Týden s hudbou (191)

  1. 1
  2. 2

Soubor Collegium 1704 oslavil vánoční svátky 20. a 21. prosince 2016 v Rudolfinu. Po oba dva dny bylo na programu Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha – tradiční dílo neodmyslitelně spjaté s obdobím Vánoc. První z koncertů byl zároveň pořádán u příležitosti dvacátého pátého výročí hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha.

Ministra kultury Daniela Hermana podpořili téměř všichni šéfové příspěvkových organizací. Jejich zaměstnancům v minulém týdnu vyjednal na příští rok zvýšení platů, rozpočet resortu bude v roce 2017 zatím nejvyšší. Bude činit 12,6 miliardy korun včetně 200 milionů na zvýšení platů. To je o 870 milionů korun více než letos. Průměrný plat pracovníků v kultuře se může zvýšit z loňských 23.619 korun a letošních 26.079 na 28.329 korun. Vláda slíbila zaměstnancům veřejné sféry pětiprocentní růst, pracovníci v kultuře by měli mít platy vyšší o deset procent. Zde najdete podrobnosti.

 

Regiony
Brno musí opravit střechu Janáčkova divadla. Její špatný stav odhalil plán umístit na ni novou vzduchotechniku, která se nevejde do interiéru. Současná střecha by ji neunesla. Plánovaná rekonstrukce divadla za 600 milionů korun se tak navýší o dalších 50 milionů, sdělil novinářům v uplynulém týdnu primátorův náměstek Richard Mrázek. Podle něj se všechny práce uskuteční v jedné etapě od dubna příštího roku a potrvají čtrnáct měsíců. Umělci budou zatím hrát v náhradních prostorách, například v Mahenově divadle. Zde si můžete přečíst více.

Janáčkovo divadlo (foto achiv)

Hobojista Vilém Veverka premiérově vystoupil ve středu v brněnském Besedním domě s barokním nástrojem, který se od klasického hoboje odlišuje kromě materiálu nástroje i jeho konstrukcí: má pouze dvě klapky. Soubor Czech Ensemble Baroque zde uvedl program z díla Františka Xavera Richtera, barokní nástroj zazněl v jeho Koncertu pro hoboj F dur. Další Richterova díla soubor uvedl v novodobé premiéře. Zde jsme vás informovali.

Výročí
31. prosince se dožívá osmdesáti let přední česká mezzosopranistka Eva Randová. Rodačka z Kolína byla původním povoláním učitelka matematiky a tělovýchovy. V letech 1952-1959 studovala zpěv v Ústí nad Labem u Jitky Švábové, u níž pokračovala ve studiu i na Konzervatoři Praha (1959-1960). V sezoně 1962/1963 byla angažována v Kladně, v letech 1963-1969 ve Státním divadle Ostrava. Členkou opery Národního divadla v Praze byla v letech 1969-1972, od poloviny roku 1970 však již měla kvůli působení v zahraničí neplacenou dovolenou. Od září 1970 byla sólistkou opery ve Stuttgartu, o deset let později pak byla současně angažována v newyorské Metropolitní opeře pro wagnerovské úlohy – Fricka ve Zlatě Rýna a Venuše v Tannhäuserovi, později na této scéně též zpívala Janáčkovu Kabanichu. Tuto roli a také Kostelničku zpívala v londýnské Covent Garden v polovině osmdesátých a devadesátých let. Do Prahy se vrátila mimo jiné v září 1980 na festival Pražské jaro. V letech 1995-1998 působila jako ředitelka Státní opery Praha, za jejího vedení vystoupila na této scéně pohostinsky řada vynikajících zahraničních pěvců. Se Státní operou, souborem a publikem se rozloučila slavnostním galavečerem 29. června 1998. K významnému životnímu jubileu Evy Randové chystáme v tomto týdnu zevrubnější portrét.

Eva Randová (zdroj bach-cantatas.com)

 

S využitím archivu ND

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář