Třikrát o Joyce DiDonato v Operním kukátku

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 29. února do 6. března 2016. Operní kukátko (31). Joyce DiDonato jako Romeo v Berlíně. Anna Netrebko nadchla Met svým ruským recitálem. Anja Harteros debutuje v Maškarním plesu. Operní Tři sestry ve Vídni. Překrásná Norma v Neapoli. Händelův Orlando v Londýně koncertně. Osekaná Carmen v Kammeroper Wien. Gun-Brit Barkmin nahrazuje Krassimiru Stoyanovou. Ildikó Komlósi jako skvělá budapešťská Amneris. Adrineh Simonian – z operní pěvkyně pornoproducentkou. Operní plány – nové role pro Joyce DiDonato a Marlis Petersen. Film týdne: Joyce DiDonato jako Florence Foster Jenkins. Nahrávka Honnegerovy opery o synu Napoleona Bonaparte. Co dělá Camilla Nylund během druhého aktu Růžového kavalíra?

Operní kukátko
Joyce DiDonato jako Romeo
Jen superlativy provázely výkon mezzosopranistky Joyce DiDonato v koncertním provedení Belliniho opery I Capuleti e i Montecchi v berlínské Deutsche Oper 3. března 2016. Kritiky jednohlasně velebí nejen její excelentní vokální výkon se skvělou technikou belcantového zpěvu, ale taktéž vynikající výraz a schopnost prožití postavy i v rámci koncertního provedení. Zpěvačka se pohybuje po pódiu a velmi empaticky, mimikou a gestikou předává pocity a charakter mužské postavy posluchačům.

Vincenzo Bellini: I Capuleti e i Montecchi - Joyce DiDonato - Deutsche Oper 2016 (foto © Bettina Stöss)
Vincenzo Bellini: I Capuleti e i Montecchi – Joyce DiDonato – Deutsche Oper 2016 (foto © Bettina Stöss)

Partnerkou jí byla zatím ne tak známá ruská sopranistka Venera Gimadieva, která ovšem raketově odstartovala především v roli Violetty Valéry na významných scénách (Velké divadlo v Moskvě, Opéra national de Paris, festival v Glyndebourne, v současnosti v Covent Garden v Londýně a v této sezoně ještě v Drážďanech). Ruská zpěvačka se mimo Verdiho hrdinky soustředí především na koloraturní party Belliniho (Amina a premiérově Elvira) a Donizettiho (Lucia). Koncert dirigoval Paolo Arrivabeni.


Recitál Anny Netrebko v Met
Ruská sopranistka Anna Netrebko nadchla svým písňovým recitálem v neděli 28. února. Program se převážně sestával z písní Sergeje Rachmaninova, Petra Iljiče Čajkovského a Nikolaje Rimského-Korsakova. Rozsáhlý program byl velmi podobný skladbě písňového koncertu pěvkyně na salcburském festivalu roku 2009, kde ji doprovázel Daniel Barenboim. Obdobný program předvedla před dvěma týdny i na koncertu v Baden-Badenu. V New Yorku s ní vystoupil slavný klavírní doprovazeč Malcolm Martineau.

Anna Netrebko a Malcolm Martineau - Metropolitan Opera 2016 (foto FB Anny Netrebko)
Anna Netrebko a Malcolm Martineau – Metropolitan Opera 2016 (foto FB Anny Netrebko)

Koncert byl i pečlivě vizuálně připraven, diva nadchla i svou róbou, která připomínala exotický filmový kostým dvacátých let dvacátého století, a také dokázala využít květinovou dekoraci na scéně k evokaci jara. Součástí programu byla i árie Marfy z opery Rimského-Korasakova Carská nevěsta a program uzavřely dvě písně neruských autorů. První z nich byla Dvořákova píseň Když mě stará matka zpívat učívala a druhým přídavkem pak Cëcilia Richarda Strausse. Koncert byl nadšeně přijat posluchači.


Anja Harteros debutuje v Maškarním plesu
V neděli 6. března debutovala v roli Amelie Grimaldi Anja Harteros, Riccarda v mnichovské inscenaci Verdiho opery zpíval polský tenorista Piotr Beczała, do jehož repertoáru hrabě Riccardo patří již několik let. Hudebně dílo nastudoval Zubin Mehta, který dílo dosud provedl pouze koncertně a nikoliv scénicky.

V dalších rolích vystupují George Petean jako Renato, Okka von der Damerau coby Ulrica a Sofia Fomina jako Oscar. Scénicky dílo nastudoval německý operní režisér Johannes Erath, který děj přeložil do dvacátých nebo třicátých let dvacátého století. Dílo chápe jako napínavý thriller se zápletkou manželské nevěry. Pro Anju Harteros a Piotra Beczału oba dva party představují pro svou dramatičnost hraniční role, jak sami uvedli v předpremiérových rozhovorech.


Operní Tři sestry
Soudobá úspěšná opera Tri Sestri nebo Drei Schwestern maďarského skladatele Petera Eötvöse (narozen 1944) z let 1996-1997 (se světovou premiérou v Lyonu roku 1998) měla premiéru na scéně Wiener Staatsoper v neděli 6. března 2016. Dílo nastudoval sám skladatel, který vystupuje také často jako dirigent svých děl. Peter Eötvös též převedl společně s Clausem Hennebergem Čechovovu stejnojmennou hru (1901) do čtyřaktového libreta v ruském jazyce. Role tří sester Prozororových zpívají tři mladé ruské pěvkyně: Aida Garifullina (Irina, soprán), Margarita Gritskova (Máša, mezzosoprán) a Ilseyar Khayrullova (Olga, mezzosoprán). Režie je dílem Yuvala Sharona.

Peter Eötvös: Tri Sestri - Ilseyar Khayrullova (Olga), Margarita Gritskova (Mascha), Aida Garifullina (Irina) - Wiener Staatsoper 2016 (foto (c) Wiener Staatsoper/Michael Pöhn)
Peter Eötvös: Tri Sestri – Ilseyar Khayrullova (Olga), Margarita Gritskova (Mascha), Aida Garifullina (Irina) – Wiener Staatsoper 2016 (foto (c) Wiener Staatsoper/Michael Pöhn)


Norma v Neapoli
Neúnavný dirigent, klasik italské opery Nello Santi, kterému letos v září bude neuvěřitelných pětaosmdesát let, diriguje v Neapoli Belliniho Normu. V hlavních rolích se střídají Mariella Devia a Graziella Schillaci, Adalgisou je Anna Goryachova a Pollionem Stefan Pop. Inscenace sklízí vynikající kritiky nejen pro hudební nastudování a pěvecké výkony, ale také pro vizuální krásu scény, která je dílem jiného klasika italského (a světového) nejen operního divadla. Jejím tvůrcem je Ezio Frigerio (narozen 1930), který vytvořil imaginativní scénu s tematizací živlů pomocí skvělých projekcí a s použitím archetypálních kultovních předmětů ve zvětšení.

Vincenzo Bellini: Norma - Teatro San Carlo Neapol 2016 (foto FB Teatro San Carlo)
Vincenzo Bellini: Norma – Teatro San Carlo Neapol 2016 (foto FB Teatro San Carlo)

Scénografické řešení podporují klasické historizující kostýmy Francy Squarciapino (narozena 1940), mimo jiné také nositelky Oscara za návrhy kostýmů k filmu Cyrano de Bergerac (1991).


Händelův Orlando v Londýně
Prvotřídního hudebního nastudování se dostalo nepříliš často uváděné opeře Orlando Georga Friedricha Händela v koncertním provedení dirigenta Harryho Bicketa se souborem The English Concert. V hlavní roli nadchl kontratenorista Iestyn Davies, v dalších rolích vystoupily sopranistky Erin Morley (Angelica), Carolyn Sampson (Dorinda) a Sasha Cooke (Medoro, mezzosoprán). Jde o pěvce s velkými zkušenostmi se stylovou interpretací barokní hudby.

Georg Friedrich Händel: Orlando - Barbican Hall Londýn 2016 (foto FB Iestyna Daviese)
Georg Friedrich Händel: Orlando – Barbican Hall Londýn 2016 (foto FB Iestyna Daviese)

Opera bude provedena i na dalších evropských pódiích v rámci koncertního turné. Premiérové uvedení v londýnské Barbican Hall se konalo 1. března 2016.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář