Týden s hudbou (83)

Co přinese tento týden
Praha
Poutavá a inspirativní bývají setkání s dirigentem Liborem Peškem – pro publikum i hudebníky. Na to nejbližší se můžete těšit v pondělí 1. prosince. Ve Dvořákově síni Rudolfina zazní na koncertu Symfonického orchestru Českého rozhlasu díla romantiků Nielse Gadeho, Edwarda Elgara a Antonína Dvořáka. Sólistou večera bude violoncellista Michal Kaňka. Přímý přenos koncertu vysílá od 19.30 hodin Český rozhlas Vltava.V pondělí 1. prosince se ve Státní opeře Praha již počtvrté představí kapela z Jedličkova ústavu The Tap Tap se svými hosty na charitativním koncertě. Moderátory večera budou Ladislav Angelovič a Jiří Mádl.

V pondělí 1. prosince 2014 se uskuteční i koncert Z českých luhů a hájů – česká tradice dechového kvinteta, který pořádá PKF – Prague Philharmonia v Českém muzeu hudby. Belfiato Quintet ve složení Jan Souček (hoboj), Oto Reiprich (flétna), Kateřina Javůrková (lesní roh), Jiří Javůrek (klarinet), Ondřej Šindelář (fagot) spolu s Jindřichem Pavlišem (basklarinet) zahrají skladby Antonína Rejchy, Josefa Bohuslava Foestera, Pavla Haase a Leoše Janáčka.

Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK nás v úterý 2. prosince přesune na sklonek šestnáctého století, kdy se Praha stala rezidenčním městem císařského dvora za vlády Rudolfa II. Habsburského. Na koncertě v kostele sv. Šimona a Judy zazní skladby představitelů rudolfínské kapely, které jsou srovnatelné s tvorbou tehdejších evropských špiček. 

Následně pak na středu 3. a čtvrtek 4. prosince připravil Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK první z tradičních adventních koncertů, které se odehrají ve Smetanově síni Obecního domu. Na koncertech zazní kromě slavnostní Bachovy kantáty a Mozartova Ronda pro flétnu také Roční doby Petra Iljiče Čajkovského. Pod taktovkou hlavního dirigenta osmdesáté sezony FOK Muhaie Tanga se spolu s Pražskými symfoniky představí i dvě sólistky, flétnistka Simona Pingitzer a varhanice Daniela Valtová Kosinová. Část výtěžku ze vstupného bude věnováno na projekty UNICEF.Česká filharmonie odehraje příští týden pod taktovkou Christopha Eschenbacha hned tři koncerty, a to ve středu, ve čtvrtek a v pátek se sólistou Rayem Chenem. Na programu jsou skladby Sergeje Prokofjeva, Petra Iljiče Čajkovského a Richarda Strausse. 

Na neděli 7. prosince jsou pak naplánovány další dva adventní koncerty České filharmonie. Na jednom z nich vystoupí od tří hodin Pro Arte Antiqua Praha – komorní soubor členů České filharmonie hrající na dobové autentické nástroje s uměleckým vedoucím Janem Šimonem (barokní housle) a ve složení Magdaléna Mašlaňová (barokní housle), Jaromír Páviček (barokní viola), Josef Špaček (barokní violoncello), Ľubica Spurná-Figurová (cembalo) a Lívia Ághová (soprán). A v podvečer přednese na druhém z nich Smyčcové kvarteto českých filharmoniků ve složení Josef Špaček (1. housle, koncertní mistr České filharmonie), Milan Vavřínek (2. housle), Jan Šimon (viola) a Josef Špaček (violoncello) mimo jiné slavné melodie Wolfganga Amadea Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Franze Schuberta, Antonína Dvořáka, Clauda Debussyho a také vánoční koledy.

Regiony
Do plzeňského kostelíku U Ježíška se v pondělí 24. listopadu vrátily varhany ze sedmnáctého  století, které jsou nejstarší v Plzni a okolí. Nevelký nástroj uložený v dřevěné skříni prošel asi před šesti lety rekonstrukcí, dosud ale byl v katedrále na náměstí, kde také občas hrál. V kostele U Ježíška, kde byl zřejmě od devatenáctého století, se poprvé rozezní při adventním koncertu ve čtvrtek 4. prosince.

Tanec, hudbu a činoherní divadlo spojuje nová inscenace Národního divadla Brno. Hru s historickým námětem nazvanou Alžběta a Salomena napsaly zpěvačka a cimbalistka Zuzana Lapčíková s choreografkou Hanou Litterovou. Představení je podle divadelníků svým pojetím ojedinělé. Žánr lze označit za komorní taneční melodram spojující činoherní, hudební a pohybový projev. Alžbětu jako herečka ztvární Hana Briešťanská, jako zpěvačka Zuzana Lapčíková, jako tanečnice pak Klaudia Bittererová nebo Markéta Habalová. Salomenu na jevišti představují Barbora Bielková a Emilia Vuoriová. Premiéra se uskuteční ve čtvrtek 4. prosince v Divadle Reduta.Na Divoký západ mezi zlatokopy a Indiány přenese diváky nová olomoucká inscenace Gustava Skály Rose Marie. Režisér, který již v Moravském divadle nastudoval My Fair Lady či Polskou krev, se s tímto dílem setkává poprvé. Premiéra nejúspěšnější operety skladatele Rudolfa Frimla se uskuteční v pátek 5. prosince 2014.

Na sobotu 6. prosince naplánovalo Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích premiéru Mozartovy Figarovy svatby v režii Josefa Průdka. Hudebního nastudování se ujal Hudební Mario De Rose. Scénu vytvořil Jaroslav Milfajt, kostýmy Tomáš Kypta.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Český soubor Spitfire Company se dvakrát představil v prestižním washingtonském Kennedyho centru. Šlo o první vystoupení českého divadla na tomto jevišti. Soubor v pondělí a úterý předvedl v Terrace Theater Kennedyho centra své nejstarší představení Hlas Anne Frankové s významnou představitelkou fyzického divadla Miřenkou Čechovou, která už v roce 2002 získala ocenění Best of Dance deníku The Washington Post za hru S/He is Nancy Joe.
S charakteristickým chraplavým hlasem je zpěvačka Tina Turner součástí světového rocku už více než půl století. Její kariéra, během níž nevzbuzoval obdiv jen její hlas, ale i dlouhé nohy, však nebyla zdaleka bez zádrhelů. Pověstný elán a nezkrotná povaha ji nakonec pomohly dojít až na vrchol. „Rocková babička“, jak zní asi její nejčastější přezdívka, oslavila ve středu 26. listopadu pětasedmdesáté narozeniny.

V šedesáti pěti letech zemřel před devadesáti lety, 29. listopadu 1924, v Bruselu na rakovinu hrtanu slavný italský hudební skladatel Giacomo Puccini. Toto výročí si v uplynulém týdnu připomněl celý operní svět. Puccini sice proslul především jako skladatel oper, kterých složil dvanáct, ale kromě nich komponoval i smyčcová kvarteta, mše nebo písně. Narodil se 22. prosince 1858 v Lucce v Toskánsku v rodině, která se zabývala hudbou již po pět generací. Byl velký melodik, měl neuvěřitelný cit pro divadlo a pro dramatičnost hudby i příběhu. Většina jeho oper byla velice úspěšná a řada z nich – především Tosca, Bohéma, Madame Butterfly, Manon Lescaut a Turandot – se dodnes těší trvalému zájmu publika a patří mezi nejčastěji uváděná díla na celém světě.
Praha 
V sídle Českého rozhlasu v Praze začal v pondělí třicátý první ročník mezinárodní přehlídky rozhlasové tvorby Prix Bohemia Radio, která trvala do čtvrtka 27. listopadu. Po čtyři dny bylo možné navštívit besedy, veřejné poslechy, diskuze, konference, ale také workshopy, přednášky či koncerty. Součástí zahájení byl koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který nabídl melodie z českých a československých filmů, mimo jiné v aranžmá Jana Kučery, který se zároveň chopil i taktovky. Do Síně slávy festivalu Prix Bohemia Radio vstoupil dlouholetý dirigent Symfonického orchestru Českého rozhlasu Vladimír Válek a režisérka rozhlasových her Hana Kofránková. Cenu Karla Kyncla získala Klára Lukešová-Stejskalová, Cenu Jiřího Ješe pak obdržel Jan Macháček. Pavla Tomicová převzala Cenu Thálie 2014 za nejlepší herecký výkon v rozhlasové hře.

Italská mezzosopranistka Cecilia Bartoli vystoupila v pondělí v Dvořákově síni pražského Rudolfina. Zatímco loni 12. listopadu nadchla programem poskládaným ze skladeb autorů klasicismu, letos jí zaplněný sál aplaudoval za árie z její nejnovější nahrávky s názvem Cecilia Bartoli – St Petersburg. Ta nabízí ukázky z oper, jež byly uváděny v osmnáctém století v Petrohradu za vlády tří careven – Anny Ivanovny, Alžběty I. Petrovny a Kateřiny II. Veliké. Koncerty Bartoli se často vyznačují nevšední dramaturgií. Tentokrát se vydala do Prahy s hudebními objevy z archivu petrohradského Mariinského divadla. Proto také v další části večera zazněla díla předních italských a německých skladatelů, které carevny hledající v Evropě kulturní inspiraci pozvaly do Ruska.Jako hudebního skladatele představuje principála pražského divadla Semafor Jiřího Suchého album, které tato scéna vydala pod anglickým názvem George Dry – Composer. Upozornila jím, že ke své profesi herce, zpěváka, textaře, dramatika, básníka, spisovatele, výtvarníka a režiséra si už dávno přibral komponování.

Hvězdou Jarního Gala pro Struny podzimu 2015 bude britský houslový virtuos Daniel Hope, který před rokem zaujal festivalové publikum strhujícím vystoupením. Hopea doprovodí orchestr L’Arte del Mondo z Leverkusenu. Koncert se uskuteční 29. dubna příštího roku ve Španělském sále Pražského hradu. Předprodej vstupenek byl zahájen. Na návštěvníky koncertu v dubnu mimo jiné čeká ceněný projekt Maxe Richtera Vivaldi Recomposed.

Nový šéfdirigent PKF – Prague Philharmonia Emmanuel Villaume chce po svém nástupu mimo jiné souboru zajistit více příležitostí v zahraničí. Řekl to ve čtvrtek na tiskové konferenci. Funkce na postu šéfdirigenta a hudebního ředitele PKF se ujme od začátku sezony 2015/2016, kdy na této pozici vystřídá Jakuba Hrůšu. Smlouva s novým šéfdirigentem a hudebním ředitelem je uzavřena na tři roky s možností prodloužení o další dvouleté období. Emmanuel Villaume tak s PKF každou sezonu stráví čtyři až šest koncertních týdnů v Praze a dále šest až osm týdnů na zahraničních zájezdech. V aktuální sezoně čeká Emmanuela Villaume s PKF – Prague Philharmonia dvojice silvestrovských koncertů v arabském emirátu Omán. Autorem vítězné skladby soutěže České filharmonie se stal Jan Ryant Dřízal s kompozicí Kuře melancholik. Zároveň obdržel finanční odměnu sto tisíc korun a jeho dílo zařadí Česká filharmonie do programu svých abonentních koncertů ve sto dvacáté sezoně 2015/2016. Zvláštní ohodnocení v podobě Ceny šéfdirigenta České filharmonie Jiřího Bělohlávka získal David Lukáš za skladbu Zrození světla. Cena předsedy poroty byla udělena Slavomíru Hořínkovi za skladbu Kapesní průvodce letem ptáků. Soutěže se zúčastnilo dvacet devět autorů. Zadáním byla skladba pro symfonický orchestr v délce do patnácti minut, která nesměla být dosud veřejně provedena, autoři museli být mladší třiceti pěti let. Kompozice se posuzovaly anonymně.

Budoucnost cen české divadelní kritiky, které se dvaadvacet let vyhlašovaly na základě ankety časopisu Svět a divadlo, je jasná. Tento dvouměsíčník je bude organizovat i poté, co správní rada Nadačního fondu Cen Alfréda Radoka, která je udělovala, v létě oznámila, že s nimi končí. V roce stého výročí Radokova narození jim však bylo odejmuto z názvu jméno tohoto divadelníka a filmaře.

Do konce roku budou známa jména nových uměleckých šéfů baletu a činohry Národního divadla v Praze. V uzavřeném výběrovém řízení je z oslovených kandidátů vyberou odborné komise. Své návrhy předloží řediteli Janu Burianovi, který vítěze zveřejní do konce prosince. V úterý 2. prosince zasedne baletní komise, která je složena ze členů Garanční rady Národního divadla, v níž jsou senátor Jiří Šesták, ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, ředitelka Dejvického divadla Eva Kejkrtová Měřičková, dramatik Milan Uhde a rektor Akademie múzických umění Jan Hančil, a dále také z řad odborníků jako Ivan Liška (ředitel Bayerisches Staatsballett Munich), Ted Brandsen (ředitel Dutch National Ballet), Johannes Öhman (ředitel Royal Swedish Ballet), Mário Radačovský (umělecký šéf baletu Národního divadla v Brně) a Alexander Katsapov (první sólista baletu Národního divadla). Vybírat budou mezi Jiřím Bubeníčkem, prvním sólistou drážďanského baletu Semperoper, prvním sólistou Stuttgartského baletu Filipem Barankiewiczem a primabalerínou Dariou Klimentovou z Anglického národního baletu. Nový umělecký ředitel baletu Národního divadla převezme soubor po Petru Zuskovi v sezoně 2017/2018.
Regiony
Na své chalupě na Okoři zemřel v úterý navečer hudební skladatel Petr Hapka. Potýkal se s vážnou nemocí. Letos v květnu mu bylo sedmdesát let. Byl autorem především řady písní, které se staly hity.

Operu Jihočeského divadla čekají zásadní změny. Jak v pátek navečer management divadla oznámil, od příští sezony, tedy 2015/2016, převezme vedení operního souboru dvojice režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský, kteří vystupují pod uměleckou značkou SKUTR. Již od ledna 2015 se budou seznamovat s prostředím Jihočeského divadla a všemi složkami souboru opery a budou spolupracovat se stávajícím vedením souboru. Na konci nynější sezony, tedy v červnu 2015, vystřídá tandem SKUTR stávající vedení, které do té doby ještě připraví repertoár do konce roku 2015. Repertoár od roku 2016 pak bude v kompetenci dvojice Kukučka–Trpišovský. Změny v čele opery Jihočeského divadla přicházejí poté, co Jiřího Šestáka ve funkci ředitele vystřídal od 1. listopadu Lukáš Průdek.

Glagolská mše v původní, premiérové verzi v sobotu završila mezinárodní festival Janáček Brno. K jejímu uvedení si pořadatelé vybrali sál Stadionu v Kounicově ulici, kde skladba v roce 1927 poprvé veřejně zazněla. Stejně jako tehdy i tentokrát zazpíval sbor Beseda brněnská a zahrál divadelní orchestr, mezi sólisty se objevila i Magdalena Kožená. Festivalové bienále letos připomnělo sto šedesáté výročí narození Leoše Janáčka, který s Brnem spojil život a dodnes patří k jeho kulturním ikonám. Na přehlídce s úspěchem vystoupil například americký Kronos Quartet. Tradiční i moderní verze Janáčkových oper uvedly soubory ze Štýrského Hradce, Záhřebu, Prahy, Ostravy a samozřejmě Brna. Dozvukem festivalového programu pak byla nedělní repríza opery Věc Makropulos, kterou v pořádajícím Národním divadle Brno pro festival nastudoval režisér David Radok. Kromě toho měla v neděli světovou premiéru orchestrální úprava Janáčkovy sokolské skladby Hudba ku kroužení kužely. Zahrál ji nově vzniklý Symfonický orchestr Sokola Brno I

Výročí
Před sto lety, 6. prosince 1914, se narodil český houslista Spytihněv Šorm, v letech 1941–1975 člen orchestru Národního divadla.

Foto Jana Pertáková, archiv, Jakub Jíra, Martin Mark, Petr Dyrc, akosphotography.com 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat