Týden s hudbou (5)

Co přinese tento týden
V nadcházejícím týdnu zveřejní svoje programy Hudební festival Znojmo a festival nové a experimentální hudby Ostravské dny.

Netradiční inscenaci opery Bedřicha Smetany Hubička v režii Tomáše Studeného připravují na začátek června divadelníci z brněnské operní dílny VCHOD. Pojmou ji jako intimní příběh hledání nešťastně ztracené lásky, svázané dobovými zvyklostmi a rituály. Čtyři představení se uskuteční od 3. do 6. června v Divadle na Orlí, kde se nedávno hrála také studentská „komiksová“ verze Smetanovy Prodané nevěsty.

Ve věku 77 let zemřel minulé úterý významný český jazzový trombonista Svatopluk Košvanec, který patřil k významným osobnostem českého jazzu. Pohřeb bude v úterý 4. června v Ústí nad Labem.Ve čtvrtek se v katedrále sv. Víta na Pražském hradě uskuteční koncert Defiant Requiem: Verdi v Terezíně. Jde o připomínku interpretace Verdiho díla 1942 v Terezíně, kde je pod taktovkou Rafaela Schächtera mezi lednem 1942 a říjnem 1944 patnáctkrát provedli jako manifestaci proti nacistickému útlaku židovští vězni. Skladbu provede Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, jako sólisté vystoupí pěvci Jitka Burgetová, Veronika Hajnová, Steven Tharp a Roman Vocel.

Zřejmě vůbec poprvé bude v České republice uvedena premiéra tragické opery Anna Bolena od Gaetana Donizettiho, a to ve čtvrtek 6. června v Divadle Antonína Dvořáka v Ostravě. Národní divadlo moravskoslezské pověřilo hudebním nastudováním dirigenta Olivera Dohnányiho, režie se ujal Ivan Krejčí a scény Milan David. Titulní role nevinné anglické královny odsouzené k smrti svým necitelným manželem Jindřichem VIII., který už ji nemiluje, se ujmou hned ve třech alternacích Agnieszka Bochenek-Osiecka, Elona Korzhevych a Jana Šrejma Kačírková.V pátek se neuskuteční recitál mezzosopranistky Angeliky Kirchschlager, pořadatel totiž oznámil, že koncert se z technických důvodů ruší.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí

Český stát chce přispět ke zlepšení mezietnických vztahů, ale i k podpoře hudebního vzdělávání v Kosovu. Uspořádá proto druhý ročník Evropské letní hudební akademie. V kosovské metropoli Prištině se uskuteční od 14. do 24. července.

Ve středu měla v Římě premiéru jednoaktová opera nazvaná Lenin pokoj, která vznikla na motivy příběhu unesené Rakušanky Nataschy Kampuschové. Jde o součást představení nazvaného Žena, otrokyně v mém domě. Druhou částí diptychu je jednoaktovka s názvem Fadwa. Oba příběhy pojednávají o utiskování žen v současném světě.
Praha
Pražské jaro představilo v pondělí  v Obecním domě francouzského dirigenta Emmanuela Villauma a Slovenskou filharmonii. Součástí francouzského programu byl Houslový koncert od Ľubice Čekovské, jehož sólistou byl věhlasný francouzský houslista Augustin Dumay.

K vrcholným zážitkům na festivalu se zařadil písňový večer německého barytonisty Matthiase Goerneho, jehož doprovodil francouzský klavírista Pierre-Laurent Aimard. Zpíval písně Ludwiga van Beethovena, Franze Schuberta a Johannesa Brahmse. Podle hudebního publicisty Jindřicha Bálka, který svou recenzi publikoval v Lidových novinách, šlo o ukázku zcela výjimečného vokálního umění, ale také programu, jaký u nás nemá tradici a klade na posluchače značné nároky. Také právě tento recitál byl až do poslední chvíle nevyprodán, ačkoli se letos koncerty téměř do posledního místa obsadily. „Goerne zpíval obě poloviny koncertu bez pauzy a jakoby na jeden nádech – takže dvakrát čtyřicet minut souvislého zpívání. Vybral písně, které se tematicky pohybují v jednom širokém okruhu – téma smrti a pomíjivosti, ale také naděje a vůbec duchovnosti,“ podotknul Bálek. Pořadatelé však podle Bálka předvedli nepochopitelnou ukázku provincialismu. Goerne musel jasným gestem vykázat televizní kameru jako nějakého japonského turistu – to se ho nikdo ani nezeptal? A hlavně, v takto výsostném a zároveň náročném programu český posluchač ocení každou textovou oporu. Znalec mohl být rád, že v programu jsou texty alespoň v němčině – u takto koncipovaného programu se ale záhy ztratí i zdatnější němčináři, konstatoval Bálek.K vydařeným koncertům se rovněž zařadil i recitál mezinárodně uznávaného houlisty Renauda Capucona a mladé gruzínské klavíristky Khatii Buniatishvili, kteří se v rámci Pražského jara představili v úterý v Rudolfinu. V Anežském klášteře účinkoval se soudobou hudbou soubor Ars Cameralis.

Napjatá očekávání splnilo provedení oratoria La passione di Nostro Signore Gesú Cristo, které Josef Mysliveček zkomponoval na pašijový námět o ukřižování Ježíše Krista. Ve středu ho ve Dvořákově síni Rudolfina představily soubory Collegium 1704 a Collegium Vocale 1704 pod vedením svého uměleckého vedoucího Václava Lukse.  V náročných sólových partech se předvedli tenorista Krystian Adam, sopranistky Martina Janková a Simona Houda Šaturová a mezzosopranistka Sophie Harmsen. Obecní dům patřil naopak francouzskému repertoáru a sopranistce Olze Pasiecznik, varhanistce Evě Bublové, Kühnovu smíšenému sboru a Pražským symfonikům, které vedl Jean-Claude Casadesus.

Skladba Not I polské skladatelky Agaty Zubelové zvítězila v 60. ročníku Mezinárodní tribuny skladatelů. V kategorii autorů do 30 let uspěl islandský skladatel Úlfur Hansson se skladbou So very strange. Setkání rozhlasových tvůrců, dramaturgů, producentů a skladatelů věnujících se soudobé hudbě se uskutečnilo ve dnech 28. až 31. května. Hlasující delegáti vybírali z 51 soudobých děl ze třiceti zemí světa.

Nabídku tohoto týdne zpestřilo i čtvrteční vystoupení špičkového londýnského souboru Akademie sv. Martina v polích s klavíristou a dirigentem Murrayem Perahiou, pro Pražany si připravili mozartovský repertoár.  Jejich koncert byl dlouho dopředu vyprodán a nadšená reakce publika po skončení koncertu potvrdila očekávání.V Národním divadle zazněla premiéra komické opery Dvě vdovy od Bedřicha Smetany. Režii zpracoval Jiří Nekvasil, kostýmy Theodor Pištěk a scénu Daniel Dvořák. Podle hudební publicistky Svatavy Barančicové jsou Dvě vdovy milým příspěvkem do repertoáru Národního divadla. „Je to příjemná inscenace, která nechce ničím překvapit, ale ani nenudí – také díky velkoleposti Smetanovy hudby. Opeře se dostalo vynikajícího hudebního nastudování, už od předehry zaujal především sympatický výkon orchestru vedeného Robertem Jindrou – angažovaný, plastický přednes bez chyb a závad,“ napsala v recenzi na Opera Plus. Koketní Karolinu zpívala Jana Sibera, které vycházely střední polohy i výšky, i když podle Barančicové ve vyšších polohách její hlas trochu ztrácel barvu a výslovnost nebyla moc srozumitelná. „Výkonným sopránem se může pochlubit Maria Kobielska. I když její postava je zpočátku vedle výbušné Karoliny nenápadnější, v druhém jednání zcela excelovala v dlouhém výstupu,“ dodala ve svém hodnocení.

A co se dělo poslední dny na Pražském jaru? Například v pátek se na festival po pěti letech vrátil do Divadla Archa mezinárodně uznávaný soubor Ostravská banda a  původem moravská houslistka Hana Kotková s belgickým pianistou Daan Vandewallem a v sobotu se po mnoha letech vrátilo Pražské jaro do katedrály sv. Víta, kde korunovační Missu solemnis, op. 81 provedl soubor Musica Florea.

Prestižní závěrečný koncert na festivalu Pražské jaro letos patřil České filharmonii a dirigentovi Vasiliji Sinajskému. Přednesli Dvořákův Karneval, Sukovu Serenádu Es dur a Stravinského Svěcení jara. Koncert byl v neděli symbolickou poctou legendárnímu šéfdirigentovi České filharmonie Václavu Talichovi a jeho 130. výročí narození.Novou nahrávku a v pořadí své sedmé album vydává mezinárodně uznávaná sopranistka Martina Janková. Tentokrát se vrátila ke třem Bachovým sopránovým kantátám: Kantáta BWV 51 Jauchzet Gott in allen Landen, Kantáta BWV 82 Ich habe genug a Svatební kantáta Weichet nur, betrübte Schatten. Doprovází ji dirigent Václav Luks se souborem Collegium 1704. Nahrávka vznikla ve spolupráci se Svatováclavským hudebním festivalem.

Regiony
Plzeňská filharmonie rozšíří svoji koncertní nabídku. K tradičním dvěma abonentním symfonickým řadám přidá v nové sezoně crossoverovou řadu a kromě klasiky nabídne i pop, swing či jazz a programy pro rodiče s dětmi.

Desátý ročník Svatováclavského hudebního festivalu, který se uskuteční od 28. září do 28. října v Moravskoslezském kraji, nabídne podle oznámení pořadatelů z minulého týdne rekordní počet 35 koncertů.  Program se dělí do pěti tematických řad. V té hlavní bude například zahajovací koncert v kostele Panny Marie Královny v Ostravě –Mariánských Horách. Vystoupí Pražská komorní filharmonie a Pražský filharmonický sbor se sopranistkou Martinou Jankovou.Svůj program představil festival Concentus Moravie, na 18. ročníku, který se odehraje v 13 městech na Vysočině a v Jihomoravském kraji, uvede 33 koncertů převážně barokní hudby. Autorem dramaturgie s názvem Italské slunce, jež představí hudbu jednotlivých italských regionů, je Václav Luks. Patronkou festivalu se dlouhodobě stala mezzosopranistka Magdalena Kožená.

Poprvé do České republiky zavítá se svým bandem The Philip Glass Ensemble  slavný americký skladatel Philip Glass. V Ostravě vystoupí v srpnu během festivalu Ostravské dny nové hudby, oznámili minulý týden jeho pořadatelé. Koncert se uskuteční v Multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích.Osmý ročník hudebního festivalu Za poklady Broumovska, který se letos uskuteční o sobotách v barokních broumovských kostelech mezi 29. červnem až 31. srpnem, nabídne deset koncertů.

58. ročník Dvořákova festivalu se bude muset uskromnit. V sobotu zahájil koncertem Romeo a Julie na zámku Sychrov na Liberecku. Z finančních důvodů museli pořadatelé zrušit velké projekty. I tak na přehlídku zavítají například Václav Hudeček, Jitka Hosprová, Aleš Bárta, Michal Pavlíček, Monika Načeva nebo Wihanovo kvarteto. Tradičním bonusem ke vstupence je i letos Dvořákův cestovní pas s kupony na zvýhodněné vstupy na kulturní památky.

Výročí
Před 130 lety se 28. května 1883 narodil legendární dirigent, houslista a pedagog Václav Talich. Od doby svého nástupu na pozici šéfdirigenta České filharmonie v roce 1919 sehrál zásadní roli při rozvoji jejího uměleckého růstu.

Před 100 lety, 29. května 1913, se uskutečnila premiéra baletu Svěcení jara Igora Stravinského v pařížském Théatre des Champs-Elysées. Premiéra, která se konala jen 14 měsíců před vypuknutím první světové války, dala podnět k dalším zásadním hudebním přerodům 20. století.Před 65 lety, 1. června, zemřel portugalský klavírista a skladatel José Vianna da Motta. Mezi jeho známé skladby patří symfonie Patria, opus 13, díla pro klavír a orchestr a sólové klavírní skladby.

85. narozeniny oslaví 4. června hudebník Milan Škampa, člen legendárního Smetanova kvarteta, houslista, violista, pedagog a janáčkovský badatel.

50. narozeniny oslaví 7. června francouzský tenorista Roberto Alagna.
Foto Tomáš Tesař, archiv

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat