v nejvyšší míře získali právě čeští umělci. Jsou vedeni k různým formám sdílení své tvůrčí práce s veřejností, vymýšlejí vlastní cesty, experimenty a zároveň jsme součástí partnerské sítě, kde si vyměňujeme zkušenosti. Pozitivní i negativní. Nic nejde úplně hladce, všechny peripetie práce s publikem sleduje výzkumný tým ze tří zemí (Španělsko, Francie, Itálie) a těšíme se na jeho výstupy, budou dostupné veřejně na webu. České publikum nám přináší dobré zkušenosti, je otevřené, má zájem diskutovat, přináší postřehy, pro nás velmi cenné. Je to samozřejmě malý vzorek diváků, ale tanec sotva kdy bude oslovovat masy…

Jaký je zájem o workshopy pro seniory? Jak vůbec vznikla tato myšlenka? Inspirujete se ve vytváření doprovodných programů v zahraničí?

Určitě jsme se inspirovali venku, zároveň se ta myšlenka zrodila uvnitř týmu a je příjemné sledovat, jak se práce se seniory vyvíjí. Zvažujeme lepší časové podmínky, protože řada aktivních seniorů chodí do práce a nemůže proto jezdit do Ponce v době oběda. Máme skvělé lektorky i ohlasy a určitě budeme pokračovat.

Domníváte se, že se publikum současného tance mění, vyvíjí?

Věřím, že se všichni vyvíjíme, my jako pořadatelé, stejně tak umělci a s nimi i diváci. Jsem velký optimista, pokud jde o české publikum.

Jaké premiéry čekají diváky v druhé polovině sezony, respektive v roce 2017 – co byste doporučila především?

Těším se na Michala Záhoru, jeho práce je vždy velmi precizní a promyšlená, na jaře uvedeme jeho novinku Pulsar. V rámci festivalu Tanec Praha vstupujeme každým rokem do koprodukce jednoho mezinárodního projektu s českým souborem, letos to bude 420PEOPLE v úzké spolupráci se Sidi Larbi Cherkaouim. Je to odvážný projekt, Larbi je časově velmi vytížený, ale jsem přesvědčena, že jeho spolupráce s Václavem Kunešem přinese dobré plody.
***

Studio Alta
Lucia Kašiarová (ředitelka ALT@RT) a Karolína Hejnová (produkce, mezinárodní aktivity)

Lucia Kašiarová, Karolína Hejnová (foto Radek Holeš)

Alta se stala divadlem, kavárnou, coworkingovým centrem, obývákem, zkušebnou… Čím by se ještě chtěla stát? Jaké jsou ambice pro letošní rok?

Nadále pracujeme na vytváření inspirativního pracovního prostoru pro tanečníky, divadelníky, umělce, aktivisty i freelancery. Naším cílem je poskytnout umělcům prostor k bádání a posouvání vlastních hranic. Naší ambicí je, aby Alta byla místem, kde si mohou umělci klást otázky a promluvit si s ostatními, a to v nesoutěžním, nehodnotícím a otevřeném prostředí, které propojuje profesionály s běžnými lidmi a jejich aktivitami.

Naším cílem je s přijetím kontinuální proměny hledat rovnováhu mezi profesionálním a komunitním, lokálním a světovým, experimentálním a divácky vstřícným, řízeným provozem a volným pádem, pořádkem a chaosem.

Altu charakterizuje vyhraněná otevřenost – je to platforma pro sdílení názorů, postojů, přístupů, která stojí nad krátkodobými trendy. Základním směřováním Alty zůstává tanec jako představitel charakteristik, které chceme ve společnosti podpořit: tolerance, fantazie, kreativity, risku, hravosti a sdílení.

Jaké nejzajímavější taneční projekty doporučíte divákům do konce sezony?

Mimo všechny reprízované inscenace bychom určitě doporučily všechny prezentace work in progress našich únorových i letních rezidentů, které představují mimořádnou příležitost nahlédnout pod pokličku jejich tvorby a následně přímo poskytnout zpětnou vazbu na práci tvůrců. V květnu připravujeme opět netradiční formát RespondART, který bude tentokrát zajímavý zejména pro náročné diváky, kteří rádi o představeních diskutují a nechávají si možnost změnit svůj běžný pohled na tvorbu. V neposlední řadě doporučujeme festival Bazaar, který nabízí množství různorodých projektů v kondenzované podobě. Po letech se k nám do Alty vrací také věční experimentátoři Handa Gote, jejichž premiéru uvádíme na konci března.

Studio Alta – Obývák (zdroj Studio Alta)

Kdo získal možnost únorové tvůrčí rezidence a budou veřejné výstupy?

Pro profesionální rezidence jsme letos vybrali dva tvůrčí kolektivy: Ivo Sedláček, Daniel Tůma, Pavel Kozohorský: I lidé mají duši, Marie Gourdain & Hana Polanská Turečková. Work in progress jejich práce můžou diváci vidět 16. února.

Stále pořádáte i workshopy pro tanečníky – jakého zajímavého pedagoga aktuálně čekáte, na co se mohou přihlásit?

Velikonoce nám vyplní Francesca Pedulla se seminářem zaměřeným na metodu Axis Sylabus, v květnu pak přijede francouzská choreografka působící v Belgii Karine Ponties a sezonu zakončíme týdenním workshopem s nestárnoucím Davidem Zambranem.
***

Alfred ve dvoře
Ewan McLaren (programový ředitel)

Ewan McLaren (archiv E. McLarena)

Jsou nějaké taneční nebo pohybové projekty, na které chcete diváky v roce 2017 pozvat?

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář