Týden s hudbou

23. – 29. ledna 2017 / vydání číslo 195

Co přinese tento týden
Praha
Švýcarsko-italský klavírista Francesco Piemontesi se stane pomyslným rezidenčním umělcem České filharmonie, v Rudolfinu ho bude možné slyšet rovnou pětkrát. V pondělí na sólovém recitálu, kde zahraje skladby Mozarta, Liszta, Schnause či Schuberta, od středy do pátku pak na abonentních koncertech. Na nich představí s Českou filharmonií pod vedením Manfreda Honecka Klavírní koncert č. 3 c moll op. 37 Ludwiga van Beethovena. Krom toho Český filharmonický sbor pod vedením Lukáše Vasilka provede Epos o Gilgamešovi H351 Bohuslava Martinů. Přizváni byli také sólisté Lucy Crowe (soprán), Andrew Staples (tenor), Derek Welton (baryton), Jan Martiník (bas) a Simon Callow (vypravěč). Ve čtvrtek bude Francesco Piemontesi lektorem dopoledního mistrovského kurzu.

Francesco Piemontesi (zdroj ceskafilharmonie.cz)

Koncertní cyklus FOK Stará hudba představí posluchačům v úterý 24. ledna v kostele svatých Šimona a Judy Couperinův čtyřdílný cyklus triových suit Národy. Provede jej barokní soubor Ensemble Tourbillon a jeho umělecký vedoucí Petr Wagner (viola da gamba).

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvede v úterý 24. ledna ve Studiu S1 jako součást abonentní řady S-Tady žije SOČR koncert Dvořákovy serenády. Zazní Dvořákova Serenáda pro dechové nástroje, violoncello a kontrabas d moll, op. 44 a Serenáda pro smyčcový orchestr E dur, op. 22.

SOČR – Studio S1 (zdroj rozhlas.cz)

V koncertním sále Pražské konzervatoře se v úterý 24. ledna odehraje koncert komorního souboru PC Modern s dirigentem Pavlem Trojanem juniorem. V programu zazní Nonet č. 2 Hanse Eislera, Baletti a 9, pro noneto Jana Nováka a Při odjezdu Svatoslava Kůrky. Orchestr se zaměřuje na interpretaci soudobé hudby.

Soubor Musica Florea uvede v sobotu 28. ledna v refektáři svatého Jiljí koncert s  názvem Improvizace – (pra)zdroj hudebního umění. Giovanni Paolo Cima, Giovanni Battista Buonamente, Adam Václav Michna z Otradovic, to jsou skladatelé, jejichž skladby soubor provede pod vedením Marka Štryncla.

Opera Národního divadla připravila na sobotu 28. a neděli 29. ledna premiéry nové inscenace Tosca Giacoma Pucciniho, kterou se souborem nastudoval francouzský režisér Arnaud Bernard. Hudebního nastudování se ujal Andreas Sebastian Weiser, který se u dirigentského pultu bude střídat s Davidem Švecem. V roli Tosky se budou alternovat Anda-Louise Bogza a Barbara Haveman, Peter Berger a Valter Borin v roli Maria Cavaradossiho, Scarpia ztvární Francesco Landolfi či Jiří Sulženko.

G. Puccini: Tosca – ND Praha (promo foto)

 

Regiony
Hostem prvního abonentního koncertu Barocco sempre giovane bude zakladatel a dirigent pražského barokního orchestru Collegium 1704 Václav Luks. S pardubickým souborem nastuduje program z děl italských barokních mistrů, jako sólista se představí v Bendově cembalovém koncertu, a to ve čtvrtek 26. ledna v Rytířském sále zámku v Pardubicích.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Režisérská dvojice Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, vystupující pod zkratkou SKUTR, oznámila, že bude ještě letos pracovat v Essenu. Na konci léta tam oba režiséři začnou zkoušet operu Prodaná nevěsta, jejíž premiéra je naplánovaná na 14. října. Smetanovu operu uvede divadlo v německém překladu. Hudebního nastudování se ujme Tomáš Netopil, s nímž SKUTR již dříve spolupracoval. Zde jsme vás informovali podrobněji.

Washingtonská národní opera zareagovala na inauguraci amerického prezidenta Donalda Trumpa. V rámci projektu American Opera Initiative uvedla světovou premiéru zhruba hodinové opery amerického skladatele arabského původu Mohammeda Fairouze, nazvanou Diktátorova žena (The Dictator’s Wife). Podle všech indicií se jedná o parodii na nastupujícího amerického prezidenta Donalda Trumpa a jeho manželku Melanii. Zde najdete vyjádření tvůrců uveřejněná v zahraničním tisku.

Tenorista Petr Nekoranec vyhrál čtyřiapadesátý ročník jedné z nejprestižnějších pěveckých soutěží – Mezinárodní soutěže Francesca Viñase. Odvezl si cenu, která je udělována Nadací Puig a Nadací Gran Teatre del Liceu. Do letošního ročníku bylo přihlášeno celkem pět set padesát mladých talentů z celého světa, po předzpívání jich byla do Barcelony pozvána stovka. Ve čtvrtek 19. ledna se Petr Nekoranec probojoval mezi jedenadvacet finalistů a v pátek 20. ledna večer dosáhl na příčku nejvyšší. Mimo hlavní ceny si z Barcelony přiváží i Cenu Plácida Dominga pro nejlepšího tenora. Zde najdete více informací a také rozhovor s Petrem Nekorancem.

Petr Nekoranec (© Antoni Bofill)

 

Praha
V pražském Obecním domě vystoupil ve středu Český národní symfonický orchestr s dirigentem Liborem Peškem. Na třetím koncertu dvacáté čtvrté abonentní sezony orchestru mohli posluchači vyslechnout Debussyho Preludium k Faunovu odpoledni, Torelliho Sinfonii pro čtyři trubky, smyčce a basso continuo a Brahmsovu Symfonii č. 1.

Deset let na české i mezinárodní taneční scéně oslavil 18. a 19. ledna v Národním divadle soubor 420PEOPLE. Na Nové scéně spolu se zakladateli souboru, tanečníky Natašou Novotnou a Václavem Kunešem, vystoupilo mnoho hostů z oblasti divadla, tance i hudby. Oba tanečníci, bývalí dlouholetí členové Nederlands Dans Theater Jiřího Kyliána, založili soubor 420PEOPLE na přelomu let 2006 a 2007. Gala 420PEOPLE s podtitulem Slavíme 10 let bylo retrospektivou jejich vlastní práce. Zde najdete naši podrobnou recenzi výročního večera.

420PEOPLE a Please the Trees pro Jatka78 (foto Michal Hančovský)

Na mnoha místech v Praze se od 20. ledna koná čtvrtý ročník Festivalu Spectaculare, který nabízí hudbu ve spojení s pohybovým divadlem či baletem, filmem i fotografií. Nabízí elektronickou, ambientní a experimentální jazzovou hudbu a potrvá do 20. února. Součástí Festivalu Spectaculare jsou workshopy, výstavy a filmová představení.

Zuzana Růžičková, Kateřina Javůrková a Sir John Eliot Gardiner se stali prvními držiteli nové ceny klasické hudby Classic Prague Awards. Ceny byly poprvé vyhlášeny 21. ledna v Sále Martinů v budově HAMU v Praze. Cembalistka Zuzana Růžičková cenu získala za celoživotní přínos, hráčka na lesní roh Kateřina Javůrková byla oceněna v kategorii talent roku a laureátem ceny za propagaci české hudby v zahraničí se stal britský dirigent Sir John Eliot Gardiner. Více se dočtete zde.

 

Regiony
V Brně a Znojmě v úterý začaly jazzové festivaly se zahraniční účastí. Brněnské Jazz Jaro 2017 má spíše charakter koncertního cyklu, rozloženého do několika měsíců, JazzFest Znojmo soustředí svůj program do šesti dnů, přičemž i v jubilejním desátém ročníku sází na spojení hudby s místním vínem. Dějištěm brněnské přehlídky je znovu Stará Pekárna, v letošním roce se představí především američtí a britští hudebníci.

Český filharmonický sbor Brno dostane v příštích čtyřech letech od města na činnost dvacet milionů korun. Ročně to bude pět milionů korun, jak sdělil v minulém týdnu Matěj Hollan (Žít Brno). Podle něj chce město podpořit nejlepší české pěvecké těleso, které dostává čím dál méně peněz od státu, což ohrožuje jeho existenci. Pět milionů dalo město už loni, za bývalého vedení byla roční podpora pod milion korun. Sbor o osmdesáti členech není příspěvkovou organizací, ale obecně prospěšnou společností. Podle jeho hudebního ředitele a sbormistra Petra Fialy ročně hospodaří s rozpočtem okolo třiceti milionů korun. Zde jsme vám přinesli zprávu.

Český filharmonický sbor (zdroj cfsbrno.cz)

Do sálu Městského divadla Dr. Josefa Čížka v Náchodě zavítala ve středu 18. ledna Filharmonie Hradec Králové, která tu hraje alespoň jednou ročně v rámci abonentního cyklu Komorní hudba Náchod. Za dirigentský pult si stoupl Vojtěch Spurný, hostem byla Kateřina Javůrková (lesní roh). Zazněla díla Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Josepha Haydna a Ludwiga van Beethovena. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

Novou koncertní sezonu ve studiovém sále Českého rozhlasu České Budějovice zahájila 18. ledna kapela Stanley’s Dixie Street Band. Veřejné hudební nahrávky, jež mají rozpočet 270.000 korun, přinesou letos jména jako Jana Koubková, BROLN nebo Radek Tomášek, sdělil v minulém týdnu šéf programu Českého rozhlasu České Budějovice Petr Meškán.

Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo v pátek premiéru nového nastudování Verdiho Trubadúra. Režii měl šéf operního souboru Tomáš Studený, dirigentem byl hudební ředitel Mario De Rose. Recenzi připravujeme.

Do plzeňského Divadla J. K. Tyla se po třináctileté pauze 21. ledna vrátila opera Giacoma Pucciniho Madama Butterfly. Ředitel divadla Martin Otava, který se ujal režie, působil přes dva roky v Japonsku a nastudoval tam několik inscenací, operu Madama Butterfly však režíruje poprvé. Dílo se souborem divadla hudebně připravil dirigent Jiří Štrunc. Zde jsme uveřejnili naši recenzi.

G. Puccini: Madama Butterfly – DJKT Plzeň 2017 (zdroj djkt.eu)


Výročí

Ve středu 25. ledna uplyne třicet let od úmrtí českého skladatele a pedagoga Emila Hlobila (11. října 1901 ve Veselí nad Lužnicí – 25. ledna 1987 v Praze). Hlobil studoval na Pražské konzervatoři u profesorů Jaroslava Křičky (1920–1923) a Josefa Suka (1923–1930), z jehož slohu ve své tvorbě vyšel, později reflektoval například tvorbu Hindemithovu. Hlobilovy práce zahrnují opery (Anna Kareninová, Měšťák šlechticem či Král Václav), balet Kráska a zvíře, symfonie, koncerty a smyčcové kvartety. V letech 1930–1941 vyučoval na učitelském ústavu v Praze, 1941–1957 na pražské konzervatoři a 1957–1971 na pražské AMU. Vychoval řadu skladatelů, například Luboše Fišera, Viktora Kalabise nebo Ivanu Loudovou. Jeho manželkou byla česká malířka Marie Hlobilová-Mrkvičková.

Emil Hlobil (zdroj pratelehistorie.estranky.cz)

 

S využitím Wikipedie

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat