Týden s hudbou (89)

Co přinese tento týden
Zahraničí 
Opera Slovenského národního divadla na sobotu 17. a neděli 18. ledna připravila premiéru Lehárovy operety Země úsměvů. Režií byl pověřen Juraj Nvota, hudebním nastudováním Peter Valentovič. Hlavní pár Lízy a Su-Čonga ztvární Adriana Kohútková v alternací s Helenou Becse-Szabó a Miroslav Dvorský s Michalem Lehotským.
Praha

Pondělní
koncert Symfonického orchestru Českého rozhlasu měl mít původně čistě ruský program. Onemocnění hornistky Kateřiny Javůrkové však přináší změnu. Místo ní vystoupí jiný vítěz Mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro, fagotista Jan Hudeček a místo Glierova hornového koncertu zazní skladba Jiřího Pauera Koncert pro fagot. Dále to budou Musorgského předehra k opeře Chovanština a Šostakovičova 10. symfonie. Dirigentem večera bude Petr Altrichter, přímý přenos bude vysílán na stanici Českého rozhlasu – Vltava.

Opera Národního divadla Praha pořádá setkání s realizačním týmem a účinkujícími připravované premiéry opery Arrigo Boita Mefistofeles. To se uskuteční v úterý 13. ledna 2015 od 16.00 v salonku Angelo Neumanna ve Státní opeře. Hosty diskuse budou dirigent Marco Guidarini, režisér Ivan Krejčí, představitelé Mefistofela Štefan Kocán a Fausta Raúl Gabriel Iriarte. Moderuje Jitka Slavíková.

Koncerty Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK, které proběhnou ve středu 14. a ve čtvrtek 15. ledna ve Smetanově síni Obecního domu, připomenou letošní významná výročí Jeana Sibelia a Bohuslava Martinů. S Pražskými symfoniky vystoupí houslový virtuos Ivan Ženatý. Dirigentem orchestru bude Heiko Mathias Förster.

V neděli 18. ledna pokračuje v Dvořákově síni Rudolfina Orchestrální cyklus PKF – Prague Philharmonia koncertem Nejklasičtější cellová klasika v podání světového virtuosa x česká skladatelská premiéra Mischa, Miroslav a Manfred. Sólistou večera bude Mischa Maisky. Na koncertu mimo jiné zazní v české premiéře skladba Miroslava Srnky No Night No Land No Sky, která vznikla jako spoluobjednávka Kölner Philhamonie a PKF – Prague Philharmonia.
Regiony 
První premiérou roku 2015 v Národním divadle moravskoslezském bude taneční dvojvečer Barocco & Carmina burana na hudbu Johanna Sebastiana Bacha a Carla Orffa, který představí publiku výsledky první spolupráce ostravského baletu s choreografy Jackem Przybyłowiczem a Yourim Vámosem. Premiéry se konají ve čtvrtek 15. a v sobotu 17. ledna 2015 v Divadle Jiřího Myrona.

Plzeň se po pěti letech příprav v sobotu 17. ledna poprvé představí jako Evropské hlavní město kultury pro rok 2015. Pod vedením Petra Formana odstartuje třídenní oslava v pátek 16. ledna, pořadatelé čekají desítky tisíc lidí. Největší kulturní událost tohoto roku v České republice uzavře dopravu v centru, město poprvé uslyší nové zvony, zažije největší videomapping i představení švýcarského provazochodce. Do Plzně přijede dosud největší počet významných hostů od roku 1989. Na náměstí se vejde kolem patnácti tisíc lidí, pro dalších zhruba třicet tisíc lidí je připraven sadový okruh, kde bude rozmístěno pět velkých obrazovek. Lidé na náměstí i na obrazovkách uvidí vystoupení provazochodce Davida Dimitriho, náměstí se stane scénou, na katedrálu a okolní domy se bude promítat. Zahájení doprovodí premiéra skladby Marka Ivanoviće Symfonie zvonů v podání Plzeňské filharmonie. Na ceremoniálu se podílí řada dalších renomovaných tvůrců jako například kostýmní výtvarník Jan Pištěk, ředitel Barcelonské cirkusové školy Roberto Magro, scénárista Ivan Arsenjev.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí
Před šedesáti lety, 7. ledna 1955, zazpívala na jevišti newyorské Metropolitní opeře první sólistka tmavé pleti. Ve Verdiho opeře Maškarní ples se publiku představila kontraaltistka Marian Anderson, o níž dirigent Arturo Toscanini prohlásil, že měla hlas, jaký se vyskytuje jen jednou za sto let. Anderson, která se narodila v únoru 1897 ve Filadelfii, si zpěvem na veřejnosti vydělávala už jako malé dítě. Ačkoli projevovala mimořádný talent, kvůli barvě pleti ji po skončení středoškolských studií nepřijali na žádnou pěveckou školu. Ona se však nevzdala a s pomocí soukromých učitelů a vlastní pílí se vypracovala na pěvkyni světového formátu. Ačkoli Anderson měla v repertoáru i operní árie, nabídky na stálé angažmá v některém z operních domů vytrvale odmítala s odůvodněním, že jí chybí herecká průprava. Její vystoupení na jevišti newyorské Metropolitní opery v lednu 1955 proto bylo dvojnásob výjimečnou událostí. Za uměleckou činnost i za angažovanost v boji za lidská práva dostala Anderson během svého dlouhého života řadu ocenění. Nechyběla mezi nimi ani Prezidentská medaile svobody, tedy nejvyšší civilní vyznamenání ve Spojených státech. Marian Anderson zemřela v dubnu 1993 ve věku devadesáti šesti let.
Praha 
O chystané transformaci Národního divadla informoval ve čtvrtek v Praze členy senátního kulturního výboru ředitel české první scény Jan Burian. Zdůraznil, že cílem této koncepce je autonomie uměleckých souborů a s nimi i budov a jejich správy. Tedy vytvoření právně, ekonomicky i umělecky samostatných celků pod společnou značkou. Opera, balet a činohra by pak jako právnické osoby využívaly služeb společné servisní organizace na základě obchodních vztahů. Burian upozornil, že vláda má v programovém prohlášení jasný úkol přijmout zákon o veřejnoprávní instituci v kultuře, a změnit tak podmínky, ve kterých žije česká kultura a živé umění. Za důležité označil vyřešit například deregulaci odměňování umělců i možnost kooperativního financování divadel, na kterém by se mohly podílet stát a město dohromady. Podporu senátního výboru pro kulturu i podvýboru pro kulturu Poslanecké sněmovny Burian chápe jako jasný signál pro vládu i ministerstvo kultury, že takové změny jsou potřebné.

Regiony.
Více premiér v sezoně a celkově atraktivnější repertoár slíbilo nové vedení Janáčkovy opery Národního divadla Brno. Umělecký šéf Jiří Heřman a šéfdirigent Marko Ivanović jsou ve funkcích od 1. ledna, v úterý spolu s ředitelem Martinem Glaserem předstoupili před zaměstnance divadla a nastínili jim své plány. Chtějí se zaměřit také na práci s mladými lidmi a pomoci jim hledat cestu k opeře. Už druhá polovina nynější sezony nese Heřmanův a Ivanovićův dramaturgický rukopis. Nasadili například Ivanovićovu rodinnou operu Čarokraj, která je v Praze divácky úspěšná. Jde o součást snahy přitáhnout a vychovat opeře nové publikum. V příští sezoně divadlo uvede Její pastorkyňu Leoše Janáčka, Hubičku Bedřicha Smetany, současnou operu Powder Her Face od britského skladatele Thomase Adese a Carmen od Georgese Bizeta. Sezonu pak uzavře dvojprogram složený z Eposu o Gilgamešovi od Martinů a Purcellovy barokní opery Dido a Aeneas.

Mezinárodní hudební festival Janáčkův máj, který se na přelomu května a června bude konat v Ostravě a v dalších městech Moravskoslezského kraje, přinese v jubilejním čtyřicátém ročníku několik výjimečných koncertů. Festival, který odstartuje 24. května, nabídne až do 8. června přibližně dvě desítky koncertů. Návštěvníci se mohou těšit například na devětadvacetiletého sólistu Státní opery ve Vídni, milánské opery La Scala a také Metropolitní opery v New Yorku basbarytonistu Adama Plachetku, který na galakoncertu představí klenoty evropské opery. Na festivalu a jediném koncertu v Česku vystoupí také jeden z nejžádanějších klavíristů současnosti a vítěz Chopinovy mezinárodní klavírní soutěže ve Varšavě Rafal Blechacz. Doprovodí ho Amsterdamský orchestr, který na festival rovněž zavítá poprvé. K neobvyklým koncertům bude patřit také souborné provedení šesti suit pro violoncello Johanna Sebastiana Bacha v podání Jiřího Bárty. Na závěrečném koncertu pak poprvé v Ostravě zazní Třetí symfonie Gustava Mahlera. Novým prezidentem festivalu se stal jeden z nejvýznamnějších českých houslistů Ivan Ženatý.Litomyšl zvažuje, jak zlepšit akustiku nedávno zrekonstruovaného chrámu Nalezení svatého Kříže. V prostoru je příliš dlouhá doba dozvuku, což narušuje hudební produkce při koncertech. Řešením by mohla být instalace takzvaného akustického reflektoru, který má tvar mušle o průměru osmi až deseti metrů a odráží hudbu, kterou hraje orchestr. Tím by se současná doba dozvuku zkrátila z osmi sekund na polovinu. Problémem je umístění zařízení před oltářem, který by byl reflektorem zakrytý. Druhou možností jsou původně navržené „rolety“, které by se stahovaly z empor. Ty by zamezily odrazu zvuku od stěn. Chrám Nalezení svatého Kříže byl otevřen vloni v červnu. Součástí oprav byla i instalace varhan. Ladit by se měly začít letos na jaře.

Okresní soud v Ostravě se ve středu začal zabývat případem bývalého ředitele Janáčkovy filharmonie Ostrava Petera Krajniaka, který čelí obžalobě ze zpronevěry a porušení povinností při správě cizího majetku. Podle obžaloby například neoprávněně vyplatil honorář dirigentovi, koupil předražené housle nebo si nechal část peněz, které měla filharmonie utržit za nahrávání děl amerického skladatele. Krajniak obvinění odmítá.

Výročí
Před stopětačtyřiceti lety, 12. ledna 1870 se narodil jeden z velkých českých tenoristů, Karel Burian (zemřel 25. září 1924). Burianova kariéra byla mezinárodních rozměrů, a to včetně pravidelného hostování v newyorské Met v letech 1906–1913. Ve světové premiéře Straussovy Salome v Drážďanech zpíval Heroda po boku Emy Destinnové.

Dne 13. ledna 1979, tedy před pětatřiceti lety, zemřel tenorista Opery Národního divadla v Praze Jindřich Blažíček (narodil se 24. května 1903). Oceňovány v jeho podání byly především přední úlohy českého repertoáru.  

Foto Martin Geišberg, archiv, Tomáš Lébr

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat