V Brně zahájili nový ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk, na programu byl Dvořák a Orff

Duchovní kantáta Te Deum od Antonína Dvořáka, která měla svoji původní premiéru v září 1892 v New Yorku, otevřela v úterý večer v Brně sedmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk. Po přestávce zahajovacího večera dramaturgie zařadila další slavné dílo z oratorního repertoáru, Carmina Burana od Carla Orffa, poprvé provedené o pětačtyřicet let později než Dvořákova kantáta. Včera na brněnském Špilberku společně se sólisty (sopranistkou Marií Fajtovou, tenoristou Jaroslavem Březinou a barytonistou Petrem Mazalánem) vystoupila pořádající Filharmonie Brno pod taktovkou Leoše Svárovského a Český filharmonický sbor Brno se sbormistrem Petrem Fialou. Velké nádvoří hradu bylo zcela zaplněné.

17. Mezinárodní hudební festival Špilberk 2016 - zahajovací koncert 16.8.2016 (foto ČTK/Václav Šálek)
17. Mezinárodní hudební festival Špilberk 2016 – zahajovací koncert 16. 8. 2016 (foto ČTK/Václav Šálek)

Ředitelka filharmonie Marie Kučerová v souvislosti s novým ročníkem připomněla, že festival Špilberk je jedinou přehlídkou orchestrální symfonické hudby pod letní brněnskou oblohou. Přehlídka letos nabízí pět koncertních večerů od baroka po swing a crossover a dále dva kinokoncerty.

Středeční večer náleží oratoriu Mesiáš Georga Friedricha Händela. Dramaturgie letos celkově staví hlavně na vokálních dílech. Příští týden do Brna přijede Dagmar Pecková s áriemi hříšnic. V příštích dnech se také představí Ondřej Havelka s Melody Makers, v sobotu 27. srpna přehlídku uzavře Dan Bárta s triem Roberta Balzara v novém symfonickém projektu, pro který vznikají orchestrální aranže známých rockových písní. Dva festivalové večery tvoří projekce mimořádných archivních filmů, konkrétně jde o záznam koncertu slavných tří tenorů z roku 1990 a poslední záznam koncertu Boba Marleyho z roku 1980.

Festival Špilberk má sedmnáctiletou tradici, od počátku se profiloval jako přehlídka symfonických orchestrů pod širým nebem, někdy přijížděly také zahraniční filharmonie. Tentokrát je žánrový záběr širší. Zájem o vstupenky na úterní zahajovací večer je podle náměstka primátora Matěje Hollana (Žít Brno) dalším argumentem pro stavbu nového koncertního sálu v Brně.

Související články


Napsat komentář