Týden s hudbou (193)

  1. 1
  2. 2

Balet Národního divadla ve čtvrtek 5. ledna vystoupil na Nové scéně Národního divadla, kde v módní i taneční show Ballet & Fashion představil kolekci z tvorby návrhářky Heleny Fejkové. Choreografii a režii celého večera připravila sólistka Baletu Národního divadla Zuzana Šimáková, autorsky se podílel i šéf souboru Petr Zuska. Zde najdete náš rozhovor se Zuzanou Šimákovou, recenzi přinášíme v dnešním vydání Týdne s tancem.

Ballet & Fashion – ND Praha (foto Pavel Hejný/ND Praha)

Ve zcela zaplněné Dvořákově síni Rudolfina provedla v sobotu 7. ledna Česká filharmonie se svou první harfenistkou Janou Bouškovou Koncert pro harfu a orchestr Es dur Reinholda Gliera. Filharmoniky vedl dirigent Jamie Phillips, který nahradil zdravotně indisponovaného Michaela Sanderlinga. V programu na úvod zazněla předehra ke komické opeře Italka v Alžíru Gioachina Rossiniho, po přestávce pak Česká filharmonie nabídla Symfonii č. 7 Ludwiga van Beethovena. Zde najdete naši recenzi koncertu.

Česká filharmonie, Jamie Phillips, Jana Boušková (harfa) – Dvořákova síň Rudolfina Praha 7. 1. 2017 (foto Petr Kadlec)

 

Regiony
Festival Janáčkův máj v minulém týdnu zveřejnil program letošního ročníku. Protagonisty budou pianista, loňský vítěz prestižní belgické Mezinárodní hudební soutěže královny Alžběty Lukáš Vondráček a americký tenorista Lawrence Brownlee. Festival se uskuteční od 22. května do 9. června, kromě Ostravy se koncerty odehrají i v Opavě, Kravařích, Ludgeřovicích, Píšti, Hlučíně, Bohumíně, Kuníně a v Hradci nad Moravicí. Zde jsme informovali podrobněji.

Liberec letos poprvé ocení nejlepší kulturní počiny za uplynulý rok. Do prvního ročníku soutěže město obdrželo devatenáct nominací. Záměrem soutěže je podpořit kulturní dění v Liberci a zájem veřejnosti o ně, jak sdělil v minulém týdnu náměstek pro kulturu Ivan Langr. Mezi nominovanými událostmi je koncert České filharmonie, která se v Liberci představila po čtyřiceti pěti letech, a to s dirigentem Semjonem Byčkovem v rámci festivalu Lípa Musica (zde najdete naši recenzi dotyčného koncertu).

Plzeňské Divadlo J. K. Tyla uvedlo v sobotu 7. ledna jako svou první premiéru nového kalendářního roku netradiční pojetí slavného dramatu Augusta Strindberga Slečna Julie. Příběh milostného vzplanutí urozené slečny a jejího sluhy, končící sebevraždou hlavní hrdinky, uvedlo divadlo v baletním zpracování. Pro komorní Malou scénu Nového divadla ho nastudoval choreograf Libor Vaculík. Připravujeme recenzi.

P. Vasks, L. Vaculík: Slečna Julie – Jarmila Dycková (Slečna Julie), Marek Lhotský (Jean) – DJKT Plzeň (zdroj DJKT Plzeň)

Nejnovějšími reprízami v sobotu 7. a v neděli 8. ledna se do Janáčkova divadla v Brně vrátila multigenerační opera pro celou rodinu Čarokraj, z pera skladatele a šéfdirigenta Janáčkovy opery Marko Ivanoviće. Za dirigentským pultem stanul nově Ondrej Olos. Do představení, pojatého jako rodinná expedice, bylo možné vstoupit tajemným podzemním vchodem pod Janáčkovým divadlem.

 

Výročí
9. ledna uplyne deset let od úmrtí první Míly v Janáčkově Osudu, brněnské sopranistky Jindry Pokorné. Narodila se 24. července 1926 v Ústí nad Labem. Po studiích obchodní školy a poté pražské konzervatoře získala roku 1950 svoje angažmá v Brně, nejdřív v operetě, po roce pak v opeře. Svůj lyrický soprán uplatňovala především v českém repertoáru, mimo jiné jako Mařenka, Barče i Vendulka, Jitka, Karolina, Blaženka, Katuška i Hedvika, První žínka i Rusalka, Liška Bystrouška i Lišák Zlatohřbítek, ale též jako Čo-Čo-San či Micaela. Zevrubný portrét pěvkyně jsme přinesli před časem, najdete jej zde.

B. Smetana: Prodaná nevěsta – Jindra Pokorná (Mařenka) – ND Brno 1967 (foto Rafael Sedláček)
  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář