Týden s hudbou (149)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

kalendářCo přinese tento týden
Praha
Veskrze romantická hudba zazní na abonentním večeru Symfonického orchestru Českého rozhlasu a Ondreje Lenárda v pondělí 7. března ve Dvořákově síni Rudolfina. Jako sólista v Schumannově koncertu se představí II. koncertní mistr skupiny violoncell Jan Klika. Dále si šéfdirigent vybral skladby Gioachina Rossiniho, Petra Iljiče Čajkovského a Leoše Janáčka. Přímý přenos vysílá Český rozhlas Vltava, videozáznam koncertu najdete na YouTube a webových stránkách Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

Základní osou programu šestnáctého ročníku Barokních podvečerů je tvorba Johanna Sebastiana Bacha coby nevyčerpatelná studnice hudební inspirace. Bachovo dílo bude představeno v celé své rozmanitosti a ve spojení s hudbou skladatelových italských, německých a českých protějšků. Široká bude také škála uváděných žánrů – vedle Bachových kantát, koncertů, ouvertur, motet a mše zazní také jeho sólové sonáty a partity. V rámci Jarní řady se v úterý 8. března uskuteční v kostele sv. Šimona a Judy koncert s názvem Chvalozpěv, na kterém zazní v podání Hany Blažíkové (soprán), souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové (umělecká vedoucí, flauto traverso) a Lenky Torgersen (koncertní mistr) kantáty Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna pro soprán a orchestr.

Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)
Hana Blažíková (zdroj hanablazikova.com)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK s Rastislavem Štúrem a s Českým filharmonickým sborem Brno vedeným Petrem Fialou se již v minulé sezoně vydal za filmovými inspiracemi, a tak se setkaly Planety Gustava Holsta s Hvězdnými válkami Johna Williamse. Letos půjde o starobylejší inspiraci. Neznámý středověký básník svým hrdinským eposem Píseň o Nibelunzích inspiroval dva známé skladatele: Richarda Wagnera přímo a Howarda Shora skrze filmovou verzi Tolkienovy trilogie Pán prstenů, kterou podbarvil svou monumentální hudbou. Ve středu 9. a ve čtvrtek 10. března tak v rámci koncertu Pán prstenů zazní výběr skladeb z obou děl.


Regiony
Ensemble Opera Diversa opět rozezní brněnskou Redutu operní fraškou podle Ludvíka Kundery Chameleon, a to v úterý 8. března pod taktovkou Gabriely Tardonové. Přizpůsobivý jako Chameleon byl ministr osmi vlád, francouzský politik v období francouzské revoluce a napoleonského režimu, Joseph Fouché, jehož ztvární Aleš Janiga.

Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché - Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)
Miloš Štědroň: Chameleon aneb Joseph Fouché – Ensemble Opera Diversa (foto FB EOD)

Čtvrtá koncertní sezona brněnského orchestru Brno Contemporary Orchestra s názvem Cyklus A pokračuje po Abstrakci a Angažovanosti ve středu 9. března 2016 Koncertem pro lidi – s názvem Asimilace, který opět akcentuje prostor Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie. V první skladbě večera zahraje na sólové housle koncertní mistr Brno Contemporary Orchestra Lukáš Mik a jeho neméně zajímavým partnerem bude vlnový oscilátor. V další skladbě, již dlouho plánované a několikrát odložené From silence britského skladatele Jonathana Harveyho, kromě sopránu, houslí, violy a bicích zazní tři syntezátory. Na objednávku Brno Contemporary Orchestra napsal český skladatel Ondřej Štochl skladbu Jin – nostalgie. Skladba s tématem současné (ne)komunikace mezi lidmi koncipované jako koncertantní kus pro vibrafon a komorní ansámbl je věnována brněnskému virtuosovi na melodické bicí nástroje Martinu Opršálovi, který ji také společně s Brno Contemporary Orchestra přednese ve světové premiéře. Na závěr se podruhé ujme sopránového partu vynikající Irena Troupová, tentokrát v kompozici současného holandského multidisciplinárního skladatele Michela van der Aa. Skladba Here (in circles) pro soprán a komorní soubor využívá v naší přeelektronizované době poměrně zastaralý kazetový magnetofon ve velmi zajímavé a invenční poloze.

Filharmonie Brno připravila na čtvrtek 10. a pátek 11. března 2016 do Besedního domu Brno program s názvem Klasicky a nezvykle. Spolu s ní vystoupí Janáčkovo kvarteto a Kateřina Chroboková (varhany), řídí Robert Kružík. Veřejná generální zkouška bude ve čtvrtek od 10 hodin. Zazní skladby Beethovena, Schunerta, Schulhoffa a Kabeláče. V sobotu 12. března od půl jedenácté se bude konat Jak se zpívá ve sboru – Na zkoušce Kantilény II. Účinkují Kantiléna a Filharmonie Brno pod vedením dirigenta a sbormistra Jakuba Kleckera. Moderátorem pořadu bude Ondřej En.dru Havlík.

Kantiléna (zdroj Filharmonie Brno)
Kantiléna (zdroj Filharmonie Brno)

V rámci třicátého osmého ročníku mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro zazní v Rytířském sále pardubického zámku nejznámější sbírka českého baroka Loutna česká Adama Václava Michny z Otradovic z roku 1653, objevená kolem roku 1920 ve sbírkách městského muzea v Pardubicích. Návštěvníci ji vyslechnou v podání souboru Ensemble Inégal s uměleckým vedoucím Adamem Viktorou a s úvodním slovem Petra Daňka ve čtvrtek 10. března poprvé tak, jak Michna toto pozoruhodné dílo zkomponoval v polovině sedmnáctého století. V neděli 13. března bude v Divadle Karla Pippicha v Chrudimi hostovat operní soubor Divadla F. X. Šaldy Liberec s Verdiho operou La traviata v režii Martina Otavy a s dirigentem Martinem Doubravským.


kalendář
Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Svého prvního Oscara za nejlepší hudbu získal italský skladatel Ennio Morricone za hudbu k filmu Osm hrozných režiséra Quentina Tarantina. Na jejím vzniku se podíleli členové Českého národního symfonického orchestru. Morricone proměnil až svou celkově šestou nominaci na Oscara v dané kategorii. V roce 2006 ale dostal čestnou cenu Akademie filmového umění a věd.

Ennio Morricone (zdroj FB Ennio Morricone)
Ennio Morricone (zdroj FB Ennio Morricone)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář