Týden s hudbou (142)

  1. 1
  2. 2

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Premiéru Mozartovy opery Così fan tutte připravil operní soubor Slovenského národního divadla na pátek 22. a na sobotu 23. ledna do historické budovy. Inscenační tým tvoří dirigent Friedrich Haider, režisér Marek Weiss, sbormistr Ladislav Kaprinay a autorka výpravy Hanna Szymczak. V hlavních rolích se představí Eva Hornyáková v alternaci s Janou Šrejma Kačírkovou jako Fiordiligi, Terézia Kružliaková, Monika Fabianová a Denisa Hamarová se střídají v roli Dorabelly, Daniel Čapkovič a Aleš Jenis nastudovali roli Guglielma, jako Ferrando vystupuje Martin Gyimesi nebo Juraj Hollý, Despinu ztvární Jana Bernáthová či Mária Rychlová a jako Don Alfonso vystupuje buď František Ďuriač nebo Peter Mikuláš.

W. A. Mozart: Così fan tutte Juraj Hollý (Ferrando), Daniel Čapkovič (Guglielmo), Peter Mikuláš (Don Alfonso) - SND Bratislava (foto Pavol Breier)
W. A. Mozart: Così fan tutte Juraj Hollý (Ferrando), Daniel Čapkovič (Guglielmo), Peter Mikuláš (Don Alfonso) – SND Bratislava (foto Pavol Breier)


Praha
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vystoupí v pondělí 18. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina jeho kmenový sólista, houslista Jan Mráček, a to v Bergově koncertu s podtitulem Památce anděla. K autentickému vyznění úvodní skladby, hudby k Milhaudově baletu Vůl na střeše, má přispět spolupráce Symfonického orchestru Českého rozhlasu s hostujícím Christianem Vásquezem z Venezuely. Pro finále večera zvolil tento mladý dirigent, v současnosti šéfdirigent Stavangerského symfonického orchestru, Čajkovského 4. symfonii f moll. Přímý přenos z Rudolfina naladíte na stanici Českého rozhlasu Vltava. V přestávce uslyšíte rozhovor Evy Ociskové se sólistou Janem Mráčkem.

Jan Mráček (zdroj jcted.cz)
Jan Mráček (zdroj jcted.cz)

Cherchez la femme… špičkové české hudebnice – výmluvný název prvního letošního Svátku hudby dává tušit, že vůdčí osobnost tohoto tradičního pražského koncertního cyklu, houslista Václav Hudeček, se tentokrát obklopí zástupkyněmi něžného pohlaví. Jeho hosty budou reprezentantky české klasické hudební scény – klavíristka Jitka Čechová, harfenistka Kateřina Englichová, klarinetistka Ludmila Peterková či sopranistka Petra Šimková-Alvarez. Koncert se koná v úterý 19. ledna v sále Pražské konzervatoře na Praze 1.

Po Belliniho Normě přináší Národní divadlo další z titulů italského belcanta. Rossiniho Popelka, kterou hudebně nastudoval Jan Kučera a pro jeviště Stavovského divadla připravili maďarská režisérka Enikő Eszenyi a scénograf Kentaur, má premiéry ve čtvrtek 21. a v pátek 22. ledna 2016. V hlavní roli Angeliny se představí jednak ukrajinská mezzosopranistka Lena Belkina, jednak úspěšná česká pěvkyně, působící především v Rakousku a Německu, Kateřina Hebelková. V roli Dona Ramira uvidí diváci vedle domácího Martina Šrejmy také řeckého tenoristu Vassilise Kavayase.

O víkendu 22. až 24. ledna se ve Studiu Alta uskuteční první ze série víkendových workshopů Medicína v tanci, které povede Zuna Vesan Kozánková v rámci projektu Myslet tancem! 2016 a které potrvají až do listopadu tohoto roku. Workshopy propojí současný tanec s kontaktní improvizací, jež je zaměřena na zdraví tanečníků, a to podle principů čínské medicíny.

Zuna Vesan Kozánková (zdroj hamu.cz)
Zuna Vesan Kozánková (zdroj hamu.cz)

Druhý koncert sobotního odpoledního cyklu České filharmonie Objevy představí šéfdirigenta Norimberských symfoniků, hudebního ředitele Kanadského národního centra umění a hlavního hostujícího dirigenta Královské filharmonie v Londýně Alexandera Shelleyho. Rapsodii-koncert Bohuslava Martinů zahraje na Stradivariho violu jeden z uznávaných violistů současnosti Antoine Tamestit. Dále zazní předehra k Weberovu Čarostřelci a Beethovenova Symfonie č. 4 B dur op. 60.

Fenomén extrémní sociální izolace, kdy lidé nevycházejí ze svých bytů či pokojů celé roky, zkoumá ve svém novém představení mezinárodní divadelní soubor Farma v jeskyni. Protože byl tento jev poprvé pozorován v Japonsku, používá se pro něj japonský termín hikikomori. Inscenace Odtržení bude mít premiéru v sobotu 23. ledna v centru DOX, pro jehož prostory přímo vznikala.


Regiony
Lyriku, vtip i smyslnost nabídne divákům představení Petite Mort, které připravuje baletní soubor Národního divadla Brno. Program tvoří čtyři choreografie včetně jednoho díla Jiřího Kyliána. Právě jeho choreografie pro šest žen, šest mužů a šest kordů dala celému večeru jméno. Kyliána doplňují jeho obdivovatelé Mário Radačovský a Lukáš Timulák. Večer otevřou dvě Radačovského choreografie. V miniatuře Beethoven rozmístil Radačovský tanečníky a tanečnice na jeviště tak, jak si obvykle sedá symfonický orchestr. Pohybově pak ztvárňují první větu slavné Osudové symfonie Ludwiga van Beethovena. Následuje taneční mikropříběh Spolu na hudbu Franze Schuberta. V druhé části večera soubor uvede Timulákovu choreografii Masculine/Feminine, která s nadhledem zkoumá odlišnosti mužského a ženského pojetí světa. Program uzavře Kyliánova choreografie Petite Mort na Mozartovu hudbu. Nový baletní program má premiéru ve čtvrtek 21. ledna v Janáčkově divadle.

Petite Mort - ND Brno (vizuál) (zdroj ndb.cz)
Petite Mort – ND Brno (vizuál) (zdroj ndb.cz)

Johanka z Arku je mimořádným projektem Filharmonie Brno, který nabízí spojení němého černobílého filmu Utrpení Panny orleánské Carla Theodora Dreyera z roku 1928 s novou hudbou litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse. V čele brněnské filharmonie stane dirigent Peter Vrábel. Projekt bude uveden ve čtvrtek 21. a v pátek 22. ledna v Besedním domě v Brně.

V pátek 22. ledna bude mít v Moravském divadle Olomouc premiéru Verdiho Rigoletto, kterého zde nastudoval Petr Šumník, režie se ujala Andrea Hlinková a autorkou výpravy je Miriam Struhárová. Vévodu z Mantovy nastudoval Ondřej Koplík v alternaci s Jakubem Rouskem, Rigoletta Vladislav Zápražný a Jakub Tolaš a Rigolettovu dceru Gildu zpívají Olga Jelínková nebo Barbara Sabella.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář