Trio Mediæval mezi středověkem a současností

Aktualizováno 

Druhý koncert Letních slavností staré hudby patřil dámskému vokálnímu souboru Trio Mediæval z Norska, který tvoří Anna Maria Friman, Linn Andrea Fuglseth a Berit Opheim. Večer s názvem Nocturno nesl podtitul Středověké noční modlitby v katedrále Notre-Dame v Paříži. Proto byl zvolen prostor pražského chrámu Panny Marie Sněžné, který má vysokou loď, podobně jako vrcholně gotické katedrály. Tento večer se rozezněl hudbou, věnovanou mariánské tematice.Program byl sestaven ze tří rovin, kterými byly gregoriánské zpěvy, středověká polyfonie a skladby současných autorů. Většinou středověkého repertoáru však více či méně prostupoval experimentátorský duch členek tria, které k nim přistupovaly velmi osobitě. Hlavní důraz byl kladen na zvukovou stránku vokálního projevu, který byl postaven na průzračně štíhlých hlasech bez užití vibrata, a na dobrou vzájemnou komunikaci.Netradiční zvuk v podání ženského tria byl výtečným úvodem večera. Středověké skladby byly pro hudebnice často jen inspirací a východiskem pro další hudební tvoření. K vlastním chorálním nápěvům tak byly přidávány nejen drobné ozdoby a diminuce, ale též prodlevy (prázdné i deklamované), připomínající někdy isony byzantských chorálů, přidané hlasy či doprovod elektronických metalofonů a indického shruti boxu. Některé aranže důmyslně umocnily celkový charakter, jako v případě vstupního Domine labia mea aperies. Ještě více se to podařilo v Gaude Maria Virgo, kde byl chorální nápěv zdoben velmi uměřeně a doprovázen čtyřmi metalofony. Tato jednoduchost skladbě propůjčila jedinečnou atmosféru. Jiné úpravy však působily dojmem, že zde byl upřednostněn experiment před samotnou kvalitou hudby, a kupříkladu moderní harmonie s opakovanými sekundovými intervaly v třetí lekci byly velmi nezvyklé.V odvážnějších experimentech bohužel zpěvačky nezřídka opouštěla intonační jistota, zejména Linnu Andreu Fuglseth, která ač měla zajímavou barvu hlasu, zpívala s mírně křečovitým krkem a pro správné posazení hlasu jí tak chyběla potřebná uvolněnost. Zásadním způsobem intonační nedokonalosti zasáhly do provedení první lekce, kde v dobře míněné aranži sólové linky, doprovázené vokální improvizací ze středu chrámové lodi a prodlevami shruti boxu došlo k tomu, že Anna Maria Friman a Berit Opheim neladily se shruti boxem, ani spolu navzájem. Naopak skladby současných autorů souboru vyšly naprosto výborně.Anglický komponista Andrew Smith je napsal přímo pro Trio Mediæval a nechal se v nich výrazně inspirovat středověkou hudbou i tvorbou Arvo Pärta (Ave, Regina Coelorum). Závěrečná skladba Vale, dulcis amice od Williama Brookse byla pak skutečně dokonalým uzavřením pozdního večera. Tyto skladby se vyznačovaly vysokou interpretační jistotou i hlubokou působivostí a bylo jasně patrno, že skvěle vyhovují možnostem tria. Velmi vydařené byly také dva přídavky, což byly skladby projektu norských lidových písní. V nich dámy použily celou řadu prvků, jimiž obohacovaly i předchozí středověké chorály. Nicméně právě na těchto písních bylo znát, že v této hudbě perfektně fungují a zcela organicky vytvářejí celek, což v případě chorálu neplatilo vždy.Pokud tento koncert mohl napovědět, skutečně silnou stránkou ansámblu je soudobá a norská lidová hudba, ačkoli i ve středověkém repertoáru byla řada krásných momentů a nápadů. Velmi specifický přístup Tria Mediæval k této hudbě dokládala kromě aranží také nevyhraněná výslovnost latiny, která zůstala na pomezí „čisté“ latiny bez národních přízvuků a italské. V případě Středověkých nočních modliteb v katedrále Notre-Dame bych však považoval za samozřejmou výslovnost francouzskou, která významně ovlivňuje i výslednou zvukovou podobu. Koncert norského souboru však byl rozhodně zajímavou ukázkou šíře, s jakou je možno přistupovat k interpretaci středověké hudby.

Hodnocení autora recenze: 65 %

Letní slavnosti staré hudby 2014
Nocturno
(Středověké noční modlitby v katedrále Notre-Dame)
Trio Mediæval
– Anna Maria Friman
– Linn Andrea Fuglseth
– Berit Opheim (zpěv)
16. července 2014 Kostel Panny Marie Sněžné Praha

program:
Úvod
– Domine, labia mea aperies – Deus in adiutorium
– Ave, maris stella
– Venite, exultemus Domino
– Pater noster
– Credo

Andrew Smith: Joseph fili David

Tři žalmy a jejich antifony
– Dům esset rex – Dixit Dominus
– Laeva eis – Laudate, pueri
– Nigra sum – Laetatus sum

Andrew Smith: Ave, Regina Caelorum

Resultet gens angelica (Kodex Speciálník)

Metaphisice / In tempesto / Ordo naturae (Kodex Speciálník)

Tři lekce a velká responsoria
– Lekce 1: Kniha moudrosti
– Responsorium 1: Stirps Jesse V. Virgo Dei gentrix
– Andrew Smith: Ave Maris Stella
– Lekce 2: Kniha moudrosti
– Responsorium 2: Quidenis V. Post genitum
– Lekce 3: Kniha moudrosti
– Responsorium 3: Gaude Maria Virgo

Závěr
–Benedicamus Domino
– William Brooks: Vale, vale dulcis

www.letnislavnosti.cz

Foto LSSH

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Trio Mediæval (Letní slavnosti staré hudby 2014)

[yasr_visitor_votes postid="117923" size="small"]

Mohlo by vás zajímat