Nové číslo Týdeníku Rozhlas

  1. 1
  2. 2

Týdeník Rozhlas 27/2016
s programy Českého rozhlasu a televize od 4. do 10. července 2016
vychází 27. června

 

Concertino Praga: zaostřeno na talent
Padesátý ročník má za sebou Mezinárodní rozhlasová soutěž mladých hudebníků Concertino Praga. Její laureáti vystoupili 10. června v Dvořákově síni pražského Rudolfina v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu a pod taktovkou světově proslulého dirigenta Libora Peška. Svá vítězství nejen obhájili, ale předvedli také výborné a profesionální výkony.

Večerem provázela moderátorka Jitka Novotná, kromě posluchačů Vltavy, která koncert přenášela živě, si jej mohli vychutnat také posluchači napříč Evropou nebo v Kanadě. V Rudolfinu nechyběly ani kamery multimediálního oddělení Českého rozhlasu a živě jej přenášely na YouTube kanál Českého rozhlasu. Mladé hudebníky přišel na koncert osobně podpořit vynikající český klavírista a předseda letošní poroty Ivo Kahánek.

Mladí muzikanti následně absolvovali náročné turné po jižních Čechách. Vystoupili v koncertních sálech či zámcích čtyř měst. Koncert z Jindřichova Hradce nabídla Vltava v přímém přenosu. Ostatní vystoupení z turné po jižních Čechách odvysílal Český rozhlas ze záznamu.

Pobyt svých laureátů v České republice bedlivě sledovala zahraniční média, která mladé hudebníky do soutěže přihlásila. Kanadské rádio ICI Musique přinášelo pravidelnou fotoreportáž zachycující návštěvu Isabelly Perron, vítězky v kategorii hra na housle. Rumunské Radio Romania Muzi’al, které přijel do Čech reprezentovat violoncellista Cornelius Zirbo, rovněž nabídlo přímý přenos z koncertu ve svém večerním programu.
(Z článku Lucie Ryss)

 

Mahlerova Třetí ze státu Texas
Americký svátek Den nezávislosti a současně i nadcházející narozeniny Gustava Mahlera, i když ty nejsou nijak kulaté, připomene na stanici Vltava první červencový pondělní večer. Pořad Koncertní sezona tvoří záznam hudebního programu, jak zazněl ve státě Texas v abonmá Symfonického orchestru v Dallasu a jak se objevil na kompaktních deskách.

Mahlerova Třetí symfonie je dílem výjimečné délky a stejně výjimečné koncepce. Napsal ji v pětatřiceti letech, během letních měsíců strávených u jezera Attersee pod Alpami. Je velkolepým podobenstvím o přírodě a životě. Mnohé napovídají podtituly jednotlivých vět symfonie jako Co mi vyprávějí květiny na louce, Co mi vyprávějí zvířata v lese anebo Co mi vyprávěl člověk. V posledně zmiňované větě sólový alt zpívá hlubokou neokázalou meditaci plnou náznaků a nevyřčené bolesti. Prudce kontrastní je následující část, v níž se uplatňuje dětský a ženský sbor se slovy „Andělé zpívali sladkou píseň“. Skladba končila pod názvem Co mi vypráví láska, ale Mahler všechny programové nadpisy později zrušil. Obrazivá, filozoficky podbarvená hudba plná emocí ovšem zůstává. Třetí symfonii vysílá stanice Vltava na snímku, který diriguje Jaap van Zweden, původem nizozemský umělec, šéf orchestru v Dallasu. Ve vysílání Vltavy mimochodem letos v nahrávkách z Dallasu zazněla již Brucknerova Romantická symfonie, Mozartovo Rekviem a Bernsteinova třetí symfonie Kaddish. Podobně jako Mahler do svých symfonií, i Bernstein do své symfonie výrazně vtělil existenciální otázky a komplikovaný vztah k Bohu.

V roce 2017 se má Jaap van Zweden ujmout mimořádně prestižní šéfovské pozice u Newyorské filharmonie. V čele jednoho z nejuznávanějších světových orchestrů vystřídá Alana Gilberta – a není to jistě náhoda. Pozornost už Jaap van Zweden vzbuzuje v Americe – a na mezinárodní scéně vůbec – několik let.
(Z článku Petra Vebera k pořadu na ČRo Vltava v pondělí 4. července)

 

„Opera oper“ s Adamem Plachetkou
„Tento kus u nás svou éru brzy skončí. Hudba není dost populární, aby vzbudila všeobecnou pozornost. Mozart chtěl svým Donem Juanem napsat něco neobyčejného, nenapodobitelně velkého; neobyčejné to jistě je, avšak nenapodobitelná velikost nikoliv. Dona Juana stvořil vrtoch, rozmar, pýcha, ne však srdce…“ K nevíře nám připadají tato chladná slova, jimiž přijímalo publikum Mozartovu operu Don Giovanni v německých městech.

Krátce po premiéře v Praze to však, jak víme, bylo jiné. Ze studie předního mozartovského badatele Tomislava Volka se dovídáme, že 1. října 1787, kdy se Mozart vydával na cestu do Prahy, zbývalo dopsat ještě několik částí opery. Jak Mozart, tak libretista Da Ponte, byli ubytování nedaleko divadla a okna jejich pokojů byla přímo proti sobě a dělila je jen malá ulička.

Svůj volný čas trávil Mozart v letní vile manželů Duškových v tehdy půvabném pražském předměstí Smíchov a zde také operu dokončil. Ohlas premiéry 29. října 1787 byl mimořádný. Režisér představení Domenico Guardasoni poslal Da Pontemu zprávu s prorockou větou: „Ať žije Da Ponte! Ať žije Mozart! Všichni divadelní ředitelé, všichni virtuosové, jim musí žehnat. Pokud žijí, nebudeme poslouchat divadelní ubohosti.“

Nic takového rozhodně nečeká na návštěvníky letní operní stagiony na Hudebním festivalu Znojmo 2016, kam Český rozhlas Vltava zavede 9. července své posluchače prostřednictvím přímého přenosu. Ve vlastní produkci tu tým režisérky Constance Larrieu a dirigenta Romana Válka chystá inscenaci Dona Giovanniho s Adamem Plachetkou, který žil ovšem mnoho let s postavou Masetta z této opery – až to ve vltavském vysílání označil za přežitý vztah. Titulní role v „opeře oper“ na sebe však čekat nenechala. Jako záskok ji zpíval ve své domovské Státní opeře ve Vídni v září 2011 – a to hned čtyřikrát.

Do Znojma se Adam Plachetka vrací po deseti letech. V Donu Giovannim se po jeho boku představí jeho půvabná manželka Kateřina Kněžíková jako Donna Elvíra či Jana Šrejma Kačírková jako Donna Anna. Parafrázujme slova pražských manželů Duškových, adresovaná z Prahy Mozartovi už deset let před slavnou premiérou Dona Giovanniho v roce 1777: „Ať jen Adam nyní přijede do Znojma přímo nebo oklikou, vždy bude přijat se srdcem plným přátelství!“
(Z článku Vojtěcha Babky k pořadu na ČRo Vltava v sobotu 9. července)

 

  1. 1
  2. 2