Týden s hudbou (192)

Co přinese tento týden
Praha
Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK provede ve středu 4. a ve čtvrtek 5. ledna ve Smetanově síni Obecního domu Mou vlast Bedřicha Smetany. Orchestr povede jeho šéfdirigent, Fin Pietari Inkinen. Se stejným programem se po těchto pražských koncertech orchestr i se svým šéfem vydává do vídeňského Konzerthausu.

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Pietari Inkinen (zdroj fok.cz)

Dvořákova síň Rudolfina bude ve čtvrtek 5. ledna dějištěm koncertu z orchestrálního cyklu PKF – Prague Philharmonia. Dirigent Emmanuel Villaume povede soubor při novoročním koncertě nazvaném Český živel. PKF – Prague Philharmonia nabídne ryze český program, Smetanovu Vltavu z cyklu Má vlast, Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll a Koncert pro housle a orchestr a moll, v nichž jako sólisté vystoupí koncertní mistři PKF – houslista Jan Fišer a violoncellista Lukáš Pospíšil.

Česká filharmonie připravila na sobotu 7. ledna odpolední koncert, kde pod taktovkou Michaela Sanderlinga zahraje předehru k Rossiniho opeře Italka z Alžíru, Beethovenovu Symfonii č. 7 A dur a Glièrův Koncert pro harfu a orchestr Es dur, ve kterém se představí harfistka Jana Boušková.

Jana Boušková (foto jana-bouskova.com)

 

Regiony
Původní novinku v Divadle J. K. Tyla v Plzni uvede stálý host plzeňského baletu, choreograf a režisér Libor Vaculík. Bude jí na Malé scéně příběh Slečny Julie, inspirovaný dramatickým obrazem švédského spisovatele Augusta Strindberga. Slečnu Julii ztvární Jarmila Dycková, Jeana Marek Lhotský. Premiéra baletu na hudbu, kterou složil Pēteris Vasks, se odehraje v sobotu 7. ledna.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Jihočeská filharmonie odletěla v pondělí na turné do Číny, kde mimo jiné vystoupila v Pekingu a na Nový rok v Šanghaji. Soubor se poprvé ve své historii vydal na turné do tak vzdálené destinace. Jihočeská filharmonie má v Číně plánovaných osm koncertů. Počet jejích členů se kvůli tomu v porovnání s běžným stavem rozrostl přibližně o třetinu, na šedesát hudebníků. Požadavek pořadatele na velký orchestr pomohli vyřešit studenti konzervatoře (zde jsme informovali podrobněji).

Ke svému dalšímu hostování v Královské opeře v ománském Muscatu, v této sezoně druhému, odletěl ve středu orchestr PKF – Prague Philharmonia. Stejně jako vloni a předloni vystoupila PKF – Prague Philharmonia na silvestrovském galakoncertě, kde tentokrát doprovodila britského barytonistu Simona Keenlysida. Pod taktovkou americko-britského dirigenta Davida Charlese Abella zazněl repertoár s Keenlysidova posledního CD, které obsahuje písně z muzikálů.

PKF – Prague Philharmonia, Simon Keenlyside, dirigent David Charles Abell – 31. 12. 2016 Royal Opera House Muscat (zdroj FB stránka operního domu)

V přímém přenosu z Berlína mohli diváci v některých českých kinech prožít tradiční koncert Berlínské filharmonie. Silvestrovské galapředstavení bylo vysílané živě přes satelit, orchestr pod vedením Sira Simona Rattlea zahrál díla Dmitrije Kabalevského, Williama Waltona i Antonína Dvořáka. Třetí klavírní koncert D moll Sergeje Rachmaninova přednesl za doprovodu orchestru ruský klavírista Daniil Trifonov.

Tradiční novoroční koncert Vídeňských filharmoniků, který tentokrát dirigoval venezuelský dirigent Gustavo Dudamel, se odehrál také již tradičně ve velkém sále vídeňského Hudebního spolku. Spoluúčinkoval sbor Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde. Program koncertu byl z velké části složen ze skladeb Straussů, ale zazněl i Východ měsíce z opery Veselé paničky windsorské Otto Nicolaie, zakladatele Vídeňských filharmoniků, a skladby dalších autorů. Čeští diváci mohli díky přenosu České televize pořad sledovat živě. Zde si můžete přečíst zevrubný článek Vlasty Reittererové o tradici novoročních koncertů Vídeňských filharmoniků.

Novoroční koncert – Musikverein Vídeň 2013 (zdroj commons.wikimedia.org / Michal Osmeda)

 

Praha
V únoru by měla být známa firma, která postaví nové varhany pro pražskou katedrálu svatého Víta. Členové příslušné komise nyní posuzují čtyři nabídky. V minulém týdnu to ve svém nejnovějším zpravodaji uvedlo pražské arcibiskupství. Nové varhany by měly stát několik desítek milionů korun, zatím se v národní sbírce vybralo zhruba patnáct milionů korun. Kardinál Dominik Duka a předseda Svazu měst a obcí František Lukl také vyzvali starosty, aby na vznik nových varhan přispěly obce, do sbírky ovšem může přispět úplně každý. Komise vybírá mezi zaslanými nabídkami podle umělecké kvality, kreativity návrhu, architektonického ztvárnění varhanní skříně, technických parametrů i podle ceny.

Ve čtvrtek 29. prosince se v kostele sv. Šimona a Judy odehrál koncert s názvem Ó, sladká útěcho. Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové nabídlo program sestavený z děl Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna. Sólových partů se ujali Hana Blažíková, Markéta Cukrová, Tomáš Lajtkep a Martin Schicketanz. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Ó, sladká útěcho – v popředí Hana Blažíková, Markéta Cukrová, Tomáš Lajtkep, Martin Schicketanz – Barokní podvečery 29. 12. 2016 (foto © Petra Hajská)

Silvestrovským koncertem v kostele svatých Šimona a Judy se Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse rozloučilo s letošním rokem. Zaznělo Zelenkovo Dixit Dominus ZWV 68 a Litaniae Xaverianae ZWV 154 a Vivaldiho Nisi Dominus RV 608. Altového sóla se zhostila francouzská pěvkyně Lucile Richardot.

Novoroční koncert České filharmonie se odehrál v neděli ve Dvořákově síni Rudolfina. Došlo ke změně obsazení sólového partu, namísto onemocnělé Olgy Pereťjaťko s Českou filharmonií pod vedením Jiřího Bělohlávka vystoupila lotyšská sopranistka Marina Rebeka. Koncert v přímém přenosu přenášela i Česká televize, diváci jej mohli sledovat na kanálu ČT art. Šéfdirigent a umělecký ředitel Jiří Bělohlávek v neděli také podepsal v Prezidentském salonku Rudolfina na dalších šest let smlouvu s Českou filharmonií. Ve funkci by tak měl setrvat až do sezony 2021/2022. Generální ředitel České filharmonie David Mareček po podpisu uvedl, že prodloužení smlouvy považuje za zásadní pro zachování kontinuity umělecké práce orchestru. Informovali jsme vás zde.

 

Regiony
Nedělním novoročním koncertem v Janáčkově divadle oslavila Filharmonie Brno svoje šedesáté první narozeniny. Filharmonie Brno provedla pod vedením Petra Altrichtera, který zastoupil původně ohlášeného dirigenta Zdeňka Mácala, Smetanovu Mou vlast.

 

Výročí
Padesátiny slaví v pondělí 2. ledna 2017 dlouholetá sólistka Opery pražského Národního divadla, sopranistka Dana Burešová. Zpěv vystudovala na pražské konzervatoři u Brigity Šulcové. V posledních letech studia již zpívala v českobudějovické opeře, kde vytvořila Mozartovu Zerlinu, Dvořákova Kuchtíka, Smetanovu Esmeraldu či Adélu ve Straussově Netopýrovi.

Sólistkou Opery Národního divadla je od roku 1992 a nastudovala zde řadu stěžejních rolí svého oboru, především pak českého repertoáru: Smetanovu Mařenku, Vendulku, Jitku, Hedviku, Ludiši, Anežku či Libuši, titulní úlohu Dvořákovy Rusalky, Terinku a Julii, Janáčkovu Jenůfu a Lišáka, Fibichovu Helgu v Pádu Arkuna. V repertoáru má i Čajkovského Taťánu a Jolantu, Bizetovu Micaelu, Mozartovu Hraběnku. Za Wagnerovu Alžbětu získala Cenu Thálie 2008.

Se souborem Opery Národního divadla absolvovala řadu zahraničních vystoupení, v roli Mařenky s úspěchem vystoupila v inscenaci Prodané nevěsty Lyric Opera House v Baltimore (USA). Za zmínku z poslední doby stojí její Milada ve Smetanově Daliborovi v koncertním provedení, uvedeném v Londýně pod taktovkou Jiřího Bělohlávka, v Bostonu nedávno zpívala Marinu v koncertním provedení Dvořákova Dimitrije (rozhovor k této příležitosti najdete na Opeře Plus zde).

Dana Burešová (foto © Ilona Sochorová)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat