Týden s hudbou (189)

kalendářCo přinese tento týden
Praha
Izraelsko-palestinský klavírista Saleem Ashkar vystoupí v pondělí 12. prosince v Anežském klášteře. Ve druhém večeru beethovenovské koncertní série zazní Sonáta č. 5 c moll, Sonáta č. 16 G dur, Sonáta č. 11 B dur a Sonáta č. 15 D dur (Pastorální). Saleem Ashkar rozezní opět klavírní křídlo D 282, vlajkovou loď firmy C. Bechstein, která cyklus Saleem Ashkar Beethoven Residency ve spolupráci s Národní galerií připravila.

Saleem Ashkar Beethoven Residency - Saleem Abboud Ashkar - Praha 3.10.2016 (foto Petra Hajská)
Saleem Ashkar Beethoven Residency – Saleem Abboud Ashkar – Praha 3. 10. 2016 (foto Petra Hajská)

Pražská konzervatoř připravila ve spolupráci s Jednotou pro zvelebení hudby v Čechách na pondělí 12. prosince vystoupení Symfonického orchestru Pražské konzervatoře pod vedením Miriam Němcové. Společně s houslistkou Marií Hasoňovou zahrají v Koncertním sále Pražské konzervatoře program složený ze skladeb Bedřicha Smetany, Pavla Trojana, Zdeňka Fibicha a Markéty Conkové.

Symfonický orchestr Českého rozhlasu uvede v úterý 13. prosince ve svém sídle – Studiu S1 Americko-český večer. Provede díla Aarona Coplanda, Zdenka Lukáše, Samuela Barbera a Bohuslava Martinů. Orchestr povede dirigent Tomáš Brauner, dalšími účinkujícími budou Marek Zvolánek (trubka), Jitka Tomšíčková (anglický roh) a Lydie Härtelová (harfa).

V úterý 13. prosince se malém sále Slovanského domu uskuteční hudebně literární večer nazvaný Shakespeare a hudba. Na něm společně vystoupí Martin Hilský, Korngold Quartet a Lucie Špičková (mezzosoprán). Do programu je zařazen Smyčcový kvartet č. 3 D dur op. 34 a Devět shakespearovských písní op. 29 a 31 Ericha Wolfganga Korngolda.

Pražský filharmonický sbor vystoupí ve čtvrtek 15. prosince ve Dvořákově síni Rudolfina s programem složeným ze skladeb Leoše Janáčka (Říkadla a Otčenáš) a Bohuslava Martinů (Legenda z dýmu bramborové nati a Izaiášovo proroctví). Sbor se představí pod vedením sbormistra Lukáše Vasilka, pozvanými sólisty budou Pavla Vykopalová (soprán), Ludmila Kromková (alt), Jaroslav Březina (tenor), Jiří Brückler (baryton) a Petr Svoboda (baryton).

Agentura Nachtigall Artists je pořadatelem koncertu, na kterém budou znovu společně zpívat barytonista Mariusz Kwiecień a sopranistka Simona Houda Šaturová. Pěvci se setkají na pódiu Smetanovy síně Obecního domu v pátek 16. prosince. Zazní duety z oper Lazebník sevillský, Don Pasquale, Figarova svatba či La traviata a dalších.

Simona Houda Šaturová, Mariusz Kwiecień (Praha 2013)
Simona Houda Šaturová, Mariusz Kwiecień (Praha 2013)

Na neděli Pražský komorní balet připravil do Divadla na Vinohradech premiéru představení Mysterium času. Jedná se o tři inscenace, ve kterých tři mladí choreografové, Ondřej Vinklát, Marek Svobodník a Hana Polanská Turečková, představí své rozdílné chápání faktoru času. Podrobněji informujeme v dnešním Baletním panoramatu.

Mysterium času (vizuál) - Pražský komorní balet 2016 (zdroj prazskykomornibalet.cz)
Mysterium času (vizuál) – Pražský komorní balet 2016 (zdroj prazskykomornibalet.cz)

Operní soubor Slezského divadla v Opavě uvede v neděli muzikál Noc na Karlštejně. Inscenace vznikla podle stejnojmenného filmu, který Zdeněk Podskalský natočil na motivy hry Jaroslava Vrchlického. Premiéra opavské verze se uskuteční v režii Dagmar Hlubkové, v hlavních rolích se představí Roman Harok, Tereza Kavecká, Václav Morys, Michael Kubečka a další.

 

Regiony
Cyklus BCO hraje Asociace přinese ve středu 14. prosince do Besedního domu hudební večer s názvem Božské?. Se souborem BCO – Brno Contemporary Orchestra se představí původem česko-slovenský houslista Milan Paľa. Zazní na něm Sciarrinových Šest sólových capriccií, Kabeláčova Osudová dramata člověka, Unbalanced Instability Dietera Ammanna a 5. Symfonie „Amen“ Galiny Ustvolské.

Milan Pala (foto © 2015 Julian Veverica)
Milan Pala (foto © 2015 Julian Veverica)

Premiéra Janáčkovy opery Její pastorkyňa se odehraje v pátek 16. prosince v Divadle F. X. Šaldy v Plzni. Režisérkou inscenace je Linda Keprtová, scénu a kostýmy vytvořila Marie Blažková, dílo se souborem a sólisty hudebně nastudovali Maxim Biriucov a Tatiana Drybas, pod hudebním nastudováním je podepsán Martin Doubravský.

Abonentní cyklus koncertů Barocco sempre giovane v Pardubicích přinese v neděli 18. prosince do prostor Rytířského sálu zámku Adventní koncert, na kterém spojí své umění Vilém Veverka (hoboj) a soubor Barocco sempre giovane. Koncert bude vysílat v přímém přenosu ČRo Vltava a bude přenášen Evropskou vysílací unií do všech evropských zemí.

Barocco sempre giovane (foto archiv)
Barocco sempre giovane (foto archiv)

Operní soubor Slezského divadla v Opavě uvede v neděli muzikál Noc na Karlštejně. Inscenace vznikla podle stejnojmenného filmu, který Zdeněk Podskalský natočil na motivy hry Jaroslava Vrchlického. Premiéra opavské verze se uskuteční v režii Dagmar Hlubkové, v hlavních rolích se představí se představí Roman Harok, Tereza Kavecká, Václav Morys, Michael Kubečka a další.

 

kalendářZaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Mezzosopranistka Magdalena Kožená získala nominaci v novém ročníku amerických cen Grammy v kategorii nejlepší Klasické vokální sólo album. Národní akademie hudebního umění a věd ve Spojených státech brněnskou rodačku nominovala za desku s hudbou Claudia Monteverdiho, kterou nahrála pod vedením italského dirigenta Andrey Marcona. Zde jsme přinesli podrobnou zprávu.

Příjmy z prodeje vinylových desek v Británii minulý týden poprvé předstihly příjmy ze stahování nahrávek, oznámilo britské sdružení maloobchodníků v zábavním průmyslu. Za vinylové desky lidé utratili 2,4 milionu liber (asi 76 milionů korun), zatímco za stahování 2,1 milionu liber (zhruba 66,5 milionu korun). Loni ve stejném období přitom tento poměr činil 1,2 milionu liber za vinyly ku 4,4 milionu liber za digitální hudbu. Zde se dočtete více.

Metropolitní opera v New Yorku uvedla operu současné finské skladatelky Kaiji Saariaho Láska zdaleka, která byla 10. prosince v přímém přenosu přenášena i do českých kin. Od roku 1903 nebyla na programu Metropolitní opery žádná jiná opera, jejíž autorkou je žena. V roli Clémence se představila sopranistka Susanna Phillips, roli Joufrého ztvárnil basbarytonista Eric Owens a Tamaru Mumford mohli diváci vidět v roli Poutníka. Zde jsme uveřejnili bližší informace o této opeře, převzaté ze zahraničního tisku.

Hudební skladatel, instrumentalista a producent Tomáš Kympl obhájil loňské vítězství v britské mezinárodní soutěži The UK Songwriting Contest (UKSC). V letošním roce uspěl v kategorii Instrumental se svou kompozicí New York. Informovali jsme zde.

Tomáš Kympl (zdroj FB umělce/Lukáš Fronk)
Tomáš Kympl (zdroj FB umělce/Lukáš Fronk)

 

Praha
Ministerstvo kultury znovu posoudí nabídky uchazečů o rekonstrukci budov Státní opery Praha. Vláda v pondělí schválila vznik nové hodnotící komise. Sedm nabídek zájemců o miliardovou zakázku již jedna komise v létě posuzovala a vybrala vítěze. Protože ale někteří uchazeči mají proti výsledku tendru námitky, vznikne ještě další. Ta posoudí, zda nabídky vyhověly zadání. Vítěz zatím zveřejněn nebyl. Zde jsme vás o posledním vývoji situace informovali podrobněji.

Premiéra baletu Petra Iljiče Čajkovskeho Louskáček, vánoční sen v choreografii Veroniky Iblové a Jiřího Pokorného a v režii Gustava Skály se odehrála 5. prosince v Divadle Hybernia. V představení vystoupili studenti a členové uskupení: First International Ballet School, Taneční konzervatoř hl. m. Prahy, Balet Praha Junior, Bohemia Balet, taneční centrum Praha – konzervatoř a baletní soubor Divadla J. K. Tyla Plzeň. Zde najdete naši recenzi.

Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, vánoční sen - First International Ballet School - Divadlo Hybernia Praha 2016 (foto M. Malis)
Petr Iljič Čajkovskij: Louskáček, vánoční sen – First International Ballet School – Divadlo Hybernia Praha 2016 (foto M. Malis)

Koncert uruguayského basbarytonisty Erwina Schrotta a jeho doprovodné skupiny Rojotango se uskutečnil 5. prosince ve Smetanově síni Obecního domu. Nahrávka z roku 2011 byla podnětem ke vzniku stejnojmenného koncertního programu, se kterým se přijel Erwin Schrott představit na svůj první pražský koncert. Schrott spolu s ostatními hudebníky nabídl večer naplněný latinskoamerickými rytmy, střídavě zaznívaly skladby plné hudební vášně na jedné straně a teskné melancholie na druhé. Zde si můžete přečíst naši recenzi večera.

Rojotango - Claudio Constantini, Erwin Schrott - Praha 5.12.2016 (foto © Petr Dyrc)
Rojotango – Claudio Constantini, Erwin Schrott – Praha 5. 12. 2016 (foto © Petr Dyrc)

V kostele Šimona a Judy uvedlo 7. prosince Collegium 1704 program s názvem La Virtuosissima – virtuózní sonáty a árie německých, českých a italských mistrů. Na pódiu se pod vedením Václava Lukse (cembalo) sešlo netradiční spojení hobojů a fagotu se sopránovým hlasem Raffaelly Milanesi. Zazněly skladby Zelenky, Stölzela, Händela a Steffaniho. Zde jsme uveřejnili naši recenzi.

Post-internetovou operu Eleusis přinesla skupina Handa Gote Research & Development do Divadla Alfred ve dvoře. Autorem převážně elektronické hudby je Tomáš Procházka, v choreografii Veroniky Švábové vystoupil mimo samotné choreografky i Tomáš Procházka. Zde si můžete přečíst naši recenzi.

V. Švábová: Eleusis - Handa Gote - Alfred ve dvoře 2016 (foto Martin Špelda)
V. Švábová: Eleusis – Handa Gote – Alfred ve dvoře 2016 (foto Martin Špelda)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK ve čtvrtek a v pátek ve Smetanově síni pražského Obecního domu uvedl tvorbu spojenou s latinskoamerickou hudbou a tancem. Pod taktovkou svého rezidenčního umělce José Cury nabídl vedle Ravelova Bolera také málo uváděná díla Astora Piazzolly, Alberta Ginastery, Carlose Guastavina a v české premiéře hudbu z filmu Noc Mayů. Orchestr věnuje část výtěžku Českému výboru pro UNICEF. Zde jsme vás o projektu informovali podrobněji.

Významná osobnost českého jazzu, trumpetista, skladatel a aranžér Jaromír Hnilička se 8. prosince, ve svých osmdesáti čtyřech letech odebral mezi zesnulé velikány české jazzové historie. Nejdříve se věnoval vážné hudbě, působil ve Slovenské filharmonii, ale v roce 1956 se přesunul do Brna, kde natrvalo zakotvil v Big Bandu Gustava Broma a stal se legendou tohoto tělesa.

Česká filharmonie si ve dnech 7., 8. a 9. prosince k provedení Messiaenovy symfonie Turangalîla pozvala dirigenta Davida Robertsona a Pierra-Laurenta Aimarda (klavír). Americký dirigent David Robertson se Messiaenovým dílem zabývá po celou svoji profesní dráhu a klavírista Pierre-Laurent Aimard je žákem Yvonne Loriod, jež Turangalîlu premiérovala. Na netradiční nástroj Martenotovy vlny zahrála Valérie Hartmann-Claverie. Zde najdete naši recenzi.

Pierre-Laurent Aimard - Praha 9.12.2016 (foto © Petr Kadlec)
Pierre-Laurent Aimard – Praha 9. 12. 2016 (foto © Petr Kadlec)

Součástí devátého ročníku festivalu Prague Swing X-mas, který se od pátku do neděle konal v prostorách pražského Autoklubu, byly swingové tančírny a semináře. Zahraniční lektoři seznámili zájemce s tanečními styly ze třicátých a čtyřicátých let Lindy Hop, shag a charleston pro úrovně od začátečníků po ‘masters’. Garantem programu společnosti Prague Swing Festivals je choreograf Zdeněk Pilecký, bývalý tanečník Hudebního divadla v Karlíně a Státní opery Praha, bývalý pedagog muzikálového oddělení Konzervatoře Jaroslava Ježka a Mezinárodní konzervatoře Praha.

V Tereziánském sále Břevnovského kláštera v Praze byla v sobotu pokřtěna publikace Vánoční písně evropských národů v úpravách Milana Dvořáka. Součástí publikace, vydané Českým rozhlasem, je i CD a ve formě Braillově notopisu je určena i pro nevidomé a zrakově postižené. Během křtu zazněly vybrané skladby v podání žáků základních uměleckých škol z České republiky a Slovenska, posluchačů Konzervatoře Jana Deyla a HAMU. Programem posluchače provedl převor Břevnovského kláštera Prokop Petr Siostrzonek.

 

Regiony
Moravské divadlo v Olomouci otevřelo 5. prosince po čtyřech letech diváckou galerii. Prostory byly dosud uzavřeny z bezpečnostních důvodů kvůli nevyhovujícím podmínkám. Galerie byla součástí letošní rekonstrukce prostor divadla, která zahrnovala také úpravu toalet u hlediště. Otevřením galerie se kapacita divadla zvýšila o třicet dva míst. Moravské divadlo mělo dosud kapacitu tři sta devadesát osm míst, jejich počet se tak zvýšil o téměř desetinu.

Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Michal Maňas)
Moravské divadlo Olomouc (zdroj commons.wikimedia.org/Michal Maňas)

Do prvního ročníku akce ZUŠ Open se 30. května příštího roku na různých místech v Česku zapojí 338 základních uměleckých škol. Celostátního happeningu pořádaného Nadačním fondem Magdaleny Kožené se tak zúčastní více než dvě třetiny ze všech 488 registrovaných základních uměleckých škol v České republice. Akce má za cíl upozornit na význam uměleckého vzdělávání dětí. V minulém týdnu o tom informovali pořadatelé.

Multimediální dílo čínského skladatele Tan Duna, držitele Oscara za hudbu k filmu Tygr a drak, zaznělo ve čtvrtek a v pátek v Janáčkově divadle v Brně v podání Filharmonie Brno. Sólový part ve violoncellovém koncertu nazvaném The Map provedl Brit Matthew Barley. Po přestávce moderní Tan Dunův počin vystřídal opus Modesta Musorgského Obrázky z výstavy v orchestrální úpravě Maurice Ravela.

V pardubické aréně vystoupil v sobotu večer španělský tenorista José Carreras, který publiku nabídl vánočně laděný program, složený z melodií z oper, operet i muzikálů. Před pardubickým koncertem José Carreras vystoupil v České republice naposledy v roce 2014. Zde jsme vás o jeho nejnovějším koncertě u nás informovali.

José Carreras - Pardubice 10. 12. 2016 (zdroj FB Komorní filharmonie Pardubice)
José Carreras – Pardubice 10. 12. 2016 (zdroj FB Komorní filharmonie Pardubice)

 

kalendářVýročí
Před 110 lety, 13. prosince 1906 se narodila významná česká mezzosopranistka, dlouholetá přední sólistka Opery Národního divadla v Praze Štěpánka Štěpánová. Rodačka z Bielsku (Polsko) po maturitě na reálném gymnáziu v Bratislavě studovala matematiku a fyziku na přírodovědecké fakultě univerzity v Brně a současně hudební vědu na univerzitě v Bratislavě. Od roku 1928 vyučovala na měšťanské škole v Bratislavě a současně soukromě studovala zpěv i kompozici (tu u Oskara Nedbala). V Bratislavě účinkovala v Akademickém pěveckém sdružení, v letech 1930-1933 působila v opeře Státního divadla Ostrava. Na pozvání šéfa opery Otakara Ostrčila vystoupila v roce 1932 pohostinsky v Národním divadle v úloze Carmen, Panny Rózy a Amneris. V roce 1933 byla v Praze angažována a ve svazku první scény zůstala až do srpna 1972. mezi její další erbovní role patřily jak smetanovské role či Fibichova Vlasta, tak například Hraběnka v Čajkovského Pikové dámě. Dostala mnoho nabídek k angažmá v zahraničí, které však nepřijala. Štěpánka Štěpánová zemřela 19. září 1992.

G. Bizet: Carmen - Štěpánka Štěpánová (Carmen) - ND 14. 9. 1948 (foto archiv ND/Josef Heinrich)
G. Bizet: Carmen – Štěpánka Štěpánová (Carmen) – ND 14. 9. 1948 (foto archiv ND/Josef Heinrich)

 

S využitím archivu ND

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat