Týden s hudbou (142)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Premiéru Mozartovy opery Così fan tutte připravil operní soubor Slovenského národního divadla na pátek 22. a na sobotu 23. ledna do historické budovy. Inscenační tým tvoří dirigent Friedrich Haider, režisér Marek Weiss, sbormistr Ladislav Kaprinay a autorka výpravy Hanna Szymczak. V hlavních rolích se představí Eva Hornyáková v alternaci s Janou Šrejma Kačírkovou jako Fiordiligi, Terézia Kružliaková, Monika Fabianová a Denisa Hamarová se střídají v roli Dorabelly, Daniel Čapkovič a Aleš Jenis nastudovali roli Guglielma, jako Ferrando vystupuje Martin Gyimesi nebo Juraj Hollý, Despinu ztvární Jana Bernáthová či Mária Rychlová a jako Don Alfonso vystupuje buď František Ďuriač nebo Peter Mikuláš.

W. A. Mozart: Così fan tutte Juraj Hollý (Ferrando), Daniel Čapkovič (Guglielmo), Peter Mikuláš (Don Alfonso) - SND Bratislava (foto Pavol Breier)
W. A. Mozart: Così fan tutte Juraj Hollý (Ferrando), Daniel Čapkovič (Guglielmo), Peter Mikuláš (Don Alfonso) – SND Bratislava (foto Pavol Breier)


Praha
Se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu vystoupí v pondělí 18. ledna ve Dvořákově síni Rudolfina jeho kmenový sólista, houslista Jan Mráček, a to v Bergově koncertu s podtitulem Památce anděla. K autentickému vyznění úvodní skladby, hudby k Milhaudově baletu Vůl na střeše, má přispět spolupráce Symfonického orchestru Českého rozhlasu s hostujícím Christianem Vásquezem z Venezuely. Pro finále večera zvolil tento mladý dirigent, v současnosti šéfdirigent Stavangerského symfonického orchestru, Čajkovského 4. symfonii f moll. Přímý přenos z Rudolfina naladíte na stanici Českého rozhlasu Vltava. V přestávce uslyšíte rozhovor Evy Ociskové se sólistou Janem Mráčkem.

Jan Mráček (zdroj jcted.cz)
Jan Mráček (zdroj jcted.cz)

Cherchez la femme… špičkové české hudebnice – výmluvný název prvního letošního Svátku hudby dává tušit, že vůdčí osobnost tohoto tradičního pražského koncertního cyklu, houslista Václav Hudeček, se tentokrát obklopí zástupkyněmi něžného pohlaví. Jeho hosty budou reprezentantky české klasické hudební scény – klavíristka Jitka Čechová, harfenistka Kateřina Englichová, klarinetistka Ludmila Peterková či sopranistka Petra Šimková-Alvarez. Koncert se koná v úterý 19. ledna v sále Pražské konzervatoře na Praze 1.

Po Belliniho Normě přináší Národní divadlo další z titulů italského belcanta. Rossiniho Popelka, kterou hudebně nastudoval Jan Kučera a pro jeviště Stavovského divadla připravili maďarská režisérka Enikő Eszenyi a scénograf Kentaur, má premiéry ve čtvrtek 21. a v pátek 22. ledna 2016. V hlavní roli Angeliny se představí jednak ukrajinská mezzosopranistka Lena Belkina, jednak úspěšná česká pěvkyně, působící především v Rakousku a Německu, Kateřina Hebelková. V roli Dona Ramira uvidí diváci vedle domácího Martina Šrejmy také řeckého tenoristu Vassilise Kavayase.

O víkendu 22. až 24. ledna se ve Studiu Alta uskuteční první ze série víkendových workshopů Medicína v tanci, které povede Zuna Vesan Kozánková v rámci projektu Myslet tancem! 2016 a které potrvají až do listopadu tohoto roku. Workshopy propojí současný tanec s kontaktní improvizací, jež je zaměřena na zdraví tanečníků, a to podle principů čínské medicíny.

Zuna Vesan Kozánková (zdroj hamu.cz)
Zuna Vesan Kozánková (zdroj hamu.cz)

Druhý koncert sobotního odpoledního cyklu České filharmonie Objevy představí šéfdirigenta Norimberských symfoniků, hudebního ředitele Kanadského národního centra umění a hlavního hostujícího dirigenta Královské filharmonie v Londýně Alexandera Shelleyho. Rapsodii-koncert Bohuslava Martinů zahraje na Stradivariho violu jeden z uznávaných violistů současnosti Antoine Tamestit. Dále zazní předehra k Weberovu Čarostřelci a Beethovenova Symfonie č. 4 B dur op. 60.

Fenomén extrémní sociální izolace, kdy lidé nevycházejí ze svých bytů či pokojů celé roky, zkoumá ve svém novém představení mezinárodní divadelní soubor Farma v jeskyni. Protože byl tento jev poprvé pozorován v Japonsku, používá se pro něj japonský termín hikikomori. Inscenace Odtržení bude mít premiéru v sobotu 23. ledna v centru DOX, pro jehož prostory přímo vznikala.


Regiony
Lyriku, vtip i smyslnost nabídne divákům představení Petite Mort, které připravuje baletní soubor Národního divadla Brno. Program tvoří čtyři choreografie včetně jednoho díla Jiřího Kyliána. Právě jeho choreografie pro šest žen, šest mužů a šest kordů dala celému večeru jméno. Kyliána doplňují jeho obdivovatelé Mário Radačovský a Lukáš Timulák. Večer otevřou dvě Radačovského choreografie. V miniatuře Beethoven rozmístil Radačovský tanečníky a tanečnice na jeviště tak, jak si obvykle sedá symfonický orchestr. Pohybově pak ztvárňují první větu slavné Osudové symfonie Ludwiga van Beethovena. Následuje taneční mikropříběh Spolu na hudbu Franze Schuberta. V druhé části večera soubor uvede Timulákovu choreografii Masculine/Feminine, která s nadhledem zkoumá odlišnosti mužského a ženského pojetí světa. Program uzavře Kyliánova choreografie Petite Mort na Mozartovu hudbu. Nový baletní program má premiéru ve čtvrtek 21. ledna v Janáčkově divadle.

Petite Mort - ND Brno (vizuál) (zdroj ndb.cz)
Petite Mort – ND Brno (vizuál) (zdroj ndb.cz)

Johanka z Arku je mimořádným projektem Filharmonie Brno, který nabízí spojení němého černobílého filmu Utrpení Panny orleánské Carla Theodora Dreyera z roku 1928 s novou hudbou litevského skladatele Broniuse Kutavičiuse. V čele brněnské filharmonie stane dirigent Peter Vrábel. Projekt bude uveden ve čtvrtek 21. a v pátek 22. ledna v Besedním domě v Brně.

V pátek 22. ledna bude mít v Moravském divadle Olomouc premiéru Verdiho Rigoletto, kterého zde nastudoval Petr Šumník, režie se ujala Andrea Hlinková a autorkou výpravy je Miriam Struhárová. Vévodu z Mantovy nastudoval Ondřej Koplík v alternaci s Jakubem Rouskem, Rigoletta Vladislav Zápražný a Jakub Tolaš a Rigolettovu dceru Gildu zpívají Olga Jelínková nebo Barbara Sabella.

G. Verdi: Rigoletto - MD Olomouc (foto Jan Procházka)
G. Verdi: Rigoletto – MD Olomouc (foto Jan Procházka)

Nové nastudování Čarostřelce připravil šéfdirigent plzeňské opery Norbert Baxa a švýcarský režisér Dominik Neuner, který je zároveň i autorem scény. Kostýmy vytvořil Josef Jelínek. Premiéra se uskuteční v sobotu 23. ledna 2016 v Novém divadle v Plzni. Roli Maxe nastudovali Rafael Alvarez, Josef Moravec a Richard Samek, Agatu zpívají Petra Šimková Alvarez a Ivana Veberová.


kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Devět koncertů a tisíce kilometrů na přejezdech mezi jednotlivými zastávkami mají za sebou hudebníci z Moravské filharmonie, kteří absolvovali od konce prosince turné po Číně. Šest desítek filharmoniků na svých cestách překonávalo nejen velké vzdálenosti, ale i výrazné teplotní rozdíly dosahující až 35 stupňů. Hudebním fanouškům v Číně nabídli díla světových autorů i čínské skladby. Turné po Číně byla jedna z nejvzdálenějších cest Moravské filharmonie za poslední dobu. O průběhu turné informovala v pondělí mluvčí orchestru.

Australská policie ve čtvrtek evakuovala všechny osoby z budovy Opery v Sydney a v pobřežní čtvrti Manly. Podle australského listu The Sydney Morning Herald mělo jít o hrozbu bombou na přívozu mezi čtvrtí Manly a částí sydneyského přístavu známou jako Circular Quay. Policie operaci ukončila zhruba po hodině, aniž cokoli našla. Přitom v Opeře v Sydney vrcholily přípravy na premiéru nové inscenace Bizetových Lovců perel, která měla premiéru 15. ledna, s Pavolem Breslikem jako jedním z protagonistů a s dirigentem Guillaumem Tourniairem.

G. Bizet: Lovci perel - Pavol Breslik (Nadir) - Sydney Opera House (zdroj FB Opera Australia)
G. Bizet: Lovci perel – Pavol Breslik (Nadir) – Sydney Opera House (zdroj FB Opera Australia)


Praha

Krvavý western Quentina Tarantina Osm hrozných s hudbou skladatele Ennia Morriconeho natočenou Českým národním symfonickým orchestrem je, pokud jde o návštěvnost, v čele tuzemských kin. Snímek, který v neděli v Los Angeles obdržel právě za hudbu ocenění Zlatý glóbus, o minulém víkendu zhlédlo ve sto dvaceti třech kinech přes 57.000 lidí.

Skladatel a dirigent Ennio Morricone na pátečním koncertu v pražské O2 areně nabídl i hudbu z nového filmu Quentina Tarantina Osm hrozných, za kterou obdržel ocenění Zlatý glóbus udělované zahraničními novináři působícími v Hollywoodu. Během zkoušky na vystoupení s Českým národním symfonickým orchestrem se italský muzikant v Praze dozvěděl, že hudba, kterou s českým orchestrem nahrál, získala nominaci také na cenu Oscar udělovanou na konci února. Sedmaosmdesátiletý Morricone koncertem odstartoval turné s názvem 60 let v hudbě, na kterém ho vedle Českého národního symfonického orchestru doprovází velký pěvecký sbor a jeho dlouholetá sólistka, sopranistka Sussana Rigacci.

Ennio Morricone (foto Ginevra Fazio)
Ennio Morricone (foto Ginevra Fazio)

Choreografka a tanečnice Jana Vrána ve spolupráci s muzikanty a specialisty na scénické projekce uvedla v pátek večer v prostoru NoD performanci nazvanou Clean Cut (Čistý řez). Tvůrci se v ní zabývají fenoménem změny v lidském životě, obdobím, které lze nazvat převratem či odpoutáním se od něčeho původního.


Regiony
.
Otáčivé hlediště zůstane v českokrumlovské zámecké zahradě ve stávajícím stavu patrně i po roce 2017. Prodloužení původní lhůty způsobují průtahy kolem architektonické soutěže na novou podobu unikátní scény. Původně měla točna na konci příštího roku ze zahrady zmizet a nahradit ji mělo nové hlediště. Architektonická soutěž zatím nezačala, protože v hodnoticí komisi chce mít své zástupce také UNESCO. Ale to doposud stále členy nenominovalo. Novináře o tom v úterý informoval náměstek primátora českobudějovického magistrátu Jaromír Talíř (KDU-ČSL).

Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj theatre-architecture.eu)
Otáčivé hlediště Český Krumlov (zdroj theatre-architecture.eu)

Izraelská flétnistka Sharon Bezaly vystoupila ve čtvrtek a pátek s Filharmonií Brno. Bezaly hraje na příčnou flétnu ze čtyřiadvacetikarátového zlata a dále na altovou a basovou flétnu. S brněnskými filharmoniky uvedla skladbu Svůdná tvář naděje a zoufalství, kterou jí napsala na míru ruská skladatelka Sofia Gubajdulina. V druhé půli večera zazněla Píseň o zemi Gustava Mahlera – niterná symfonie na texty ze sbírky Čínská flétna. Pěveckých partů se ujali altistka Jana Sýkorová a tenorista Kor-Jan Dusseljee, taktovky se při obou koncertech v Janáčkově divadle chopil Tomáš Netopil.

Skladba Igora Stravinského Svěcení jara v provedení baletu Divadla J. K. Tyla měla premiéru 16. ledna 2016 na Malé scéně Nového divadla v Plzni. Autorkou libreta, choreografie a režie je Alena Pešková. Ta je i spoluautorkou kostýmů, které vytvořila společně s Monikou Kletečkovou. Tvůrcem scény je bratr choreografky Richard Pešek jr., hudebně na inscenaci spolupracoval Lumír Havlas.

I. Stravinskij: Svěcení jara - choreografie Alena Pešková - DJKT Plzeň (zdroj FB DJKT Plzeň)
I. Stravinskij: Svěcení jara – choreografie Alena Pešková – DJKT Plzeň (zdroj FB DJKT Plzeň)


kalendářVýročí
Před dvaceti lety, 24. ledna 1996 zemřela dlouholetá sopranistka Opery pražského Národního divadla Milada Musilová. Narodila se 14. února 1912 v Blansku, po průpravě ve hře na klavír a ve sborovém zpěvu studovala zpěv na Konzervatoři Brno a později ještě soukromě. Prvé angažmá získala ve Státním divadle Ostrava (1936-1945). Po osvobození se stala členkou opery Divadla 5.května, s jehož souborem přešla v roce 1948 do Národního divadla. Na první scéně působila až do konce roku 1971, kdy odešla do důchodu. Až do poloviny sedmdesátých let tu ale dál příležitostně vystupovala. Mezi jejími rolemi zaujaly přední místo Smetanova Mařenka, Karolina, Blaženka či Katuška, zpívala také například Janáčkovu Bystroušku, Mozartovu Zuzanu i Hraběnku nebo Verdiho Violettu či Pucciniho Čo-Čo-San. Byla první představitelkou titulní role v Hábově čtvrtónové opeře Matka.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat