Týden s hudbou (191)

Co přinese tento týden
Praha
Šestnáctý cyklus koncertů staré hudby Barokní podvečery rozezní ve čtvrtek 29. prosince kostel svatého Šimona a Judy vánočním koncertem Ó, sladká útěcho, na kterém soubor Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou (flauto traverso) provede vánoční kantáty Johanna Sebastiana Bacha a Magnificat Georga Philippa Telemanna. Koncertní mistryní bude Lenka Torgersen, v sólových partech se představí Hana Blažíková (soprán), Markéta Cukrová (alt), Václav Čížek (tenor) a Martin Schicketanz (baryton).

Collegium Marianum – Hana Blažíková (foto Petra Hajská)

Novoroční koncert České filharmonie se uskuteční v neděli 1. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina. Společně s Českou filharmonií vedenou Jiřím Bělohlávkem na něm vystoupí i sopranistka Marina Rebeka. Ta nahradí Olgu Pereťjatko, která byla nucena ze zdravotních důvodů svoje vystoupení zrušit. S ohledem na změnu sólistky došlo i na úpravy v plánovaném programu večera, složeném především z operních árií.

 

Regiony
Svatoštěpánským koncertem v Sukově síni Domu hudby v Pardubicích uzavře v pondělí 26. prosince komorní soubor Barocco sempre giovane svoji letošní koncertní sezonu. Se souborem se jako sólisté představí hned tři umělci – český houslista Ivan Ženatý, od roku 2012 profesor na Cleveland Institute of Music v USA, dále trumpetista Marek Zvolánek a varhaník Pavel Svoboda, laureát Pražského jara a soutěže Johanna Sebastiana Bacha v Lipsku.

Oslava šedesátých prvních narozenin Filharmonie Brno se odehraje v neděli 1. ledna v Janáčkově divadle v Brně. Namísto původně plánovaného dirigenta a rodáka z Brna Zdeňka Mácala, který se omluvil ze zdravotních důvodů, orchestr zahraje pod taktovkou bývalého šéfdirigenta Filharmonie Brno Petra Altrichtera. Zazní Smetanův cyklus Má vlast.

Petr Altrichter, Filharmonie Brno (zdroj filharmonie-brno.cz)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Rusko-americký tanečník, choreograf a herec Michail Baryšnikov si přeje stát se občanem Lotyšska, kde se v roce 1948 narodil. Udělení občanství podpořili zástupci všech poslaneckých klubů v parlamentu, který v minulém týdnu předal tento návrh k posouzení výboru pro občanství, migraci a integraci společnosti. Baryšnikov začal balet studovat v Rize, v roce 1974 požádal o politický azyl během turné v Kanadě a pak emigroval do USA. Stal se jedním z nejznámějších emigrantů z bývalého Sovětského svazu, v současnosti je považován za žijícího klasika. Zde jsme přinesli zprávu.

Rakouský ministr kultury Thomas Drozda jmenoval dvaapadesátiletého manažera Sony Classical Bogdana Roščiće intendantem Vídeňské státní opery na období 2020-2025. Ve funkci vystřídá Dominique Meyera, který je v čele prestižní scény od roku 2010. První komentáře rakouského tisku jsme uveřejnili zde.

Do Černého moře poblíž letoviska Soči se v neděli zřítilo ruské armádní letadlo Tu-154. Na palubě bylo včetně posádky devadesát dva cestujících, mezi nimi i takřka všichni členové pěveckého sboru Alexandrovci. Pád stroje nikdo nepřežil. Letoun mířil z Moskvy do Sýrie, v Soči měl plánované mezipřistání kvůli dotankování paliva. Na palubě cestoval i generál Valerij Chalilov, který se v květnu stal šéfem známého souboru. Letečtí experti se zatím kloní k variantě, že stroj spadl kvůli technickým problémům. Počasí v době nehody bylo příznivé.

Akademický soubor písní a tanců Ruské armády A. V. Alexandrova (zdroj archiv)

 

Praha
V Divadle Archa vystoupil japonský tanečník Min Tanaka. K Arše je ve velmi blízkém vztahu, byl totiž hlavním aktérem ve společném vystoupení s hudebníkem Johnem Calem při otevření Divadla Archa v roce 1994. Ve dvou večerech, v duetu s tanečnicí Rin Ishiharou a hudebníkem Nao Nishiharou zde tentokrát předvedl nový projekt Destination of the Stone. Naši recenzi si můžete přečíst zde.

Destination of the Stone – Min Tanaka, Rin Ishihara – Divadlo Archa 2016 (foto © Jakub Hrab)

Vedení baletního souboru první scény v úterý oznámilo zásadní změnu: namísto původně ohlášené a s napětím očekávané premiéry inscenace světově uznávaného španělského choreografa Nacho Duata uvede Balet Národního divadla náhradní titul – choreografii Petra Zusky Chvění, kterou šéf pražského souboru nedávno inscenoval v Brně. Důvodem této změny jsou podle divadla technické důvody při realizaci scénografie. Více jsme informovali zde.

Státní operu Praha bude rekonstruovat firma Hochtief CZ. Zvítězila ve výběrovém řízení, nabídla nejnižší cenu 857,6 milionu korun. Oznámil to v minulém týdnu Tomáš Staněk, mluvčí Národního divadla, které soutěž vypsalo. Všichni uchazeči o tuto veřejnou zakázku splnili kvalifikační předpoklady a nikdo nebyl ze soutěže vyloučen. Nyní běží standardní lhůta pro případné připomínky proti výsledku soutěže. Zde jsme přinesli podrobnější zprávu.

Sedláčkovo kvarteto obdrželo na základě rozhodnutí odborné poroty Cenu Českého spolku pro komorní hudbu při České filharmonii pro rok 2016. Sedláčkovo kvarteto (Michal Sedláček – 1. housle, Jan Maceček – 2. housle, Vít Kubík – viola a Karel Chudý – violoncello) vzniklo při Akademii múzických umění v Praze v roce 2007 a navazuje na tradici Sedláčkova kvarteta působícího v Plzni v letech 1974-1994. Zde najdete bližší informace.

V úterý 20. prosince se v Divadle Ponec odehrála premiéra tanečního představení Krajiná. Projekt vytvořila trojice autorek i interpretek – Klára Alexová, Einat Ganz a Tereza Hradilková – v rámci rezidenčních pobytů v Itálii a Chorvatsku pod záštitou mezinárodního projektu Be SpectACTive. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Krajiná – Einat Ganz, Tereza Hradilková, Klára Alexová – divadlo Ponec 2016 (foto Vojtěch Brtnický)

Soubor Collegium 1704 oslavil vánoční svátky 20. a 21. prosince 2016 v Rudolfinu. Po oba dva dny bylo na programu Vánoční oratorium Johanna Sebastiana Bacha – tradiční dílo neodmyslitelně spjaté s obdobím Vánoc. První z koncertů byl zároveň pořádán u příležitosti dvacátého pátého výročí hudebního nakladatelství Bärenreiter Praha.

Ministra kultury Daniela Hermana podpořili téměř všichni šéfové příspěvkových organizací. Jejich zaměstnancům v minulém týdnu vyjednal na příští rok zvýšení platů, rozpočet resortu bude v roce 2017 zatím nejvyšší. Bude činit 12,6 miliardy korun včetně 200 milionů na zvýšení platů. To je o 870 milionů korun více než letos. Průměrný plat pracovníků v kultuře se může zvýšit z loňských 23.619 korun a letošních 26.079 na 28.329 korun. Vláda slíbila zaměstnancům veřejné sféry pětiprocentní růst, pracovníci v kultuře by měli mít platy vyšší o deset procent. Zde najdete podrobnosti.

 

Regiony
Brno musí opravit střechu Janáčkova divadla. Její špatný stav odhalil plán umístit na ni novou vzduchotechniku, která se nevejde do interiéru. Současná střecha by ji neunesla. Plánovaná rekonstrukce divadla za 600 milionů korun se tak navýší o dalších 50 milionů, sdělil novinářům v uplynulém týdnu primátorův náměstek Richard Mrázek. Podle něj se všechny práce uskuteční v jedné etapě od dubna příštího roku a potrvají čtrnáct měsíců. Umělci budou zatím hrát v náhradních prostorách, například v Mahenově divadle. Zde si můžete přečíst více.

Janáčkovo divadlo (foto achiv)

Hobojista Vilém Veverka premiérově vystoupil ve středu v brněnském Besedním domě s barokním nástrojem, který se od klasického hoboje odlišuje kromě materiálu nástroje i jeho konstrukcí: má pouze dvě klapky. Soubor Czech Ensemble Baroque zde uvedl program z díla Františka Xavera Richtera, barokní nástroj zazněl v jeho Koncertu pro hoboj F dur. Další Richterova díla soubor uvedl v novodobé premiéře. Zde jsme vás informovali.

Výročí
31. prosince se dožívá osmdesáti let přední česká mezzosopranistka Eva Randová. Rodačka z Kolína byla původním povoláním učitelka matematiky a tělovýchovy. V letech 1952-1959 studovala zpěv v Ústí nad Labem u Jitky Švábové, u níž pokračovala ve studiu i na Konzervatoři Praha (1959-1960). V sezoně 1962/1963 byla angažována v Kladně, v letech 1963-1969 ve Státním divadle Ostrava. Členkou opery Národního divadla v Praze byla v letech 1969-1972, od poloviny roku 1970 však již měla kvůli působení v zahraničí neplacenou dovolenou. Od září 1970 byla sólistkou opery ve Stuttgartu, o deset let později pak byla současně angažována v newyorské Metropolitní opeře pro wagnerovské úlohy – Fricka ve Zlatě Rýna a Venuše v Tannhäuserovi, později na této scéně též zpívala Janáčkovu Kabanichu. Tuto roli a také Kostelničku zpívala v londýnské Covent Garden v polovině osmdesátých a devadesátých let. Do Prahy se vrátila mimo jiné v září 1980 na festival Pražské jaro. V letech 1995-1998 působila jako ředitelka Státní opery Praha, za jejího vedení vystoupila na této scéně pohostinsky řada vynikajících zahraničních pěvců. Se Státní operou, souborem a publikem se rozloučila slavnostním galavečerem 29. června 1998. K významnému životnímu jubileu Evy Randové chystáme v tomto týdnu zevrubnější portrét.

Eva Randová (zdroj bach-cantatas.com)

 

S využitím archivu ND

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat