Týden s hudbou

13. – 19. března 2017 / vydání číslo 202
Co přinese tento týden
Zahraničí
Státní opera v Banské Bystrici nastudovala operu Don Pasquale Gaetana Donizettiho. Její premiéry uvede v pátek 17. a v sobotu 18. března. Hudebního vedení se ujal dirigent Igor Bulla, soubor inscenaci připravil v režii Dany Dinkové. V hlavní roli alternují Ivan Zvarík a Ján Galla jako starý mládenec Don Pasquale, Katarína Procházková a Michaela Popik Kušteková se střídají v úloze Noriny.

 

Praha
V programu koncertního večera Symfonického orchestru Českého rozhlasu zazní melodie ze světa filmů, které natočili Federico Fellini, Sergio Leone, Luchino Visconti a další italští režiséři. Živou hudbu doprovodí ukázky z nejslavnějších filmů italské kinematografie, promítané na velkoplošném plátně v secesních prostorách Smetanovy síně Obecního domu. Koncert Tenkrát v Itálii se uskuteční v pondělí 13. března. Orchestr vystoupí pod taktovkou dirigenta Tomáše Braunera, hostem bude sopranistka Jana Sibera.

Tomáš Brauner (foto SOČR)

V pondělí 13. března bude ve Dvořákově síni Rudolfina předána Cena Českého spolku pro komorní hudbu, udělovaná souborům a sólistům do třiceti pěti let. Nositelem této prestižní ceny pro rok 2016 je Sedláčkovo kvarteto, které zahraje 3. větu Vivace ben misurato z Kvartetu č. 5 Rafaela Kubelíka. Předání se uskuteční před koncertem Zemlinského kvarteta, které uvede skladby Alexandra Glazunova a Alexandera Zemlinského a v české premiéře Smyčcový kvartet č. 3 Jiřího Gemrota.

 

Regiony
V rámci třicátého devátého mezinárodního festivalu Pardubické hudební jaro se v Rytířském sále zámku v Pardubicích odehraje v úterý 14. března koncert souboru Collegium Musicum Den Haag (Nizozemí). Program sestavený ze skladeb Georga Philippa Telemanna, Carla Philippa Emanuela Bacha a Johanna Sebastiana Bacha soubor provede pod vedením svého uměleckého vedoucího Claudia Ribeira (cembalo).

Collegium Musicum Den Haag (zdroj FB stránka souboru)

Společný projekt Malého divadla, činohry, opery a baletu Jihočeského divadla v Českých Budějovicích přinese v pátek 17. března premiéru muzikálu Kronikáři. Tvůrci jej avizují jako “stručné dějiny světa v muzikálu”. Režie se ujal Petr Hašek, autorem hudby je David Hlaváč, scénář k muzikálu vytvořili Helena Kebrtová a David Košťák, představení bude dirigovat Pavel Trojan.

Divadlo na Orlí v Brně uvede v sobotu 18. března premiéru opery Wolfganga Amadea Mozarta Kouzelná flétna. Představení bylo nastudováno jak součást studia posluchačů Janáčkovy akademie múzických umění v Brně. Režisérkou opery je Zuzana Fischerová, dirigovat bude Marek Klimeš, spoluúčinkuje Orchestr JAO – Orchestr posluchačů Hudební fakulty JAMU. Na inscenaci se podílelo téměř sto studentů.

V sobotu 18. března uvede Divadlo J. K. Tyla v Plzni na Nové scéně baletní ztvárnění Dickensova Olivera Twista na hudbu britské skladatelky filmové hudby Rachel Portman. Choreograf a režisér Richard Ševčík slibuje rodinné představení, hudebně je nastudoval Lumír Havlas. Hlavní roli Olivera Twista ztvární Benjamín Hradil v alternaci s Janem Soukupem.

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Premiéru opery Georga Friedricha Händela Oreste uvedl v režii Kaye Linka v pondělí vídeňský Theater an der Wien. Hudebního vedení souboru Bach Consort Wien se ujal dirigent Rubén Dubrovsky. V roli Oresta se představil americký kontratenor Eric Jurenas, Ermionu ztvárnila Frederikke Kampmann. Naši recenzi inscenace přineseme ještě během dneška.

Novodobou světovou premiéru Vivaldiho Arsildy uvedlo 9. března Slovenské národní divadlo v Bratislavě. Inscenace vznikla v koprodukci Opery Slovenského národního divadla s Opéra de Lille, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Théâtre de Caen, Château de Versailles Spectacles, Collegiem 1704 a Collegiem Vocale 1704. Operu hudebně nastudoval a dirigoval Václav Luks, režie se ujal David Radok. Tato scénická verze Arsildy je prvním uvedením díla od premiéry v Benátkách v roce 1716. Zde si můžete přečíst naši recenzi z premiéry.

A. Vivaldi: Arsilda – Lisandro Abadie (Cisardo) – SND Bratislava 2017 (foto © Jozef Barinka)

 

Praha
Tenorista José Cura v roli rezidenčního umělce Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK uvedl ve středu v pražském Obecním domě v premiéře své oratorium Ecce homo. Umělec se představil ve třech rolích – jako autor díla, pěvec i jako dirigent. Program večera nabídl také díla Gymnopédie od Erika Satieho a Chrámová okna Ottorina Respighiho. Druhým dirigentem večera byl Mario De Rose.

José Cura: Ecce homo – José Cura (Kristus – vpravo) a zleva Aleš Voráček a Jaromír Nosek (foto Petr Dyrc)

Český spolek pro komorní hudbu uvedl ve středu ve Dvořákově síni Rudolfina Schubertův cyklus písní Zimní cesta na básně Wilhelma Müllera. Pěveckého partu se ujal Jan Martiník (bas), kterého doprovodil ředitel České filharmonie David Mareček (klavír). Naši recenzi z tohoto večera najdete zde.

Nové prostory pro studenty všech tří fakult má od minulého týdne Akademie múzických umění. Jsou v historickém domě U Bílého jelena v ulici Tržiště přímo naproti americkému velvyslanectví. V původně barokním domě, který se rekonstrukcí pro potřeby školy rozšířil, budou ateliéry, učebny, dílny, laboratoře jazykové i filmové. V historických sklepeních pod domem mají nově své cvičebny Katedra jazzové skladby a Katedra bicích nástrojů HAMU a v podkroví s dřevěnými trámy sídlí Katedra scénografie DAMU. Rektor AMU Jan Hančil připomněl, že dům se podařilo získat díky iniciativě bývalého rektora Iva Mathého a nabízí 2.300 metrů čtverečních užitné plochy.

Taneční soubor 420PEOPLE uvedl ve čtvrtek v experimentálním prostoru NoD premiéru své inscenace Královna víl, která je příspěvkem k letošním oslavám desátého výročí souboru. Námět vychází z autentických osobních materiálů a reálných zkušeností choreografa a šéfa souboru Václava Kuneše. Hudební doprovod vytvořila skupina Zabelov Group, kterou tvoří akordeonista Roman Zabelov z Běloruska a český bubeník Jan Šikl, autorkou kostýmů je Olo Křížová. Naši recenzi si můžete přečíst zde.

Na scéně Národního divadla v Praze se ve čtvrtek uskutečnila premiéra koncertního provedení opery Faustovo prokletí Hectora Berlioze, repríza byla uvedena v neděli. Dílo zaznělo v nastudování hudebního ředitele Opery Národního divadla Jaroslava Kyzlinka, role Fausta se ujal tenorista Pavel Černoch. V úloze Mefista vystoupil slovenský barytonista Daniel Čapkovič, Markétou byla Stanislava Jirků a Branderem Pavel Švingr. Kromě Orchestru a Sboru Národního divadla se představil též Sbor Státní opery a Kühnův dětský sbor. Zde si můžete přečíst naši recenzi ze čtvrtečního uvedení a zde najdete náš obsáhlý rozhovor s Pavlem Černochem, zde jsme uveřejnili rozhovor se Stanislavou Jirků.

H. Berlioz: Faustovo prokletí – Pavel Černoch (Faust), Daniel Čapkovič (Mefisto) – Národní divadlo Praha 9. 3. 2017 (foto © Hana Smejkalová)

 

Regiony
Besední dům Brno byl 7. března dějištěm dvojkoncertu Blázen 2 souboru Brno Contemporary Orchestra pod vedením Pavla Šnajdra. Program byl složen převážně z děl vytvořených v první polovině devadesátých let. Ve skladbě Hanse Zendera s názvem „Denn wiederkommen“: Hölderlin lesen III pro smyčcový kvartet a mluvený přednes se představila sopranistka Irena Troupová. Skladba Turm Musik pro sólovou flétnu, komorní soubor a magnetofonový pás Heinze Holligera dala prostor Danielu Havelovi (flétna). Zde jsme uveřejnili naši recenzi.

Zvukový režisér Milan Vorlíček, který nešťastně uvízl pod ledem v přírodním jezírku na Hádech v Brně, v pondělí večer zemřel. Pod hladinou byl bez kyslíku už před příjezdem záchranářů, celkem přes dvacet minut. Poslední rozloučení se konalo v úterý na Hudební scéně Městského divadla Brno a bylo určeno i pro veřejnost. Milan Vorlíček nastoupil do zmíněného divadla jako zvukař v roce 1993. Podílel se na téměř stovce hudebních představení. Zemřel ve čtyřiceti sedmi letech.

Filharmonie Brno ve čtvrtek zahájila prodej vstupenek na dvacátý šestý ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby. Ten se letos se uskuteční ve dnech 9. až 23. dubna v šesti brněnských kostelech a jeho tématem jsou Svědkové, svědectví. Nabídne šest koncertů a temné hodinky aneb Koncerty při svíčkách. Hosty budou například polský soubor Capella Cracoviensis, belgický sbor Graindelavoix či ženské uskupení Tiburtina ensemble. Velikonoční festival duchovní hudby vznikl v roce 1992 a jedná se o vůbec první festival svého druhu v České republice.

Velikonoční festival duchovní hudby Brno – Brno 21. 3. 2016 (foto Petr Francán)

Vedení Národního divadla Brno ve čtvrtek představilo nadcházející sezonu 2017/2018 a zveřejnilo soupis nových premiér, kterých nabídne stejný počet jako v předchozích letech. Zásadní dopad přitom přinese více než roční rekonstrukce Janáčkova divadla. Chystané uzavření budovy postihne nejvíc právě soubory opery a baletu, které proto nově budou vedle Mahenova divadla a Reduty působit i na brněnském Výstavišti. Operní koncerty a open air představení jsou naplánovány i na hradě Špilberk, baletní produkce v Biskupském dvoře. Zde jsme o nové brněnské operní a baletní sezoně přinesli podrobné informace.

Hudební festival Tomáškova a Novákova hudební Skuteč zahájil v neděli Dvořákovou vrcholnou symfonií Novosvětská svůj čtrnáctý ročník. Festival klasické hudby a spřízněných žánrů nabízí patnáct koncertů symfonických i komorních těles, operu, operetu a balet a také velké hudební projekty, které propojují klasickou hudbu s hudbou populární či filmovou. Festival ve Skutči odkazuje na místní hudební skladatele Václava Jana Tomáška a Vítězslava Nováka. Obě tyto významné skutečské osobnosti mají ve městě památníky.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat