Nové číslo Týdeníku Rozhlas

  1. 1
  2. 2

Týdeník Rozhlas číslo 50/2016
s programy Českého rozhlasu a televize od 12. do 18. prosince 2016
vychází 5. prosince

 

Cyklus O otevírá oči
Během čtyř sobotních odpolední představí Česká filharmonie čtyři zajímavé dirigenty, kteří přes své nedlouhé působení u dirigentského pultu budí pozornost managementů světových orchestrů. Navíc jim je společné i to, že ostře vnímají sociální rozdíly ve společnosti a angažují se v projektech, jež přibližují hudbu i lidem, kteří by vinou chudoby nebo rodinného zázemí do koncertních síní nikdy nevkročili.

V rámci každého koncertu vystoupí i vynikající sólisté, ať už je to skvělý houslista Jan Mráček v prosinci, známá harfistka Jana Boušková v lednu, rumunský violoncellista Andrei Ionita v únoru či vítěz bruselské soutěže královny Alžběty Denis Kožuchin v dubnu.

Manuel López-Gómez
Nadaného houslisty Orchestru Simóna Bolívara si všiml zakladatel venezuelského programu El Sistema José Antonio Abreu a stal se jeho tutorem. Napsal o něm: „Díky jeho výjimečné lidskosti, profesionální odpovědnosti a jasné umělecké vizi je Manuel jednou z vůdčích hudebních osobností ve Venezuele.“

Zkušenosti s dirigováním nabýval jako asistent Gustavo Dudamela. V uplynulých dvou letech debutoval u washingtonského orchestru, Los Angeles Philharmonic a Orchestre Philharmonique de Radio France. V této sezoně míří jak k České filharmonii, tak k San Francisco Symphony, Sydney Symphony a Seoul Philharmonic.
(Manuel López-Gómez vystoupí v Praze s vánočně laděným programem 17. a 18. prosince)

Michael Sanderling
Devětačtyřicetiletý umělec svým věkem do řad mladých zdánlivě nezapadá, ale dirigovat začal teprve v roce 2000. Do té doby se věnoval hře na violoncello a byl jak vyhledávaným sólistou, tak lídrem violoncellové sekce například v lipském Gewandhausu pod Kurtem Masurem či v Berlínském rozhlasovém orchestru.

Sanderling je synem proslulého dirigenta Kurta Sanderlinga, jeho matka je kontrabasistka. Krátce poté, co se tento talentovaný muzikant začal věnovat dirigování, se stal hostem mnoha významných orchestrů, například Tonhalle Zürich, NHK Symphony Orchestra Tokyo či Mnichovské filharmonie. Od roku 2010 je šéfem Drážďanské filharmonie.
(Michael Sanderling vystoupí s Českou filharmonií 7. ledna příštího roku)

Daniel Smith
První australský dirigent, který vystoupí v cyklu Objevy, zažil velké úspěchy u London Philharmonic Orchestra a orchestru Mariinského divadla, které ho okamžitě pozvaly k dalšímu hostování. Je rovněž vyhledávaným operním dirigentem.

Založil nadaci, která umožňuje chodit na koncerty klasické hudby lidem, kteří by si to ze sociálních nebo zdravotních důvodů nemohli dovolit. Je oceňován pro svůj laskavý, poctivý, opravdový a spontánní přístup k hudbě. Podle hudebních kritiků je jedním z nejzajímavějších hudebníků své generace.
(Daniel Smith bude řídit Českou filharmonii 18. února příštího roku)

Joshua Weilerstein
Také tento americký dirigent patří k zajímavým osobnostem světové hudební scény. Završil tříleté působení jako asistent dirigenta v Newyorské filharmonii, od loňské sezony je uměleckým ředitelem Komorního orchestru Lausanne. Po vítězství v dirigentské soutěži se stal jedním z nejviditelnějších mladých dirigentů na světě.

Hudební vzdělání považuje za velmi důležité. V době působení u Newyorské filharmonie byl doslova pohlcen edukativními koncerty pro mladé publikum. Byl rovněž koncertním mistrem Discovery Ensemble, komorního orchestru, který navštěvoval bostonské školy, aby tamější studenty seznamoval s vážnou hudbou. Úzké vztahy ho rovněž pojí s orchestrem Simóna Bolívara, který dvě sezony dirigoval a kde působil i jako houslista.

Joshua Weilerstein pochází z muzikantské rodiny, jeho sestra Alisa, kterou  dobře zná i pražské publikum, hraje na violoncello.
(Joshua Weilerstein se v Praze představí 8. dubna)
(Z článku Aleny Sojkové)

 

Americké zážitky
Známý český houslista Jaroslav Svěcený koncertoval už poněkolikáté ve Spojených státech, tentokrát i s dcerou – a jak říká – dnes už i kolegyní, houslistkou Julií.

Co a kde jste hráli?
V Las Vegas, San Francisku, Portlandu, Seattlu a New Yorku jsme přednesli v USA takřka neznámé, ale nádherné skladby pro dvoje housle od Boccheriniho, Krommera, Telemanna nebo Pleyela doplněné dobovými a virtuózně laděnými duovými transkripcemi děl Corelliho, Mozarta, Boieldieua či skladeb pro sólové housle. Měl jsem velkou radost, že ohlasy byly skvělé. Díky tomu bude spolupráce pokračovat nejen našimi recitálovými a orchestrálními koncerty v USA, ale i tak, že v nejbližších letech přivítáme tamní špičkové sólisty na tuzemských festivalech či samostatných koncertech.

Byli jste v USA v době prezidentské kampaně. Jak jste ji vnímal?
Protože jsme z New Yorku odlétali opravdu těsně před volbou prezidenta, tak člověk nemohl nevnímat opravdu mimořádný zájem Američanů o tuto událost. V různých lokalitách jsem vstřebával obrovské množství odlišných úhlů pohledů na danou tematiku. Opět jsem si také uvědomil tu obrovskou mediální různorodost ve světě – z Česka jsem odlétal s informacemi o docela zřetelné převaze prezidentské kandidátky, ale již v prvních dnech pobytu ve Státech k mému uchu přicházely informace poněkud a mnohdy i zcela odlišné.
(Z rozhovoru Václava Žmolíka)

 

Tady žije SOČR
Nová koncertní řada se odehrává přímo pod rozhlasovou střechou ve Studiu 1. O nejbližším koncertu hovoříme s harfistkou Lydií Härtelovou.

S jakými pocity jste přijala informaci o zrodu nové abonentní řady?
Je moc dobře, že posluchači, kteří nás znají z Rudolfina, Smetanky či přímo z poslechu rozhlasu, mají možnost nakouknout „k nám domů“ – přijít si poslechnout hudbu do zrenovovaného studia, zažít atmosféru rozhlasového přenosu.

  1. 1
  2. 2