Týden s hudbou (106)

Co přinese tento týden
Zahraničí 

Hudební experimenty italských skladatelů začátku sedmnáctého století zaznějí na koncertu Le nuove musiche, který se uskuteční v neděli 17. května v Drážďanech v podání Collegia 1704 & Collegia Vocale 1704 pod vedením Václava Lukse. O den později se koncert uskuteční v Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze. Jedná se o poslední koncerty jarní části cyklu Hudební most Praha – Drážďany. Na programu je Claudio Monteverdi, Bonifacio Graziani, Giulio Caccini, Antonio Cesti, Gasparo Casati, Tarquinio Merula a Giovanni Felice Sances.
Praha
I v květnu se Česká filharmonie věnuje edukačním aktivitám – každé pondělí od 9.30 hodin běží ve spolupráci s Idou Kelarovou workshop nazvaný Rom’n’roll! Kápneme si do noty?!  Neděli s pravou nefalšovanou českofilharmonickou cimbálovkou si můžete užít 17. května. Od 10.30 a od 14.00 bude hrát Cimbálová muzika České filharmonie.

Zahajovací koncert sedmdesátého ročníku Pražského jara se koná v úterý 12. května v pražském Obecním domě. Smetanovu Mou vlast zahraje Severoněmecký rozhlasový orchestr Hamburk za řízení Thomase Hengelbrocka. Dopoledne mu bude předcházet tradiční pietní akt na vyšehradském hřbitově. Program sedmdesátého ročníku festivalu přináší čtyřicet pět koncertů – od hostování velkých zahraničních symfonických orchestrů přes koncerty komorní hudby až po specifické projekty, přinášející premiéry nových děl či hudbu starších epoch v autentické interpretaci. V prvním festivalovém týdnu se mimo jiné uskuteční v sobotu 16. května koncert Petrohradské filharmonie, která pod taktovkou Jurije Těmirkanova přednese Šostakovičovu Leningradskou symfonii. A následně v neděli 17. května zahraje v Obecním domě Šostakovičovu Symfonii č. 5, kdy  v druhé části večera zazní Šostakovičův Houslový koncert a moll v podání Juliana Rachlina. V Rudolfinu v té době vystoupí barokní ansámbl Bach Collegium Japan, který si pro své debutové vystoupení na Pražském jaru vybral program sestávající výlučně z děl Johanna Sebastiana Bacha. Zazní například Koncert d moll pro dvoje housle, smyčce a basso continuo či Koncert c moll pro hoboj, housle, smyčce a basso continuo. Spolu s českou sopranistkou Hanou Blažíkovou soubor provede také dvě z Bachových kantát – Mein Herze schwimmt in Blut a Jauchzet Gott in allen Landen. Diriguje Masaaki Suzuki. Poslední programovou nabídkou Pražského jara na nedělní večer je repríza opery Richarda Strausse Salome v Národním divadle s Gun-Brit Barkmin v hlavní roli. Inscenaci nastudoval německý dirigent Heiko Mathias Förster, režíroval Mariusz Treliński. 

Premiéra opery Leoše Janáčka Z mrtvého domu, inspirované románem Fjodora Michajloviče Dostojevského, uzavírá volnou „ruskou trilogii“, kterou v sezoně 2014/2015 připravila Opera Národního divadla v Praze a kterou dále vytvořily Hábova Nová země a Musorgského Boris Godunov. Premiéru bude mít ve čtvrtek 14. května v režii Daniela Špinara, hudebního nastudování se ujal Robert Jindra. Scénu navrhla Lucia Škandíková, kostýmy Iva Němcová, choreografie Radim Vizváry. Po deseti letech se na scénu Národního divadla vrátí tenorista Štefan Margita, který se ujme role vězně Filky Morozova alias Luky. V dalších rolích se představí František Zahradníček (Gorjančikov), Michal Bragagnolo (Aljeja) a Pavel Švingr (Malý vězeň / Kovář). První premiéra je součástí programu Pražského jara, druhá je naplánována na sobotu 16. května.

V sobotu 16. května se v kostele Povýšení sv. Kříže v Praze ve Vinoři uskuteční koncert sólistů Národního divadla. Simona Procházková a Ivo Hrachovec přednesou za klavírního doprovodu Pavla Voráčka skladby Mozarta, Bacha, Dvořáka, Janáčka, Verdiho, Händela a dalších. Výtěžek z koncertu je určen na opravu místních varhan.

Regiony
Nová opera Pavla Drábka a Ondřeje Kyase Ponava inspirovaná brněnským podzemím bude mít v podání Ensemble Opera Diversa další reprízu v brněnské Redutě v pondělí 11. května. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková, Aleš Janiga a David Vonšík v režii Tomáše Studeného a pod taktovkou Gabriely Tardonové. Toto dílo je věnováno městu a jeho řekám – zejména těm proudům pod zem ukrytým, nad nimiž stojí domy, parky a nic netušící ulice. Zpěvačka a houslistka Iva Bittová završí ve středu 13. května absolventským koncertem své studium na brněnské Akademii staré hudby. Program tvoří skladby z období renesance a baroka. Bittovou v konventu Milosrdných bratří doplní například loutnista Jan Čižmář a cembalistka Barbara Maria Willi. Na koncertu zaznějí například skladby z Vyšebrodského rukopisu. Dále je na programu hudba Johna Dowlanda, jednoho z nejvýznamnějších představitelů anglické renesance, a jeho krajana Thomase Arneho, jenž proslul třeba vlasteneckou písní Rule, Brittania! Program doplňují skladby italských skladatelů. 

Národní divadlo moravskoslezské Ostrava uvede ve spolupráci s Národním divadlem v Praze novou operu Jana Klusáka Filoktétés. Režie se ujal Jiří Nekvasil, hudebního nastudování Marko Ivanović. Scénu vytvořil Daniel Dvořák, kostýmy navrhla Simona Rybáková. V hlavních rolích se představí Jakub Tolaš, Jorge Garza, Jana Hrochová a Martin Gurbaľ. Premiéra je naplánovaná na čtvrtek 14. května v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě.

V nové inscenaci Národního divadla Brno se původní děj opery Tosca prolne se životním příběhem slavné sopranistky Marie Callas. Hrdinka opery Giacoma Pucciniho je také operní pěvkyně. V osudech fiktivní a reálné postavy našel režisér Jiří Heřman i další podobnosti. Po hudební stránce zůstává opera bez zásahů a v Brně ji nastudoval Jakub Klecker. Jako Tosca se v Brně představí Maida Hundeling v alternaci s Ivetou Jiříkovou. Malíře Cavaradossiho ztvární Rafael Álvarez, Mickael Spadaccini nebo Ivan Choupenitch. Šéfa římské policie Scarpia v Brně vytvoří Gustav Beláček a Jiří Sulženko. Postava Marie Callas na jevišti nezpívá, nicméně prochází příběhem a vnitřně se konfrontuje s hrdinkou, kterou sama s obrovským úspěchem ztělesňovala. Brněnská inscenace má premiéru v pátek 15. května v Janáčkově divadle. Do konce sezony je na programu ještě pět repríz.Na závěrečném koncertě devátého ročníku Cyklu abonentních koncertů Českého filharmonického sboru Brno v sezoně 2014/2015, kterým je Koncert pro dva klavíry, vystoupí v neděli 17. května v brněnském Besedním domě jako hosté Terezie Fialová a Karel Košárek (klavír) se skladbami Daria Milhauda, Leoše Janáčka, Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, George Gerschwina a Nikolaie Kapustina.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Již od roku 1994 se koná v polském městě Bydgoszcz největší operní festival v zemi. Letos na něj dostala pozvání i banskobystrická Státní opera, aby zde uvedla slovenskou národní operu – Suchoňovu Krútňavu. Dílo hudebně nastudoval Marián Vach, režijně připravil Roman Polák. Na operním festivalu se v hlavních rolích představili Ivan Zvarík, Michal Hýrošš a Veronika Mihalková. Opera Krútňava zazněla v divadle Opera Nova v Bydgoszczi 8. května.Komorní opera Aleše Březiny o římskokatolickém knězi Josefu Toufarovi umučeném před šedesáti pěti lety komunistickou Státní bezpečností zazněla po hostování v Nitře, Bratislavě, Drážďanech, Litomyšli nebo Bukurešti také v americkém New Yorku. Národní divadlo ji 8. a 10. května uvedlo v sále Bohemian National Hall. Dílo v hlavní roli se Soňou Červenou pod taktovkou dirigenta Jiřího Štrunce a v režii Petra Zelenky vzniklo jako součást mezinárodního projektu Paralelní životy, 20. století očima tajné policie.

Vítězem architektonické Ceny Miese van der Roheho, kterou každé dva roky uděluje Evropská unie, se stala budova filharmonie v polském Štětíně. Oznámila to v pátek v Barceloně porota prestižní soutěže. Autorem projektu štětínské koncertní budovy je španělský ateliér Barozzi Veiga. Ten porotce zaujal ideou velmi strohé stavby, která díky bílé barvě a prosvětlené skleněné fasádě nepůsobí ani přes značný objem nijak hmotně a svým členěním podobným řadě sedlových střech zapadá do charakteru města. 
Praha

Festivaly Colours of Ostrava, Hudební festival Znojmo, Jazzfest Brno, Mezinárodní hudební festival Brno (Moravský podzim), Mezinárodní hudební festival 13 měst Concentus Moraviae, Struny podzimu a Tanec Praha založily Českou asociaci festivalů. Účelem České asociace festivalů je sdružit významné české festivaly, které se věnují klasické hudbě, alternativní hudbě, jazz & world music či tanci a pohybovému umění. Prezidentkou asociace se stala Zlata Holušová (Colours of Ostrava), viceprezidentkou Yvona Kreuzmannová (Tanec Praha) a viceprezidenty David Dittrich (Concentus Moraviae) a Marek Vrabec (Struny podzimu). Posláním asociace je podle jejích členů sjednotit zásadní požadavky svých členů vůči institucím Evropské unie, vládě, parlamentu i ministerstvu kultury, regionálním a místním správám a prosazovat potřebné dílčí legislativní, systémové a ekonomické změny. Asociace má zájem na dokončení práce na Programu pro festivaly Ministerstva kultury pro celou oblast živého umění. Někteří ze zakládajících členů České asociace festivalů nedávno opustili Asociaci hudebních festivalů České republiky.

Komorní opera o třech obrazech Rudá Marie, která vznikla podle rozhlasového seriálu o rodince Tlučhořových, měla ve čtvrtek premiéru na Nové scéně Národního divadla v Praze. Jejím autorem je současný český skladatel a dirigent Jan Kučera. V hlavních rolích se představili sólistka Opery Národního divadla Jitka Svobodová (Rudá Marie/Boženka), Josef Škarka (Páťa), Daniel Klánský (Mirko Hýl/Vedoucí) a také zpěvák popové skupiny Monkey Business Matěj Ruppert (Staliňák). Jevištní podobu zformovali Viktorie Čermáková (režie), Jan Štěpánek (scéna) a Zuzana Bambušek Krejzková (kostýmy). Sezona 2015/2016 PKF – Prague Philharmonia ponese rukopis nového hudebního ředitele a šéfdirigenta Emmanuela Villaumeho. Zahajovací koncert dvacáté první sezony se uskuteční 4. října v pražském Rudolfinu pod jeho osobním vedením. Mezi sólisty se na vystoupeních PKF v nadcházející sezoně objeví například zpěvačka a houslistka Iva Bittová, hornista Stefan Dohr, klavírista Ivo Kahánek, mezzosopranistka Dagmar Pecková nebo hráč na hoboj Ramón Ortega Quero. Na některém ze slavnostních večerů se představí každý z předcházejících šéfdirigentů, kteří orchestr v jeho dvacetileté historii vedli. Tedy zakladatel Jiří Bělohlávek, švýcarský dirigent Kaspar Zehnder i Villaumův předchůdce Jakub Hrůša. „Nadcházející sezona bude pro PKF – Prague Philharmonia opět novým začátkem, aniž bychom se ovšem nějak odvraceli od svojí výjimečné historie,“ konstatoval ředitel PKF Radim Otépka.

Regiony
Po téměř padesáti letech se ve čtvrtek vrátila na jeviště Jihočeského divadla Verdiho opera Aida v mezinárodním pěveckém obsazení a v režii Michala Langa. Titulní roli Aidy nastudovala sopranistka Jana Šrejma Kačírková v alternaci s Gabrielou Kopperovou. V úloze Radama debutoval italský tenorista Paolo Lardizzone, alternuje ho WeiLong Tao, a jako velekněz Ramfis vystoupil basista Národního divadla v Praze Roman Vocel. Druhé obsazení se představilo při páteční druhé premiéře. Po Rigolettovi je Aida druhou Verdiho operou, kterou v Českých Budějovicích nastudoval Mario De Rose. Národní divadlo Brno muselo ve středu kvůli kolapsu spodní jevištní techniky na Janáčkově scéně zrušit představení opery Madama Butterfly. Zcela selhaly jevištní stoly a vozy, které zajišťují přestavby mezi jednotlivými výstupy a výměnu dekorací. Podle ředitele Martina Glasera událost potvrzuje dlouhodobé podfinancování divadla a katastrofální stav technického zázemí. V ohrožení je prý i plánovaná premiéra Tosky. V havarijním stavu je nejen spodní strojní jevištní technologie, ale také tahy, na které se zavěšují dekorace nebo světla. Tahy se dočkají opravy o letošních divadelních prázdninách, stejně jako fasáda Janáčkova divadla. Celková rekonstrukce budovy včetně zákulisí je ale v plánu až v sezonách 2016/2017 a 2017/2018. Kvůli zrušenému představení divadlo přišlo o tržbu více než 60 tisíc korun.

Operu Bedřicha Smetany Libuše uvedlo v sobotu plzeňské Divadlo J. K. Tyla. V režijním nastudování ředitele divadla Martina Otavy a vedoucího opery Tomáše Pilaře vystoupila v hlavní roli Libuše Eva Urbanová. Ústřední dvojici Libuše a Přemysla ztvární kromě Evy Urbanové a Vratislava Kříže, také Ivana Veberová a Martin Bárta. Hudební nastudování opery je dílem dirigenta Olivera Dohnányiho, druhým dirigentem je Jiří Štrunc
Výročí
V sobotu 16. května se 90 let dožívá někdejší dlouholetá sólistka Baletu pražského Národního divadla Dana Ledecká (16. 5. 1925). Před příchodem do Prahy působila v Bratislavě a v Brně, loni jí za celoživotní mistrovství byla udělena Cena Thálie.

16. května slaví narozeniny také slovenský tenorista Miroslav Dvorský (16. 5. 1960). Jeho úspěšná mezinárodní kariéra začala v roce 1983 v Slovenském národním divadle, v roce 1996 se stal stálým hostem Vídeňské státní opery.

Foto Mattias Helm, David Konečný, ND Brno, archiv, Hana Smejkalová, Michal Siroň, Pavel Křivánek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat