Týden s hudbou

Týden od 24. do 30. dubna 2017 - vydání číslo 208. Co se děje v klasické hudbě, opeře a tanci? Přinášíme souhrn událostí aktuálního i uplynulého týdne.

Co nabídne tento týden
Praha
V Českém muzeu hudby se v pondělí 24. dubna uskuteční koncert z komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia. Osmý komorní dialog připomene tradici české kvartetní školy. Zemlinsky Quartet a hráči orchestru – klarinetista Jan Brabec (též člen České filharmonie) a hobojista Jan Souček – zahrají program složený z děl Mozarta, Beethovena a Brahmse.

Pondělní koncert z Lobkowicz abonmá PKF – Prague Philharmonia nabídne dvojitou porci klavírních koncertů v podání Andrewa von Oeyena. Mozartův Klavírní koncert A dur a Beethovenův koncert Klavírní koncert č. 2 B dur, op. 19 doplní Vranického Symfonie Es dur. Ta patří k pokladům Lobkowiczkého archivu. Z večera plánujeme přinést recenzi.

Andrew von Oeyen (zdroj pkf.cz)

3FREE MEN Show aneb Symfonické harašení se odehraje v pondělí 24. dubna ve Foru Karlín. Symfonický orchestr Českého rozhlasu zde pod taktovkou Jana Kučery doprovodí Ondřeje Brouska a Ondřeje Brzobohatého. Společně připravili večer plný hudebních vtipů, se dvěma klavíry a symfonickým orchestrem na pódiu.

V cyklu Barokních podvečerů se ve středu 26. dubna v Tereziánském sále Břevnovského kláštera odehraje koncert s názvem Zpívající zeměpis. Cestopisné pasticcio ze suit a ouvertur Georga Philippa Telemanna připravil soubor Collegium Marianum, v čele s jeho uměleckou vedoucí Janou Semerádovou. Hudebně nastudovala Lenka Torgersen (barokní housle).

Collegium Marianum (foto © Petra Hajská / baroknipodvecery.cz)

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK vystoupí na koncertech ve středu 26. a ve čtvrtek 27. dubna znovu pod taktovkou svého hlavního hostujícího dirigenta, Holanďana Jac van Steena. Na programu bude tentokrát jediná, ale o to zásadnější skladba – Mahlerova Symfonie č. 3. Mezzosopránového sóla se ujme Steenova krajanka, mahlerovská pěvkyně Christianne Stotijn.

Absolventský koncert zazní na čtvrtek 27. dubna v Koncertním sále pražské konzervatoře. Pod taktovkou Aleny Jelínkové a Miriam Němcové a s doprovodem Symfonického orchestru Pražské konzervatoře na něm vystoupí Anna Sysová (klarinet), Markéta Laštovičková (akordeon) a Jana Šilhavá (hoboj). Mezi díly Clauda Debussyho, Dariuse Milhauda či Bohuslava Martinů zazní i skladby Lukáše Janaty, který absolvuje právě v oboru skladba.

 

Regiony
V malém sále Domu hudby v Pardubicích zahrají v úterý 25. dubna vítězové devatenácté Mezinárodní Schubertovy soutěže pro klavírní dua 2015, Nikolaj Shalamov (Rusko) a Alina Shalamova (Bulharsko). Koncert s názvem Klavírní duo má program složený ze skladeb Franze Schuberta, Maurice Ravela, Jana Ladislava Dusíka či Igora Stravinského a patří do programu festivalu Pardubické hudební jaro.

Premiéru komické opery Bedřicha Smetany Tajemství uvede Národní divadlo moravskoslezské ve čtvrtek 27. dubna v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Představení hudebně připravil a za dirigentským pultem povede Jakub Klecker, režijně nastudoval Tomáš Studený. V roli Kaliny se budou alternovat Martin Bárta a Svatopluk Sem, Pannu Rózu ztvární Lucie Hilscherová a Anna Nitrová, jako Blaženka se představí Lucie Kašpárková či Jana Sibera. Inscenace je připravována pro uvedení kompletního cyklu Smetanových oper Smetanovský operní cyklus 2024. V plánu máme recenzi této nové inscenace.

Houslista Pavel Šporcl vystoupí ve čtvrtek 27. dubna v Divadle Antonína Dvořáka v Příbrami na slavnostním zahajovacím koncertu Hudebního festivalu Antonína Dvořáka. Za doprovodu jednoho z nejstarších evropských komorních orchestrů – Pražského komorního orchestru a pod taktovkou Jana Kučery zahraje kompozice Dvořákovy a také díla Dvořákova přítele, maďarského houslisty a houslového pedagoga Josepha Joachima.

Pavel Šporcl (zdroj pavelsporcl.cz)

Festival pokračuje v pátek 28. dubna Benefičním koncertem pro vilu Rusalka, v Památníku Antonína Dvořáka ve Vysoké u Příbrami. Vystoupí houslový virtuos Václav Hudeček za klavírního doprovodu Lukáše Klánského. Součástí bude i výjimečné zpřístupnění vily Rusalka veřejnosti za přítomnosti potomků Antonína Dvořáka. Výtěžek akce půjde na konto obnovy vily Rusalka.

V kostele Nejsvětější Trojice v Kameničkách se v sobotu 29. dubna odehraje chrámový koncert Pardubického hudebního jara. Skladby Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händela, Wolfganga Amadea Mozarta a dalších přednesou sopranistka Olga Jelínková a varhaník Aleš Bárta. Recenzi najdete na stránkách Opery Plus.

Východočeské divadlo Pardubice bude v neděli 30. dubna dějištěm baletního představení z historie antického Říma Spartakus. Balet na hudbu Arama Chačaturjana nastudoval Baletní soubor Divadla J. K. Tyla v Plzni, v choreografii a režii Jiřího Pokorného. Provedení inscenace je taktéž součástí festivalu Pardubické hudební jaro.

A. Chačaturjan: Spartakus – Jarmila Dycková (Frygie), Richard Ševčík (Spartakus) – DJKT Plzeň 2014 (foto © Pavel Křivánek / archiv DJKT Plzeň)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí

O Velikonočním pondělí uvedlo někdejší lázeňské divadlo König Albert Theater v malém německém městečku Bad Elster Wagnerova romantického Tannhäusera. Inscenace v režii Olivera Klötera a v podání operního ansámblu divadla Nordharzer Städtebundtheater, provedená pod taktovkou Floriana Merze měla premiéru letos na jaře. Zde jsme přinesli naši recenzi z této její velikonoční reprízy.

Kompletní nahrávka klavírních trií Bohuslava Martinů v podání Smetanova tria získala v minulém týdnu cenu britského časopisu BBC Music Magazine Award v kategorii komorní hudby. Ocenění v londýnském Kings Place převzala klavíristka Jitka Čechová. Smetanovo trio tuto cenu už získalo v roce 2007 za nahrávku Dvořákových trií. Zde jsme o čerstvém ocenění podrobně informovali.

Smetanovo trio – Jitka Čechová (klavír), Jiří Vodička (housle) a Jan Páleníček (violoncello) (foto Smetanovo trio)

 

Praha
Česká filharmonie ohlásila program 122. sezony. Mimo jiné se po třinácti letech vrátí na prestižní Salcburský festival, kde s šéfdirigentem Jiřím Bělohlávkem uvede repertoár českých skladatelů. Mezi hostujícími dirigenty České filharmonie se v nové sezoně představí Thomas Adès, Vladimir Jurowski a Fabio Luisi. Zahajovací koncert 122. sezony se uskuteční 19. října v Rudolfinu, zazní na něm díla Dmitrije Šostakoviče a Gustava Mahlera. Novináře o tom v minulém týdnu informoval generální ředitel České filharmonie David Mareček. Zde si můžete přečíst jeho komentář programu nové sezony, určený exkluzivně pro čtenáře našeho portálu, podrobné informace jsme přinesli také zde.

Taneční projekt souboru ME-SA s názvem Replay měl premiéru 18. dubna v divadle Ponec. Projekt je druhou spoluprací této taneční skupiny a choreografa brazilského původu Renana Martinse de Oliveiry. Zde jsme uveřejnili recenzi večera.

Replay – choreografie Renan Martins de Oliveira – ME-SA 2017 (zdroj divadlo Ponec / foto Vojtěch Brtnický)

Pod vedením Semjona Byčkova a za doprovodu České filharmonie vystoupilo ve středu, čtvrtek a pátek francouzské sesterské klavírní duo Katia a Marielle Labèque ve Dvořákově síni Rudolfina. Klavíristky přednesly Poulenkův Koncert pro dva klavíry a orchestr d moll. V druhé půli večera zazněla Čajkovského Symfonie Manfred op. 58. Zde můžete zhlédnout video s oběma klavíristkami, kde vysvětlují, jak si k tomuto dílu hledaly cestu.

S novým projektem přišla v dubnu Dagmar Pecková. Kabaretní revue Wanted nabízí program složený výhradně z díla Kurta Weilla. O scénář, výpravu i režii se postarali bratři Michal a Šimon Cabanovi, hudební doprovod mají dirigent Jan Kučera (klavír) a soubory Epoque Quartet, Epoque Orchestra a jazzové uskupení Miroslav Hloucal Jazz Band. Naši recenzi z jedné z repríz jsme uveřejnili zde.

Dagmar Pecková alias Mackie Messer: Velkolepá kabaretní revue Wanted – Lucerna Praha 2017 (zdroj saglproduction.cz)

V osmdesáté třetí sezoně Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK vyvrcholí spolupráce s šéfdirigentem Pietarim Inkinenem a rezidenčním umělcem José Curou. Vedení orchestru v současné době vede jednání o prodloužení angažmá finského dirigenta. Pokračovat ve spolupráci chce i argentinský pěvec Cura, jak informoval v minulém týdnu ředitel orchestru FOK Daniel Sobotka. Koncertní sezona 2017/2018 mimo jiné nabídne návrat amerického pianisty Garricka Ohlssona, pokračování angažmá nizozemského hlavního hostujícího dirigenta Jac van Steena, adventní koncerty s Hradišťanem nebo recitál pěvce Štefana Margity. Zde jsme o programu nové sezony FOKu informovali podrobněji.

Koncert jihoafrické sopranistky Pretty Yende se uskutečnil ve čtvrtek 20. dubna ve Smetanově síni Obecního domu. Zpěvačka vystoupila se zlínskou Filharmonií Bohuslava Martinů, vedenou dirigentem Christopherem Franklinem. Do Prahy přijela na pozvání agentury Nachtigall Artists. Naši recenzi z pěveckého recitálu si můžete přečíst zde.

Pretty Yende – Praha 20. 4. 2017 (zdroj Nachtigall Artists / foto Petr Dyrc)

Národní divadlo ve čtvrtek uvedlo premiéru opery Krakatit. Na motivy románu Karla Čapka ji složil skladatel Václav Kašlík, na libretu se podílel filmový režisér Otakar Vávra. Na českou první scénu se Kašlíkovo experimentální dílo vrátilo po více než půl století. Režie představení se ujala Alice Nellis, do čela orchestru se postavil umělecký ředitel Opery Národního divadla, dirigent Petr Kofroň. V hlavních rolích se představili Josef Moravec jako Inženýr Prokop, Lucie Hájková jako Anči, Alžběta Poláčková jako Princezna či Luděk Vele v roli Pošťáka. Zde jsme uveřejnili naši premiérovou recenzi.

Václav Kašlík: Krakatit – ND Praha 2017 (foto Hana Smejkalová/ND Praha)

Management festivalu Pražské jaro ve čtvrtek s politováním oznámil, že klavírista Lukáš Vondráček se s ohledem na nečekaný souběh pracovních povinností nebude moci zúčastnit prologu festivalu 11. května. Večer nazvaný Před zahájením neformálně se má uskutečnit ve víceúčelovém kulturním prostoru Royal na pražských Vinohradech a ohlášen byl původně podtitulem Mladí čeští interpreti světového renomé mimo prostor koncertní síně, bez fraku a s programem, který byste od nich nečekali. Informaci o odřeknutí Vondráčkovy účasti včetně dalších podrobností jsme přinesli zde.

Inscenace Kouzelný cirkus pražské Laterny magiky je od premiéry v dubnu 1977 uváděna už čtyřicet let. Výročí připomnělo slavnostní představení v pátek 21. dubna, za účasti tanečníků i pamětníků zrodu tohoto divadelního unikátu. Příběh o putování dvou klaunů, za jehož vznikem stáli například Evald Schorm, Jiří Srnec či Jan Švankmajer, cestoval se souborem po celém světě.

Devadesáté výročí premiéry hry Jiřího Voskovce a Jana Wericha Vest Pocket Revue připomněla rekonstrukce této inscenace, kterou na sobotní večer připravilo sdružení Werichovci. Název Vest pocket revue vznikl podle tehdy dovážených zápalek Vest pocket, které se dávaly do kapsičky u vesty. Představení v divadle, kde revue zazněla 19. dubna 1927 poprvé, předcházelo setkání příznivců V+W před Werichovou vilou na Kampě. Informovali jsme zde.

Klavírní recitál Rudolfa Buchbindera se odehrál v rámci cyklu komorních koncertů FOKu v sobotu 22. dubna ve Dvořákově síni Rudolfina. Umělec přednesl Beethovenovu Sonátu č. 8 c moll, op. 13 “Patetická”, Schubertovo dílo 4 Impromptus op. 90, D 899 a Beethovenovu Sonátu č. 10 G dur, op. 14 a Sonátu č. 23 f moll, op. 57 „Appassionata“. Naši recenzi recitálu jsme uveřejnili zde.

Rudolf Buchbinder (klavír) – Praha 22. 4. 2017 (zdroj FOK / foto Jan Slavík)

Japonský skladatel Joe Hisaiši, autor hudby k animovaným filmům Cesta do fantazie nebo Princezna Mononoke, vystoupil v neděli ve Foru Karlín. Zde dirigoval koncert nazvaný The World of Joe Hisaishi. Vystoupení bylo zakončením festivalu Film Music Prague 2017. Hisaiši, který se proslavil dlouholetou spoluprací s japonským Studiem Ghibli, dirigoval symfonický orchestr a chlapecký sbor Boni Pueri.

 

Regiony
Vystoupením Virtuosi Pragenses společně s Jaroslavem Svěceným, hobojistou Zdeňkem Rysem, violistou Karlem Untermüllerem a barytonistou Filipem Bandžakem započal ve středu v České Třebové hudební festival Bennewitz. Tato přehlídka je pojmenovaná po zakladateli Pražské konzervatoře, houslistovi a pedagogovi Antonínu Bennewitzovi, rodákovi z blízkého Přívratu.

Pardubické hejtmanství připravuje na přelomu příštího roku opravy Domu hudby na Sukově třídě v Pardubicích. Objekt z osmdesátých let minulého století zateplí a vymění okna; dříve v budově sídlil okresní výbor KSČ, dnes jej využívá především konzervatoř. Zde jsme přinesli aktuální zprávu o rekonstrukci, zveřejněnou v uplynulém týdnu.

Dům hudby Pardubice (zdroj cs.wikipedia.org/Michal Louč)

Ve středu 19. dubna se v Besedním domě v Brně odehrál koncert Brno Contemporary Orchestra, nazvaný Blahopřání. Na mimořádném večeru, věnovaném Marku Kopelentovi u příležitosti jeho významného jubilea, se s orchestrem představili hobojista Vilém Veverka, violoncellista Josef Klíč a sopranistka Irena Troupová. Recenzi koncertu si můžete přečíst zde.

Město Kladno v uplynulém týdnu potvrdilo, že vymáhá pokutu za nedokončenou opravu kladenského divadla společností CGM Czech v roce 2014. Právník městu radí, aby snížilo pokutu z 69 milionů korun na devět milionů, protože je podle něj nepřiměřená. Město s CGM Czech, která je v insolvenci, smlouvu ukončilo a rekonstrukci předloni dokončila jiná firma. Kladenské divadlo bylo po pěti letech znovu oficiálně otevřeno před rokem. Rekonstrukce stála zhruba 160 milionů korun, z nichž většinu pokryla evropská dotace. Dalších 15 milionů stálo vybavení.

Národní divadlo Brno uvedlo v sobotu v Mahenově divadle premiéru baletu Spící krasavice. Evergreen Petra Iljiče Čajkovského se do Brna vrátil po více než dvaceti letech. Inscenace akcentuje petrohradskou baletní tradici, pro realizaci byl osloven ruský baletní mistr a choreograf Bachram Juldašev, který Spící krasavici nastudoval už na počátku tisíciletí pro Slovenské národní divadlo. Zde jsme informovali o přípravách inscenace.

Romantickou operu Antonína Dvořáka Rusalka uvedlo v nedělní premiéře Slezské divadlo v Opavě. Nové nastudování připravil operní soubor v režii Ilji Racka a pod taktovkou Marka Šedivého. Roli Prince nastudovali Juraj Nociar a Milan Vlček, Rusalku Tereza Kavecká, Barbora Řeřichová a Katarína Mikšíková, roli Vodníka Martin GurbaľDalibor Hrda. Z premiéry připravujeme recenzi.

A. Dvořák: Rusalka – generální zkouška – Slezské divadlo Opava (zdroj FB divadla)

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat