Týden s hudbou (155)

kalendářCo přinese tento týden
Zahraničí
Pražský filharmonický sbor bude v úterý 19. dubna hostem v Pařížské opeře. V kantátě Písně z Gurre Arnolda Schönberga, která vyniká jak interpretační náročností, tak mohutností provozovacího aparátu, vystoupí společně s domácím Orchestrem Pařížské opery a Sborem Pařížské opery. Sólových partů se zhostí Andreas Schager (Waldemar), Iréne Theorin (Tove), Sarah Connolly (Holubice), Jochen Schmeckenbecher (Sedlák), Andreas Conrad (blázen Klaus) a Brigitte Fassbaender v roli Vypravěče. Koncert bude řídit hudební ředitel Pařížské opery, švýcarský dirigent Philippe Jordan. Sborový part s Pražským filharmonickým sborem nastudoval jeho hlavní sbormistr Lukáš Vasilek.

Prazsky filharmonicky sbor (foto Petra Hajská)
Pražský filharmonicky sbor (foto Petra Hajská)


Praha
V úterý 19. dubna se v kostele Šimona a Judy představí Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK s programem nazvaným Češi ve Vídni 18. století. Zaznějí na něm skladby Leopolda Koželuha (Symfonie D dur), Františka Vincence Kramáře-Krommera (Koncert pro dva klarinety Es dur op. 35), Václava Pichla (Koncert pro fagot a orchestr), Pavla Vranického (Symfonie D dur op. 37) a Josefa Antonína Štěpána (Koncert pro cembalo D dur). Dirigentem je Marek Štilec. Koncert je jednou z mála exkluzivních příležitostí, kdy můžete slyšet orchestr FOK v kostele. Z koncertu bude pořízena nahrávka na CD. Skladatelé a hudebníci, kteří se narodili nebo vyrostli v zemích Koruny české, často dosahovali významného postavení a prestiže ve Vídni druhé poloviny osmnáctého století. K nejvýznamnějším z nich patřil Leopold Koželuh, skladatel, klavírista a učitel na císařském dvoře.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (zdroj fok.cz)
Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK (zdroj fok.cz)

Ve čtvrtek 21. dubna na Pražské křižovatce v kostele svaté Anny vystoupí pod vedením Václava Lukse Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 společně s italskou sopranistkou Raffaellou Milanesi. Na programu jsou Händelovy kantáty. Samotnému koncertu bude předcházet Ouvertura ke koncertu s Václavem Luksem Smyslný Händel.

Raffaella Milanesi (zdroj raffaellamilanesi.net)
Raffaella Milanesi (zdroj raffaellamilanesi.net)

Pražská Státní opera nabídne při příležitosti 400. výročí úmrtí Williama Shakespeara operní adaptaci jeho díla Romeo a Julie z pera francouzského skladatele Charlese Gounoda. V hudebním nastudování dirigenta Marca Guidarinoho a v režii Slávy Daubnerové se premiéra uskuteční ve čtvrtek 21. dubna. Inscenace se po šesti uvedeních ve Státní opeře přesune do Hudebního divadla Karlín. V titulních rolích se v alternacích představí Kateřina Kněžíková, Jana Šrejma Kačírková, Aleš Briscein a Martin Šrejma.„Vedle Macbetha a pozdějších mistrovských děl Giuseppe Verdiho Otello a Falstaff se Romeo a Julie řadí k nejlepším shakespearovským adaptacím hudebního divadla devatenáctého století. Je Gounodovým životním dílem, k partituře se vracel a upravoval ji přes třicet let,“ uvedl dirigent Guidarini. Po úspěchu jeho nastudování Boitova Mefistofela loni v lednu je Romeo a Julie druhou spoluprací Guidariniho s Orchestrem Státní opery.

Státní opera Praha (foto archiv)
Státní opera Praha (foto archiv)

Premiérový koncert bubenické show pod názvem Classic jam se koná ve čtvrtek 21. dubna v Le Royal ve Vinohradské ulici. Novinková koncertní show jednoho z nejuznávanějších a nejvšestrannějších profesionálních bubeníků česko-slovenské polistopadové éry nese podtitul Josef Cigánek plays masters of classical music. Jde o propojení klasické hudby a bicích nástrojů. Program zahrnuje nejznámější a nejoblíbenější skladby klasické hudby (skladby Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka, Ludwiga van Beethovena, Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Antonia Vivaldiho, Carla Orffa, Gioacchina Rossiniho, Johanna Strausse a jiných) doplněné o plně autorské a citlivě zakomponované bicí nástroje.

V pátek 22. dubna se v evangelickém kostele u Salvátora uskuteční koncert varhanního oddělení Pražské konzervatoře. Na absolventském koncertu Soni Kružíkové zazní skladby Bohuslava Martinů, Jiřího Temla a Maurice Duruflého. Spoluúčinkují Tomáš Jeřábek (tenor), Martin Strouhal (baryton), mužský sbor Notre Dame vedený Leonou Stříteskou, recituje Martin Kružík.

 

Regiony
S hudebně-literárním pořadem Hommage à W. A. Mozart – k výročí narození Wolfganga Amadea Mozarta se v pondělí 18. dubna 2016, v Divadelním sále Občanské záložny v Přelouči, představí Orchestr Barocco sempre giovane se sólistkou Martinou Kociánovou (soprán) a Alfredem Strejčkem (umělecký přednes). Se stejným programem vystoupí i v neděli 24. dubna v Kostele Nejsvětější Trojice v Sezemicích.

Barocco sempre giovane (foto BSG)
Barocco sempre giovane (foto BSG)

V úterý 19. dubna pořádá Kruhu přátel umění v Benátkách nad Jizerou koncert českého pianisty Ivo Kahánka. Palkovský rodák (přes kopec leží Janáčkovy Hukvaldy) pro benátecký koncert připravil velmi pestrý program. Po dvou Impromptus z opusu 90 Franze Schuberta zazní výběr z Poetických nálad Antonína Dvořáka a Scherzo b moll, opus 31 Frederyka Chopina. Po přestávce pak Janáčkova Sonáta 1. X. 1905, Radostný ostrov Clauda Debussyho a na závěr Sonáta č. 3 a moll Sergeje Prokofjeva.

Slezské divadlo Opava uvede novou Bizetovu Carmen. Premiéra se uskuteční v neděli 24. dubna. V roli Carmen se představí Barbora Martínková-Polášková (alternace Ilona Tichá), Don José – Juraj Nociar (Jakub Rousek), Escamillo – Zdeněk Kapl (Alexander Vovk). Orchestr Slezského divadla diriguje Petr Šumník.

G. Bizet: Carmen - fotografie ze zkoušky představení (zdroj divadlo-opava.cz
G. Bizet: Carmen – fotografie ze zkoušky představení (zdroj divadlo-opava.cz)

V Besedním domě v Brně se v neděli 24. dubna koná sedmý koncert z abonentní řady. Na programu je Haydnovo Stvoření, pod taktovkou Vojtěcha Spurného vystoupí Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou a sólisty Kateřinou Kněžíkovou (soprán), Jaroslavem Březinou (tenor) a Davidem Nyklem (bas).

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Jihokorejská národní opera uvede na přelomu dubna a května v národní premiéře Dvořákovu operu Rusalka, výhradně s místními umělci. Ti nyní pilně trénují češtinu, informoval server Korea Joongang Daily. V titulní roli se budou střídat sopranistky I Jon-a, která působí v USA i Evropě, a So Sun-jong, vítězka prestižní Mezinárodní soutěž Petra Iljiče Čajkovského. Korejská produkce opery podle serveru vzbuzuje pozornost, neboť v představení budou zpívat jen Korejci. To prý nebývá zvykem, neboť v zemi je nedostatek kvalifikovaných umělců a operních expertů. Národní opera proto plánuje vytvořit nové prostředí pro místní umělce, aby mohli realizovat svůj talent.

Po čtyřiceti letech ve funkci odejde koncem letošní sezony na odpočinek umělecký ředitel a dirigent Metropolitní opery v New Yorku James Levine. Oznámil to generální ředitel MET Peter Gelb. James Levine, který letos v červnu oslaví sedmdesáté třetí narozeniny, trpí Parkinsonovou chorobou, která jej při práci stále více limituje. Podle Gelba opera jméno Levinova nástupce ohlásí během několika měsíců. Po svém odchodu bude James Levine s MET spolupracovat jako emeritní umělecký ředitel.

James Levine (foto archiv)
James Levine (foto archiv)


Praha

PKF – Prague Philharmonia představila sezonu 2016/2017. Zahájí ji 26. září koncertem ve Španělském sále Pražského hradu. Vedle Mozarta a Brahmse zazní díla Antonia Salieriho a Domenika Cimarosy. Deset koncertů orchestrální řady přivede na pódia světové hráče a s nimi členy PKF v roli sólistů. Jako hosté se představí například flétnista Emmanuel Pahud, hobojista Albrecht Mayer, trumpetisté Gábor Boldoczki a Sergej Nakarjakov, hornista Stefan Dohr nebo klavíristé Louis Loretie a Heléne Mercier. PKF – Prague Philharmonia své programy naplánovala nejen pro Dvořákovu síň pražského Rudolfina, ale také se vrátí do Fora Karlín a sezonu uzavře 11. června 2017 Německým rekviem Johannese Brahmse.

V pražském Muzeu Antonína Dvořáka otevřelo Národní muzeum novou výstavu Antonín Dvořák – interpret. Představuje skladatele v méně známých rolích dirigenta, klavíristy, varhaníka a violisty. Veřejná vernisáž byla zahájena koncertem z výběru Dvořákových skladeb v podání violistky Kristiny Fialové a pianisty Adama Skoumala. Výstava potrvá do 28. března 2017.

Antonín Dvořák interpret (zdroj nm.cz)
Antonín Dvořák interpret (zdroj nm.cz)

Klementinum vystavuje Mozartovy dopisy a kresby Marka Podwala. Ukázku z tvorby amerického lékaře a kreslíře Marka Podwala, který zobrazuje vztah Pražanů ke slavnému Wolfgangu Amadeu Mozartovi, vystavuje ode dneška Národní knihovna. Připojuje se tak k letošním oslavám dvojího mozartovského výročí. Expozici v Klementinu doplňují unikátní archiválie z fondu Národní knihovny. K nejcennějším exemplářům na výstavě patří korespondence pocházející z rukou samotného Mozarta a členů jeho rodiny. Do sbírky byly dopisy darovány v roce 1845 vídeňským sběratelem hudebních autografů Aloisem Fuchsem. Dalšími unikátními dokumenty jsou například partitury z Mozartova památníku. Expozice zahrnuje také výběr uhlotisků, tedy starých fotografických tisků Marka Podwala a jeho limitované edice s mozartovskou tematikou, která byla vytvořena pro Metropolitní operu v New Yorku. V Podwalových obrazech je humor, snaha o zobrazení geniality Mozartovy hudby i pražská architektura.

V budově Akademie věd ČR v Praze o víkendu proběhla dvoudenní mezinárodní konference s názvem Aktuální otázky mozartovského výzkumu. Hlavní blok referátů se věnoval Mozartovým operám v kontextu dobové italské produkce. Akci uspořádala Akademie věd, Mozartova obec a vídeňský Don Juan Archiv. Další příspěvky byly věnovány dobové libretistice, skladatelově klavírní tvorbě a přínosům nových nálezů pro kritickou edici. Mezi referujícími byly někteří členové Akademie zkoumající Mozartovo dílo při mezinárodní nadaci Mozarteum v Salcburku, univerzitní profesoři, editoři nové Souborné kritické edice Mozartových děl a další přední badatelé věnující se mozartovskému výzkumu.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu (SOČR) ve své jubilejní devadesáté sezoně k dosavadním koncertním řadám Klasika je vášní a Nové horizonty přidá třetí s názvem Tady žije SOČR. V dramaturgii plánuje prolnout světový i český repertoár a představit významné sólisty a dirigenty. Zahajovací koncert devadesáté sezony se uskuteční 26. září v pražském Rudolfinu s programem věnovaným dílu Ludwiga van Beethovena. „Naše dramaturgie je rozkročena od klasiků typu Beethovena, Brahmse až po současné fúze například s kapelou Tata Bojs nebo experimenty typu big band a symfonický orchestr. Chceme nabídnout program posluchačům, kteří chodí do Rudolfina i něco mladé generaci,“ dodává ředitel Jakub Čížek.

Finská sopranistka Karita Mattila vystoupila v pátek 15. dubna v koncertním provedení Janáčkovy Její pastorkyně v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Představila se poprvé v roli Kostelničky, společně s Českou filharmonií vedenou Jiřím Bělohlávkem, Českým filharmonickým sborem Brno, sólisty Adrianou Kohútkovou (Jenůfa), Alešem Brisceinem (Laco), Jaroslavem Březinou (Števa), Yvonou Škvárovou (stařenka Buryjovka). Podrobnou recenzi najdete zde.

L.Janáček: Její pastorkyňa - Karita Mattila, Jiří Bělohlávek - Praha 15.4.2016 (foto Petr Kadlec)
L. Janáček: Její pastorkyňa – Karita Mattila, Jiří Bělohlávek – Praha 15. 4. 2016 (foto Petr Kadlec)


Regiony
V obřadní síni v Ústí nad Orlicí se v pondělí 11. dubna lidé naposledy rozloučili s choreografem a zakladatelem Pražského komorního baletu Pavlem Šmokem. Jeden z tuzemských průkopníků moderního tance zemřel ve věku osmaosmdesáti let. Podrobněji jsme informovali zde.

Letošní ročník festivalu Loketské kulturní léto se neuskuteční. Organizátoři minulý týden oznámili, že důvodem jeho zrušení je nedostatek peněz, a to ze soukromých i veřejných zdrojů. V atraktivních kulisách přírodního amfiteátru pod hradem Loket zaznívaly od roku 2000 nejčastěji opery. Není to poprvé, kdy musel být festival z finančních důvodů zrušen. „Pevně doufáme, že stejně jako v případě ročníků 2009 a 2011, které se z podobných důvodů rovněž nemohly uskutečnit, se jedná pouze o vynucenou provozní pauzu, nikoli o definitivní zánik festivalu,“ uvedli pořadatelé v tiskové zprávě.

Hudební festival Antonína Dvořáka, jehož 48. ročník se v Příbrami a okolí uskuteční od 28. dubna do 26. května, otevře koncert hornisty Radka Baboráka s hudebním tělesem Orquestrina. Festival nabídne devět klasických koncertů, dvě dětská představení, jedno benefiční vystoupení i soutěž v oboru skladba. Zástupce médií o tom minulý týden informovala ředitelka festivalu Albína Houšková.

Radek Baborák (foto archiv)
Radek Baborák (foto archiv)

Sbormistři, varhaníci i zpěváci z celé republiky se sešli v Bystřici pod Hostýnem na kurzu zaměřeném na duchovní hudbu. Hlavním lektorem byl Peter Planyavsky, rakouský skladatel a dirigent, který působil jako varhaník a hudební ředitel vídeňské katedrály svatého Štěpána. Kurz byl proto nyní věnován sborové literatuře z Rakouska, současné nebo té, která vznikla ve dvacátém století. Kurzy pořádané pod svatým Hostýnem mají tradici, nyní se konal již dvacátý osmý kurz. Kurzy pořádá Českobratrská církev evangelická, jsou však otevřené, účastní se jich lidé bez ohledu na vyznání. „Někteří jsou aktivní jako církevní hudebníci, jiní jsou dirigenti školských pěveckých sborů, velká část jsou studenti a absolventi Semináře církevní hudby Evangelické akademie, tato kombinace lidí je úžasná,“ uvedl organizátor kurzů Ladislav Moravetz. „Jde nám o to, aby při bohoslužbách zaznívala liturgická hudba na koncertní úrovni. Nejznámější evangelický kantor J. S. Bach se snažil propojit bohoslužbu s uměním. V tom se jej snažíme napodobovat. Pokoušíme se o kvalitu,“ řekl Moravetz. Každý kurz je podle jeho slov zaměřen jinak. V minulosti je vedli například Jaroslav Krček či Jiří Pavlica.

 

Výročí
Čtyřicet let uplyne 22. dubna od úmrtí režiséra Alfréda Radoka (narozen 17. prosince 1902). Alfréd Radok představuje nejvýznamnější osobnost poválečné české divadelní režie. Ve svém díle syntetizoval podněty meziválečné avantgardy s moderními poválečnými divadelními postupy a zásadní úlohu v jeho tvorbě sehrála veliká imaginace a schopnost pohlížet na okolní svět expresívníma očima. Jako elév začínal u E. F. Buriana (1938-41), v letech 1941-44 pracoval v pomocných funkcích v různých divadlech. V roce 1945 se stal režisérem Divadla 5. května, v němž jak v činohře, tak zejména v opeře naplno rozvinul svou fantazii a schopnost zviditelnit složité vztahy mezi jednotlivými složkami divadelní inscenace (Verdi: Rigoletto, Lehár: Veselá vdova, Offenbach: Hoffmannovy povídky). V letech 1956-59 spolu se svým bratrem Emilem Radokem a scénografem Josefem Svobodou pracoval na projektu Laterny magiky, který prověřil na Světové výstavě v Bruselu (1958). V roce 1968 byl v době srpnových událostí pracovně ve Švédsku. V příštích letech si prodlužoval neplacenou dovolenou, aby mohl režírovat v cizině. Posléze mu již vedení Národního divadla dovolenou nepovolilo, a tak byl největší český poválečný divadelní režisér odsouzen k emigraci. Zevrubnější profil Alfréda Radoka jsme přinesli zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat