Týden s hudbou (60)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Co přinese tento týden 
Prsten pana Nibelunga je název připravované hry Divadla Semafor. Podle šéfa této populární pražské scény Jiřího Suchého prý nebude tak dlouhá jako předloha – série čtyř oper Richarda Wagnera Prsten Nibelungův, ale zato v ní bude „víc srandy“. Premiéra bude 24. června. V úterý 24. června v Domě umění vystoupí Miloslav Ištvan Quartett se skladbami brněnských autorů. Dvě z nich, jednovětá díla Radima Bednaříka a Michala Indráka, vznikla na objednávku souboru a obě zazní ve světové premiéře. Poslední vystoupení před prázdninami čekají v nejbližších dnech i Filharmonii Brno a další soubory v rámci putovního festivalu Concentus Moraviae, který skončí 28. června v Břeclavi.

V Národním divadle Praha se 24. června uskuteční repríza Händelovy opery Rinaldo s Collegiem 1704 coby hostem (obnovená premiéra se konala 14. června). Kritici v českém i zahraničním tisku oceňovali u této inscenace především krásu a souhru celku, skvělé výkony hudebníků i sólistů a dobové provedení inspirované barokním divadlem.

Český národní symfonický orchestr a Česká filharmonie se představí v Praze na koncertech pod širým nebem. Česká filharmonie pokřtí 24. června na Hradčanském náměstí na závěrečném koncertu letošní sezony komplet nahrávek symfonií Antonína Dvořáka. Tématem letošního open air koncertu je vedle Dvořákovy hudby podpora mladých hudebníků. Představí se výherci soutěže Zahraj si s Českou filharmonií. Šéfdirigent Jiří Bělohlávek bude dirigovat orchestr složený z žáků základních uměleckých škol.

Červnový festival Dny nové opery Ostrava nabídne české, evropské i světové premiéry. Úplně poprvé bude například uvedena novinka Mistrovská díla Petra Kotíka. Festival se koná každé dva roky. Letos se v Divadle Antonína Dvořáka, Divadle Jiřího Myrona a několika dalších místech Ostravy uskuteční od 25. do 28. června. Přehlídku pořádá Národní divadlo moravskoslezské a Ostravské centrum nové hudby. Některé chystané premiéry vznikly speciálně na zakázku festivalu. Festival zahájí česká premiéra opery Rej rakouského skladatele Bernharda Langa zachycující rozhovory mileneckého páru před milostným aktem a po něm. V česko-anglickém provedení uvede festival evropskou premiéru opery No No Miya. Původní libreto skladatele Rudolfa Komorouse obsahuje texty japonských a čínských autorů. Výčet světových premiér doplní inscenace Sezname, otevři se! Martina Smolky. Ensemble Opera Diversa má na středu 25. června naplánovanou reprízu inscenace dvojice Ondřej Kyas a Pavel Drábek Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohémie. Uzavře tak svou první sezonu v brněnské Redutě.

Balet Národního divadla Praha chystá na čtvrtek 26. června poslední premiéru sezony – inscenaci nazvanou Valmont, s hudbou Franze Schuberta a Pēterise Vaskse. Příběh o cynických poživačnících zpracoval na základě románové předlohy Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti známý český choreograf Libor Vaculík. Jeho komorní inscenace osciluje na pomezí baletu a tanečního divadla. Hlavní hybatelkou děje je vdova, libertinka, krásná markýza de Merteuil, tahající za provázky zákulisních dvorských intrik. Vaculík do této role obsadil Terezu Podařilovou v alternaci se Zuzanou Šimákovou. Druhým protipólem příběhu je samozřejmě lovec a milovník, vikomt de Valmont v podání Alexandra Katsapova nebo Jiřího Kodyma. A kromě nich na pomyslné šachovnici hry na svádění milují, zrazují a podléhají: ctnostná paní de Tourvel (Marta Drastíková nebo Kristýna Matějková), panenská Cécile (Andrea Kramešová nebo Morgane Lanoue). V inscenaci se představí i současní baletní mistři, dříve sólisté Baletu Národního divadla, Nelly Danko (paní de Volanges) a Luboš Hajn (Hrabě de Gercourt).Laterna magika se po dvanácti letech rozloučí s inscenací Graffiti, která představuje netradiční kombinaci současného tance a videoartu. Poslední reprízy se uskuteční 26., 27. a 28. června na Nové scéně Národního divadla. Choreografie spolu s projekcí na takzvané virtuální plátno v inscenaci vytváří obrazy života a vztahů, které se odehrávají pod povrchem města a jeho znaků, jejichž součástí jsou graffiti. Inscenace z roku 2002 byla oceňovaná především po taneční stránce. Program složený ze čtyř částí vytvořila trojice choreografů Jiří Bubeníček, Václav Kuneš a Petr Zuska.

Druhý ročník letních večerů s barokní operou v historických kulisách starobylé Olomouce v Uměleckém centru Univerzity Palackého (atrium Jezuitského konviktu) začíná již 27. června a potrvá až 20. července. I letos jsou připraveny jedinečné zážitky s originálními díly barokních oper.Více než stoleté varhany v kostele svatého Vavřince v Tatobitech na Semilsku nutně potřebují zásah restaurátorů. Varhany jsou velmi dobré zvukově a je to ukázka velmi pěkného liturgického nástroje, popsal organolog litoměřické diecéze Radek Rejšek. Tatobitské varhany si bude moci veřejnost poslechnout v neděli 29. června dopoledne v rámci dlouhodobého projektu Za varhanami litoměřické diecéze. Jeho smyslem je představit širší veřejnosti památné nástroje, které jsou z nějakého důvodu ohrožené.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Související články


Napsat komentář

Reklama